[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:30

Nou de gemiddelde cushing patient hier krijg geen maisvlokken, pavo gold brok en cavalor slobber mash (schrok even toen ik het las) vanwege het teveel aan suikers en zetmelen. Dus ik denk dat dit niet de oplossing om je paard aan te laten sterken, tenzij je hem op een gegeven hoefbevangen wilt hebben wat sommige hier al met een streng dieet al moeilijk kunnen voorkomen.
Meer ruwvoer, een vitamine brokje/product met weinig suiker en zetmelen met een slobber met weinig zetmelen en suiker daar kun je hem in mijn ogen nog enigszins op gewicht brengen zonder al te hoge kans op hoefbevangenheid.

Mijn pony kan ook niet tegen de pracend en krijgt iets homopatisch. Maar dat dit voor mijn pony goed werkt wil niet zeggen dat dit voor jou pony werkt zeg ik wel alvast bij voorbaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:06

Ik denk eerder dat voor en Sanne en Moonlight wel eens precies hetzelfde aan de hand zou kunnen zijn geweest. En dat is een te hoge begin dosering van de prascend. Want onder andere een van de vele bijwerkingen van te hoge dosering prascend, is stoppen met eten. Ik weet niet hoe zwaar jullie pony's zijn, dat zou ik eerst graag eens willen weten. Even tijdelijk stoppen kan geen kwaad Sanne, mocht je je pony weer wat meer op gewicht hebben, Lees dan de OP eens door, vooral met betrekking tot de startdosering per gewicht van de prascend.

En Moonlight; niet ieder paard is hb of ir gevoelig en het is belangrijker om een veel te mager paard eerst weer aan te sterken, dus zolang wij daar geen extra info over hebben is het heel moeilijk advies te geven.

En als je eerlijk bent kun je hier nog helemaal niet gaan lopen verkondigen dat jouw homeopathische middel werkt; bij elk paard, gezond of ziek, zakt op moment de acth waarde dus een test heeft geen enkele waarde op dit moment, buiten het feit dat je zelf de waardes van de testen niet eens noemen kon, dus blijft het voor ons, pardon my french, gelul in de ruimte!

Setteli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:22

Ik zou inderdaad met een hele lage dosering opnieuw beginnen.
Mijn Vlek is er ook een tijdje zo erg aan toe geweest. Maar ze staat nu op een halve en het gaat super.
En ze krijgt ook van alles te eten wat ze kan en wil eten. Hooi krijgt ze niet meer weg, dus ze krijgt bietenpulp brok, Fetura (hoog eiwit), zemelen en Cush Care van Dodson & Horrel. Hoefbevangen is ze nooit geweest en ze gaat van de zomer ook gewoon met de rest mee de wei op. Gras kan ze nog enigszins wegkrijgen, dus ben blij als ze dat eet.

Zoals Ohjajoh al zegt, niet iedere Cushing patient is ook HB gevoelig. Vlek heeft al meer dan 10 jaar Cushing en is pas 2 jaar op medicijnen. Ze begon met een hoge waarde van 734, maar nooit bevangen geweest.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:30

ohjajoh6 schreef:
Ik denk eerder dat voor en Sanne en Moonlight wel eens precies hetzelfde aan de hand zou kunnen zijn geweest. En dat is een te hoge begin dosering van de prascend. Want onder andere een van de vele bijwerkingen van te hoge dosering prascend, is stoppen met eten. Ik weet niet hoe zwaar jullie pony's zijn, dat zou ik eerst graag eens willen weten. Even tijdelijk stoppen kan geen kwaad Sanne, mocht je je pony weer wat meer op gewicht hebben, Lees dan de OP eens door, vooral met betrekking tot de startdosering per gewicht van de prascend.

En Moonlight; niet ieder paard is hb of ir gevoelig en het is belangrijker om een veel te mager paard eerst weer aan te sterken, dus zolang wij daar geen extra info over hebben is het heel moeilijk advies te geven.

En als je eerlijk bent kun je hier nog helemaal niet gaan lopen verkondigen dat jouw homeopathische middel werkt; bij elk paard, gezond of ziek, zakt op moment de acth waarde dus een test heeft geen enkele waarde op dit moment, buiten het feit dat je zelf de waardes van de testen niet eens noemen kon, dus blijft het voor ons, pardon my french, gelul in de ruimte!

Mijn pony was de start dosering 1/8 dus daar kun je ook niet over oordelen ohjajoh6. Dit hebben we een 2 maanden opgebouwd naar een half waarbij geen reactie is gekomen op de symptomen. Daarna zelfs nog extreem hoog gegaan met de pil naar 2 per dag waardoor de symptomen wel vertrokken. Echter toen werd er gestopt met eten dus moesten we van de dierenarts stoppen met de pil. Gedaan en op zoek gegaan naar iets anders wat eventueel zou kunnen werken.

Zeg ook niet dat in mijn verhaal haar paard HB of IR gevoelig is, maar dat paard krijgt zetmelen en suikers binnen voor in mijn ogen voor een paard dat veel doet sporten. Pavo gold 36 %( suiker, zetmeel en melasse uit rietsuiker) Cavalor slobber mash en mix 36 % (suiker en zetmelen, zit melasse in niet bekend hoeveel) Mais staat ook niet bekend als suiker en zetmeel vriendelijk. Dus dit totale plaatje lijkt mij niet bepaald geschikt voor het overgrote deel van paarden.

Daarnaast zeg ik ook niet dat dit homeopatisch middel voor iedereen werkt. Mijn pony toont niet tot nauwelijks symptomen meer. Doordat ik het druk heb en nog niet alle papieren heb kunnen verzamelen kan ik ook niks aantonen. Daarnaast toont 1 pony die het er goed op doet nog steeds niks aan wetenschappelijk. Meld alleen dat er wel 1 is die niet op prascend staat, maar op homeopatisch spul. Zeg nergens dat ze dus ook maar moet overstappen.

Ohjajoh6 je maakt dus net zoveel verkondigingen als ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:36

Moonlight17 schreef:
ohjajoh6 schreef:

Mijn pony was de start dosering 1/8 dus daar kun je ook niet over oordelen ohjajoh6. Dit hebben we een 2 maanden opgebouwd naar een half waarbij geen reactie is gekomen op de symptomen. Daarna zelfs nog extreem hoog gegaan met de pil naar 2 per dag waardoor de symptomen wel vertrokken. Echter toen werd er gestopt met eten dus moesten we van de dierenarts stoppen met de pil. Gedaan en op zoek gegaan naar iets anders wat eventueel zou kunnen werken.

Zeg ook niet dat in mijn verhaal haar paard HB of IR gevoelig is, maar dat paard krijgt zetmelen en suikers binnen voor in mijn ogen voor een paard dat veel doet sporten. Pavo gold 36 %( suiker, zetmeel en melasse uit rietsuiker) Cavalor slobber mash en mix 36 % (suiker en zetmelen, zit melasse in niet bekend hoeveel) Mais staat ook niet bekend als suiker en zetmeel vriendelijk. Dus dit totale plaatje lijkt mij niet bepaald geschikt voor het overgrote deel van paarden.

Daarnaast zeg ik ook niet dat dit homeopatisch middel voor iedereen werkt. Mijn pony toont niet tot nauwelijks symptomen meer. Doordat ik het druk heb en nog niet alle papieren heb kunnen verzamelen kan ik ook niks aantonen. Daarnaast toont 1 pony die het er goed op doet nog steeds niks aan wetenschappelijk. Meld alleen dat er wel 1 is die niet op prascend staat, maar op homeopatisch spul. Zeg nergens dat ze dus ook maar moet overstappen.

Ohjajoh6 je maakt dus net zoveel verkondigingen als ik.

En jouw paard stopte met eten toen hij 2 hele tabletten per dag kreeg?
|o I rest my case...

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:47

Ja ohjajoh6 als je het niet probeert dan weet je ook niet of het werkt. Als pas bij 2 hele tabletten de pillen beginnen aan te slaan fatsoenlijk op de pony qua symptomen, maar de eetlust stopt dan moet je ook wat. Een niet etende pony heb je ook niks aan want die is in no time ook dood. Dus zou tijdelijk stoppen totdat de eetlust terug was.

Nou hebben wij wat anders geprobeerd en voor ons lijkt het beter uit te pakken dan de prascend die ze kreeg waarom dan veranderen. Ja ik weet het homeopatie klinkt te zweverig voor woorden, ben ik helemaal met je eens, maar als niemand het ooit probeert wanneer weet je dan of dit geen alternatief is. Als het nou helemaal niks voor mijn pony had gedaan, waren we er ook allang mee gestopt.

Verder wetenschappelijk onderzoek naar alternatieven voor cushing dan de gewone medicijnen zoals prascend gaan ze toch de komende jaren niet doen, dus dan moeten we maar gewoon allemaal steenvast gaan zitten luisteren naar deze firma's die deze producten produceren en er in vrij korte tijd bakken aan willen verdienen.

Ik zoek de weg die mijn pony het beste erbij laat lopen en niet de weg die deze firma's mij willen laten lopen, zodat hun het meeste geld kunnen verdienen.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:57

Hoi allemaal, ook ik kom hier even buurten omdat onze pony Speedy (een c-ruintje van 18 jaar) afgelopen herfst gediagnosticeerd is met cushing. Hij krijgt nu een paar maanden 1 tablet prascend per dag en veel symptomen zijn verminderd (hij komt weer wat op gewicht, heeft minder stijve spieren, is over het algemeen wat vrolijker, en verhaart nu al beter dan vorig jaar). Het gekke is dat zijn eetlust geleidelijk aan afgenomen is (toen de medicatie net gestart was, lustte hij nog wel alles). Nu, na een paar maanden medicatie, is hij nog steeds gek op zijn hooi. Maar voor vitaminebrokjes in alle soorten en maten haalt hij letterlijk zijn neus op. Voorheen ging dat er met smaak ik. Hij lust, naast zijn hooi, alleen nog basisbrokken en wortel, maar daar zit natuurlijk suiker in.

Ook wisselt zijn energieniveau nogal, onafhankelijk van het weer, het voer of wat hij de dag ervoor gedaan heeft. De ene keer rent en springt hij door de bak (grondwerk), de andere keer staat hij al na een minuut bij de uitgang te wachten en wil echt niet meer lopen.

Heeft iemand hier ervaring met die geleidelijk veranderde eetlust en het af en toe sloom zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:01

Echt Moonlight ik vind het allemaal prima, wat een ieder met zijn eigen dier uitspookt.
Het mag duidelijk zijn dat ik inderdaad geen voorstander van die kwakzalverij ben die homeopathie heet, want als je iets eerst 20 x verdund met water of alcohol, dan 100x schud, kan je mij gewoon niet wijsmaken dat het water de werking van het kruid heeft onthouden, maar goed , zoals ik al zei, ieder zijn ding, maar gaat dan alsjeblieft niet hier al lopen verkondigen dat zoiets werkt als je niet 150% zeker bent van correcte uitslagen of wat je er nou precies hebt ingestopt.
Want we zijn allemaal wanhopig en er zullen er zat zijn die dan wel in een of andere geldwolf zullen trappen en hun paard meer kwaad dan goed doen met dit soort soms zelfs gevaarlijke onzin.

En dan ga ik inderdaad op mijn strepen staan, ik wil dat niet hebben gewoon in dit topic. Daar is deze ziekte veel te progressief, dodelijk en bovenal nog veel te onbekend voor bij zelfs de wetenschappers, dus laat staan bij ons klootjesvolk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:04

Welkom helaas, Shetfan, lees even hier op deze pagina alleen al terug, want we hebben het er juist over! Te hoge dosering kan inderdaad eetlust laten afnemen of helemaal doen laten verdwijnen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:11

Pavo Speedibeet en Subli Senior Priores zijn hele goede middelen om paard weer aan te laten komen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:12

ohjajoh6 schreef:
Echt Moonlight ik vind het allemaal prima, wat een ieder met zijn eigen dier uitspookt.
Het mag duidelijk zijn dat ik inderdaad geen voorstander van die kwakzalverij ben die homeopathie heet, want als je iets eerst 20 x verdund met water of alcohol, dan 100x schud, kan je mij gewoon niet wijsmaken dat het water de werking van het kruid heeft onthouden, maar goed , zoals ik al zei, ieder zijn ding, maar gaat dan alsjeblieft niet hier al lopen verkondigen dat zoiets werkt als je niet 150% zeker bent van correcte uitslagen of wat je er nou precies hebt ingestopt.
Want we zijn allemaal wanhopig en er zullen er zat zijn die dan wel in een of andere geldwolf zullen trappen en hun paard meer kwaad dan goed doen met dit soort soms zelfs gevaarlijke onzin.

En dan ga ik inderdaad op mijn strepen staan, ik wil dat niet hebben gewoon in dit topic. Daar is deze ziekte veel te progressief, dodelijk en bovenal nog veel te onbekend voor bij zelfs de wetenschappers, dus laat staan bij ons klootjesvolk...

Jij maakt een Centraal topic en volgens mij is het de bedoeling van zo'n topics op bokt dat iedereen zijn ervaringen en meningen mag uiten en delen. Er mag dan over gediscussieerd worden over alles wat met cushing te maken heeft. Nou ik heb ook met cushing te maken en dit is hoe ik momenteel mijn problemen daarmee oplos. Mag ik dit niet melden naar mede cushing mensen dan is je doel van dit centrale topic naar mijn mening niet correct geweest en kun je hem net zo goed sluiten.

En nogmaals ohjajoh6 Ik zeg dat het voor mijn pony werkt tot dus ver. Ik zeg nergens dat dit voor ieder dier werkt!! Dus wat ze met deze informatie doen is aan hun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:43

Dit is het laatste wat ik er over te melden heb; Iedereen mag alles zeggen, maar kom dan wel met concrete uitspraken! Want nu klinkt het nog steeds als een hoop hocus pocus en is het dus ook geen discussie maar een eenzijdig hallelujah geroep over een middel waar van dus blijkbaar niemand mag weten wat het nou exact is?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:48

xSanneE_98 schreef:
Ik kom even bruut dit topic binnenvallen met ons cushing probleem!
Vorig jaar is bij mijn pony ook Cushing ontdekt, ze heeft daarvoor prascend tabletten gekregen. 1 maal daags een halve. Dit is een tijd wel goed gegaan, maarze ging er slechter door eten.
Vorig maand ben ik een tijd weggeweesst, ze was onder verzorging. Toen ik terugkwam kreeg ik te horen dat het dramatisch slecht ging! Ze had de hele maand bijna niks gegeten en was zo ontzettend mager geworden. Haar ribben zijn van een afstand te tellen en haar flank is helemaal ingetrokken. Ze heeft gewoon geen eetlust meer.

Dit was voor mij een om te stoppen met de prascend tabletten, inmiddels gaat het iets beter, maar ze moet nog veel aansterken.

Iemand ideeën wat ik haar nu het beste kan bijvoeren? Ze krijg maisvlokken, pavo gold brok en cavalor slobber mash.
Heeft verder iemand dezelfde ervaring met prascend?

Cushcare Condition van Dodson&Horrell en hooi :j Ze eten dit voer heel erg graag en ik kan nog minder dan de helft van de aangegeven hoeveelheid geven want de spekjes vliegen er aan :D

Voor alle " eetlust " problemen : ja, hier is hun smaak ook veranderd...overduidelijk bij de 2 merries na een tijdje op de pillen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:07

Moonlight17 schreef:
Ja ohjajoh6 als je het niet probeert dan weet je ook niet of het werkt. Als pas bij 2 hele tabletten de pillen beginnen aan te slaan fatsoenlijk op de pony qua symptomen, maar de eetlust stopt dan moet je ook wat. Een niet etende pony heb je ook niks aan want die is in no time ook dood. Dus zou tijdelijk stoppen totdat de eetlust terug was.

Nou hebben wij wat anders geprobeerd en voor ons lijkt het beter uit te pakken dan de prascend die ze kreeg waarom dan veranderen. Ja ik weet het homeopatie klinkt te zweverig voor woorden, ben ik helemaal met je eens, maar als niemand het ooit probeert wanneer weet je dan of dit geen alternatief is. Als het nou helemaal niks voor mijn pony had gedaan, waren we er ook allang mee gestopt.

Verder wetenschappelijk onderzoek naar alternatieven voor cushing dan de gewone medicijnen zoals prascend gaan ze toch de komende jaren niet doen, dus dan moeten we maar gewoon allemaal steenvast gaan zitten luisteren naar deze firma's die deze producten produceren en er in vrij korte tijd bakken aan willen verdienen.

Ik zoek de weg die mijn pony het beste erbij laat lopen en niet de weg die deze firma's mij willen laten lopen, zodat hun het meeste geld kunnen verdienen.

Heb je toen ook rustig opgebouwd naar die 2 pillen per dag? Wat ik hier al weleens eerder voor bij heb zien komen voor paarden die stoppen met eten door de medicatie is dit:http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbestellen/contents/nl/p443_APF_adaptogene_kruiden.html Ik heb hier zelf geen ervaring mee.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:33

Moonlight17 schreef:
Nou de gemiddelde cushing patient hier krijg geen maisvlokken, pavo gold brok en cavalor slobber mash (schrok even toen ik het las) vanwege het teveel aan suikers en zetmelen. Dus ik denk dat dit niet de oplossing om je paard aan te laten sterken, tenzij je hem op een gegeven hoefbevangen wilt hebben wat sommige hier al met een streng dieet al moeilijk kunnen voorkomen.
Meer ruwvoer, een vitamine brokje/product met weinig suiker en zetmelen met een slobber met weinig zetmelen en suiker daar kun je hem in mijn ogen nog enigszins op gewicht brengen zonder al te hoge kans op hoefbevangenheid.

Mijn pony kan ook niet tegen de pracend en krijgt iets homopatisch. Maar dat dit voor mijn pony goed werkt wil niet zeggen dat dit voor jou pony werkt zeg ik wel alvast bij voorbaat.

De gemiddelde cushing patiënt krijgt dat idd niet, maar dit is het enige dat er nog in gaat bij mijn pony op dit moment. Ze heeft vrij lang cushing gehad voor we het ontdekt hadden en is nog nooit hoefbevangen geweest. Ik ga de subli senioren slobber proberen, maar ik vrees dat ook dit voor mijn pony geen uitkomst biedt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:39

Als dit wel aanzet bij jouw pony Sanne en ze heeft geen geschiedenis van ir en hb, dan zou ik het ook proberen hoor, voor nu alles om je pony weer een beetje op gewicht te krijgen en dan als dat gelukt is kun je weer heel voorzichtig met een stuk lagere dosis weer gaan proberen te beginnen met de prascend, Sterkte!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:42

xSanneE_98 schreef:
Moonlight17 schreef:

De gemiddelde cushing patiënt krijgt dat idd niet, maar dit is het enige dat er nog in gaat bij mijn pony op dit moment. Ze heeft vrij lang cushing gehad voor we het ontdekt hadden en is nog nooit hoefbevangen geweest. Ik ga de subli senioren slobber proberen, maar ik vrees dat ook dit voor mijn pony geen uitkomst biedt..

Misschien dat het voer van D&H, wat ik hierboven aanhaalde, wel uitkomst biedt........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:18

Hier ook wat problemen met eten, ondertussen. Merrie krijgt een halve pil per dag en als ik een dag oversla merk ik dat ze veel enthousiaster haar hooi eet. De Subli Seniores priores gaat eet ze wel vrij goed, maar andere dingen als luzerne/zemelen en ook coolstance is ze niet meer zo enthousiast over als eerder. Nou kan het zijn dat ze vooral de glucobalance niet meer wil die ik meestal in de luzerne mee meng, dus ik wil daar nog wat mee experimenteren.
Omdat ze dus de dag na het overlaan van de (halve) pil beter eet, zit er ik over te denken om wellicht om de dag de pil te geven. Iemand daar ervaringen mee?

Oja, wat betreft homeopatie, snappen doe ik het ook niet, maar ik heb er wel duidelijke resultaten van gezien. Daarnaast weet ik dat Eveline Hekkenberg in ieder geval op energetisch niveau het nodige in huis heeft en dus niet de eerste de beste kwakzalver is.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:58

Ik vind het erg interessant verhalen van anderen te lezen en denk de stille lezers ook. Ik vind persoonlijk je reactie erg fel ojaja6 en onnodig als iemand haar ervaring deelt en niemand iets opdringt of ophemelt.

Wouter heeft ook moeilijk gedaan met eten van krachtvoer. Dit ging bij hem na 4 maand over. hij kreeg voor de cushing wel meer ook musli rn luzerne maar ben nu al blij dat hij biks eet dat ik voorlopig niks bijvoeg.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:07

Mijn Shetlander is zoals eerder gemeld ook gestopt met krachtvoer eten. Maar zijn hooi gaat er nog steeds in. Hij eet wel weer een beetje PAVO care4life erbij inmiddels. Hij staat op een kwart pil en ziet er verder goed uit en zit vol energie.
We zijn met een achtste begonnen. Hij at normaal, maar verder deed de Prascent niks. Nu is hij een stuk vrolijker en komt zijn bespiering ook weer langzaam terug.Daarnaast beginnen zijn manen weer dikker te worden.

Hij krijgt goed hooi, dus zoals het er nu uitziet komt hij niks te kort.
Sowieso bij Cushing blijven opletten met suikers en zetmeel.
Maar wat bij het ene paard helpt, hoeft bij het andere paard niet te helpen qua voeding en medicijnen. Het blijft een kwestie van de juist combi vinden.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 00:15

xSanneE_98 schreef:
Vorig jaar is bij mijn pony ook Cushing ontdekt, ze heeft daarvoor prascend tabletten gekregen. 1 maal daags een halve. Dit is een tijd wel goed gegaan, maarze ging er slechter door eten.
Vorig maand ben ik een tijd weggeweesst, ze was onder verzorging. Toen ik terugkwam kreeg ik te horen dat het dramatisch slecht ging! Ze had de hele maand bijna niks gegeten en was zo ontzettend mager geworden. Haar ribben zijn van een afstand te tellen en haar flank is helemaal ingetrokken. Ze heeft gewoon geen eetlust meer.

Dit was voor mij een om te stoppen met de prascend tabletten, inmiddels gaat het iets beter, maar ze moet nog veel aansterken.

Iemand ideeën wat ik haar nu het beste kan bijvoeren? Ze krijg maisvlokken, pavo gold brok en cavalor slobber mash.

Dilemma zeg, hoop dat ik hier nooit in terrecht kom.. Mijn 30 jarige krijgt de senioren slobber van Masters, al 3 jaar op advies van de dierenarts. Ik heb mijn pony verwaarloosd, oud en ziek gekregen en dat was onze laatste optie om hem op gezond gewicht te krijgen. Hij nam al niet veel op omdat zijn gebit er nog veel slechter aan toe was. Hier is hij heel goed van aan gekomen, werkt nogsteeds en hij eet het ook nog iedere dag op! Terwijl hij zijn muesli laat staan.. ik zeg: aanrader! Zou dan wel de kilo's goed over de dag verdelen. Demijne krijgt nu 3 kilo over 2 voerbeurten maar ik weet nog dat ik ben begonnen met 6 (kleine) voerbeurten omdat het zo ernstig was.

Wanneer ze bij is gekomen zou ik toch weer beginnen met een hele lage dosering van de Prascend..

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 00:17

felineepino schreef:
xSanneE_98 schreef:

Dilemma zeg, hoop dat ik hier nooit in terrecht kom.. Mijn 30 jarige krijgt de senioren slobber van Masters, al 3 jaar op advies van de dierenarts. Ik heb mijn pony verwaarloosd, oud en ziek gekregen en dat was onze laatste optie om hem op gezond gewicht te krijgen. Hij nam al niet veel op omdat zijn gebit er nog veel slechter aan toe was, wormen, voor het eerst in een buitenstal etc. Hier is hij heel goed van aan gekomen, werkt nogsteeds en hij eet het ook nog iedere dag op! Terwijl hij zijn muesli laat staan.. ik zeg: aanrader! Zou dan wel de kilo's goed over de dag verdelen. Demijne krijgt nu 3 kilo over 2 voerbeurten maar ik weet nog dat ik ben begonnen met 6 (kleine) voerbeurten omdat het zo ernstig was.

Wanneer ze bij is gekomen zou ik toch weer beginnen met een hele lage dosering van de Prascend..

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:52

Meert schreef:
Moonlight17 schreef:

Heb je toen ook rustig opgebouwd naar die 2 pillen per dag? Wat ik hier al weleens eerder voor bij heb zien komen voor paarden die stoppen met eten door de medicatie is dit:http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbestellen/contents/nl/p443_APF_adaptogene_kruiden.html Ik heb hier zelf geen ervaring mee.

Hebben niet meer zou uitgebreid opgebouwd als in het begin maar hebben tussendoor nog de stap van 1/2 naar 1 pil gemaakt. Dit is eigenlijk al te veel voor een pony van mijn pony's gewicht. Daarna na 2 pillen aangezien mijn dierenarts dat adviseerde voor tijdelijke periode, zodat de symptomen weg konden trekken en we daarna weer terug konden naar een lager hoeveelheid. Ja met die 2 pillen was de reactie op de symptomen er snel, maar de eetlust ook zo weg. Ze vermagerde dan ook snel, depressief achtige blikken waardoor we ook niet lang door konden gaan.

Na advies van de dierenarts dus weer gestopt met de pillen. Alle dierenartsen die langs zijn geweest zijn tot nu toe bijzonder te vrede hoe ze er bij loopt met deze ziekte.

Ik hoop dan ook snel papieren bij elkaar te hebben en goed alles na te kunnen pluizen. Zodat ik jullie ook wat meer gedetailleerde informatie kan geven.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:45

Waratje schreef:
Omdat ze dus de dag na het overlaan van de (halve) pil beter eet, zit er ik over te denken om wellicht om de dag de pil te geven. Iemand daar ervaringen mee?

Geen ervaring mee. Maar waarom om de dag? Je zou dan ook 1/4 kunnen geven als je minder wil geven. Dat is wel lastig met breken enzo.
Ik durf niet te minderen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:17

Om de dag leek me dan handig omdat ze dan om de dag flink wil en kan eten. Ik weet van 1 paard dat al jaren op om de dag 1 pil het goed doet, maar dat is dus maar 1 voorbeeld en ik vroeg me dus af of anderen er ook ervaring mee hebben.
Als dagelijks een kwart pil beter is, is het gewoon een pillensnijder aanschaffen, lijkt me.