[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_MG

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:11

Ik heb met de pergoquin nu voor 200 stuk 290 euro betaald.

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:43

tine10 schreef:
brakke schreef:
Vorig jaar kreeg ik na een bloedname het advies om te starten met prascend. Ik twijfelde over de resultaten, heb me hier en op andere plekken (maar vooral hier) geïnformeerd en besloten om geen medicatie op te starten. Dit jaar weer bloedname en een waarde van 14,5 acth! Ben zo blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd, dierenarts was toen niet blij met mij denk ik, maar het bloed was afgenomen na behandeling van de tanden, waarbij de tong een beetje geraakt was en paard had 0,0 symptomen. Dierenarts mocht mijn inziens ook iets kritischer zijn op de resultaten.
Dus bij deze hartelijk dank voor alle info die jullie hier hebben verzameld _/-\o_

Super!! Was dit bij dezelfde dierenarts? Heb je hem er nog op aangesproken? Een leermomentje voor hem lijkt me.

[/quote]

Was bij dezelfde dierenarts, maar mijn man was er bij. Kreeg eerst ook enkel een mailtje dat het bloedonderzoek goed was. Toen ik het factuur kreeg van het labo, heb ik de resultaten opgevraagd en zag ik dit dus. Zo in mijn nopjes.
Volgende keer dat ik de dierenarts zie (hopelijk pas bij de volgende enting) ga ik het gesprek wel aangaan. Benieuwd naar zijn reactie...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:13

Ik heb bij mijn ouwetje ook nog een keer de acth laten bepalen.
DA was hier toch voor een ontstoken oog, dus maar meteen een bloedonderzoek laten doen.
Alles prima in orde, enkel een acth van 170pg/ml. Naar verwachting iets te hoog dus :+

Maar we kunnen er best mee leven. Behalve beetje mamoetvacht vanaf december, doet ze het goed.
Beginwaarde een jaar of 9 geleden was 384pg/ml. Op prascend gezet en een jaar later nog 2x laten checken en nooit onder de 101pg/ml gekomen.
Dus al bij al blij mee !

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:20

Pandora2 schreef:
Ik heb bij mijn ouwetje ook nog een keer de acth laten bepalen.
DA was hier toch voor een ontstoken oog, dus maar meteen een bloedonderzoek laten doen.
Alles prima in orde, enkel een acth van 170pg/ml. Naar verwachting iets te hoog dus :+

Maar we kunnen er best mee leven. Behalve beetje mamoetvacht vanaf december, doet ze het goed.
Beginwaarde een jaar of 9 geleden was 384pg/ml. Op prascend gezet en een jaar later nog 2x laten checken en nooit onder de 101pg/ml gekomen.
Dus al bij al blij mee !

Kan ook nog verhoogd zijn door ontstoken oog!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:25

Ja, dat denk ik inderdaad ook wel dat dit de waarde wat verhoogt.
Maar goed, ook zonder ontstoken oog zou ze vast niet binnen de norm vallen gezien de voorgeschiedenis. :P

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:28

Als Prascend-leek even een vraagje: kopen jullie het bij de DA of met recept online? Ik heb de DA die laatst de tanden heeft gedaan gevraagd hoeveel het bij zijn praktijk was en dat was ruim boven de €300 voor 160 pillen...
Momenteel maak ik het overschot van een vriendin op, maar dat is ook op een gegeven moment op...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:45

Ik koop iig geen prascend meer maar pergoquin, is ook pergolide 1 mg maar wel goedkoper. Maandag ga ik bellen of ze pergosafe hebben en wat die kost.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:46

Ik koop ze bij de dierenarts, ze worden goedkoper!
Dierenartsen proberen de oude voorraad voor de hoge prijs te verkopen. Nieuwe verpakking (91 stuks) is maar 140 euro.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:46

Hier ook de Pergoquin nu. Scheelt een eind in de portemonnee :')
Ik haal het bij de DA.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 08:52

Ik koop prascend bij de DA ik betaalde vorig jaar afgerond €315,- nu zag ik hier dat de prijzen flink omlaag gingen en had nieuw nodig dus toen ok bestelde naar de prijs gevraagd de assistente zei dat er bij hun niks verwas. Dus heb aangegeven dat ik wilde dat ze het uitzocht hoe dat kon, kreeg ik een paar dagen later bericht dat bij hun de prijzen ook omlaag gegaan zijn en dat ze iedereen een credit gestuurd hebben van het teveel betaalde bedrag en dat ze nu €235,- kosten.

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:17

Bedankt! Dan zal ik eens mijn eigen DA vragen wat het nu bij hen kost.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 18:44

Vorig jaar pergoquin € 281,-
Vandaag nieuwe gehaald pergoquin € 289,50
Ook gevraagd naar pergosafe, de 1mg 200 tabletten was 35 euro meer

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:25

Als ik altijd prascend gegeven heb kan ik dan gewoon in 1x omwisselen naar pergoquin? Is het echt precies hetzelfde of zijn er ervaringen met andere reactie erop?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:39

Nee kun je zo geven, is hetzelfde. Ik heb geen verandering gezien

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:00

Ik kom ook even meelezen. Iets vage klachten waar ik tot nu niet heel veel mee kan, dus ik ga bellen om eens bloed te laten trekken denk ik. Eerlijk, wel iets tegenaan gehikt. Mijn paard is ontzettend bang voor de dierenarts en enten is al een grote opgave. Verdoven is amper te doen. Maar goed. Wat moet dat moet.

Ik zal de klachten even opsommen, het is niet veel, maar misschien herkent iemand het. Of misschien zit het wel in mijn hoofd en is bloed trekken nergens voor nodig?

Merrie, 11 jaar jong (volgens haar paspoort, import uit Spanje dus kan ook maar zo wat anders zijn)
* zweet sneller op haar schouders dan op haar hals
* bulten boven haar ogen ipv holtes of vlak
* wisselend presteren. Iets stijf in haar schouders, maar soms ook geen fut. Lang niet altijd aan de orde.
* last van zomereczeem

Thats it. Zit goed in de vacht, geen sprake van gevoelige voeten, krulletjes, en wisselend humeur.
Eet al jaren hetzelfde. Voordroog, standaard conditiebrokje. Zomers op het gras, 24/7 als het weer het toelaat. Daar zit misschien al deels een probleem als ik het topic zo lees, of zijn jullie alleen heel voorzichtig met gras ivm. hoefbevangen?

Ik lees veel dat er met voeding en alles ook al een groot deel verbeterd kan worden, is er iemand die hier wat verder op in wil gaan? Wat moeten ze juist wel, en wat niet? Zijn er fijne supplementen? Mocht het nodig zijn vind ik medicatie geen punt, maar als het anders kan is dat natuurlijk wel fijner.

Misschien loop ik wel op de zaken vooruit en is het een ongelukkige samenloop van omstandigheden, maar dan heb ik het toch liever even gecheckt denk ik :)

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:21

Ik vind de klachten die je noemt niet meteen kenmerkend voor PPID, eerlijk gezegd. Zeker niet in combinatie met de leeftijd van je merrie, die is nog vrij jong.

Je kunt natuurlijk altijd bloed laten trekken als je dat wat meer geruststelt, maar ik weet niet of ik dat zo snel zou doen in dit geval (als ik een paard had die echt heel bang zou zijn voor de dierenarts en ze verder goed en gelukkig oogt).

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 00:40

Steentje schreef:
Ik vind de klachten die je noemt niet meteen kenmerkend voor PPID, eerlijk gezegd. Zeker niet in combinatie met de leeftijd van je merrie, die is nog vrij jong.

Je kunt natuurlijk altijd bloed laten trekken als je dat wat meer geruststelt, maar ik weet niet of ik dat zo snel zou doen in dit geval (als ik een paard had die echt heel bang zou zijn voor de dierenarts en ze verder goed en gelukkig oogt).

Dankje voor je reactie! Ik had mezelf ook al afgevraagd of ik misschien niet spoken zag die er niet zijn. Vandaar de twijfel. Ik heb veel paard in handen en in handen gehad, maar ppid is iets waar ik helemaal niet in thuis ben. Ik vind het lastig, want ze is ook niet echt ziek of duidelijk dat ze ergens last van heeft, maar ze is ook niet helemaal top fit. Maar ik kan mn vinger er niet op leggen wat het is.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 01:09

Als ik het zo ook lees zou ik eerder aan wat problemen met de spieren ivm opstarten, sneller zweten, etc denken dan PPID. Zijn eigenlijk geen symptomen. Hoe is het paard qua bespiering?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 07:42

Bespiering is ook goed. Ze is de laatste maanden juist heel mooi gegroeid :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:50

Bulten boven de ogen is vet.
Zet de merrie op dieet, je gaat veel probleempjes en toekomstige problemen kunnen vermijden.

Spaans paardje lees ik ook. Heel sober voeren, daar zijn de genen op aangepast. Less is more.
Gras is eigenlijk te rijk voor dat soort paarden. Dus als het mogelijk is, in elk geval proberen te beperken.
Ik heb hier ook zo'n exotisch speklapje staan :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:02

Ook al eens aan insulineresistentie gedacht ? Dat kan ook bij PPID horen, maar hoeft niet.

BCRCJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:18

prugelpiet schreef:
Ik kom ook even meelezen. Iets vage klachten waar ik tot nu niet heel veel mee kan, dus ik ga bellen om eens bloed te laten trekken denk ik. Eerlijk, wel iets tegenaan gehikt. Mijn paard is ontzettend bang voor de dierenarts en enten is al een grote opgave. Verdoven is amper te doen. Maar goed. Wat moet dat moet.

Ik zal de klachten even opsommen, het is niet veel, maar misschien herkent iemand het. Of misschien zit het wel in mijn hoofd en is bloed trekken nergens voor nodig?

Merrie, 11 jaar jong (volgens haar paspoort, import uit Spanje dus kan ook maar zo wat anders zijn)
* zweet sneller op haar schouders dan op haar hals
* bulten boven haar ogen ipv holtes of vlak
* wisselend presteren. Iets stijf in haar schouders, maar soms ook geen fut. Lang niet altijd aan de orde.
* last van zomereczeem

Thats it. Zit goed in de vacht, geen sprake van gevoelige voeten, krulletjes, en wisselend humeur.
Eet al jaren hetzelfde. Voordroog, standaard conditiebrokje. Zomers op het gras, 24/7 als het weer het toelaat. Daar zit misschien al deels een probleem als ik het topic zo lees, of zijn jullie alleen heel voorzichtig met gras ivm. hoefbevangen?

Ik lees veel dat er met voeding en alles ook al een groot deel verbeterd kan worden, is er iemand die hier wat verder op in wil gaan? Wat moeten ze juist wel, en wat niet? Zijn er fijne supplementen? Mocht het nodig zijn vind ik medicatie geen punt, maar als het anders kan is dat natuurlijk wel fijner.

Misschien loop ik wel op de zaken vooruit en is het een ongelukkige samenloop van omstandigheden, maar dan heb ik het toch liever even gecheckt denk ik :)

Bulten boven haar ogen hoeft geen vet te zijn. Bij ons hebben een aantal het ook af en toe, dan voornamelijk in combinatie met wat opgezette klieren ivm extreem kort gras.

Als je blijft twijfelen zou ik gewoon even bloed laten prikken. En eventueel het hooi laten testen!

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:21

Hoi hoi, ik kom even binnen vallen.
De DA komt straks, omdat ik een groot vermoeden heb van Ppid bij mijn pony.

Nu is de bespiering in zijn zijn rug erg afgenomen en ik lees dat luzerne hiervoor zou kunnen helpen.
Maar wat is een goed merk luzerne? Gewoon van subli, of pavo of kan ik beter voor iets anders gaan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:27

TheWelsh schreef:
Hoi hoi, ik kom even binnen vallen.
De DA komt straks, omdat ik een groot vermoeden heb van Ppid bij mijn pony.

Nu is de bespiering in zijn zijn rug erg afgenomen en ik lees dat luzerne hiervoor zou kunnen helpen.
Maar wat is een goed merk luzerne? Gewoon van subli, of pavo of kan ik beter voor iets anders gaan?

Als bespiering wegvalt/ terugvalt ligt dat vaak aan tekort aan eiwitten in het dieet. Lucerne is hoog in eiwitten. Daarom kan het goed zijn om bij te voeren. Merk maakt niet zoveel uit. Maar je moet er wel aardig wat van voeren, 1 voerschep per dag is niet genoeg. Denk er dan wel aan dat je bij meer lucerne voeren zit van de calcium : fosfor verhouding.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:32

Oké dank je wel. De verhouding calcium:fosfor zag ik idd in de Op. Maar hoe kun je dit compenseren?