[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:22

Wat is het verschil tussen de Shires of de Horsegear?

Voor mij lijken ze exact op elkaar.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:29

Gisteren een kletsnatte eczeemdeken van het paard gehaald. Ze was eronder ook behoorlijk nat en stond meteen te kuchen.
Paard dus op stal voor de nacht en de deken over rek uitgehangen.

Deken was vanmiddag nog niet droog en dus nu mijn vraag: zijn er ook waterdichte eczeemdekens, die toch niet te warm zijn als de zon opeens toch uitbreekt? EN dan bedoel ik niet van die eczeemdekens waar je weer een 2e deken erover of eronder legt, die dan wel waterdicht is. Ik zoek gewoon een 2 in 1 eigenlijk.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:31

Ik heb er met dit weer mijn regendeken overheen liggen. Mocht t warmer worden kan die makkelijk af. Maar t is nog steeds elke keer koud genoeg voor die deken

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:18

Isabonny schreef:
Gisteren een kletsnatte eczeemdeken van het paard gehaald. Ze was eronder ook behoorlijk nat en stond meteen te kuchen.
Paard dus op stal voor de nacht en de deken over rek uitgehangen.

Deken was vanmiddag nog niet droog en dus nu mijn vraag: zijn er ook waterdichte eczeemdekens, die toch niet te warm zijn als de zon opeens toch uitbreekt? EN dan bedoel ik niet van die eczeemdekens waar je weer een 2e deken erover of eronder legt, die dan wel waterdicht is. Ik zoek gewoon een 2 in 1 eigenlijk.

Daar ben ik ook al heeeel lang naar op zoek. Tot nu toe nog niet kunnen vinden. Hier gaat dus de eczeemdeken met regen af, en zodra het weer enigszins droog is gaat die weer op.
Kan haar met deze temperaturen niet meer met een regendeken er overheen zetten omdat ze dan echt heel erg zweet.
Als je iets tegenkomt wat redelijk waterdicht is, en niet te warm hoor ik het graag!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 15:20

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:40

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:41

emma_evg schreef:
Bucas heeft ook van die dekens toch met een waterdicht bovengedeelte?

Ja maar dat zijn volgens mij geen eczeemdekens. De andere die net genoemd zijn ook niet.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:42

Azmay schreef:
emma_evg schreef:
Bucas heeft ook van die dekens toch met een waterdicht bovengedeelte?

Ja maar dat zijn volgens mij geen eczeemdekens. De andere die net genoemd zijn ook niet.

Oja dat is zo :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 15:44

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 15:45

vind ze wel fijnere mesh hebben dan de amigo

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:50

Totaal niet haalbaar om onder zo'n Bucas mijn eczeem paard te zetten, die heeft binnen no time de hele buiknaad los liggen. Zit geen buikflap of iets aan.

Die anderen die lijken beter maar zijn ook niet geschikt voor een eczeem paard. Die stof is totaal anders en daar gaan de knutten dwars door.
Ze hoeven niet gestoken te worden op de plek waar de jeuk ontstaat hè.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 15:52

De bucas heeft een buikflap, was deze opties al aan het uitpluizen namelijk :)

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:56

Toevallig heb ik mijn (lichte) eczemer onder een bucas staan, en ik vind het een fijne deken! Vorig jaar zijn we heel goed doorgekomen :j Maar voor een zware eczemer zal het niet voldoende bescherming bieden idd. Er zit idd een buikflap bij, maar vind dat geen fijn ding, die gebruik ik dan ook niet.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 17:27

Persoonlijk vind ik dekens met oorgaten de uitkomst, dus tegenwoordig selecteer ik daarop :)
Bucas heeft deze helaas niet.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:29

Rambo heeft een waterdichte onderdeken: https://www.paardendrogist.nl/product/h ... 801/41434/

Maar je kan toch ook gewoon je regendeken er over heen gooien? En als het zo warm is dat de regendeken te warm is, gaat het ook wel met alleen de eczeemdeken, dan krijgen ze het ook niet koud en is het zo weer opgedroogd.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:57

minikatje schreef:
Persoonlijk vind ik dekens met oorgaten de uitkomst, dus tegenwoordig selecteer ik daarop :)
Bucas heeft deze helaas niet.

Ik heb een Rambo Sweet Itch Hoody, die oorgaten heeft. Mijn paard heeft nu dus sneetjes tot bloedens toe rond haar oren, omdat de stof een scherp randje heeft. Oorspronkelijk zat er een zacht "vachtje"om de randen van de oorgaten. Na een half seizoen is dat "vachtje" echter weggesleten en schuurt de deken nu het dunne velletje rond de oren stuk. Zou misschien weer opgelost kunnen worden door een oornetje van dikkere stof op haar oren te zetten en dan pas de oren door de oorgaten te doen, maar ze heeft ook al zo'n dikke maantop....dat wordt zo'n geprop..... Ik laat haar oren nu dus uit de oorgaten. Nadeel is dan wel weer dat de deken boven aan de hals wat wegzakt, maar misschien dat ik een koordje door de oorgaten kan maken wat ik dan weer aan het halster bevestig.

Silver_Fox schreef:
Rambo heeft een waterdichte onderdeken: https://www.paardendrogist.nl/product/h ... 801/41434/

Maar je kan toch ook gewoon je regendeken er over heen gooien? En als het zo warm is dat de regendeken te warm is, gaat het ook wel met alleen de eczeemdeken, dan krijgen ze het ook niet koud en is het zo weer opgedroogd.

Op dit moment gaat het weer hier erg heen en weer. Het ene moment schijnt de zon en voelt het behoorlijk warm, in de schaduw echter is het koel, dus als de zon weer weg is, voelt het meteen weer koud, Dan komt de ene na de andere bui. De RSIH is van een zo'n dikke stof, die droogt heel slecht op als die doornat is. Ik heb de deken nu al een dag uithangen na gisteren en ze is nog niet droog. Omdat ze zo dik is, is ze ook al warmer dan bijv. een Premiere/ Pagony deken, die juist weer van heel dun stof is. Daar wil ik dus eigenlijk geen losse regendeken overheen hangen. Ik ben bang dat dat gaat broeien.

Ik vind het jammer dat alle 2 in 1 dekens die hierboven al genoemd zijn, volgens mij als ik het goed gezien heb, vliegendekens zijn en geen echte eczeemdekens. Ik weet niet of die ook allemaal even goed werken tegen de knutten.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 23:09

Ik heb een regenliner onder de rambo sweet itch en ik vind het top. De afgelopen dagen staat ze daar gewoon onder en gaat prima

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 23:10

Persoonlijk ben ik nu erg blij met mijn meest recente aankoop, de eczeemdeken Strong, van het merk Busse (voor mij verder volledig onbekend). Besteld via Atorka.nl
Hele fijne deken, pyamamodel, droogt zeer snel vergeleken met de zware stoffen dekens. Paard wordt niet snel nat onder de deken, moet het al lang en hard regenen.
Details zijn goed over nagedacht, staartflap kun je met klittenband om de staartwortel binden. Banden om de achterbenen zijn bedekt met zachte fleece, binnenkant van schoftgedeelte ook dus de manen schuren niet af. Heb nog niet eerder zo'n fijne deken gehad, en Foxy heeft er al zo'n 5 versleten in 1 jaar tijd :=
(Ik ben echt lang op zoek geweest naar de ideale 24/7-draagbare eczeemdeken, dus nu ik een goede heb gevonden voor mijn paard laat ik het graag weten :Y) )

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 08:39

ik heb even zitten spieken maar hij ziet er inderdaad erg mooi uit HorseRituals

mijn merrie gelukkig nog nergens last van. Vorig jaar begon het ook pas halverwegen de zomer.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:07

HorseRituals schreef:
Persoonlijk ben ik nu erg blij met mijn meest recente aankoop, de eczeemdeken Strong, van het merk Busse (voor mij verder volledig onbekend). Besteld via Atorka.nl
Hele fijne deken, pyamamodel, droogt zeer snel vergeleken met de zware stoffen dekens. Paard wordt niet snel nat onder de deken, moet het al lang en hard regenen.
Details zijn goed over nagedacht, staartflap kun je met klittenband om de staartwortel binden. Banden om de achterbenen zijn bedekt met zachte fleece, binnenkant van schoftgedeelte ook dus de manen schuren niet af. Heb nog niet eerder zo'n fijne deken gehad, en Foxy heeft er al zo'n 5 versleten in 1 jaar tijd :=
(Ik ben echt lang op zoek geweest naar de ideale 24/7-draagbare eczeemdeken, dus nu ik een goede heb gevonden voor mijn paard laat ik het graag weten :Y) )

Waardoor heeft je paard er 5 versleten? Schuren/slopen?
Die van mij krijgt zelf de RSIH kapot maar dat is allemaal wel aan te naaien.
Hoe is deze stof? Stevig of snel winkelhaken/scheuren er in?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:30

Die kende ik ook nog niet HorseRituals. Mooi dat je er zo tevreden mee bent.
Heb pas sinds de Shire een deken met oorgaten, moet zeggen dat het goed bevalt, blijft prima zitten en geen wondjes oid.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:46

Oh die strong deken is niet duur ook! Wat voor paardje heb jij? Bij mij namelijk altijd het probleem dat ze te strak zitten bij mijn fjord zn borst en/of nek

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:23

Mijne is toch al echt bezig met jeuken.. Staat nog niet in het gras. Maar schuurt alweer bij manen, ligt op de grond om haar buik goed te kunnen schuren.. Zo sneu.. Dan wil je zo graag dat je meer kan doen, maar dat gaat gewoon niet :(

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:33

Ik moet zeggen dat ik ook nog nergens last van heb. Onze merrie is 1x met licht geschuurde manen binnen gekomen, gelijk behandeld met Derfen en verder nog niks. Staat zonder deken buiten.

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:59

MarliesV, mijn paard heeft een tijdje bij een dekensloper in de wei gestaan en ze is zelf ook eens heel creatief bezig geweest... heb dekens terug gevonden aan repen in de wei. Geen idee hoe ze dat voor elkaar krijgt := RSIH heeft ze ook gesloopt aan de voorkant. Sluitingen zijn geknapt omdat ze zo breed is :') De stof voelt heel sterk ondanks dat het een pyjama is. Tot nu toe geen winkelhaken of geknapte stiksels, vooral dat laatste was met haar echt een probleem.

Lissie_zigor, mijn paard is een zeer brede tante en deze deken past haar als gegoten (heb wel de 205 genomen, grootste maat die ze hebben). De deken is oorspronkelijk voor ijslanders gemaakt als het goed is dus qua breedte hebben ze het perfect gedaan voor onze tankjes :j
De hals blijft ook goed op de plek en alles tot achter haar oren blijft goed bedekt, of ze nou graast of om zich heen kijkt.

Edit: een foto van Big Momma (koosnaampje van de smid) met haar nieuwe jurk:

Afbeelding