[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:29

Dribbelkont schreef:
Ik heb een rijvliegenmasker gekocht met oren want neusnetje was niet voldoende. Rijd iemand hier met vliegenmasker?

Ja, ikke! Maar alleen met zonnig weer en dus met ongedierte wat in de lucht vliegt :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:55

ik heb deze gekocht maar valt niet helemaal over neus heen.

Afbeelding

Afbeelding

is van uhg.

zal ik het eerst zo proberen of zal ik het bij neus iets langer maken zodat het om neus heen valt.
neusnetje hielp niet dus denk dat het dan niks uit maakt hem zo te laten of heb ik dat verkeerd?

waar triggert het het meest op het hoofd het headsheaking?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:06

Dribbelkont
is dit een riding mask van cashel?
ik had die voor Cheyenne en die viel ruim over haar neus heen
bij haar gebruikte ik hem tegen de zon omdat ze roze ogen en neus had.

Gringohad ik een neusnet die helemaal over de neus viel, bij hem was het het inademen van pollen en daardoor veel jeuk op de lippen/neus
vorig jaar geen last gehad en ook dit jaar krijgt hij weer Voreen injecties en hopelijk komen we er weer goed doorheen

Dribbelkont

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:13

ja klopt van cashel.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:21

Somebitch schreef:
Wat vervelend zeg. :(:)

Die van mij heeft juist minder last onder het rijden.. Neusnetje al geprobeerd?

Ja en eerste keer aan de longe schudde ze heel erg maar onder het zadel met neusnetje amper... Dag erna aan de longe amper en onder het zadel heel fel en met haar neus naar haar been slaan...... Gisteren aan de longe met netje fel schudden, vandaag zonder netje heel beperkt ... Geen lijn in te trekken dus... En op de weide amper, zeker niet meer zls de anderen...'hopeloos '' word ik er van...

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:28

Normaal heb ik ook geen goede rem op mijn 24? jarige arab.. Maar dit syndroom verergert het nog meer, plus het stuur werkt ook niet goed (hij lijkt soms wel dronken) opeens naar binnen vallen, terwijl ie dat nooit doet bijv..

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:16

Coentjuh schreef:
Normaal heb ik ook geen goede rem op mijn 24? jarige arab.. Maar dit syndroom verergert het nog meer, plus het stuur werkt ook niet goed (hij lijkt soms wel dronken) opeens naar binnen vallen, terwijl ie dat nooit doet bijv..

Herken dit heel sterk van de periode dat we nog niet wisten wat rr aan de hand was met leroy. Indd totaal geen reactie of juist zeer vertraagd tot tegenovergesteld op het bit... nu met neusnetje eindelijk mn 'oude' paard weer terug! :)

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 00:29

nu heb ik dus een lastige

paard verkocht particulier 3 jaar net zadelmak
koper heeft zelf paard nagekeken,hoeven gebit benen enz
we hoefden het paard niet onder het zadel te leggen want ze wilde hem toch naar eigen hand leggen
en was niet voor de sport maar recreatief bedoeld
dus hij heeft alleen los gelopen en dat vond ze prima was tevreden met wat ze zag
koop gesloten paard mee
zelfde dag al belt ze dat het paard teugelkreupel is ??? hebben wij nog nooit gemerkt beestje ligt nog maar net onder het zadel
vervolgens zou het een headsheaker zijn??? en wil ze de koop ongedaan maken
iets wat wij dus niet wisten/opgemerkt hadden
vraag is dus wat nu ? als ze het paard onder het zadel had laten leggen had ze het dan kunnen zien?? wij hebben het nog nooit gezien dus konden het ook niet melden
andere stal ander weiland kan het een plotselinge reactie zijn dan??
en moeten we het paard terug nemen?
ze wil hem gelijk terug brengen zonder dierenarts er bij gehad te hebben
klinkt mij dus als zoeken om onder een impulsieve aankoop uit te komen maar kan ik dat aantonen?
en wat als ze een advocaat inschakelt? het gaat om particulieren aankoop waardoor er geen spraken is van consumenten recht , ze heeft niet goed voldaan aan onderzoekplicht , en wij hebben het echt nooit geconstateerd bij het paard dus wat nu

vanaf wanneer spreek je van headsheaken als een bestaand syndroom ? als het echt zo is dan hadden wij dat toch ook moeten zien ieder paard schud wel eens met zijn hoofd kan je dat zelf vaststellen of moet dat echt door een dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:00

Poeh, geen idee wat je ermee moet, maar ik vind het wel gek dat jullie het paard niet moeten laten zien onder het zadel, en dat ze er wel dezelfde dag erop gaat zitten? Heeft ze trouwens inclusief zadel & hoofdstel gekocht? Als ze eigen spullen gebruikt kan het net zo goed daaraan liggen, zadel dat niet goed ligt of hoofdstel/bit dat niet goed zit bv. ...

Maarja, wat jij met dit alles moet of zou moeten kan ik je niet mee helpen :=

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:28

er is verteld dat het paard bereden is die dag en dat ze gestrest uit de trailer komt
ook verteld dat ze voor zover wij weten geen gebreken heeft maar dat we haar niet hebben laten keuren
dit was geen probleem bij de koper
zelfde dag na een trailer rit dus gaan rijden met eigen spullen
het headshaken is een eigen bevinding er is geen dierenarts bij geweest
dus........problemen is dit niet een gevalletje nalatigheid in onderzoeksplicht ?

ps ga dit vraagstuk even in een andere topic gooien waar het meer thuis hoort denk ik

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:32

Hoi Meiden,
Even een update van Hunk; vandaag alle testresultaten binnen gekregen.. Geen Allergie, wel bloedarmoede ( dat heeft er overigens niks mee te maken), geen gekke afwijkingen in de spieren/ gewrichten maar een zenuw in het hoofd met een ontsteking/afwijking. Hij heeft een hoofd met het gevoel dat te vergelijken is met een slapend been. Zonder erop te staan, geen probleem, maar zodra je gaat staan.. Dat heeft hij dus met weersinvloeden, vandaar het erge schudden met regen, wind en zon. Arm dier.. Helaas vanuit de reguliere diergeneeskunde geen andere opties dan proberen minder gevoelig te maken door pollennetjes.. ( die hij allemaal sloopt, dus geen optie ) of anders oosters behandelen met accupunctuur, het aanpassen van de zenuwbanen. Dat worden minimaal 3 sessies.. Ruim een uur rijden naar de kliniek, omdat ik anders met werk niet uitkom.. Dus baal als een stekker, maar als het dat arme paard helpt dan alles.
Is er iemand met dezelfde uitslag van head shaking?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:44

Is er niet iemand die bij je aan huis kan komen voor die accupunctuur behandelingen?
En natuurlijk hangt die bloedarmoede er wel mee samen. Echt weer zo'n uitspraak door de reguliere geneeskunde. Alles onbalans in een lichaam hangt met elkaar samen ;)

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:04

Nouja in principe kan ze wel aan huis komen, maar dit moet s'avonds gebeuren, na 18.00 ivm mijn werk, waar ik abnormaal lastig vrij kan krijgen.. Dus de optie was of moeilijk,moeilijk plannen en flinke avondtarieven, of een lease auto van de baas lenen en een uur op pad met de trailer.. Toch maar voor optie twee gekozen..
Inderdaad, leek mij ook logisch dat de bloedarmoede wel verbonden was aan het schudden, dat kan natuurlijk ook komen door overgevoeligheid.. Dat komt natuurlijk vanuit het schudden, wat weer komt door de zenuw.. Dusja, ik ben heel benieuwd naar de behandeling.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:15

Succes met de behandelingen! Mocht het niet gaan werken (wat ik natuurlijk niet hoop voor je) dan weet ik nog wel iemand die het wel kan behandelen ;)

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:41

Ik kom ook even het topic binnenvallen. :) Wat voor onderzoek kan je het beste laten doen bij een paard dat in het voorjaar begint met schudden. Ik neem aan een allergietest? Zijn er nog andere mogelijkheden voor onderzoek bij het vermoeden van headshaking syndrome? Hoe gaat een allergietest in z'n werk? En wat zijn ongeveer de kosten van zo'n onderzoek?
Het betreffende paard heeft een neusnetje, waarmee het schudden een stuk minder is en krijgt Puur pollen, maar dit laatste heeft nog niet heel veel effect.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:29

Coentjuh schreef:
Neusnetje werkt bij mij ook niet, volgens mij werken die alleen i.c.m. een sperriem ofzo. Alle paarden die een neusnetje NODIG hebben, die SCHUDDEN toch met hun hoofd.

Ik rijd meestal met deze: https://www.google.nl/search?q=vliegenm ... CAgQ_AUoAQ

Mijn paard schud niet, maar is gewoon heel kortademig ervan. Hij draagt een pollennetje op de wei en tijdens het rijden en hiermee is hij voor 80% funtioneel, zonder netje maar voor 30-40% bij wijze van. Hij staat dan al te pompen van het in de wei staan en niks doen.

Ik zag ook ergens dat Puur Pollen middeltje, heeft iemand daar ervaring mee en kun je daar nu nog mee beginnen, omdat het pollenseizoen eigenlijk al begonnen is?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:54

Laat je paarden ook allemaal even door een GOEDE prof nakijken op spanning in nek en kaak. Bij de mijne zat daar de oplossing.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:26

Het blijft iets herl lastigs dat hoofd schudddn... meneertje bij ons doet het de ene dag super met neusnetje, de andere keer is hij nog steeds onrusyig maar wel terijden tot soms ook maar wat stappen en draven aan de lange teugel en afzadelen... succes allemaal.. heb het idee dat hij nou op zn piek zit met schudden

LBroekhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:51

Ik kom me hier ook melden.
Felix heeft er ook weer enorm last van. Gisteravond met neusnetje een rondje om geweest en nergens last van.
Vandaag een ander rondje maar wel met neusnetje en het was echt verschrikkelijk.
Dat arme beest kan er niks aan doen maar hij schudt zo erg!
Ik merk ook dat hij veel meer kriebels in zijn sokken heeft de laatste 2 weken.

Maandag Enjoy the Ride in Ermelo... Hopelijk heeft hij daar minder last.

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:28

Chess is ook weer flink aan het schudden. De gabapentine, waar ik al mn hoop op had gevestigd, werkt niet. Helaas... in Gent hebben ze nog 1 alternatief¦ tryptofaan. Ik weet niet of ik dit chess wel wil gaan geven. Het medicijn is niet wetenschappelijk bewezen dat het helpt...
Wat een ellende is dat geschud toch!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:02

Maryke, is het wel bewezen dat het bij jouw paard zenuwpijn is?

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:07

Wat vervelend ook dat schudden, krijg elke keer weer een knoop in mijn maag bij dat geshake. Hunk gaat inmiddels ( lijkt het , niet te enthousiast.. ) iets beter, wij zijn begonnen met het acupunctuur traject. Heb met verschillende mensen gesproken over medicatie, maskers en zelfs het doorsnijden van zenuwen.. Kwam tot de conclusie dat dat allemaal niet veel zonden aan de dijk lijkt te zetten. Hunk is tijdens zo'n acupunctuur behandeling mega geïrriteerd, dat wel op het moment dat die naalden er al even inzitten. Stampen, schrapen, naalden eruit proberen te kriebelen, heen en weer lopen. Totaal niet zoals ik hem ken. Hij was ook de eerste dagen na die behandeling niet te houden, vloog als een idioot om mij heen met naar het land gaan, boos. Nu is het net een mak schaap, schud een stuk minder en is niet vooruit te branden.. Zal mij dus benieuwen hoe dit verder gaat... Misschien werkt dat acupunctuur dan toch? Het doet in ieder geval iets bij hem.. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:38

Zijn er hier ervaringen met paarden die niet lijken te kunnen ademen door een neusnetje? :+
Ben een paar keer met de koets weggeweest en toen leek een netje wel te helpen, merkte verder ook niks speciaals. Gisteren tijdens het longeren had ik het netje om het hoofdstel gelaten, kijken of het daar ook verschil maakte. Maar op een bepaald moment begon hij heel luid te blazen en echt hoorbaar te ademen, dacht zelfs dat hij het even benauwd had doordat het warm was en de longeerpiste wat stoffig enzo. Heb toen het netje er eens afgedaan om te kijken of dat verschil maakte, en toen merkte ik verder niks meer aan hem. Ademde weer gewoon. Weet niet wat ik ervan moet denken :+

@ singasong : hoe kan dat bewezen worden? En als het geen zenuwpijn is, wat dan? Dacht dat headshaking altijd met zenuwpijn te maken had? (doordat de aangezichtszenuw overprikkelt raakt gaat deze pijn doen en gaan ze schudden.. kort gezegd. Maar waarom die gaat pijn doen kan dan weer heel divers zijn)

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:25

Je weet het zeker als je de aangezichtszenuw laat uitverdoven in een periode dat ie schud. Als ie dan niet meer schud komt het door de zenuw.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:24

@Maryke79, tryptofaan is een essentieel aminozuur, wat betekend dat het lichaam deze stof gewoon nodig heeft. Tekorten van Tryptofaan kunnen problemen met de zenuwen opleveren. Ik denk dat je het rustig kunt proberen als je DA dit voorstelt.

Mijn 2 schudders gaan eigenlijk ook nog steeds goed. Af en toe zie ik wel met het warme drukkende weer van de laatste tijd dat ze ietsjes last hebben tegen het einde van de middag maar echt schudden doen ze (nog) niet, de meeste dagen is er geen enkel probleem.