Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ohjajoh6 schreef:Ik denk eerder dat voor en Sanne en Moonlight wel eens precies hetzelfde aan de hand zou kunnen zijn geweest. En dat is een te hoge begin dosering van de prascend. Want onder andere een van de vele bijwerkingen van te hoge dosering prascend, is stoppen met eten. Ik weet niet hoe zwaar jullie pony's zijn, dat zou ik eerst graag eens willen weten. Even tijdelijk stoppen kan geen kwaad Sanne, mocht je je pony weer wat meer op gewicht hebben, Lees dan de OP eens door, vooral met betrekking tot de startdosering per gewicht van de prascend.
En Moonlight; niet ieder paard is hb of ir gevoelig en het is belangrijker om een veel te mager paard eerst weer aan te sterken, dus zolang wij daar geen extra info over hebben is het heel moeilijk advies te geven.
En als je eerlijk bent kun je hier nog helemaal niet gaan lopen verkondigen dat jouw homeopathische middel werkt; bij elk paard, gezond of ziek, zakt op moment de acth waarde dus een test heeft geen enkele waarde op dit moment, buiten het feit dat je zelf de waardes van de testen niet eens noemen kon, dus blijft het voor ons, pardon my french, gelul in de ruimte!
Moonlight17 schreef:ohjajoh6 schreef:Ik denk eerder dat voor en Sanne en Moonlight wel eens precies hetzelfde aan de hand zou kunnen zijn geweest. En dat is een te hoge begin dosering van de prascend. Want onder andere een van de vele bijwerkingen van te hoge dosering prascend, is stoppen met eten. Ik weet niet hoe zwaar jullie pony's zijn, dat zou ik eerst graag eens willen weten. Even tijdelijk stoppen kan geen kwaad Sanne, mocht je je pony weer wat meer op gewicht hebben, Lees dan de OP eens door, vooral met betrekking tot de startdosering per gewicht van de prascend.
En Moonlight; niet ieder paard is hb of ir gevoelig en het is belangrijker om een veel te mager paard eerst weer aan te sterken, dus zolang wij daar geen extra info over hebben is het heel moeilijk advies te geven.
En als je eerlijk bent kun je hier nog helemaal niet gaan lopen verkondigen dat jouw homeopathische middel werkt; bij elk paard, gezond of ziek, zakt op moment de acth waarde dus een test heeft geen enkele waarde op dit moment, buiten het feit dat je zelf de waardes van de testen niet eens noemen kon, dus blijft het voor ons, pardon my french, gelul in de ruimte!
Mijn pony was de start dosering 1/8 dus daar kun je ook niet over oordelen ohjajoh6. Dit hebben we een 2 maanden opgebouwd naar een half waarbij geen reactie is gekomen op de symptomen. Daarna zelfs nog extreem hoog gegaan met de pil naar 2 per dag waardoor de symptomen wel vertrokken. Echter toen werd er gestopt met eten dus moesten we van de dierenarts stoppen met de pil. Gedaan en op zoek gegaan naar iets anders wat eventueel zou kunnen werken.
Zeg ook niet dat in mijn verhaal haar paard HB of IR gevoelig is, maar dat paard krijgt zetmelen en suikers binnen voor in mijn ogen voor een paard dat veel doet sporten. Pavo gold 36 %( suiker, zetmeel en melasse uit rietsuiker) Cavalor slobber mash en mix 36 % (suiker en zetmelen, zit melasse in niet bekend hoeveel) Mais staat ook niet bekend als suiker en zetmeel vriendelijk. Dus dit totale plaatje lijkt mij niet bepaald geschikt voor het overgrote deel van paarden.
Daarnaast zeg ik ook niet dat dit homeopatisch middel voor iedereen werkt. Mijn pony toont niet tot nauwelijks symptomen meer. Doordat ik het druk heb en nog niet alle papieren heb kunnen verzamelen kan ik ook niks aantonen. Daarnaast toont 1 pony die het er goed op doet nog steeds niks aan wetenschappelijk. Meld alleen dat er wel 1 is die niet op prascend staat, maar op homeopatisch spul. Zeg nergens dat ze dus ook maar moet overstappen.
Ohjajoh6 je maakt dus net zoveel verkondigingen als ik.
ohjajoh6 schreef:Echt Moonlight ik vind het allemaal prima, wat een ieder met zijn eigen dier uitspookt.
Het mag duidelijk zijn dat ik inderdaad geen voorstander van die kwakzalverij ben die homeopathie heet, want als je iets eerst 20 x verdund met water of alcohol, dan 100x schud, kan je mij gewoon niet wijsmaken dat het water de werking van het kruid heeft onthouden, maar goed , zoals ik al zei, ieder zijn ding, maar gaat dan alsjeblieft niet hier al lopen verkondigen dat zoiets werkt als je niet 150% zeker bent van correcte uitslagen of wat je er nou precies hebt ingestopt.
Want we zijn allemaal wanhopig en er zullen er zat zijn die dan wel in een of andere geldwolf zullen trappen en hun paard meer kwaad dan goed doen met dit soort soms zelfs gevaarlijke onzin.
En dan ga ik inderdaad op mijn strepen staan, ik wil dat niet hebben gewoon in dit topic. Daar is deze ziekte veel te progressief, dodelijk en bovenal nog veel te onbekend voor bij zelfs de wetenschappers, dus laat staan bij ons klootjesvolk...
xSanneE_98 schreef:Ik kom even bruut dit topic binnenvallen met ons cushing probleem!
Vorig jaar is bij mijn pony ook Cushing ontdekt, ze heeft daarvoor prascend tabletten gekregen. 1 maal daags een halve. Dit is een tijd wel goed gegaan, maarze ging er slechter door eten.
Vorig maand ben ik een tijd weggeweesst, ze was onder verzorging. Toen ik terugkwam kreeg ik te horen dat het dramatisch slecht ging! Ze had de hele maand bijna niks gegeten en was zo ontzettend mager geworden. Haar ribben zijn van een afstand te tellen en haar flank is helemaal ingetrokken. Ze heeft gewoon geen eetlust meer.
Dit was voor mij een om te stoppen met de prascend tabletten, inmiddels gaat het iets beter, maar ze moet nog veel aansterken.
Iemand ideeën wat ik haar nu het beste kan bijvoeren? Ze krijg maisvlokken, pavo gold brok en cavalor slobber mash.
Heeft verder iemand dezelfde ervaring met prascend?
Moonlight17 schreef:Ja ohjajoh6 als je het niet probeert dan weet je ook niet of het werkt. Als pas bij 2 hele tabletten de pillen beginnen aan te slaan fatsoenlijk op de pony qua symptomen, maar de eetlust stopt dan moet je ook wat. Een niet etende pony heb je ook niks aan want die is in no time ook dood. Dus zou tijdelijk stoppen totdat de eetlust terug was.
Nou hebben wij wat anders geprobeerd en voor ons lijkt het beter uit te pakken dan de prascend die ze kreeg waarom dan veranderen. Ja ik weet het homeopatie klinkt te zweverig voor woorden, ben ik helemaal met je eens, maar als niemand het ooit probeert wanneer weet je dan of dit geen alternatief is. Als het nou helemaal niks voor mijn pony had gedaan, waren we er ook allang mee gestopt.
Verder wetenschappelijk onderzoek naar alternatieven voor cushing dan de gewone medicijnen zoals prascend gaan ze toch de komende jaren niet doen, dus dan moeten we maar gewoon allemaal steenvast gaan zitten luisteren naar deze firma's die deze producten produceren en er in vrij korte tijd bakken aan willen verdienen.
Ik zoek de weg die mijn pony het beste erbij laat lopen en niet de weg die deze firma's mij willen laten lopen, zodat hun het meeste geld kunnen verdienen.
Moonlight17 schreef:Nou de gemiddelde cushing patient hier krijg geen maisvlokken, pavo gold brok en cavalor slobber mash (schrok even toen ik het las) vanwege het teveel aan suikers en zetmelen. Dus ik denk dat dit niet de oplossing om je paard aan te laten sterken, tenzij je hem op een gegeven hoefbevangen wilt hebben wat sommige hier al met een streng dieet al moeilijk kunnen voorkomen.
Meer ruwvoer, een vitamine brokje/product met weinig suiker en zetmelen met een slobber met weinig zetmelen en suiker daar kun je hem in mijn ogen nog enigszins op gewicht brengen zonder al te hoge kans op hoefbevangenheid.
Mijn pony kan ook niet tegen de pracend en krijgt iets homopatisch. Maar dat dit voor mijn pony goed werkt wil niet zeggen dat dit voor jou pony werkt zeg ik wel alvast bij voorbaat.
xSanneE_98 schreef:Moonlight17 schreef:Nou de gemiddelde cushing patient hier krijg geen maisvlokken, pavo gold brok en cavalor slobber mash (schrok even toen ik het las) vanwege het teveel aan suikers en zetmelen. Dus ik denk dat dit niet de oplossing om je paard aan te laten sterken, tenzij je hem op een gegeven hoefbevangen wilt hebben wat sommige hier al met een streng dieet al moeilijk kunnen voorkomen.
Meer ruwvoer, een vitamine brokje/product met weinig suiker en zetmelen met een slobber met weinig zetmelen en suiker daar kun je hem in mijn ogen nog enigszins op gewicht brengen zonder al te hoge kans op hoefbevangenheid.
Mijn pony kan ook niet tegen de pracend en krijgt iets homopatisch. Maar dat dit voor mijn pony goed werkt wil niet zeggen dat dit voor jou pony werkt zeg ik wel alvast bij voorbaat.
De gemiddelde cushing patiënt krijgt dat idd niet, maar dit is het enige dat er nog in gaat bij mijn pony op dit moment. Ze heeft vrij lang cushing gehad voor we het ontdekt hadden en is nog nooit hoefbevangen geweest. Ik ga de subli senioren slobber proberen, maar ik vrees dat ook dit voor mijn pony geen uitkomst biedt..
xSanneE_98 schreef:Ik kom even bruut dit topic binnenvallen met ons cushing probleem!
Vorig jaar is bij mijn pony ook Cushing ontdekt, ze heeft daarvoor prascend tabletten gekregen. 1 maal daags een halve. Dit is een tijd wel goed gegaan, maarze ging er slechter door eten.
Vorig maand ben ik een tijd weggeweesst, ze was onder verzorging. Toen ik terugkwam kreeg ik te horen dat het dramatisch slecht ging! Ze had de hele maand bijna niks gegeten en was zo ontzettend mager geworden. Haar ribben zijn van een afstand te tellen en haar flank is helemaal ingetrokken. Ze heeft gewoon geen eetlust meer.
Dit was voor mij een om te stoppen met de prascend tabletten, inmiddels gaat het iets beter, maar ze moet nog veel aansterken.
Iemand ideeën wat ik haar nu het beste kan bijvoeren? Ze krijg maisvlokken, pavo gold brok en cavalor slobber mash.
felineepino schreef:xSanneE_98 schreef:Ik kom even bruut dit topic binnenvallen met ons cushing probleem!
Dilemma zeg, hoop dat ik hier nooit in terrecht kom.. Mijn 30 jarige krijgt de senioren slobber van Masters, al 3 jaar op advies van de dierenarts. Ik heb mijn pony verwaarloosd, oud en ziek gekregen en dat was onze laatste optie om hem op gezond gewicht te krijgen. Hij nam al niet veel op omdat zijn gebit er nog veel slechter aan toe was, wormen, voor het eerst in een buitenstal etc. Hier is hij heel goed van aan gekomen, werkt nogsteeds en hij eet het ook nog iedere dag op! Terwijl hij zijn muesli laat staan.. ik zeg: aanrader! Zou dan wel de kilo's goed over de dag verdelen. Demijne krijgt nu 3 kilo over 2 voerbeurten maar ik weet nog dat ik ben begonnen met 6 (kleine) voerbeurten omdat het zo ernstig was.
Wanneer ze bij is gekomen zou ik toch weer beginnen met een hele lage dosering van de Prascend..
Meert schreef:Moonlight17 schreef:Ja ohjajoh6 als je het niet probeert dan weet je ook niet of het werkt. Als pas bij 2 hele tabletten de pillen beginnen aan te slaan fatsoenlijk op de pony qua symptomen, maar de eetlust stopt dan moet je ook wat. Een niet etende pony heb je ook niks aan want die is in no time ook dood. Dus zou tijdelijk stoppen totdat de eetlust terug was.
Nou hebben wij wat anders geprobeerd en voor ons lijkt het beter uit te pakken dan de prascend die ze kreeg waarom dan veranderen. Ja ik weet het homeopatie klinkt te zweverig voor woorden, ben ik helemaal met je eens, maar als niemand het ooit probeert wanneer weet je dan of dit geen alternatief is. Als het nou helemaal niks voor mijn pony had gedaan, waren we er ook allang mee gestopt.
Verder wetenschappelijk onderzoek naar alternatieven voor cushing dan de gewone medicijnen zoals prascend gaan ze toch de komende jaren niet doen, dus dan moeten we maar gewoon allemaal steenvast gaan zitten luisteren naar deze firma's die deze producten produceren en er in vrij korte tijd bakken aan willen verdienen.
Ik zoek de weg die mijn pony het beste erbij laat lopen en niet de weg die deze firma's mij willen laten lopen, zodat hun het meeste geld kunnen verdienen.
Heb je toen ook rustig opgebouwd naar die 2 pillen per dag? Wat ik hier al weleens eerder voor bij heb zien komen voor paarden die stoppen met eten door de medicatie is dit:http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbestellen/contents/nl/p443_APF_adaptogene_kruiden.html Ik heb hier zelf geen ervaring mee.
Waratje schreef:Omdat ze dus de dag na het overlaan van de (halve) pil beter eet, zit er ik over te denken om wellicht om de dag de pil te geven. Iemand daar ervaringen mee?