Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:34

Wij hebben jaren een gemengde kudde gehad met willy als leider en alfamerrie aan zijn zijde als medeleider. Zorgt er wel voor dat je ruinen leren respect te hebben voor merries en hoe ze er mee om moeten gaan ;-)

Als ze allemaal durven te liggen en te slapen zegt dat inderdaad heel wat over het vertrouwen en de rust in de groep.

Ja het lijkt goed te gaan. Mijn Whizzemans heeft zowaar de leiding overgenomen - geloof ik :o :o Heb leuk filmpje op mijn FB.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:01

De mijne was ook de leider van zijn kudde.. vond ik altijd gek want hij is totaal niet dapper!
De enige keren dat ikhem zag met zijn oren naar achter was als hij vond dat ze te dichtbij kwamen als ik met hem bezig was.. dat mocht dus niet :D
Uiteraard moest hij ook altijd eten waar een ander at en bepaalde hij dat hij eerst water mocht drinken.
Ik kon er uren naar kijken!

Een gemengde kudde lijkt me ook leuk, ik denk dat je daarin weer haal andere dingen ziet gebeuren!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:13

Imago heeft een paar seizoenen in een gemengde kudde gestaan. Nou, die had geen tijd om te heenenweren hoor, had een dagtaak om zijn merries bij hem te houden en kapers op de kust te verdrijven. Wauw zeg, wat een imponerende bruut was het dan. Maar ook 1 van 'zijn' merries had soms leidersgedrag, vond ik ook apart om te zien, bijna ingewikkeld soms, hoe ze die taken nou verdeeld hadden.
Ik ging het land altijd in met een zweep want de manegepony's kwamen nogal eens stalken. Op zich niet erg, maar ja, dan kwam ik bij Imago in de buurt en moest ik uitkijken ook nog want ging Imago weer die pony's niet bepaald zachtzinnig wegjagen en dat vond ik zielig haha. Dus huppa, zweep mee, pony's weg en dan kon ik normaal naar Imago toelopen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:24

Imago dus ook echt een leidertype!

Imago01

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:27

Hehe, kijk die foto's in mijn profiel maar...
Eentje jaagt hij kaper weg, andere zie je mij staan, mét zweep in de hand hehe....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:35

Ziet eruit als een geweldige plek Imago!!! Echt prachtig met veel controle en veel mentale uitdaging zodat ie hopelijk niet gaan heen-en-weren!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:36

Imago01 schreef:
Eentje jaagt hij kaper weg, andere zie je mij staan, mét zweep in de hand hehe....

Ja maar jeetje! Die stond natuurlijk net te grazen waar Imago het wilde!!! Dat kan natuurlijk niet! :D
Bekend plaatje.. hmm, is onderzoekje naar doen, ontwikkelen dominante paarden makkelijker cushing?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:37

fargo schreef:
Focussed - geef jij al PB erbij? Dat kan soms ook goede invloed hebben op het loslaten van de vacht. Misschien nog een poging waard?

Zinzi - morgen geprikt en wanneer hoor je dan de resultaten?

Geef het nog niet! Ga er eens naar kijken... Twijfel sowieso om nog eens ACTH her te testen.... Op dit moment:
-Heeft ze nog een dikke vacht met rare structuur
-Drinkt ze meer dan eerst
-Houdt ze een dikke manenkam
-Staat al op de magnesium

Vorige keer was het 12.... En DA raadt me niet aan om te gaan verhogen met dat gehalte....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:01

Wat een fijne plek voor de oudjes, Imago! Daar zal ie het vast en zeker naar zen zin hebben...en zoals je zelf zegt..hij is en blijft gewoon van jou, staat alleen ietsje verder weg, maar ook dat zal wennen, als je ziet hoe leuk hij het daar heeft met vriendjes/vriendinnetjes.
Ik zou mijn merrie er ook zo naartoe brengen moesten de financiën het toelaten :D ...hebben ook een speciale plek voor hoefbevangen gevalletjes las ik...zou ideaal zijn voor haar...kon ze daar lekker de alfamerrie gaan uithangen :j

@focussed...ik ben toch stiekem een beetje jaloers op '' jouw '' vacht :)) Heb zonet even mijn Pandora met de borstel bewerkt...en och jeetje...ik kom toch echt wel aan 4cm lengte :( Hier en daar laten er wel al een paar haartjes los ( op haar koppie gaat het nu echt goed aan de gang )...dus hopen en duimen maar!

Iemand bekend trouwens met Cushinaze van Naf ? Heb van mijn buuf met paarden zo'n emmertje kunnen overkopen ( verkeerde levering voor haar, maar niet voor mij :D )
Zit ook monnikspeper in en nog andere kruiden tegen de zogenaamde hormoonstress...beetje zelfde principe als de pb en cush x van hilton herbs vermoed ik...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:53

Ik ken het merk en weet dat het er is, maar aantal van de onderdelen die er in zaten gaf ik zelf los en dus in iets hogere dosis denk ik. Maar het is op zich vlgs mij een goed product en NAF is een goed merk.

Net bij Max op TV: Sjef en Anky. Sjef heeft tumor aan hypofyse gehad en daarom werken zijn bijnieren slecht of niet en daardoor produceert hij juist geen of te weinig cortisol. Ze noemden ook cushing op een gegeven moment. Bij problemen moet Sjef dus een injectie cortisol krijgen. Heb het niet helemaal kunnen zien, ga misschien later nog even terug kijken. Was ook een arts aanwezig over het de functie van bijnieren en stresshormoon e.d. Interessant.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:51

Imago01 schreef:

jee wat een super paard!
Ik had nog nooit in je profiel gekeken!
Hij heeft hoog dressuur gelopen,vandaar die bewegingen...hij is correct gereden!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:53

Laatst plaatste iemand hier een opmerking over het ontbreken van magnesium omschrijving in het Wiki artikel over Cushing.

Ik heb zojuist een kopje toegevoegd met magnesium, Provarium Breeding en het stukje over Prascend.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:37

Thanks Fargo! Dan heb ik toch geen brol in huis gehaald met die Cushinaze :D De ingrediënten leken mij wel ok, vandaar....
Wat Sjef betreft, die is eraan geopereerd als ik mij niet vergis, toch? Als je het nog moest herbekijken, hier altijd geïnteresseerd in nuttige info over cushing :j

Vandaag mijn Pandoratje verder geschoren...met de paardentondeuse, wegens de koeboeren hier niet in het bezit van een scheerapparaat :( Maar het is gelukt, op haar benen en koppie na dan...
Zie ik toch weer een paard tevoorschijn komen vanonder dat woltapijtje /3 Leuk !

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:42

Imago01 schreef:
Laatst plaatste iemand hier een opmerking over het ontbreken van magnesium omschrijving in het Wiki artikel over Cushing.

Ik heb zojuist een kopje toegevoegd met magnesium, Provarium Breeding en het stukje over Prascend.

Dat was ik idd

Super van je!!!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:11

Ohw ja, Dookia, sorry, ik wist het niet meer.
Maar het aangepaste stukje is nog niet helemaal goedgekeurd, moet nog bronnen toevoegen. Pfff, moet me toch weer wat meer gaan inzetten voor die Wiki. Nou ja, straks meer tijd! :+
Dus of die magnesium goedkomt, moet even kijken of daar een bron voor is.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:17

Vandaag trof ik Imago helaas weer in uiterste paniek in zijn paddock aan: Je geluid niet te hard hebben hoor, die rotstorm staat nogal op microfoon!

http://www.youtube.com/watch?v=F9j6C5VBnlI

Vre-se-lijk dus....en dat sterkt alleen maar nóg meer mijn beslissing. Hij zweette weer over zijn hele lijf. Tsja, zo hou je je dekens niet bepaald waterdicht natuurlijk.
Eenmaal op stal kalmeerde hij weer een stuk. Ik zette hem aan zijn box vast om zijn stal te mesten en hij stond helemaal te suffen, zo moe had hij zichzelf weer gemaakt....
Komende 3 dagen gaat hij wel met alles mee de paddock in, maar ga ik hem echt vroeg eruit halen. Vlak voor het middaguur al. Dan wat met hem doen en desnoods nog een uurtje terug en anders op stal houden.
Volgende week moet ik nog 4 dagen werken. Ik wil eigenlijk dat hij gewoon (alleen, het is niet anders) op stal blijft en dat stalgenootje hem dan 's middags om half 3 buiten zet. Eerder is er niemand die hem kan binnen halen. Niet ideaal maar ik weet ook niet wat ik er nog mee aanmoet. Imago doet dit gedrag wel erger als er iets is dat hem triggert; vandaag bv. dus die rotstorm!

En daarna nog even op stal, gewoon voor de leuk; kijk maar of je het leuk vindt om te kijken...niet echt heel bijzonder verder:
http://www.youtube.com/watch?v=MbN0s9fiTZE

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:21

Hij loopt idd vreselijk te ijsberen .
Staat er geen paard naast hem ?
Vindt het echt een sneu gezicht zo voor hem

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:35

Nee, nu geen paard naast hem, wel tegenover hem, een merrie waarvan hij erg gecharmeerd is, maar eenmaal in zo'n state of mind maakt niets of niemand hem nog rustig. Het enige dat hem dan kalmeert, is hem van die plek weg te halen, de paddock uit dus.
Ik kon hem ook niet houden hoor, hij knálde me voorbij die paddock uit en dan kun je hem even verder op weer ophalen, issie wel heel erg opgefokt evengoed hoor...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:43

Imago, ik kan me voorstellen dat het je enorm aan het hart gaat om hem zo te zien. En dat het je beslissing bevestigd om hem naar dat pensioenparadijs te brengen. Verstandig om hem tot die tijd meer op stal te houden, het is toch niet lang meer en als je dit gedrag kan voorkomen zou ik dat zeker doen. :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:44

Imago01 schreef:
Nee, nu geen paard naast hem, wel tegenover hem, een merrie waarvan hij erg gecharmeerd is, maar eenmaal in zo'n state of mind maakt niets of niemand hem nog rustig. Het enige dat hem dan kalmeert, is hem van die plek weg te halen, de paddock uit dus.
Ik kon hem ook niet houden hoor, hij knálde me voorbij die paddock uit en dan kun je hem even verder op weer ophalen, issie wel heel erg opgefokt evengoed hoor...

Ik heb de filmpjes nog niet gekeken(misschien ga ik dat ook niet doen want het doet mij teveel denken aan hoe mijn Pablo dit ook deed vroeger)
Kun je een link leggen met inderdaad de wind?Word hij daar misschien gek van?
Nu waait het nog al eens in Nederland,maar de ene keer erger dan de andere.
Stop zijn oren eens dicht met watten en z'on petje op?
Je weet nooit!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:34

Hij lijkt haast 'uit zijn lichaam' te zijn.. ik bedoel, je zou hem haast een tik willen geven om hem eruit te halen: Snap out of it!
Het feit dat jij eraan komt lopen ziet ie niet eens. Zijn gedachten op nul en heen en weer, heen een weer..
Ook ik debnk echt dat jij er zo goed aan gaat doen hem naar zijn pensioenplekje te brengen! :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:44

IMJ schreef:
Hij lijkt haast 'uit zijn lichaam' te zijn.. ik bedoel, je zou hem haast een tik willen geven om hem eruit te halen: Snap out of it!
Het feit dat jij eraan komt lopen ziet ie niet eens. Zijn gedachten op nul en heen en weer, heen een weer..
Ook ik debnk echt dat jij er zo goed aan gaat doen hem naar zijn pensioenplekje te brengen! :j

Maar hoe weet je dat het daar niet gebeurt??

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:49

Tja... dat weet je niet idd..
Ik hoop eigenlijk dat hij juist door het feit dat hij dan met een kudde buitenloopt hij ontdekt dat het niet nodig is?

Viev, zei jij niet dat hij het in de wei niet deed?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:04

Ohw maar grote kans dat hij het daar ook gaat doen hoor, dat klopt. De eigenaresse heeft het daar een aantal paarden namelijk zien doen.
Maar het grote, allergrootste verschil met welke andere stal ik hem hier in de buurt dan ook kan bieden: Imago kan, de hele dag door, kiezen waar hij wil staan! Dus: wil hij niet buiten zijn omdat het daar sneeuwt of te hard waait etc., dan kan hij lekker naar binnen. Wil hij niet op het gras staan, dan kan hij op het zand gaan staan of op het harde. Bovendien: daar kan hij over een giga-afstand heenenweren; ik gok zo'n 2 km, ipv een paar meter...Dat is dus punt 1. En punt 2 is inderdaad de kudde: hij heeft daar lijflijk contact met meerdere paarden.
De stalhoudster vertelde dat alle paarden daar minimaal 1 goed vriendje krijgen en dat ze zich daar aan ophalen.
Dus als hij het daar doet, dan is dat veel minder belastend voor zijn lijf; zijn benen etc. Bovendien heeft hij daar wel werk te doen want hij moet zorgen dat hij zijn plekje in de kudde a: krijgt en b: behoudt.

Als ik hem op de huidige stal hou, staat hij ook met een X-aantal weken in de wei maar doet hij het ook. Op de vorige stal stond hij met 3 andere paarden in de wei op een groot stuk en deed hij het ook.

@ Geerke: weer maakt niet uit. Hij is al een week dit aan het doen en het is in de tussentijd allerprachtigst geweest. Alleen deed hij het, tot gisteren, in een iets lager tempo waardoor hij niet ging zweten. Wel ook helemaal in zijn eigen wereldje hoor. En de vorige keer dat hij dit deed was in maart, toen waaide het niet, maar was er wat natte sneeuw.

Dus de oorzaak: geen idee, nooit kunnen ontdekken. Extremen als gisteren wel; geef ik de schuld aan de harde storm. Zou het kunnen zijn maar zou ook toeval kunnen zijn. Echter, ik ga me niet meer bezig houden met de oorzaak, want dat maakt me gek.
Met ander paard zetten houdt hem even rustig maar begint hij ook weer.
Het is gewoon een foute karaktertrek, een soort stalondeugd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:16

Ja het is wel heel fijn dat hij keuzes kan maken en dus de voor hem fijnste plek kan opzoeken, dat is wel heel mooi en zeker ook dat er de ruimte is! Hoe gaat het verder met jou nu Viev??