Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 23:27

Hoi!

Mag ik hier een vraag stellen? Met mijn 20 jarige fries ben ik lekker aan het rijden/mennen. We zijn bekend met maagzweren z'n 2 jaar geleden. Behoorlijk heftige vorm ook. Na veel medicatie, rust en aanpassen voerbeleid is het uiteindelijk helemaal goed gekomen.
Nu doen we qua rijden iets meer en ik ben altijd aan het uitzoeken hoe we haar het beste kunnen voeren. Haar karakter is rustig, totaal geen hittepetit, heel koel. Een paar weken terug werd ze ineens fris aan de hand, met naar de wei brengen en dergelijke. Echt aan het werk was ze ook niet ivm covid qurantaine. Dus we dachten het ligt aan het (te veel) voer. De gastro gestopt, tijdje ook geen olie gehad en seniores ook omlaag. Maar toen ik terug ging rijden merkte ik dat ze juist nog minder actief was dan voor mijn covid quarantaine. Dus sinds een weekje voer ik haar toch weer wat meer.
Hier onder een overzicht wat ze nu krijgt:

- Seniores priores. 3 a 4 kilo verdeeld over 2 porties.

- Gastro havens mix. Halve kilo. Als ze aan het werk is geweest een schepje er bij.

- Lijnzaadolie. Flinke scheut over de porties voer.

- Sinds kort glucosamine supliment.

- Onbeperkt hooi in netten en gras.

- Wortels.

Zien jullie hierin nog wat verbeterpunten? Of dat je zegt dit en dit zou ik zeker toevoegen. De dierenartsen hebben dit voer 'voorgeschreven.' Al hoorden we 2 verschillende meningen over de gastro. Vandaar ook mijn vraag is er nog een veiliger voer dan gastro? De Seniores kon onbeperkt. Ik ben vooral benieuwd of zo alle vitamine en eiwitten binnen zijn? Is een vitamine mix nog een optie? Of is dat weer te veel met de gastro? Aan de hand is het veel meer een dametje dan onder het rijden. Ik merk direct met aankomen bij de wei dat ze aankomt draven, ze vlotter mee loopt.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:28

Niemand? :+

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:17

Misschien dat er nog wat de verbeteren valt als je de havens gastro mix vervangt door een vitaminebrok of ander voer wat lager in suikers en zetmeel is (bijv. vitalbix) of eventueel een supplement zoals mastic horse geven ter ondersteuning. :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:19

Wat je zelf al aangeeft, ik zou voor gastro een alternatief zoeken wat niet zo hoog in suiker en zetmeel zit. Je kan er altijd zelf een schepje bakingsoda aan toevoegen wil je het maagzweereffectieve van astro behouden. Wortels kan je ook weglaten wegens de vele suikers. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een vitaminekorrel, veel krachtvoer is juist belastend.

biancaaaa

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:51

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 06:35

Geef je de Gastro+ of de Mix van Havens? Dat is mij niet helemaal duidelijk. Gastro Mix bestaat nl niet.

Nb misschien doet ze het weer minder fijn omdat de maagzweren terug zijn? Bij sommige op de maag gevoelige paarden komen ze heel snel terug, helaas. Hoe goed je het management ook hebt geregeld.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 06:57

Volgens mij bevat de gastro nog redelijk veel suiker en zetmeel, dat zou je evt kunnen vervangen door een vitamebrok

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 09:44

Pavo ease & excell is evt ook een mooi alternatief. Is ook gemaakt voor paarden met maagzweren maar laag in s+z.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 11:17

Rainer schreef:
Pavo ease & excell is evt ook een mooi alternatief. Is ook gemaakt voor paarden met maagzweren maar laag in s+z.

Ja die geef ik ook, met pavo vital :)

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:24

X
Laatst bijgewerkt door Iris1702 op 05-09-24 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:23

Die van mij krijgt geen brok en kan niet goed tegen voordroog/kuil, dus krijgt droog hooi. Staat nu ook op vlas ipv stro (at voorheen heel haar stal leeg). Wellicht dat dat nog een rol speelt?

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:40

[quote="MRIIIS"]
Die van mij krijgt geen brok en kan niet goed tegen voordroog/kuil, dus krijgt droog hooi. Staat nu ook op vlas ipv stro (at voorheen heel haar stal leeg). Wellicht dat dat nog een rol speelt?
[/quote
X
Laatst bijgewerkt door Iris1702 op 05-09-24 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:32

Heel veel dingen kunnen de kans op maagzweren verhogen, maar er is weinig wat het écht puur veroorzaakt.
Veel koolhydraten in t dieet kan zeker die kans verhogen, mais heeft een heel hoog gehalte koolhydraten. Daarnaast is mais sowieso slecht verteerbaar voor paarden, ik zou daar niet snel voor kiezen. Basisbrok is vaak ook vrij hoog in koolhydraten en voegt weinig toe.

Verder zou ik vooral kijken naar hoe lang ze zonder ruwvoer staan,

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 22:51

vermijden we suikers en zetmeel omdat dat de kans op maagzweren verhoogt? Of heeft dit een andere reden?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 23:07

Daarnaast gaat het niet alleen om voer, maar ook goed om naar het dagelijks ritme te kijken en waar je paard zich goed bij voelt. Sommige paarden raken bv al van slag als de dagelijkse routine anders verloopt. Mocht daarbij op stal staan bv stress opleveren en ook nog eens een aantal uur met een lege maag dan tellen zaken bij elkaar op en worden maagirritaties steeds erger tot uiteindelijk zich een maagzweer ontwikkeld.
Het blijft heel lastig om erachter te komen wat het nu triggert. Veel sterkte, hopelijk knappe je paard snel weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 23:14

Euridicey schreef:
vermijden we suikers en zetmeel omdat dat de kans op maagzweren verhoogt? Of heeft dit een andere reden?

Ja dat triggert. Paarden kunnen daar sowieso niet goed tegen.

Dus als je mais voert, dat is helemaal heel slecht voor een paard, én een kilo basisbrok dat meestal vol suikers en zetmeel zit. Dat is meestal wel een flinke trigger.

En daarnaast het hele management. Heeft het paard altijd wat te knabbelen? Is de kudde stabiel of is er stress etc.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 23:51

Euridicey schreef:

Meer dan 1g/kgpaard/maaltijd aan koolhydraten verdubbelt de kans op maagzweren.
Meer dan 6 uur zonder eten staan vervierdubbelt de kans.

Vergeet trouwens ook niet chronische pijn als trigger voor maagzweren als het management echt goed is.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:40

Dank jullie voor het meedenken, de kudde is op dit moment ook niet stabiel en zijn veel wisselingen nu doordat er mensen van stal veranderd zijn en er nieuwe paarden voor terug komen. Hier heb ik helaas geen invloed op. Zoveel in korte tijd is dat nog niet eerder geweest.

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:49

Nature93 schreef:
Hoi!

Mag ik hier een vraag stellen? Met mijn 20 jarige fries ben ik lekker aan het rijden/mennen. We zijn bekend met maagzweren z'n 2 jaar geleden. Behoorlijk heftige vorm ook. Na veel medicatie, rust en aanpassen voerbeleid is het uiteindelijk helemaal goed gekomen.
Nu doen we qua rijden iets meer en ik ben altijd aan het uitzoeken hoe we haar het beste kunnen voeren. Haar karakter is rustig, totaal geen hittepetit, heel koel. Een paar weken terug werd ze ineens fris aan de hand, met naar de wei brengen en dergelijke. Echt aan het werk was ze ook niet ivm covid qurantaine. Dus we dachten het ligt aan het (te veel) voer. De gastro gestopt, tijdje ook geen olie gehad en seniores ook omlaag. Maar toen ik terug ging rijden merkte ik dat ze juist nog minder actief was dan voor mijn covid quarantaine. Dus sinds een weekje voer ik haar toch weer wat meer.
Hier onder een overzicht wat ze nu krijgt:

- Seniores priores. 3 a 4 kilo verdeeld over 2 porties.

- Gastro havens mix. Halve kilo. Als ze aan het werk is geweest een schepje er bij.

- Lijnzaadolie. Flinke scheut over de porties voer.

- Sinds kort glucosamine supliment.

- Onbeperkt hooi in netten en gras.

- Wortels.

Zien jullie hierin nog wat verbeterpunten? Of dat je zegt dit en dit zou ik zeker toevoegen. De dierenartsen hebben dit voer 'voorgeschreven.' Al hoorden we 2 verschillende meningen over de gastro. Vandaar ook mijn vraag is er nog een veiliger voer dan gastro? De Seniores kon onbeperkt. Ik ben vooral benieuwd of zo alle vitamine en eiwitten binnen zijn? Is een vitamine mix nog een optie? Of is dat weer te veel met de gastro? Aan de hand is het veel meer een dametje dan onder het rijden. Ik merk direct met aankomen bij de wei dat ze aankomt draven, ze vlotter mee loopt.

Ik ben voor mijn Friese merrie van havens gastro naar cavalor fibre force gastro overgestapt ivm de ruime hoeveelheid zetmeel en suikers. Ook geef ik lijnzaadolie, magnesium en helaas geen wortels ivm suiker

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:48

Na koliek dinsdag is dierenarts gisteren avond gewest omdat ze heel erge buikpijn had. Ik heb dus Gastroguard voorgeschreven gekregen omdat ze denk dat ze laat hebt van maagzweer. Ze zij dat het beste was dat dit toegediend werd in de octhend. Weet iemand of dit moet?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:13

Er is inderdaad een wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat de omeprazol het beste kan worden gegeven op een lege maag. Aan het eind van de nacht is dit meestal het geval omdat het hooi dat de avond ervoor is gegeven dan meestal op is. Dus vandaar waarschijnlijk dit advies.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:38

Klopt, al geef ik die van mij meestal smiddags, ze krijgen hier onbeperkt hooi dus tijdstip maakt vrij weinig uit.

Hier maandag controlescopie na 6 weken volledige dosis omeprazol en sucralfaat... vind het spannend.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:20

Ok dankjewel voor het antwoord! Success Mriiis!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:20

hoe is het gegaan MRIIIS?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:08

MRIIIS schreef:
Klopt, al geef ik die van mij meestal smiddags, ze krijgen hier onbeperkt hooi dus tijdstip maakt vrij weinig uit.

Hier maandag controlescopie na 6 weken volledige dosis omeprazol en sucralfaat... vind het spannend.

Oeh jij ook al. Ik komende woensdag.
Hoe is gegaan bij jullie