Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 07:36

Hommage schreef:
Ik kom hier even binnenvallen. :o

Heb het vermoeden dat mijn paard wellicht maagzweren heeft.
Heb wat klinieken gebeld voor informatie over behandelingen. Eentje heeft mij teruggebeld en aangegeven dat er een gastroscopie gedaan moet worden en dat (indien er maagzweren zijn) vaak 1 tot 2 weken gastrogard voldoende zijn. Bij heftige zweren langer.

Nu lees ik hier dat gastrogard langer gebruikt moet worden? Wat is een normale aanpak voor maagzweren?

Volgens min altijd wel minimaal 3 weken en daarna afbouwen in 2 weken dacht ik

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 07:56

Mijn ervaring is ook wel langer, afhankelijk van de mate van de zweren en hoe het paard op de medicatie reageert.

MelissaV

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:30

Geeft er iemand hier Stomach Shield?

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:32

Ik lees al een tijdje mee maar kom nu even binnen vallen in de hoop soortgelijke ervaringen te vinden :)

Ik heb zo’n 2,5 week geleden een scopie bij mijn paard laten maken na het vermoeden van maagzweren. Mijn vorige paard heeft hier heel veel last van gehad dus helaas veel ervaring mee.
Uit de scopie zijn inderdaad maagzweren gekomen, gelukkig meer schaaf plekken en geloof ik 2 zweren grade 2 (?). Hier staat hij nu voor op de ulcergold (4 weken) en sucralfaat (3 weken) en omdat we er zo vroeg bij zijn hoeven we het alleen bij deze kuur te laten van de kliniek.

Nu wordt de oorzaak mede door de plaats van de zweren aan stress verwijt. Waar het voerbeleid wat wij hanteren al goed inspeelt op dit probleem, hij op een rustige plaats gestald staat met soortgenoten en voldoende buiten komt.

Ik rijd mijn paard dressuur matig met voldoende afwisseling in de vorm van buiten ritten, balken/hindernissen en ben sinds een paar maanden begonnen met af en toe een wedstrijd. De trailer vind hij nog wel erg spannend dus hier zijn we al voor opzoek naar een oplossing in de vorm van een grotere/ruimere trailer.

Waar ik het erg lastig vind hoe ik dit in de toekomst in moet richten om maagzweren te voorkomen, ben ik benieuwd of er iemand is die zijn verhaal hierin herkend?
Voerbeleid ect is makkelijk aan te passen, maar hoe houd je een paard ‘stress vrij’ ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:50

Het is inderdaad net waar jouw paard stress van krijgt en hoe dat te voorkomen/ondervangen/beperken.
Dat zal per paard verschillen, dus een kwestie van uitproberen en uitzoeken.

Die van ons krijgt heel veel stress van werk dat hij moeilijk vindt, verkeer waar hij bang voor is, dingen die anders gaan dan anders…
Dus wij hebben het rijden nu terug gebracht tot alleen basis werk en we gaan niet met hem het verkeer in, ook omdat dat gevaarlijk is met hem vanwege zijn vluchtgedrag.
Op stal proberen we alles voor hem zo stabiel mogelijk te houden.

We zijn nu al een hele tijd niet met de trailer weg geweest omdat dat ook wel wat stress geeft.
In overleg met de dierenarts gaan we in mei wel proberen weer een paar daagjes weg te gaan en dan krijgt hij preventief die dagen gastrogard.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:16

Mijn paard dat last van maagzweren had, had veel stress op wedstrijd.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:37

Nouvel schreef:
Het is inderdaad net waar jouw paard stress van krijgt en hoe dat te voorkomen/ondervangen/beperken.

Die van ons krijgt heel veel stress van werk dat hij moeilijk vindt, verkeer waar hij bang voor is, dingen die anders gaan dan anders…
Dus wij hebben het rijden nu terug gebracht tot alleen basis werk en we gaan niet met hem het verkeer in, ook omdat dat gevaarlijk is met hem vanwege zijn vluchtgedrag.

We zijn nu al een hele tijd niet met de trailer weg geweest omdat dat ook wel wat stress geeft.
In overleg met de dierenarts gaan we in mei wel proberen weer een paar daagjes weg te gaan en dan krijgt hij preventief die dagen gastrogard.

Ga je dan preventief de volle dosis geven of geef je dan minder.
Ik zou eind mei de vierdaagse in epe mee rijden. Denk voor haar dat dat geen stress geeft. Ze staat wel op een andere plek maar buiten. Ze wilt echt niet op stal staan. Ik denk dat die van mij het heeft gekregen van het in Utrecht staan. Maar ik heb idd ook zitten denken om preventief het te geven die dagen.
Al is het überhaupt de vraag of we mee gaan doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:51

Die van ons heeft in okt de eerste scopie gehad en daarna hebben we alles afgezegd en hem buiten de kliniekbezoeken thuis gehouden op advies van de dierenarts.
We gaan het nu in mei voor het eerst weer voorzichtig 4 daagjes proberen op een adres waar hij vertrouwd is.
Advies was wel om
Gastrogard te geven, volgens mij eerste dagen hele en daarna half maar ik ga het tegen die tijd even navragen als ik het op ga halen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:01

Nouvel schreef:
Die van ons heeft in okt de eerste scopie gehad en daarna hebben we alles afgezegd en hem buiten de kliniekbezoeken thuis gehouden op advies van de dierenarts.
We gaan het nu in mei voor het eerst weer voorzichtig 4 daagjes proberen op een adres waar hij vertrouwd is.
Advies was wel om
Gastrogard te geven, volgens mij eerste dagen hele en daarna half maar ik ga het tegen die tijd even navragen als ik het op ga halen.

Ja ik weet ook niet of ik nog ga. Al heb ik niet het idee dat dat soort dingen haar stress bezorgen. Bij een weekend weg met allemaal connemara pony's lag ze nachts en overdag gewoon plat in de zon te slapen in haar weide. Dat oogde wel relax. Maar ik ga het nog wel zien. Ik ben met die pony niks meer zeker

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:28

Nouvel schreef:

Ja dat is juist het stukje waar ik tegenaan loop, ik vind het heel lastig te bepalen waar hij zoveel stress van ondervind. In de kliniek hebben ze aangegeven dat de zweren niet ouder dan 1,5 maand zijn, helaas is er in dit 'tijdsframe' niet veel veranderd waar ik het aan zou kunnen linken. Hij heeft misschien 1x op de trailer gestaan in die periode maar dat heeft hij in de maanden daarvoor wel vaker gedaan zonder iets op te lopen.
Het is over het algemeen wel een relaxed paard op kleine incidentjes na.

Het geven van Gastrogard rondom uitjes/veranderingen ga ik wel onthouden. Ook over het 'onderhouden' met een supplement moet ik me nog even gaan verdiepen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:48

original_ schreef:
Nouvel schreef:

Ja dat is juist het stukje waar ik tegenaan loop, ik vind het heel lastig te bepalen waar hij zoveel stress van ondervind. In de kliniek hebben ze aangegeven dat de zweren niet ouder dan 1,5 maand zijn, helaas is er in dit 'tijdsframe' niet veel veranderd waar ik het aan zou kunnen linken. Hij heeft misschien 1x op de trailer gestaan in die periode maar dat heeft hij in de maanden daarvoor wel vaker gedaan zonder iets op te lopen.
Het is over het algemeen wel een relaxed paard op kleine incidentjes na.

Het geven van Gastrogard rondom uitjes/veranderingen ga ik wel onthouden. Ook over het 'onderhouden' met een supplement moet ik me nog even gaan verdiepen.

Ik heb dit dus het zelfde. Die van mij is zo relaxt overal. Loopt zo de trailer op altijd overal aan lang teugeltje rond te rijden. Nooit wedstrijden. Ze geeft alleen in september in Utrecht gedaan 2 weken voor astma. Ook scopie gehad toen. En ze stond er echt treurig bij toen. Afspenen van haar veulen is heel gelijkelijk gegaan dat kan het naar mijn idee ook bijna niet zijn geweest.
Maar mijn dierenarts nu wilde ook echt dat ik haar ophaalde daar. Die zei ook ze moet gewoon thuis buiten staan. Op stal is ze echt ongelukkig. Ze staat ook al haar hele leven buiten dag en nacht

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:32

Wij hebben die van ons nu 5 jaar en tobben al 5 jaar op en af met maagzweren, hij kwam ermee, 2 winters behandelend, we dachten dan het weg was, hebben ook het voermanagement goed in orde, maar toch weer ellende…
Hij blijkt een afwijking in zijn maag te hebben waardoor voer niet snel genoeg wordt afgevoerd en waardoor zweren en maagpijn ontstaan, maar hij is ook een enorme binnenvetter die heel veel stress kan hebben zonder dat iemand die hem niet goed kent het aan hem kan zien.
Je moet hem echt kennen om te weten dat hij stress heeft.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 22:13

Het is geweldig hoe het hier gaat. Paar uurtjes op de wei verder staat ze gedurende de dag lekker hooi te knabbelen. Bietenpulp slobber gaat nu ook weer zonder problemen erin. Vandaag rondje gereden. Ze is zo fit als een hoentje. Ik ben echt zo blij. Ik dacht echt dat dit verkeerd af zou gaan lopen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 23:01

Wat goed dat ze weer eet en fit oogt! Het klonk echt dramatisch ja, je zal wel 10 jaar ouder zijn nu :+

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 00:15

Pumpkins schreef:
Wat goed dat ze weer eet en fit oogt! Het klonk echt dramatisch ja, je zal wel 10 jaar ouder zijn nu :+

Nou idd dit heeft mij 10 jaar van mijn leven gekost. Wat kan je je een zorgen maken. Ik sliep zo wat niet meer. Had de neiging nachts nog naar dr toe te gaan om dr hooi in de mond te stoppen. Want dat deed ik overdag steeds. Hooi zowat in de mond stoppen en dan ging ze toch maar weer ff eten. En zo deed ik dat dan keer of 10 per dag. Dacht echt nog paar dagen dan moet ik dr in laten slapen.
Maar vandaag emmer slobber voor de neus gezet met borstelen en opzadelen en die emmer ging leeg. En al het geknoeide werd netjes opgeruimd. En vanavond heeft ze tien weer gehad. Lucerne geef ik nu ook niet meer. Ze eet van de rest voldoende

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 07:32

Ah wat fijn koetjeboe!

Hier vond ik paardlief weer meer gapen de laatste tijd. Geef nu van Horseflex maag balans bij, en het gapen is ook weg. Denk dat hij toch weer lichte irritatie had (mogelijk over gehouden aan prednison kuur in sept).

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:41

Hallo ook ok meld me hier!
Bijna 3 weken geleden gastroscopie laten doen ivm verdacht op maagzweren.
Geïrriteerde maag, vooral bij overgang van onderkant naar bovenkant en wat zweertjes graad 1.
Niet heel dramatisch dus, maar nu na 2nweken gastroguard en 3 weken sucralfaat merk ik enorm verschil met rijden dus hij heeft er wel echt last van gehad.

Nu ben ik aan het kijken welk krachtvoer ik het beste kan geven dat laag in suiker en zetmeel is maar wel genoeg energie geeft voor een 4 jarige in training.
Ik ben nu de gastro muesli van marstall aan het uitproberen.
Wat voeren jullie aan krachtvoer en eventueel supplementen bij?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:18

Voor een 4 jarige in training zou ik het bij een vitaminebrokje houden met voldoende goede kwaliteit hooi. Energie halen ze hier uit het hooi. Je kan evt aanvullen met bietenpulp. Geeft langzame energie af en de pectine zijn goed voor de maag. Mocht je met goed hooi nog energie missen zou ik pas verder kijken, maar voor een 4jarige moet dat eigenlijkgewoon voldoende zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:43

Wij voeren eigenlijk ook al jaren geen echt krachtvoer, ze krijgen hier Pure feed balance en een ruwvoermix van Pure feed, nu de veteran omdat die heel zacht is.
De balance is ook een soort vitaminebrok zonder onnodige toevoegingen.
Daarnaast inderdaad wat bietenpulp, psyllium, lijnzaad en zemelen, en na het werk een beetje vitalbix slobber.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:03

koetjeboe schreef:
Het is geweldig hoe het hier gaat. Paar uurtjes op de wei verder staat ze gedurende de dag lekker hooi te knabbelen. Bietenpulp slobber gaat nu ook weer zonder problemen erin. Vandaag rondje gereden. Ze is zo fit als een hoentje. Ik ben echt zo blij. Ik dacht echt dat dit verkeerd af zou gaan lopen.

Wat fijn dat het weer een stuk beter gaat! Vooral voor het dier maar ook voor je eigen gemoedsrust :) Nu zo vol blijven houden :D

quarterH schreef:
Hallo ook ok meld me hier!
Bijna 3 weken geleden gastroscopie laten doen ivm verdacht op maagzweren.
Geïrriteerde maag, vooral bij overgang van onderkant naar bovenkant en wat zweertjes graad 1.
Niet heel dramatisch dus, maar nu na 2nweken gastroguard en 3 weken sucralfaat merk ik enorm verschil met rijden dus hij heeft er wel echt last van gehad.

Nu ben ik aan het kijken welk krachtvoer ik het beste kan geven dat laag in suiker en zetmeel is maar wel genoeg energie geeft voor een 4 jarige in training.
Ik ben nu de gastro muesli van marstall aan het uitproberen.
Wat voeren jullie aan krachtvoer en eventueel supplementen bij?

Ik heb die van mij nu op gastro biks van Hoveler staan ivm de maagzweren. Sinds kort overgestapt naar dit merk en erg te spreken over het voer en het bijbehorende advies van de leverancier, ook de kliniek was hier positie over. Over een tijdje stap ik waarschijnlijk over van de een andere lijn van dit merk, afgestemd op de behoefte van mijn paard :)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:43

Die van mij krijgt nu vitalbix daily complete

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 00:26

Pumpkins schreef:
Voor een 4 jarige in training zou ik het bij een vitaminebrokje houden met voldoende goede kwaliteit hooi. Energie halen ze hier uit het hooi. Je kan evt aanvullen met bietenpulp. Geeft langzame energie af en de pectine zijn goed voor de maag. Mocht je met goed hooi nog energie missen zou ik pas verder kijken, maar voor een 4jarige moet dat eigenlijkgewoon voldoende zijn.

Het is een quarter die dus al een tijdje aan het werk is.
Ik geloof niet dat alleen hooi voldoende is voor een paard in training, zeker niet als ze ook nog eens in ontwikkeling en groei zijn.
Er wordt toch best wat gevraagd van een paard in training/opleiding en dan wil ik toch echt genoeg geven voor vooral de spieren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 02:47

Voor spieren voer je eiwitten, dus iets van luzerne, soja of erwten. Echter uit voldoende ruwvoer halen ze ook veel eiwitten. Dus zou me niet blindstaren op extra brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 07:39

Het is echt onzin ze krachtvoer nodig zijn. Voor de spieren voer je eiwitten. Krachtvoer is erg belastend voor de maag.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:44

Ik voer ook enkel vitalbix. Eerder met lucerne. Nu met fiberbeet van pavo.
En daar doet ze het ontzettend goed op. Loopt zo 4 x 20 km per week op.
Ze is nu 2.5 jaar zadelmak en heeft altijd dit gegeten en barst van de energie en zit ontzettend goed in de spieren