[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:38

Ons paard krijgt het wel koud als de regen te vaak is, omdat als ze gewoon hun blote vacht hebben veel eerder droog zijn, een deken blijft veel langer nat.
En als de volgende bui dan alweer komt, staan ze constant onder een natte deken.
Maar dat soort dagen zijn er normaal gesproken niet zo vaak in deze tijd, een enkele keer kan niet zoveel kwaad.
Wordt het wat frisser krijgt ze een regendeken op, nu vind ik dat veeeel te warm!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:22

Citaat:
Maar heb je dan ook de bijpassende deken erbij? die heb ik namelijk niet..

Citaat:
Nee want ik heb een Rambo, de hoofdkap is van premiere.
De Rambo heeft 'gespen' bij de schoft, ik weet niet of jouw deken dat heeft?

Balen, Breghje...

Oh sorry dat had ik verkeerd gelezen, exuses.
Mijn deken heeft ook een gesp bij de schoft.

Vanmiddag de kap van premiere gekocht, hij zit als gegoten. :D Ik denk dat hij heel mooi op zijn plaats blijft zitten. Kwam er helaas op stal pas achter dat hij ook nog 2 gespjes bij de "kaak" heeft. Die naai ik er volgende keer weer op als je de deken kapot is.

Bedankt voor jullie informatie, ben er heel blij mee :) .

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:28

hallo daar ben ik weer een keertje, heb even een klein vraagje. mijn pony krijgt van die donkere plekken onder zijn ogen wat kan ik hier het beste aandoen, ik lees hier en daar msm zalf erop doen of tea tree zalf maar helpt dit ook?

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:00

het is trouwens niet open geen wondjes

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:02

Kun je als er een dag veel buien zijn de deken af laten? Of moet het echt om blijven?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:54

@ e_horse

Ik zou hem niet af doen! :) Je kunt er altijd een 0 grams regendeken op doen.

Krijg net bericht dat de kap van premiere omhoog zakt zodat ze niets meer kan zien. pff!
Dacht ik een goede kap voor haar te hebben..

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:16

@ elamor: ik heb ook zo'n kap gehad. Je moet hem echt op alle punten vastmaken. Dus ook die klipjes onder de kaak. Dan blijft hij redelijk goed zitten. Heb hem in ieder geval een heel seizoen zonder problemen gebruikt. Was er alleen bang voor dat hij toch nog voor haar ogen zou kunnen draaien dus heb nu de kap van Horze gekocht.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:26

suuszzzz schreef:
@ elamor: ik heb ook zo'n kap gehad. Je moet hem echt op alle punten vastmaken. Dus ook die klipjes onder de kaak. Dan blijft hij redelijk goed zitten. Heb hem in ieder geval een heel seizoen zonder problemen gebruikt. Was er alleen bang voor dat hij toch nog voor haar ogen zou kunnen draaien dus heb nu de kap van Horze gekocht.

Bedankt! Ja daar kwam ik helaas pas achter toen ik op stal kwam. Kon niet weer naar huis fietsen om die gespjes erop te naaien.

Oh echt? Ik heb de deken van Horze. Wilde die hoofdkap eerst bestellen maar had m zo snel mogelijk nodig dus vandaar dat ik deze heb gekocht nu.

Hoe bevalt de kap van Horze?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:15

Bij ons blijft hij zo ook goed zitten, wij hebben de onderste nooit erop!
Als hij omhoog gaat zit hij te strak, hij moet langer bij de schoft omdat ze met grazen een lange nek krijgen!
@ e_horse
S' morgens om een uur of 5 beginnen de mugjes, dus daar hebben ze dan wel veel last van!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:34

MirandaFuego schreef:
Bij ons blijft hij zo ook goed zitten, wij hebben de onderste nooit erop!
Als hij omhoog gaat zit hij te strak, hij moet langer bij de schoft omdat ze met grazen een lange nek krijgen!
@ e_horse
S' morgens om een uur of 5 beginnen de mugjes, dus daar hebben ze dan wel veel last van!

Ik bedoel omhoog bij de neus, niet bij de manenkam.. hij zit zeker niet te strak. Misschien dat ik hem dan iets innaai dat hij wat strakker zit bij de neus.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:46

Elamor schreef:
Ik bedoel omhoog bij de neus, niet bij de manenkam.. hij zit zeker niet te strak. Misschien dat ik hem dan iets innaai dat hij wat strakker zit bij de neus.

Het kan ook zijn dat het dan juist losser moet, omdat het strak gaat zitten iets hoger, anders zou het naar beneden vallen.
Maar dan heeft het iig niks met de bevestiging te maken.
Misschien van die tafelkleedloodjes eraan hangen? :P :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:01

Is er iemand van de schrijvers| lezers hier die al eens 'spirulina' als voertoevoeging als anti-jeuk middel heeft gebruikt?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:44

MirandaFuego schreef:
Elamor schreef:

Het kan ook zijn dat het dan juist losser moet, omdat het strak gaat zitten iets hoger, anders zou het naar beneden vallen.
Maar dan heeft het iig niks met de bevestiging te maken.
Misschien van die tafelkleedloodjes eraan hangen? :P :D

_O-

Ik ga morgen wel even een foto maken. Heb het zelf ook nog niet gezien. (verzorgstertje meldde het).

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:45

heeft niemand dan een antwoord voor mij (zie vraag hierboven)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:51

liefmeisje21 schreef:
heeft niemand dan een antwoord voor mij (zie vraag hierboven)

Ik heb geen antwoord voor je maar je weet niet waar het vandaan komt oid?
Jeukt het ook?

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:33

nee hij schuurt niet met zijn hoofd het zit echt rondom zijn ogen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:43

Ons paard heeft ook rond de ogen last van vliegjes, omdat daar de kap open is.
Maar wij smeren dan met derfen en dan gaat het weg.
Het kan ook mijt zijn, sommige soorten gaan rond de ogen zitten.
Dan kun je het beste de dierenarts laten kijken, je daar nl. niet wassen dus dan moet ie een prik :Y)
Je kan niet altijd duidelijk zien of ze jeuk hebben..

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:33

Nou, voor ik een nieuw topic open, zal ik even hier mijn 'probleem' schetsen.

Mijn paard is eind vorige week begonnen met schuren. Het was eerst enkel haar staart en niet overdreven. Nu, elk paard schuurt wel eens, dus nog geen paniek hier.

Vandaag echter haal ik haar uit de wei en merk ik dat ze haar staart echt zeer hard heeft liggen schuren, het was geen zicht gewoon. Het leek enkel haar staart, maar bij nader onderzoek heb ik ook plekjes rond de manen (1 bepaalde plek maar) en voorpluk ontdekt waar ze dus heeft geschuurd. Ik heb haar manen en staart zo netjes mogelijk proberen uitborstelen, maar aan haar staart valt het dus wel nog op.

Kan dit zomereczeem zijn? Of kan het een andere oorzaak hebben. Iemand vertelde me dat het misschien wormen kunnen zijn, dus ik ga ook even navragen wanneer de paarden opnieuw ontwormd worden. Maar het lijkt me dan zo vreemd dat ze ook aan de manen schuurt.

Mijn paard, een merrie, is ondertussen 8 jaar en staat de laatste 4 jaar dag en nacht buiten op de wei met een schuilstal in een kudde van ongeveer 8 paarden. In de 6 jaar dat ik haar heb, heeft ze nooit geschuurd (buiten sporadisch eens een keertje, maar iedereen kan wel eens jeuk hebben hè). Ze krijgt voornamelijk hooi te eten, een handje krachtvoer na het werk (al 2 jaar hetzelfde voer), een halve 'Pavo mineralenkoek' en sinds kort doe ik ook knoflook in het eten. Zou het aan de knoflook kunnen liggen? Ik heb dit namelijk nooit eerder gegeven en sinds ik het bijna dagelijks geef, lijkt het wel alsof ze begint te schuren. Maar dat lijkt me zo vreemd...

Vrijdag 24 juni heb ik wel haar staart gewassen met speciale paardenshampoo... Zou dit er iets mee te maken hebben? Echter heb ik enkel de onderkant gewassen en dus niet aan de staartwortel. En ik heb toch goed na gespoeld, denk ik.

Mijn paard heeft ook last gehad van kale plekken op het hoofd, maar ondertussen zijn die verdwenen. Ik denk dat dit eerder met het verharen was, daar lijkt ze de laatste 2 jaar wel wat last van te hebben.

Zou ik DA raadplegen voor een onderzoek of is dat nutteloos? En wat kan ik doen tegen de jeuk? Welk middel helpt goed tegen jeuk en is veilig voor het paard?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:57

tweety_be
hoelang geef je de Pavokoek al aan je paard?
Die van mij is daar erg van beginnen schuren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:27

liefmeisje21 schreef:
hallo daar ben ik weer een keertje, heb even een klein vraagje. mijn pony krijgt van die donkere plekken onder zijn ogen wat kan ik hier het beste aandoen, ik lees hier en daar msm zalf erop doen of tea tree zalf maar helpt dit ook?

jij bedoeld dit he:

Afbeelding
Afbeelding

van die donkere vlekjes?
soms is het wat groter,of zit het meer onder de oren.
maakt niet uit wat je er op smeret,het komt puur van het schuren, of is een reactie op vliegjes

wel even goed ontwormen nu met ivermectine want er kan een kleine parasiet zijn die ook voor dit soort plekjes kan zorgen.
ik smeer het bij appie niet in, helpt toch niet en het trekt vanzelf wel weg.
maar elke zalf kan,als je maar uitkijkt dat die zalf wel in de zon kan,olie geeft sneller kans op verbranden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:30

tweety be, gewoon stoppen met de knoflook en kijk wat er gebeurd?
duurt wel een 1,5 week voor het uit het bloed is hoor,maar wie weet kan jouw paard er helemaal niet tegen.?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:00

Pavokoek ging mijn haflinger ook ineens heel erg van schuren!

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:21

@ellepel het zit bij pepper onder zijn ogen en niet erboven maar alleen eronder dus het kan ook netzogoed van de traanvocht zijn. als ik op stal ben zal ik even een foto maken maar dat zal niet eerder zijn dan zaterdag.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:24

Bedankt voor de antwoorden :)

Pavokoek lijkt me sterk, ik geef die namelijk al bijna meer dan een jaar, als het zelfs niet al 2 is ondertussen. Al gaf ik dat niet alle dagen en sinds kort wel (halve koek/dag). Hmmm, misschien ook maar even afbouwen en het houden op een halve koek om de 2 dagen of gewoon helemaal niets. Knoflook laat ik volledig achterwege voor nu.

Ik ga ook de manen en staart eens goed uitspoelen (niet wassen), misschien zit er wel iets dat vreselijk jeukt en kan een goede spoelbeurt verlichting geven. Het lijkt me verder weinig kwaad te kunnen, of maak ik het erger als ik het nat maak? Ik zou het zelf goed drogen en haar pas terug op het land zetten als alles 100% droog is.

En verder ga ik ook nog eens ontwormen (zou toch moeten gebeuren 1 dezer dagen, dus ga er op stal even op aandringen). Ik hou het de komende week goed in de gaten. Merk ik dat het alleen maar erger wordt, dan onderneem ik verdere stappen uiteraard. Het is alleen zo zonde om haar mooie dikke staart en lange manen te zien verdwijnen ;(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:39

liefmeisje jij bedoelt hetzelfde als ellepel bedoelt, plaats/hevigheid verschilt soms per paard.
Die van mij hadden het ook, zal even een foto zoeken morgen.