Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:24

Ja, het gaat nu wel redelijk eigenlijk. Niet meer zo vreselijk aan het huilen de hele dag door. Werd daar echt wel doodmoe van hoor en gek van mezelf.
Ik heb nu vrede met mijn keuze en sta erachter, maar soms doet het auw. Als ik nu links van me kijk, ligt daar een enorme stapel pads...wat moet ik daar straks nog mee? Ik ga wel een hele zooi verkopen. Denk niet dat er snel nog een nieuw paard zal komen. Een paar dingen bewaar ik wel, die horen gewoon bij Imago, als aandenken.
Meeste pads ga ik verkopen en ik zit er ook sterk over te denken om zelfs mijn zadel te verkopen. Een aantal dekens gaan eruit etc. En alles wat te oud is wil ik dan gaan schenken, ik hoop dat bv. Brooks er iets mee kan. Heb bv. nog een halster die nog heel is, maar niet mooi. Of 2 staldekens van Harry's Horse die niemand wil hebben.

Ik blijf alles van de zonnige kant bekijken. Bv.: vrienden van mijn ouders hebben een vakantiehuisje daar in de buurt; als zij er niet in zitten, mag ik erin. Top natuurlijk! Ik wil in de bouwvak een paar dagen die kant op, lekker Imago knuffelen maar dan ook leuke dingen daar in de buurt doen. Práchtige omgeving natuurlijk. En zo heb ik me voorgenomen om een aantal dingen te gaan doen die me altijd leuk leken maar waar ik door mijn hobby nooit tijd voor had.
En ondertussen heeft Imago als het goed is, een práchttijd daar! Ik hoop zo dat hij het leuk gaat vinden maar, aangezien het nog nooit voorgekomen is dat een paard het daar niet leuk vond, ga ik vanuit dat het goed komt.

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:30

Ahh wat een moeilijk filmpje Imago! Hij is inderdaad helemaal in z'n eigen wereld!!

Moet wel zeggen dat meer keuzevrijheid ze rustiger in het hoofd maken, iig dat was bij die van mij zo. Die kon altijd maar tot 4 uur op het land anders ging ze ook rennen/ijsberen/constant hinniken. Daarom kon ze ook nooit dag en nacht buiten.

Nu heeft ze haar eigen "mini paddock paradise" . (Ze kan niet samen i.v.m. trauma door aanval paar jaar geleden). Ze heeft een stuk zand paddock, een stuk bestraat, een schuilstal van 16m² en aan het eind van de paddock kan ze op het land. Zomers staat het gewoon open, dan kan ze zelf kiezen. En nu kan ze met alle rust 24/7 buiten staan :D :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:35

Wat leuk dat je in dat huisje kan!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:43

Hier net een goed nieuwtje gekregen ! De uitslag van haar bloed was binnen en we zitten na 4 weken pergolide op een acth van 48 ! :)
Nog niet helemaal perfect, maar komende van 289...ben ik hier heeeeeel eerruuug blij mee *\o/*

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:50

Hallo allemaal!

Ik ben al even een stille meelezer in dit topic, en ik wil mij graag aanmelden

5 weken geleden is er bij mijn merrie de ziekte van Cushing geconstateerd.
Ik had de test laten doen, omdat ze sinds eind januari/begin februari sloom begon te worden. en dat is niets voor haar. Ze is altijd heel actief geweest. Ook had ik het idee dat haar vacht na het scheren sneller terug groeide dan voorgaande jaren.
Eerst dachten we aan ouderdom (ze word 19)
Maar uit de test bleek toch Cushing.
Mijn DA was er zelfs nog verbaasd over, en vroeg me wat mij ertoe heeft gezet om de test te laten doen, Want toen hij haar zag dacht hij niet aan een paard met Cushing. Hij vond haar er juist zo goed uit zien.

Inmiddels zit ze al 4 weken aan de medicijnen. En het gaat goed. Ik merk duidelijk verschil aan haar.
Ze is weer alerter, en met rijden is ze weer lekker actief. :D

Mijn DA heeft mij genoeg informatie gegeven, ik heb internet afgespeurd. En toch voel ik me een beetje onwetend :o
Vandaar dat ik mij hier aanmeld. Ik wilde vragen wat jullie ervaringen zijn met de ziekte van Cushing?
Wanneer wisten jullie dat er iets niet in orde was?
Hoe verloopt het verder? Wat kan je verwachten?

Groetjes Valerie

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:59

Hier nog een stille meelezer.

Net als hierboven weet ik sinds 4 wk dat mijn paard Cushing heeft.
Bij mij gingen de alarmbellen rinkelen toen ze wel heel erg mager onder haar dikke wintervacht vandaan kwam na het scheren.

Er is een algeheel bloedonderzoek gedaan en daaruit kwam dus Cushing.
Het lange haar weet ik, de laatste paar jaar ook aan het ouder worden. In mei wordt ze 21 jaar.

Sinds 4 wk staat ze op de Pergolide.
Vorige week zag het er heel slecht uit, nog steeds vermagerend, slap en ook nog een week lang kreupel geweest, maar sinds afgelopen weekend gaat ze ineens snel vooruit.

Ze heeft weer praatjes, is actiever en wordt ook iets voller.
Ook ik ben benieuwd naar het verloop.....ook al zal dit per paard erg verschillen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:09

Hallo 2 stille meelezers :D Wij zitten dus blijkbaar wel even lang aan de pergolide ( nou ja, onze paardjes dan..) Heb vandaag de uitslag van de 1e controle gekregen, kan je lezen in mijn post hierboven. Ik heb haar eerst een hele tijd enkel op Cush X van Hilton Herbs gehad en dat ging best goed. Deze winter heeft ze wel een superdikke lange vacht gekregen, dus ben ik ook maar met de pergolide begonnen om het allemaal een beetje binnen de perken proberen te houden.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:35

Hoi Pandora 2!

Dat is wel een hele vooruitgang zeg! Dat is zeker goed nieuws! :D
Volgende maand krijgt mijn paard de eerste controle. Ik weet eigenlijk niet wat de waardes waren. Het is me ontgaan om dat te vragen.
Maar jou paardje heeft een lange vacht gekregen... maar begint ze nu wel te verharen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:53

Het verharen gaat goed op haar koppie :j Ook op haar billen begint het stilaan, maar ik heb mij een tondeuse aangeschaft en heb ze dus geschoren ( behalve benen en hoofdje ) want met die warmte vorig weekend staat beessie anders echt te zweten in de stal 's nachts. Was een rib uit mijn lijf, maar nu kan ik tenminste naar hartelust oefenen en haar laten wennen aan dat apparaat ( ze had nog nooit zoiets van dichtbij gezien ) en tot mijn grote verbazing viel het reuze mee en heb ik weer een paardje tevoorschijn getoverd vanonder dat woltapijt /3 Is ook gelijk een stuk handiger met rijden uiteraard.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:11

Sinds het weer wat warmer is heb ik het idee dat Illo zich ook weer veel beter voelt. Hij is voorwaartser en gaat uit zich zelf in draf als we aan de hand gaan grazen. Hij weet ook precies wanneer we gaan.
Hij is gewoon weer vrolijker!
Merken jullie dat ook?

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:14

Bij mijn paard ook vooral op het hoofd, billen en benen. De rest van komt ook wel, maar het is niet zo dat je zegt van.. WOW wat een haar! :j Verder heeft ze wel een vacht, maar het is niet overdreven lang.
Dus doe ik dr heel geduldig uitgebreid borstelen om zoveel mogelijk haar weg te borstelen.

@cynthiar: Ik merk het als ik haar op de wei zet. Dan heeft ze er een flink tempo in :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:25

Goed nieuws pandora! :)
En nu? Moet de pergolide omhoog?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 22:44

@cynthiar Hier is ze al een goeie week in '' the good mood '' heb ik de indruk...springt ook weer opzij voor een bewegende grasspriet enzo :D Dat was in de winter toch wel minder...

@IMJ nee, pergolide blijft op 1 pilletje per dag. Ik had eigenlijk nu al bloed laten prikken om te zien of het spul enigszins aansloeg en of we dus in de dalende lijn zaten van acth waarde, want 4 weken is toch wel relatief snel hé. Moest er nix of heel weinig verschil zijn met vorige meting, zouden we wel verhogen, maar aangezien dit beter is dan waar ik ooit had durven op hopen, houden we het zoals het is en binnen een maand of 2 nog eens controleren.
DA vertelde ook dat er wel eens paarden zijn die '' blijven hangen '' op een acth waarde van zeg maar rond de 80 en het geen enkele rol speelt of je 1 of 2 of 3 pilletjes geeft...had ik nog nooit van gehoord...weer iets bijgeleerd :j

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:19

mabel mijn tinker had 8 weken geleden een waarde van 55 en op 1 pergolide gedaald naar 21 nu gaat ze op 1,5 per dag op advies van de dierenarts. Zou het dan niet verder kunnen dalen op 1 tablet ? volgens de dierenarts was dit beter. Ze heeft gelukkig geen bijwerkingen buiten het wat kieskeuriger met eten.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 00:27

waarom moet je haar verhogen gezien haar waarden goed zijn?

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:33

de waarde zijn niet goed genoeg volgens de dierenarts moet het onder de 10 zijn.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:38

Hoelang heeft ze op 1 mg gestaan?

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:59

9 weken

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:21

Dan vind ik het nog te vroeg om te gaan verhogen. Hoe gaat het klinisch met hem?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:36

Dit zijn de waarden die gehanteerd worden

Dit is het referentiekader, met 10% aan weerszijden:

20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:44

Dames, hier gaat het goed met de pony. Van de week heeft mijn nichtje een rond buiten erop gestapt, een mijlpaal natuurlijk weer. En voor mijn lieve nichtje een droom die uit kwam, OP Prisca. Zo lief!
Ik zag gister een advertentie op bokt markt daar bied iemand prascend aan, weet niet of iemand nog nodig heeft?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:22

Vind het ook wat raar Mabellean..
Misschien kun jij hem is vragen waarom. Pergolide is niet zomaar wat hè, doet best wat met het lichaam. Het beste is toch zo laag mogelijk te geven.
Wat voor paard heb je ook weer?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:24

Ik vind het ook raar Mabellean. De pony had een waarde van 41 en dat valt net in de categorie geef medicijnen. De waarde van 21 zouden veel mensen in dit topic blij mee zijn denk ik..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:31

Nou ja, 21 is volledig normaal.. Dus begrijp niet waarom de waarde nog lager moet..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:57

Ik kom hier ook even binnen vallen...

Kreeg dit topic als tip van Zinzi_jewel als reactie op de problemen van mijn merrie...

Ik heb wat pagina's doorgelezen en wat gezocht op google, kom veel overeenkomsten tegen met merrie maar ook dingen waar ze echt niet aan voldoet of die ik niet herken...
Mocht cushing de oorzaak blijken te zijn van dat geen waar we al een tijd mee tobben zou er ineens wel heel veel op z'n plek vallen...

Mijn 15 jarige Lusitano merrie is altijd al erg gevoelig en snel gespannen geweest.
Met name in het werk was dit een probleem, verder is het altijd net een grote hond geweest, zo ontzettend lief en aanhankelijk.
En dat is ze nog steeds, maar een jaar of 3 geleden begonnen ineens de problemen ook als ze gewoon buiten in de paddock stond. Extreem gefixeerd door dingen die ze in de verte zag, geluiden die ze hoorde, etc.
Ze kon dan uren helemaal strak staan en letterlijk in zweten uitbarsten, of als een bezetene heen en weer langs het hek gaan draven. Ze sloot zich dan compleet af voor alles om zich heen en je moest haar echt uit de situatie halen om haar weer rustig te kunnen krijgen.
Omdat het steeds zo om de 3 weken terug kwam hebben we haar baarmoeder laten onderzoeken, en toen alles goed bleek te zijn is ze op de regumate gegaan.
Dat gaf heel duidelijk verbetering, ze had geen extreme uitbarstingen meer, werd weer rustiger en wat dikker.

Zo'n jaar geleden begon het gedrag weer langzaam terug te keren, heel af en toe kwam er weer een dag dat ze dit gedrag ging vertonen, ook de spanning in het werk werd weer erger.
Vorig jaar zomer werd ze kreupel aan een achterbeen, heel erg, maar met rust en inspuiten is ze toch weer goed geworden.
Sinds die tijd is ze een stuk dikker geworden en is haar gedrag nog meer verergerd. Zowel voor de wagen als onder het zadel wordt ze bijna gevaarlijk als we op een buitenrit terug richting huis gaan, ze wil alleen maar hard, loopt overal doorheen, en ook in de paddock kwam het gedrag weer vaker terug.
De staleigenaar wilde dat ik met haar vetrok, hij vond haar te lastig geworden...
Op onze nieuwe stal ging het de eerste maanden goed, maar nu het voorjaar is komt het gedrag in alle hevigheid terug. Het lijkt op extreme hengstigheid, spanning, kijken, veel plassen, etc...
Dit ondanks de regumate...