[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liefmeisje21

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:25

oke maar kan het met ZE te maken hebben?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 07:31

dat kan,maar het hoeft niet.
ik zie bij ons meer paarden op stal rondlopen met die plekjes.
is wel vaak een reactie door de vliegen,maar het hoeft niet persé eczeem te zijn.

wij hebben ook wel eens een raar plekje zonder dat het meteen wat ergs is toch?

houd het wel in de gaten..als het zoch uitbreid kan het iets van schimmel of mijt zijn
en zoals ik al zei,goed ontwormen met ivermectine en smeer de plekjes in met en goede zalf die ook in de zon kan

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:51

ik ga het gewoon in de gaten houden want zie hem heel soms wel lekker met zijn staart schuuren maar dat doen denk ik wel meer paarden, zie verder geen korstjes of geen verdikking. ik heb trouwens sudocreme gehaald voor die plekken en heb eventueel ook calendula liggen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:07

Dag allen, ik kom weer even binnenvallen met een vraag...
Ik heb sinds een nieuwe ruin erbij. Toen ik hem kocht had ik al het vage vermoeden dat hij gevoelig zou kunnen zijn voor eczeem.
Waar hij vandaan kwam stond hij echter veel binnen, en was het niet met zekerheid te zeggen.
Eenmaal bij mij was toch duidelijk dat hij flink schuurt. Wellicht ook deels stress door de verhuizing, het afkicken van krachtvoer (hij kreeg daar een halve kilo biks als hij niets deed, bij arbeid meer... is een IJslander.. krijgt nu geen krachtvoer meer), en toch het warme benauwde weer toen hij kwam met al het muggenspul dat daarbij hoort....

Enfin.... ik heb Derfen maar durf dat toch niet goed te gebruiken, iets teveel enge verhalen over gelezen/ gehoord.
Hij schuurt alleen manen en staart. Ik heb hem ingepakt in een pyama, en dat gaat als een zonnetje.
Wanneer hij eens een beetje gekrabt heeft smeer ik dat in met lotion van Erik Laarakker. Hij heeft geen wondjes.

Nu had ik gisteren de deken afgedaan 's middags (doe ik wel vaker... even luchten). Ik was echter wat later thuis, en heb pas tegen 20 uur de deken weer opgedaan... te laat, hij had erg geschuurd.... overal 'afro-haar' :')
Nu is mijn concrete vraag: kan ik idd 's middags de deken af doen en moet hij er dan weer voor het einde van de middag op?
Of doen jullie hem nooit af? Erg verstikkend dan lijkt me....
Mmm...... ben benieuwd!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:29

liefmeisje21 schreef:
ik ga het gewoon in de gaten houden want zie hem heel soms wel lekker met zijn staart schuuren maar dat doen denk ik wel meer paarden, zie verder geen korstjes of geen verdikking. ik heb trouwens sudocreme gehaald voor die plekken en heb eventueel ook calendula liggen.

Je kan dat overdag niet opsmeren want dan verbrand de huid..
Je kan ook een proefverpakking derfen proberen, daar doe je heel lang mee als het alleen onder de ogen zit.
@Ninx, het is beter de deken op te laten, dat is bij bijna alle eczemers zo en het is normaal gesproken niet verstikkend.
Probeer gewoon de derfen eens, ons paard heeft ook een hele dunne huid, dat gaat ook goed, je kunt er ook een beetje vaseline onderdoen als je bang bent voor reactie (natuurlijk niet smeren in de volle zon ;) )
@tweety_be, je kunt beter stoppen met de pavokoeken dan met de knofklook...
Er zijn veel paarden die er jeuk van krijgen, omdat het teveel zetmeel bevat!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:47

tweety_be schreef:
Bedankt voor de antwoorden :)

Pavokoek lijkt me sterk, ik geef die namelijk al bijna meer dan een jaar, als het zelfs niet al 2 is ondertussen. Al gaf ik dat niet alle dagen en sinds kort wel (halve koek/dag). Hmmm, misschien ook maar even afbouwen en het houden op een halve koek om de 2 dagen of gewoon helemaal niets. Knoflook laat ik volledig achterwege voor nu.

Ik ga ook de manen en staart eens goed uitspoelen (niet wassen), misschien zit er wel iets dat vreselijk jeukt en kan een goede spoelbeurt verlichting geven. Het lijkt me verder weinig kwaad te kunnen, of maak ik het erger als ik het nat maak? Ik zou het zelf goed drogen en haar pas terug op het land zetten als alles 100% droog is.

En verder ga ik ook nog eens ontwormen (zou toch moeten gebeuren 1 dezer dagen, dus ga er op stal even op aandringen). Ik hou het de komende week goed in de gaten. Merk ik dat het alleen maar erger wordt, dan onderneem ik verdere stappen uiteraard. Het is alleen zo zonde om haar mooie dikke staart en lange manen te zien verdwijnen ;(

De knoflook zorgt er voor duit je paard vies gaat ruiken voor insecten dus ik denk niet dat het daardoor komt.

Zoals anderen ook al zeggen, stoppen met die koeken. Daar zit ntzettend veel zetmeel,melasse en dergelijke in en dat zorgt voor veel afvalstoffen die een eczemer toch al moeilijk weg krijgt.

Het beste is om ze alleen hooi te geven en beperkt gras. Maar als je paard (net zoals die van mij) toch wat nodig heeft, geef hem dan structuur muesli. Daar zit maar heel weinig in aan suikers en je paard krijgt op die manier toch zijn voer :j

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:49

Als je de structuurmuesli van Pavo bedoeld (natures best) ... daar zit erg veel zetmeel in.
Suiker is inderdaad laag, maar zetmeelgehalte zit boven de 20%.
Er zijn sowieso maar weinig muesli's met laag suiker EN zetmeel gehalte.
Alleen Marstal heeft een soort (Vito; daar zit trouwens ook al knoflook in), en de safe en sound van Dodson en Horrell.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:55

Marstall heeft momenteel ook de Faser light, nog minder suiker, en extra vitaminen en mineralen in verhouding met de Vito. En dan natuurlijk de Ekzem, daar voer je weinig van, en is specifiek voor ZE paarden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:02

Nilay laat nu een overreactie zien op tekenbeten. Hij krijgt ontstekingen en is daardoor ook duf.
Ik hoop dat het zijn immuunsysteem niet een te grote opdonder geeft. Ik wil hem liever niet aan de antibiotica zetten. Dat zou weer een flinke stap terug zijn in de vooruitgang met betrekking tot de zomereczeem.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:15

Isapaardje schreef:
Als je de structuurmuesli van Pavo bedoeld (natures best) ... daar zit erg veel zetmeel in.
Alleen Marstal heeft een soort (Vito; daar zit trouwens ook al knoflook in), en de safe en sound van Dodson en Horrell.

klopt :j Erg lastig te vinden. Gelukkig reageert bailey ook goed op soortgelijke pavo muesli dus ik hoef daar niet naar op zoek. Maar een vriendin van mij heeft een paardje dat heel extreem reageert dus zij moet echt marstall hebben.

Een heel gedoe om te vinden!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:21

Ninx schreef:
Enfin.... ik heb Derfen maar durf dat toch niet goed te gebruiken, iets teveel enge verhalen over gelezen/ gehoord.

huh, wat voor enge verhalen, bijna iedereen hier is er toch juist heel positief over??
De deken gewoon oplaten, ze zijn ademend genoeg.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:25

Bailey_4ever schreef:
Isapaardje schreef:

klopt :j Erg lastig te vinden. Gelukkig reageert bailey ook goed op soortgelijke pavo muesli dus ik hoef daar niet naar op zoek. Maar een vriendin van mij heeft een paardje dat heel extreem reageert dus zij moet echt marstall hebben.

Een heel gedoe om te vinden!

Je kunt Marstall tegenwoordig online bij Marstall bestellen :)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:02

Welke deken raden jullie aan? Welke is het meest sloop-proof en bevalt het beste? (of kan ik dat ergens nalezen?)

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:51

Ik heb een vraagje, mijn paard heeft zomereczeem. En ze heeft daar ook een deken voor. De deken had ze al twee jaar. En toen is er geen scheurtje ingekomen, maar zo'n 1,5 week geleden zat er een flinke scheur in van zo'n 20 cm. Toen hebben we de deken gemaakt. Toen ging het weer een dag goed, maar de dag daarna had ze hem weer kapot. Weer gemaakt en de volgende dag weer kapot. Toen hebben we een nieuwe deken gekocht. Van ander materiaal. Een dag bleef hij heel en vandaag zat er een grote scheur in. Waarschijnlijk heeft ze een plekje gevonden waar ze hem open kan schuren. Maar ik heb geen idee wat we er nu mee moeten. De scheuren zitten wel steeds links van haar hals achter haar oren. Misschien heeft iemand hier tips of ervaring mee?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:20

opisop_shop schreef:
Ninx schreef:

huh, wat voor enge verhalen, bijna iedereen hier is er toch juist heel positief over??

Derfen kan bij gevoelige paarden brandplekken veroorzaken, het is toch wel wat agressief.
Maar dan kun je er eerst iets onder smeren, de meeste paarden kunnen er wel tegen, dus gewoon eerst voorzichtig op één plekje proberen!

@E_horse, de Rambo Sweet Itch Hoody is erg stevig! :j

@Tara_Jenny, Het kan zijn dat je paard met zijn hoef achter zijn oor krabt, (misschien een scherp randje aan de hoef?) als je geen ander ding kan vnden waar ze aan kan schuren...welke deken heb je nu?

@Malenka, butox is ook anti-tekenmiddel, of geef je al iets tegen teken?

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:40

Dat zou het wel eens kunnen zijn! Ze is gelukkig net vandaag bekapt. Dat is inderdaad precies de plek waar ze krabt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:39

MirandaFuego,
ik geef nog niets tegen teken maar denk daar nu wel over. Bedankt voor de tip. Ik ga het zeker bekijken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:07

Malenka schreef:
Nilay laat nu een overreactie zien op tekenbeten. Hij krijgt ontstekingen en is daardoor ook duf.
Ik hoop dat het zijn immuunsysteem niet een te grote opdonder geeft. Ik wil hem liever niet aan de antibiotica zetten. Dat zou weer een flinke stap terug zijn in de vooruitgang met betrekking tot de zomereczeem.

Overleg dit goed met je DA en eventueel die duitse kliniek Hoochmoor (veel kennis over lyme bij paarden en ze spreken er ook nederlands) heeft je paard nl een lymebesmetting dan is dat zwaarder en schadelijker voor zijn lijf dan de seme.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:15

Het gaat zeker in overleg met de dierenarts. Als hij over 3 dagen niet beter is gaat hij aan de antibiotica.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:47

Heeft er misschien iemand ervaring met het geven van Aloë vera gel van Forever Living products?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:38

Malenka schreef:

waarom?
antibiotica is nog niet zo slecht hoor en kan em best helpen
appie heeft zelfs wel eens een kuur prednison gehad zonder daar wat aan over te houden.

appie vandaag in zijn oude lappen boett deken:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ellepel op 08-07-11 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:43

gillian schreef:
Heeft er misschien iemand ervaring met het geven van Aloë vera gel van Forever Living products?

ja ik, ik heb het aan twee paarden gegeven waaronder appie en het heeft totaal geen verschil gemaakt.
ik heb zowel die van forever living products gebruikt als die van de reformzaak( die hebben em ook en dan veel goedkoper!)

een van de paarden kreeg beter ontlasting en we hadden het idee dat de vact dieper van kleur was maar dat was alles.

als et een wondermiddel was tegen eczeem dan waren ze al multimiljonair geweest,maar helaas is er nog niks gevonden wat zomereczeem geneest

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:38

ellepel schreef:
gillian schreef:

ja ik, ik heb het aan twee paarden gegeven waaronder appie en het heeft totaal geen verschil gemaakt.
ik heb zowel die van forever living products gebruikt als die van de reformzaak( die hebben em ook en dan veel goedkoper!)

een van de paarden kreeg beter ontlasting en we hadden het idee dat de vact dieper van kleur was maar dat was alles.

als et een wondermiddel was tegen eczeem dan waren ze al multimiljonair geweest,maar helaas is er nog niks gevonden wat zomereczeem geneest

Balen dat het bij jou paarden niet werkte.
Ik heb van iemand anders gehoord dat het bij haar paard wel werkt, paard staat zelfs zonder deken en heeft helemaal geen jeuk!
Heb het besteld en ben dus begonnen met dat spul, ben heel benieuwd of het bij Blomke werkt ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:42

ik heb het zelf ook genomen,maar afgezien van een ietsje meer energie in de eerste 2 weken heb ik er niks van gebruikt.
maar ik zeg altijd dat je het gewoon moet proberen want wie weet helpt het bij jou paard wel.?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:53

Dat doe ik ook ;) Wil alles proberen om m'n paard jeukvrij te krijgen!!
Ik hoop dat het iets doet, het spul is alleen rete-duur...