Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tine10 schreef:brakke schreef:Vorig jaar kreeg ik na een bloedname het advies om te starten met prascend. Ik twijfelde over de resultaten, heb me hier en op andere plekken (maar vooral hier) geïnformeerd en besloten om geen medicatie op te starten. Dit jaar weer bloedname en een waarde van 14,5 acth! Ben zo blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd, dierenarts was toen niet blij met mij denk ik, maar het bloed was afgenomen na behandeling van de tanden, waarbij de tong een beetje geraakt was en paard had 0,0 symptomen. Dierenarts mocht mijn inziens ook iets kritischer zijn op de resultaten.
Dus bij deze hartelijk dank voor alle info die jullie hier hebben verzameld
Super!! Was dit bij dezelfde dierenarts? Heb je hem er nog op aangesproken? Een leermomentje voor hem lijkt me.
Pandora2 schreef:Ik heb bij mijn ouwetje ook nog een keer de acth laten bepalen.
DA was hier toch voor een ontstoken oog, dus maar meteen een bloedonderzoek laten doen.
Alles prima in orde, enkel een acth van 170pg/ml. Naar verwachting iets te hoog dus![]()
Maar we kunnen er best mee leven. Behalve beetje mamoetvacht vanaf december, doet ze het goed.
Beginwaarde een jaar of 9 geleden was 384pg/ml. Op prascend gezet en een jaar later nog 2x laten checken en nooit onder de 101pg/ml gekomen.
Dus al bij al blij mee !
Steentje schreef:Ik vind de klachten die je noemt niet meteen kenmerkend voor PPID, eerlijk gezegd. Zeker niet in combinatie met de leeftijd van je merrie, die is nog vrij jong.
Je kunt natuurlijk altijd bloed laten trekken als je dat wat meer geruststelt, maar ik weet niet of ik dat zo snel zou doen in dit geval (als ik een paard had die echt heel bang zou zijn voor de dierenarts en ze verder goed en gelukkig oogt).
prugelpiet schreef:Ik kom ook even meelezen. Iets vage klachten waar ik tot nu niet heel veel mee kan, dus ik ga bellen om eens bloed te laten trekken denk ik. Eerlijk, wel iets tegenaan gehikt. Mijn paard is ontzettend bang voor de dierenarts en enten is al een grote opgave. Verdoven is amper te doen. Maar goed. Wat moet dat moet.
Ik zal de klachten even opsommen, het is niet veel, maar misschien herkent iemand het. Of misschien zit het wel in mijn hoofd en is bloed trekken nergens voor nodig?
Merrie, 11 jaar jong (volgens haar paspoort, import uit Spanje dus kan ook maar zo wat anders zijn)
* zweet sneller op haar schouders dan op haar hals
* bulten boven haar ogen ipv holtes of vlak
* wisselend presteren. Iets stijf in haar schouders, maar soms ook geen fut. Lang niet altijd aan de orde.
* last van zomereczeem
Thats it. Zit goed in de vacht, geen sprake van gevoelige voeten, krulletjes, en wisselend humeur.
Eet al jaren hetzelfde. Voordroog, standaard conditiebrokje. Zomers op het gras, 24/7 als het weer het toelaat. Daar zit misschien al deels een probleem als ik het topic zo lees, of zijn jullie alleen heel voorzichtig met gras ivm. hoefbevangen?
Ik lees veel dat er met voeding en alles ook al een groot deel verbeterd kan worden, is er iemand die hier wat verder op in wil gaan? Wat moeten ze juist wel, en wat niet? Zijn er fijne supplementen? Mocht het nodig zijn vind ik medicatie geen punt, maar als het anders kan is dat natuurlijk wel fijner.
Misschien loop ik wel op de zaken vooruit en is het een ongelukkige samenloop van omstandigheden, maar dan heb ik het toch liever even gecheckt denk ik
TheWelsh schreef:Hoi hoi, ik kom even binnen vallen.
De DA komt straks, omdat ik een groot vermoeden heb van Ppid bij mijn pony.
Nu is de bespiering in zijn zijn rug erg afgenomen en ik lees dat luzerne hiervoor zou kunnen helpen.
Maar wat is een goed merk luzerne? Gewoon van subli, of pavo of kan ik beter voor iets anders gaan?