Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Euridicey schreef:vermijden we suikers en zetmeel omdat dat de kans op maagzweren verhoogt? Of heeft dit een andere reden?
Euridicey schreef:vermijden we suikers en zetmeel omdat dat de kans op maagzweren verhoogt? Of heeft dit een andere reden?
Nature93 schreef:Hoi!
Mag ik hier een vraag stellen? Met mijn 20 jarige fries ben ik lekker aan het rijden/mennen. We zijn bekend met maagzweren z'n 2 jaar geleden. Behoorlijk heftige vorm ook. Na veel medicatie, rust en aanpassen voerbeleid is het uiteindelijk helemaal goed gekomen.
Nu doen we qua rijden iets meer en ik ben altijd aan het uitzoeken hoe we haar het beste kunnen voeren. Haar karakter is rustig, totaal geen hittepetit, heel koel. Een paar weken terug werd ze ineens fris aan de hand, met naar de wei brengen en dergelijke. Echt aan het werk was ze ook niet ivm covid qurantaine. Dus we dachten het ligt aan het (te veel) voer. De gastro gestopt, tijdje ook geen olie gehad en seniores ook omlaag. Maar toen ik terug ging rijden merkte ik dat ze juist nog minder actief was dan voor mijn covid quarantaine. Dus sinds een weekje voer ik haar toch weer wat meer.
Hier onder een overzicht wat ze nu krijgt:
- Seniores priores. 3 a 4 kilo verdeeld over 2 porties.
- Gastro havens mix. Halve kilo. Als ze aan het werk is geweest een schepje er bij.
- Lijnzaadolie. Flinke scheut over de porties voer.
- Sinds kort glucosamine supliment.
- Onbeperkt hooi in netten en gras.
- Wortels.
Zien jullie hierin nog wat verbeterpunten? Of dat je zegt dit en dit zou ik zeker toevoegen. De dierenartsen hebben dit voer 'voorgeschreven.' Al hoorden we 2 verschillende meningen over de gastro. Vandaar ook mijn vraag is er nog een veiliger voer dan gastro? De Seniores kon onbeperkt. Ik ben vooral benieuwd of zo alle vitamine en eiwitten binnen zijn? Is een vitamine mix nog een optie? Of is dat weer te veel met de gastro? Aan de hand is het veel meer een dametje dan onder het rijden. Ik merk direct met aankomen bij de wei dat ze aankomt draven, ze vlotter mee loopt.