[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:29

[***] schreef:
Zijn er hier ervaringen met paarden die niet lijken te kunnen ademen door een neusnetje? :+
Ben een paar keer met de koets weggeweest en toen leek een netje wel te helpen, merkte verder ook niks speciaals. Gisteren tijdens het longeren had ik het netje om het hoofdstel gelaten, kijken of het daar ook verschil maakte. Maar op een bepaald moment begon hij heel luid te blazen en echt hoorbaar te ademen, dacht zelfs dat hij het even benauwd had doordat het warm was en de longeerpiste wat stoffig enzo. Heb toen het netje er eens afgedaan om te kijken of dat verschil maakte, en toen merkte ik verder niks meer aan hem. Ademde weer gewoon. Weet niet wat ik ervan moet denken :+

Vraag ik me ook af.. maar die van mij is ook snel benauwd, dus misschien doet ie het zonder netje ook wel net zo hard..

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:32

[***] schreef:
Zijn er hier ervaringen met paarden die niet lijken te kunnen ademen door een neusnetje? :+
Ben een paar keer met de koets weggeweest en toen leek een netje wel te helpen, merkte verder ook niks speciaals. Gisteren tijdens het longeren had ik het netje om het hoofdstel gelaten, kijken of het daar ook verschil maakte. Maar op een bepaald moment begon hij heel luid te blazen en echt hoorbaar te ademen, dacht zelfs dat hij het even benauwd had doordat het warm was en de longeerpiste wat stoffig enzo. Heb toen het netje er eens afgedaan om te kijken of dat verschil maakte, en toen merkte ik verder niks meer aan hem. Ademde weer gewoon. Weet niet wat ik ervan moet denken :+

Hier juist andersom. Als ik geen netje gebruik heb ik na 10 minuten een zeiknat paard omdat hij al zijn energie in het ademhalen steekt. Met netje is dat voor hem echt een enorme opluchting en kan hij redelijk normaal ademhalen.

Tiahastrona

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:40

Als ik aanleuning heb gaat het goed. Als ik haar op t eind lang laat (helemaal los), gaat ze pas schudden. Stap nu dus uit met contact teugel.
Staat op de wei wel voor zekerheid met masker.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:51

HOi, hier ook weer heel bizar gedrag. De ene dag gaat het goed zonder neusnetje met af en toe een schudt terwijl de zon lekker schint en nog wel te rijden en de dag nadien met hetzelfde weer of of beter weer of net slechter weer (meer wolken) doet ze niets anders dan de hele tijd met haar hoofd schudden... Geen lijn in te trekken. Ze is verder ook erg freaky naar alle vliegen rond haar hoofd , ze moeten nog maar op 10 cm afstand zijn of ze begint al te schudden..; Echt vervelend. Gisteren was het de eerste keer dat ik ze het op de weide ook heel fel zag doen (ondanks dat ze vliegenfrontriem aanheeft) en daarvoor enkel zo af en toe is een keertje schudden maar gisteren de hele tijd op de weide en tijdens het rijden zonder neusnetje ja knikken, bijna elke pas... Het netje bracht wel enige verlichting en werd ze wel rustiger van tijdens het rijden... maar over was het niet..

Ik geef shake relief, en desensibilisatie maar dit jaar heeft mijn merrie enorm last.. Wss ook omdat het zo een zachte winter is geweest en het pollenseizoen enorm bloiet nu.. Hebben die van jullie ook zo last van de vliegen ?

Het bizarre is echt dat ze soms als het even geregend heeft totaal niet schudt ... echt heel raar.. Een licht buitje is al voldoende.. Ik volg het helemaal niet meer en de mijne lijkt soms ook zwaar te ademen door het netje maar dat neem ik er dan maar bij dan dat ze zo schudt en vergeet te kijken waar ze loopt. Soms denk ik echt dat ik de enige ben met een 'gek' paard maar blijkbaar (heb ook navraag gedaan bij dierenarts en kliniek) zijn er toch best wel veel paarden die hier last van schijnen te hebben ... Ook al al heb ik het quasi zelf nog nooit bij een ander gezien...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:04

Tiahastrona schreef:
Als ik aanleuning heb gaat het goed. Als ik haar op t eind lang laat (helemaal los), gaat ze pas schudden. Stap nu dus uit met contact teugel.

Apart, hier precies het zelfde. Ik kan maar niet bedenken waarom ze in aanleuning minder pijn/last heeft. Jij een idee?

Hier ook heftige reactie op iedere vliieg die in de buurt durft te komen.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:58

janouk schreef:
Tiahastrona schreef:

Apart, hier precies het zelfde. Ik kan maar niet bedenken waarom ze in aanleuning minder pijn/last heeft. Jij een idee?

Hier ook heftige reactie op iedere vlieg die in de buurt durft te komen.

Ja heb ik ook. Weet t niet hoe t komt. Ben iig blij dat ik "oplossing" heb :)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:11

Ja, het vergeten te kijken waar hij loopt vanwege schudden merken mijn knieen ook... ;) we hebben stroom draad in de bak ( omdat we het swinter de bak als uitloop gebruiken)... erg fijn die plastic houders in je knieschijf... :(

En het verminderen van schudden tijdens rijden met aanleuning herken ik ook... alleen duurt het langer in het schud seizoen voordat meneer nageeflijk loopt.. trekt eerst een paar de teugels uit mn handen... iets wat hij in het najaar/ winter nooit doet...

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:18

Hier ook een 'dronken' paard, Wildthing! Hij let echt niet op waar hij loopt. Heb het idee dat het dit jaar wel heel erg is? Alhoewel, het eerste jaar dat ik dit met hem mee maakte (2003), toen was het ook heftig (echt staken/stilstaan/nergens op reageren). Hij doet nu wel gewoon zijn ding, maar ik heb soms geen stuur en de rem (die sowieso al slecht is) doet het helemaal niet meer!

Mijn Harrys Horse vliegennet met neus is wel van een zachte stof, misschien moet ik een plastic masker bestellen, misschien dat hij meer lucht heeft? Neusstukje wordt natuurlijk vochtig.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:39

Ik meld me hier ook.

Ik weet bijna zeker dat mijn paard echt alleen maar schud door de miljoenen mugjes in de lucht, maar hij doet dus hetzelfde als de paarden in dit topic. Hij doet het dus alleen als er veel mugjes in de lucht zijn. Maar ik kan op dit moment eigenlijk niet op hem rijden.

Hij wordt ook helemaal hysterisch van een neusnetje omdat die op zijn neus hangen. Kennen jullie neusnetjes die dat niet hebben?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:20

heb je het netje vrij los hangen?
misschien werkt het voor jouw paard beter als je het netje zo strak als kan doet.
misschien dat los geflapper nog veel meer irriteert?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:33

Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Mijn haflinger staat sinds oktober op een andere stal en dit voorjaar is hij begonnen met het schudden van zijn hoofd. Als hij in de paddock staat schud hij niet. Maar met longeren en rijden wel.
Ik heb een neusnetje gekocht van harry s horse en merk dat hij wel minder schud met zijn hoofd. Ik heb wel het idee dat hij bij warm weer benauwder is met het netje. Ook vind ik het netje iets te groot het zit bijna in zijn mond.

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:25

Ik weet alleen dat het pollenallergie is. Ze is in gent door een professor helemaal bekeken. Dmv bloedonderzoek is vastgesteld dat het pollen zijn.
Helaas heeft de professor geen goede ervaringen met tryptofaan gekregen . De paarden die hij heeft onderzocht schijnen niet te reageren op deze medicatie. Helaas...
Nu weer opnieuw gabapentine geven: 1 x pd 9 tabletten. Om zo het gehalte gabapentine in 1 x flink hoog te maken. Ben benieuwd.
Chess reageert ook geïrriteerd op de neusnet. Maar dat wil niet zeggen dat het niet helpt. Ieder paard reageert ergens anders op. Succes!

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:26

Ik weet alleen dat het pollenallergie is. Ze is in gent door een professor helemaal bekeken. Dmv bloedonderzoek is vastgesteld dat het pollen zijn.
Helaas heeft de professor geen goede ervaringen met tryptofaan gekregen . De paarden die hij heeft onderzocht schijnen niet te reageren op deze medicatie. Helaas...
Nu weer opnieuw gabapentine geven: 1 x pd 9 tabletten. Om zo het gehalte gabapentine in 1 x flink hoog te maken. Ben benieuwd.
Chess reageert ook geïrriteerd op de neusnet. Maar dat wil niet zeggen dat het niet helpt. Ieder paard reageert ergens anders op. Succes!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:27

Ik heb inmiddels ijzerdraad in het netje gedaan waardoor hij niet meer op de neus komt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:42

Maryke79 schreef:

kan je mij uitleggen waarom er voor die 2 medicijnen gekozen is voor jouw paard?
ik kan nl geen link leggen met pollen allergie :n

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 23:23

heeft er iemand een idee waar je het masker met zonnebril kan kopen? En ik bedoel met donkere glazen, geen netje

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:19

mijn netje is van divoza of ooteman en helaas schudt mijne enorm naar de vliegen waardoor het soms omhoog klapt in volle actie ( rij haar met stang en trens). Zijn hier veel verschillene maten in neusnetje in? Ik heb gewoon de standaard maat genomen die je daar kan bestellen en is misschien net een tikje te groot maar denk dat ze het anders benauwd krijgt bij een kleiner maatje en bij gebrek aan een sperriempje kan het natuurlijk al sneller gaan vliegen... Moet het echt straks over de neus of eerder losjes? heb er zelf zo weinig ervaring mee en het is het eerste jaar dat ik het gebruik, daarmee.... gebruik zeker ook een oornetje voor zij die last hebben van de mugjes , heeft bij mijn merrie ook enorm geholpen... combinatie met goed vliegenproduct van effol maakte dat ze amper nog schudde ( en bij ander vliegenproduct en zonder oornetje schudde ze onophoudelijk) In de weide ook maar daar zit ze natuurlijk vol met vliegen....

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:39

Ik ben ook benieuwd naar hoe iedereen zijn/haar neusnetje bij paard omdoet.. bij mij hetzelfde verhaal als bij WildThing...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:10

Mijn paard wordt hysterisch van het neusnetje als hij op zijn neus hangt.

Ik heb dus inmiddels er ijzerdraad door gespannen, zodat hij echt omhoog loopt van de neus af, en niet zijn neus raakt. Dat gaat goed. Ik heb alleen een iets langer model nodig omdat deze nu iets te kort is.

Ik zal er morgenavond eens een foto van maken.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:42

Gewoon aan de gecombineerde neusriem en de mexicaanse neusriem aan de neusriem zelf, sperriem erover heen en dan het onderste stukje onder zijn lip door. Dit hindert hem niet :)
In het begin moest hij even wennen maar ondertussen is het de normaalste zaak van de wereld voor hem.

Op de wei had ik hem ook gewoon om, maar de neusnetjes van Harry's Horse zijn niet stevig genoeg voor zijn kameraadjes.. Dat lag dus na dag 2 in drie stukken...
Inmiddels draagt hij er dus geen meer op de wei en gebruik ik druppels van Puur Pollen.

Ik durf nog niet voor 100% te zeggen dat het werkt maar ik heb toch het idee dat het verlichting bied. Ik haal hem in ieder geval al niet meer pompend van de wei, hij krijgt gewoon adem en na het rijden is hij redelijk snel weer op adem en pompt hij niet meer een uur na.
Dus tot nu toe ben ik erg tevreden over de druppels..

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:37

SuperAssie: onder zijn lip door? hoe bedoel je juist? spant die er echt om zijn bovenste lip heen bij jou? de mijne is juist redelijk los... maar niet te... srry als het een beetje een stomme vraag is maar is echt irritant dat de mijne gewoon omhoog vliegt als ze fel schudt :+ lijkt me niet lekker als die er echt om spant...
van welk merk hebben jullie gekocht. want die bij agradi kosten 43 euro en van haryy horse amper 8 euro ...

wat zijn jullie beste ervaringen?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:46

WildThing schreef:
SuperAssie: onder zijn lip door? hoe bedoel je juist? spant die er echt om zijn bovenste lip heen bij jou? de mijne is juist redelijk los... maar niet te... srry als het een beetje een stomme vraag is maar is echt irritant dat de mijne gewoon omhoog vliegt als ze fel schudt :+ lijkt me niet lekker als die er echt om spant...
van welk merk hebben jullie gekocht. want die bij agradi kosten 43 euro en van haryy horse amper 8 euro ...

wat zijn jullie beste ervaringen?

Ja het spant er echt omheen. Hij krijgt het ook niet los geschud met rijden of zo. Zal straks even een foto posten, zit nu via mobiel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:09

Hedwig111,
De zonnekap is via DAP Bodegraven te verkrijgen. Deze is echter wel enkele honderden euro's. Flinke investering dus. Helemaal als he nog niet echt weet wat er aan de hand is.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:42

ik heb die van br, zijn steviger dan van hh.

ik zit ook aan puur pollen te deken om te probere. hoe zijn jullie ervaringen hier mee?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:55

lemanthia schreef:
ik heb die van br, zijn steviger dan van hh.

ik zit ook aan puur pollen te deken om te probere. hoe zijn jullie ervaringen hier mee?

Die ging bij mij altijd scheef zitten en bedekte dan nog maar één neusgat voor de helft. Steviger wassie wel ja.

Zo zit het HH netje bij mij:
http://i58.tinypic.com/2d8q8hk.jpg

Over Puur Pollen ben ik tot nu toe tevreden, heb enigszinds het idee dat het werkt, hij heeft nu 3x een dosis gehad.