[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:34

Daar is dan al het verschil in gebruik :) stalbenen heeft mijn paard geen last van (alleen vorig jaar met vermoedelijke worminfectie kleine week gehad). Voor zomereczeem op zich zou ik me geld er niet (meer) aan uitgeven..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:40

Ik heb Drainage deze zomer voor de eerste keer gebruikt en bij Senna heeft het echt geholpen. Ze had eerst een hele dikke manenkam met een onwijze bult en dat is nu helemaal over. Tuurlijk het is geen wondermiddel, maar het schoont wel op. Of het tegen de jeuk werkt weet ik niet, maar door ophopingen van afvalstoffen kunnen ze wel jeuk krijgen.
Maar Myour jouw paard heeft ook wel wat andere problemen dan dat bij ZE hoort? Het is toch ook niet zeker of hij ZE heeft?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:45

Ook hier 3 kwart van de zomer doorgebracht op drainage, met super resultaat!!!

Mijn pony is heel erg opgeknapt :D
Even 'overleg' gehad op stal net met staleigenaar en stalgenoten. En ze is hele weekend al niet meer hoestend aangetroffen.

Ook haar eczeem gaat retegoed! Maja dat komt door cortisone.
Van vliegjes heeft ze niet zoveel last meer.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:48

Ik betwijfel het of paarden jeuk krijgen van afvalstoffen, dan mankeert er in mijn optiek toch wel iets aan de nieren/stofwisseling als deze die afvalstoffen niet eigenhandig uit het lichaam kunnen verwijderen. Ik weet niet hoor.. ik sta er nu beetje sceptisch tegenover. Of het schoonmaakt, dat zal (misschien) wel, maar dan nog helpt het niet tégen eczeem. De jeuk door het speeksel van die kleine opdondertjes blijft.

Of mijn paard eczeem heeft zullen we tot volgend jaar af moeten wachten. Helaas heeft de DA ook gezegd dat de 'diagnose' zijn jeuk niet verklaart, dus ik denk dat Kas pech heeft. Wat wel kan is dat het gesluimerd heeft deze zomer en dat hij dus soort van 'pijn' had en daarom is gaan krabben, maar ja.. dan heb je z'n staart en hoofd nog.
Verder heeft hij totaal geen jeuk nu, hij staat 24/7 met deken om, behalve op stal. Zijn manenkam doet nu zo verrekte pijn dat ik denk dat hij het wel laat om eraan te gaan krabben :P

En ook nog, volgend jaar ga ik sowieso niet experimenteren, zodra hij op het eerste grassprietje komt, gaat per direct z'n deken om.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:59

Klopt wel wat je zegt myour.
Ik ben er heel sterk van overtuigd dat er bij shadow iets niet goed werkt.
Als ik bijvoorbeeld een verhaal lees dat een paard van begin tot eind onder deken staat en nog schuurt, denk ik al meteen dat het dus ergens anders aan ligt i.p.v. de bekende mug.

Dit jaar was een beetje als test met de drainage.
Weet alleen niet of ik volgend jaar opnieuw de hele zomer door drainage geef.

Overigens ben ik ook van mening dat er al iets mis moet zijn voordat eczeem zich ontwikkeld, maja dan ben je al te laat.
Hoeveel dieren krijgen niet verkeerde dingen binnen etc.
Daar heb je het probleem al.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:03

@ CS: heb jij dan al eens bloed laten afnemen? Als de DC zo goed werkt dan lijkt dan wel overeen te komen met je gevoel. Lastig hoor.. ik ben heel benieuwd hoe het volgend jaar gaat met Kaspar, maar tot de wond op zijn hals dicht zit en de bult helemaal weg is, durf ik zijn deken niet af te doen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:12

Heb er wel over nagedacht om bloedonderzoek te laten doen.
Maja niet van gekomen, en eigenlijk nog steeds niet van plan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:26

Ik weet dat Senna's nieren niet altijd even goed werken. Daarnaast als continu het immuunsysteem getriggerd wordt dan zal dit best wel een aanslag zijn op het lichaam en dan kunnen dingen zoals een goede afvoer slechter worden.
Het is mijn paard niet dus dan ga ik ook geen bloedonderzoek laten doen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:06

Ik zou het echt aanraden, het kost wel wat (bij mijn paard 22,10 voor afnemen van het bloed, 60 voor het verwerken excl btw beide pff), maar misschien komt er wel iets uit waar je iets mee kan.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:20

Hij is bloed getest. Hij is allergisch voor Wortelen en heeft dus sowieso zomer eczeem. We gebruikten producten maar ik ben dus zo stom om die namen te vergeten...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:25

de nieren van mijn paard zijn regelmatig onderzocht in het bloed, maar mankeerde niks aan... lever trouwens ook niet... die waardes waren allemaal goed...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:27

hebben jullie de eczeem dekens nog op liggen.

Salsalaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:30

ik heb mijn exceem deken net een weekje af, als het kouder is dan ongeveer 13 gr. en snachts ook koud.

Alleen mijn pony schuurt weer, zoals elk jaar in de winter, aan onbekend iets...

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:40

Æsa staat nu sinds zaterdag zonder deken! En heeft nog niet geschuurd! :D Hopelijk kan ze nu zonder deken blijven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:48

@Myour
Ik wil Flint ook graag vitamines, mineralen en selenium gaan bijvoeren, maar krachtvoer is bij hem niet zo geweldig.
Gebruik jij daarvoor supplementen en zo ja welke?

Hij staat nu op kwalitatief erg goed hooi, hij werkt nog niet en dat is het enige wat hij krijgt, hij is mooi op gewicht. Koeken heb ik geprobeerd, maar daar wordt de jeuk erger van.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 23:38

Hier ook de deken sinds een paar dagen af. Met die regen was het voor mij echt geen doen.
Guus was hartstikke nat en droogde bijna niet meer op. Dus de deken maar afgehaald.
Hij is helemaal jeukvrij, waar ik dus heel blij mee ben.
Nu maar hopen dat het zo goed blijft gaan!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:07

Salsalaatje schreef:
ik heb mijn exceem deken net een weekje af, als het kouder is dan ongeveer 13 gr. en snachts ook koud.

Alleen mijn pony schuurt weer, zoals elk jaar in de winter, aan onbekend iets...
Zal je dan de deken niet beter nog even op laten liggen?
De mijne heeft de deken nog op, hij is net zo knap met die lange manen en lijkt jeukvrij, echt niet dat ik ga riskeren die deken er te vroeg af te halen hoor! Ik zie ook echt nog veel vliegbeesten rond een uur of 5/6.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:22

Myour schreef:
Ik zou het echt aanraden, het kost wel wat (bij mijn paard 22,10 voor afnemen van het bloed, 60 voor het verwerken excl btw beide pff), maar misschien komt er wel iets uit waar je iets mee kan.

wat goedkoop!!!!!

jeetje zeg, ik kreeg na een volledig bloedonderzoek,plus selenium/vitamine E en hematocriet een rekening van 300 euro 8-)
dat was dus 3x prikken he?
eigenlijk moet ik weer laten prikken voor controle of de selenium nu wel goed is,maar het is allemaal zo duur

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:00

@ Ellepel: hoe komen ze aan die prijs?! Toen de DA voor die bult op z'n hals kwam heb ik in totaal een rekening gehad van 313 euro (incl btw). Daar zaten bij: 2 potten vit-E/Selenium, consult, voorrijkosten (helft), bloed afnemen, bloed verwerking, hydrocortisone injectie, en van een maand daarvoor nog een verpakking metacam, met weer voorrijkosten en consultkosten (en wachtkosten want meneer moest even wachten tot paard gepakt was........). En een volledig bloedbeeld is geprikt, drie buisjes afgenomen.

@ Mindim: ik voer op het moment: 's ochtends iets minder dan een halve kilo Subli ponybrok met 2,5 schepjes antibiotica, 's avonds weer iets minder dan halve kilo ponybrok met 2,5 schepjes antibiotica en 2 schepjes vit-E/selenium (eigenlijk een verdubbelde dosis maar het is to-speed-up-the-process omdat z'n hals dus niet goed ging) met een scheutje lijnzaadolie.
Supplement vit-E/selenium is van Excellent, kun je zo via de paardendrogist bestellen. Dit supplement is echter heel moeilijk bij te voeren als je geen (kracht)voer geeft..

@ koetjeboe: nog steeds 24/7, maar dat is meer om zijn hals 100% rust te gunnen zodat het kan genezen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:39

hier ook zulke prijzen hoor... zal wel komen omdat we uitgebreider onderzoek willen ellepel ;)

ik heb de deken nog op. wel weer een nieuwe. en 1 met hoofd ook bepakt... alleen oorgaten en ooggaten...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:57

@ zij: ik heb ook een uitgebreid onderzoek laten doen hoor, met vit-E en selenium erbij, hematocriet alleen niet, maar wel een volledig haemogram.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:58

oeh, lees hier toch al een aantal dekens af...
heb gisteren staan twijfelen, maar ik durfde niet :o..

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:32

nou... mijn oude merrie loopt nu een maand zonder deken.. niet meer geschuurd.. tot gisteravond.. hing ze ineens in de heg..

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:39

Zilora gaat ook gelukkig nog steeds goed zonder deken :D.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:05

Als ik bloedonderzoek laat doen weet ik precies wat eruit komt.
Want heb veel gelezen over dezelfde verkeerde waardes, dus kan het eigenlijk al nagaan.
Wij redden het zo prima, dus vind het eigenlijk niet nodig.