[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chery

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:32

Een eczeem deken is het eerste wat je op koet leggen, als de temperaturen 10 graden en hoger worden. Kijk naar je voeding, weinig suikers en zetmeel. Alhoewel sommige eczemers wel wat zetmeel kunnen verdragen. Maar dat is per paard verschillend. En zorgen dat je paard smorgens na 10 uur en savonds voor 18 uur op stal staat in de zomer, want dan zijn de mugjes het actiefst. En suiker zit ook in gras! Dus hou het fructaan in de gaten.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:40

Je geeft de oplossing zelf al.....terugplaatsen naar een wei met zo weinig mogelijk bomen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:41

papagroom schreef:
Je geeft de oplossing zelf al.....terugplaatsen naar een wei met zo weinig mogelijk bomen.

Ik denk niet dat dat de oplossing is maar meer een symptoombestrijding ;)

Idd eczeemdeken op va 10 graden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:06

een wei zonder bomen en verder niets doen? Dat is wat mij betreft mishandeling.
Inderdaad, op tijd een eczeemdeken op doen, bij voorkeur al voor de jeuk ontstaat. Daarbij kijken of dit afdoende werkt. Schraler voeren had bij mijn Fries ook een positief effect. Naar mate het seizoen vordert wordt het wel lastiger, ik sprayde haar dan ook 2x per dag nog met anti vlieg op haar benen, uier en hoofd. Verder wil een wasbeurt met bijvoorbeeld teershampoo ook helpen tegen de jeuk. Daarna dus wel direct weer de deken op.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:42

Ze geeft zelf aan dat het paard zonder bomen geen last had ...dusss...overigens kan goed gesnoeidhout,en goed gehekkelde sloten weldegelijk de knutendruk verlagen.

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:05

@Femke_Harley bij een paard met zoveel problemen/vragen en dan op zulke zware medicijnen zou ik zeker een homeopatische dierenarts inschakelen. Bijv Den Hoek / Laarakker. Of aan hen vragen of zij iemand bij jou in de buurt weten die hier iets mee kan.
Wat een ellende zeg :(

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:40

No_No schreef:
Cher, ik zou wel al beginnen als dat spul geholpen heeft. Het is zo raar weer.. Beter te vroeg dan te laat denk ik?

Ja, als mijn huidige voer op is ga ik maar eens een zak halen. Ben erg benieuwd of ze dit jaar weer jeukvrij blijft en of het bij de pony ook helpt!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:45

Tuurlijk kan het aantal knutten lager zijn. Echter is mijn mening en ervaring dat weinig knutten ook nog teveel zijn bij een paard met zomereczeem.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:54

HeroMy schreef:
@Femke_Harley bij een paard met zoveel problemen/vragen en dan op zulke zware medicijnen zou ik zeker een homeopatische dierenarts inschakelen. Bijv Den Hoek / Laarakker. Of aan hen vragen of zij iemand bij jou in de buurt weten die hier iets mee kan.
Wat een ellende zeg :(

ja dat is ook wel wat ik wil. Maar ik wil eerst dat ze herstelt op medicatie. En dan hoop ik dat ze om de dag op 1 capsule kan, hoop nog minder, maar dat is afwachten. Als ze wat beter is, wil ik hun idd inschakelen. Maar eerst dit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:31

femke_harley schreef:
JaWat denken jullie homeopathie bij allergieën? Ik wil daar misschien in de toekomst iets mee.

zou er een beetje mee uitkijken.
ik heb bij appie ook veel geprobeerd, die heeft ook gecombineerde allergie he..
maar merkte er of helemaal niks van, dus kost het flink wat geld of het werkte bij hem juist averechts.
heb hem destijda flink ziek gehad na gebruik van ribes nigrum..( dat is toch wel homeopathie...of is dat weer fyto..
nou ja dat weet ik niet precies

het enige wat ik bij hem merk dat helpt is de zwarte kummel olie,haal ik die weg dan heeft hij meer last van zijn benauwdheid en heb het idee dat zijn vacht dan slechter is.
en zoek ook wat info op over kruisallergie..appie is allergisch voor berk en kan dus ook absoluut geen appels eten.
en echt alle vormen van suiker proberen te vermijden bij dit soort dieren

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:19

ellepel schreef:
femke_harley schreef:
JaWat denken jullie homeopathie bij allergieën? Ik wil daar misschien in de toekomst iets mee.

zou er een beetje mee uitkijken.
ik heb bij appie ook veel geprobeerd, die heeft ook gecombineerde allergie he..
maar merkte er of helemaal niks van, dus kost het flink wat geld of het werkte bij hem juist averechts.
heb hem destijda flink ziek gehad na gebruik van ribes nigrum..( dat is toch wel homeopathie...of is dat weer fyto..
nou ja dat weet ik niet precies

het enige wat ik bij hem merk dat helpt is de zwarte kummel olie,haal ik die weg dan heeft hij meer last van zijn benauwdheid en heb het idee dat zijn vacht dan slechter is.
en zoek ook wat info op over kruisallergie..appie is allergisch voor berk en kan dus ook absoluut geen appels eten.
en echt alle vormen van suiker proberen te vermijden bij dit soort dieren

Bedankt voor je reactie. Ben jij toen ook bij den hoek of de laarakker geweest?
Ik zal eens zoeken op kruisallergie.. Suikers kreeg en krijgt ze al bijna niet.

Hoe uitte zich het bij jou? Hoe ben je er achter gekomen? En wat doe je er verder precies aan?

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:07

Weet iemand nog een site waar de RSI in de aanbieding is..vorig jaar is deze gesloopt en aangezien de temperaturen weer zo oplopen heb ik dringend een deken nodig..

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:10

Volgens mij heb je bij de paardendrogist op dit moment 15% korting op een artikel naar keuze.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:15

bij agradi heb je onbeperkt stickers plakken 20% korting kom je uit op 123 euro
bij paardedrogist is die 139 maar weet niet of er dan nog korting afgaat zo ja dan kom je op 118 euro

en anders ff snuffelen op bokt markt/marktplaats

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:18

Jaa paardendrogist!! Super bedankt!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:36

Is er hier al iemand die de deken op heeft? Ik ben sterk aan het twijfelen om te beginnen opleggen :s

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:51

Ik heb nog helemaal geen eczeemdeken op. Heb gisteren al wel de eerste grote muggen weer zien vliegen.....

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:18

Hier is vandaag de DA langs geweest.
Bella heeft nu een hele rustige huid, geen beestjes in de vacht en het voer kon het volgens de DA ook niet zijn.
Die van mij was volgens de DA echt gevoelig voor de beten van de knutten en andere insecten.
Vooral als ik haar ook vertelde dat als Bella gestoken wordt ze soms piepend door de wei heen rent in de zomer. Dus een vliegendeken was de oplossing en goede vliegenspray.
Heb hier trouwens de gehele winter al kleine mugjes gezien. dus misschien dat ze daarom toch af en toe jeuk heeft als het een tijdje niet gevroren heeft.
Verder was ze kern gezond op een gehad verkoudheidje en paar vetjes te veel na.
Toevallig heeft mijn Shetlander ook jeuk, maar dat komt door het verharen momenteel en in de zomer toch ook een lichte vorm van zomereczeem. Dus ook voor hem een dekentje en vliegenspul.

Edit: heb een recept gevonden voor een sterke vliegenspray, misschien toch maar gaan maken en gaan uittesten.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:57

Ik leg de deken nog niet op. Tot nu toe heeft hij nog geen jeuk. Wel ga ik mijn voorraad Derfen weer even aanvullen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:11

Ik heb al preventief gesmeerd met derfen aan de uier en cojosol aan de manen.
Ik zie al vanalles vliegen en krijg al stress :s

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:44

Als er al zoveel vliegt dan kun je inderdaad preventief al wat gaan smeren. Hier zien de manen er nog steeds rustig uit. Meneer is wel weer een teddybeer geworden, dus ik denk dat ik hem nog een keer ga scheren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:10

femke_harley schreef:
Bedankt voor je reactie. Ben jij toen ook bij den hoek of de laarakker geweest?
Ik zal eens zoeken op kruisallergie.. Suikers kreeg en krijgt ze al bijna niet.

Hoe uitte zich het bij jou? Hoe ben je er achter gekomen? En wat doe je er verder precies aan?

appie heeft zomereczeem en hooikoorts. en verdere luchtwegproblemen
heb er allerlei veeartsen bij gehad, en er is eens een holistisch arts bij geweest, weet alleen de naam niet meer.
en ik heb ook nog eens haar van hem opgestuurd wat bekeken is en daar kwam hetzelfde uit.

enige wat ik nog doe:
appie woont vanwege zijn bronchitis buiten.
dat scheelt al enorm, wat is hij opgeknapt sinds hij 24/7 buiten woont, en dat terwijl hij straks toch wel 22 word! :D

hij krijgt weinig krachtvoer, zo'n 3x per week..ik geef dieetmix van subli.
en daar doorheen komt een schep veteranensupplement van NAF en een schepje magnesium
in de wei ligt een liksteen(basisblok voor koeien van KNZ)...
ik ben niet voor teveel krachtvoer geven,maar ook zeker niet voor te weinig geven, je moet net uitvinden wat voor jouw dier goed werkt :j

verder krijgt hij ruwvoer van de stalling, omdat hij in een koudbloedgroep staat krijgen ze ruwvoer met niet al teveel suikers er in.
en verder..in de zomer deken er op! weinig vet gras en dan gaat het prima :)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:13

Hier de deken preventief er op gedaan. Heb niks om preventief tegen de jeuk te smeren, en nu is de huid onder de manen nog rustig. Dus dan de deken er al maar op, om het zo mogelijk tegen te gaan.

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:15

Nou deken en derfen zijn binnen..
Is de rsi veranderd misschien, heb nu plots een groene! Op zich niet erg, hoop alleen dat de maatvoering niet veranderd is.. Dit is wel het eerste jaar dat ik derfen zal smeren.. Wat doen jullie? standaard om de paar dagen smeren of elke dag of alleen bij jeuk en schuren?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:57

De Rambo is vorig jaar idd in een groen tintje gestoken :j
Verder is die normaal.

Ik smeer de derfen elke dag in het hoogseizoen.
Verder om de dag ter preventie.