[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:03

Die van mij was vandaag ook flink schrikkerig en daardoor een flink stuk gegaloppeerd over het asfalt op blote voeten. := Die bermkabouters moeten zich eens gedragen. :+

Benieuwd of hij morgen nog zere voeten zal hebben.

TanteFlavie

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:58

LOL bermkabouters... is dat familie van de "trollen" die ik soms tegenkom op wandeling? :=
Max ziet ze waar ik ze nooit zie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:07

Hahaha, dat is directe familie van de "bakkabouters" waar die grote van mij dus regelmatig last van heeft...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:26

Ik heb ook niks gezien, maar hij flipte in ieder geval even flink. Mijn maximale snelheid lag ook gelijk hoger dan normaal in galop.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:39

Och Geerke, wat een lekker dier. Wat een gemis hè?

Die bak- en bermkabouters en trollen.. Knap toch hoe ze zich verstoppen voor ons hè?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:00

En ze kunnen dan vaak ook ineens de moeilijke dressuur oefeningen en die krijg je anders met rijden er niet uit. :')

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:03

Lianne is aan de beterhand! Stalbaas wou haar halen om medicatie toe te dienen maar mevrouw vond het nodig om weg te draven en galopperen, ze was haar pijnstillers beu blijkbaar := uiteindelijk toch gelukt!

SterreDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:19

Hallo!
Ik meld mij ook, nou ja mijn verzorgpony Janny ;)
Ik weet niet zeker of Janny cushing heeft, maar het kan heel goed:
- Ze is 20+, al bijna 26 :=
- Vorige zomer kwam ze moeilijk uit haar wintervacht, terwijl ze wel verhaarde...
- Ze had een hangbuikje...
- Ze heeft brokkelhoeven...
- En haar tanden zijn ook niet de beste...
- O ja, ze is ook een merrie en een pony :P

Afbeelding

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:31

Meneer hier gaat lekker op dit moment, hij heeft flink energie, maar heeft het dus ook aardig warm. Wat zou de beste manier zijn om hem op dit moment te scheren?
Dat hij straks helemaal geschoren moet worden staat vast, anders komt hij niet voor zijn nieuwe wintervacht uit zijn oude wintervacht.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:40

Welkom SterreDiaz. Is ze getest? Nu valt me op dat ze een enorm baard heeft, mijn haflingermerrie heeft dat ook toevallig. Weet iemand of dit iets is wat met de cushing te maken heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:54

Mijn gezonde paarden (die ook zonder deken de winter doorkomen) hebben ook een mega-baard. Ik link de baard dus niet aan cushing maar aan wintervacht. :)

SterreDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:57

Siersma schreef:
Welkom SterreDiaz. Is ze getest? Nu valt me op dat ze een enorm baard heeft, mijn haflingermerrie heeft dat ook toevallig. Weet iemand of dit iets is wat met de cushing te maken heeft?

Bedankt! Noop, niet getest maar mensjes uit een ander topic zeiden het, ik ben toen op onderzoek uit geweest en het zou heel goed kunnen :P
Jaa, Janny is stiekem gewoon Sinterklaas :')

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:58

Oke. Tis zo grappig dat MN merrie het heeft en de ruin van een vriendin die jonger is en geen cushing heeft ook geen baard terwijl hij ook flink in het haar staat.

SterreDiaz misschien een idee om te gaan testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:04

Misschien is het ook ras gebonden? Die van mijn zijn allen koudbloedig (friezen en een shet) (6, 10, 12 (met cushing) en 16 jaar) die het gehele jaar door zonder deken staan en ook in de winter veel buiten lopen (snachts op stal). Toen ik ooit een warmbloedje had die had inderdaad veel minder baard, ook een heel ander type wintervacht. Hoewel mn destijds 4 jarige tuiger-merrie ook flink behaard was haha! Mn haflinger destijds 3 tot 5 had ook altijd een flinke baard.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:07

Welkom SterreDiaz, ik was degene uit het andere topic dat je erop attendeerde. Ik dacht toch echt dat ik jouw pony ergens eerder voorbij zag komen met mogelijk cushing. Is het nou jou verzorgpaard? Misschien dat haar eigenaar hier eens langs is geweest?
Ik zou het eens met de eigenaar bespreken, want ik denk dat de kans groot is dat ze het heeft. Zeker gezien haar vacht, lijkt zo erg op de mijne. Ik zal een duidelijker foto van de mijne zoeken en plaatsen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:19

Afbeelding
Hier was hij 3, in de winter

Afbeelding
Hier was hij 10, nog geen Cushing, wel winter

Afbeelding
Dit was vorig jaar in de winter, toen heb ik hem gedeeltelijk geschoren, maar dat groeide weer snel aan.

Afbeelding

Dit was vorige week, ik heb hem begin november voor het laatst geschoren. Hij is nu bijna 27.

SterreDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:38

cynthiar schreef:
Welkom SterreDiaz, ik was degene uit het andere topic dat je erop attendeerde. Ik dacht toch echt dat ik jouw pony ergens eerder voorbij zag komen met mogelijk cushing. Is het nou jou verzorgpaard? Misschien dat haar eigenaar hier eens langs is geweest?
Ik zou het eens met de eigenaar bespreken, want ik denk dat de kans groot is dat ze het heeft. Zeker gezien haar vacht, lijkt zo erg op de mijne. Ik zal een duidelijker foto van de mijne zoeken en plaatsen.

Jup, ze is mijn verzorgpony :) Maar dat haar eigenaar hier is geweest lijkt me niet echt logisch, ze is namelijk van een kinder- en zorgboerderij. Ze heeft dus niet echt een baasje, en de baas van de boerderij is eigenlijk de baas van de gehanicaptenstichting. Het is nogal een gedoe ;)
Maar bedank dat u de foto's heeft opgezocht. De vachten lijken inderdaad er op elkaar.
Is het trouwens erg belangrijk dat ze getest wordt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:42

Cynthiar@Wat een aandoenlijk schatje!En wat een verschil,dat jonge koppie en dat oude.... <3
Maar wat een vacht!

Sterrediaz@Testen is beter,er is namelijk een verschil in gradatie.Je kunt een paard hebben wat een beetje te hoog zit,maar je kunt ook een paard hebben wat erg hoog zit in zijn waarden.Daar kun je dan wat beter de medicatie op afstemmen.
Zijn de eigenaren bereid om dure pillen te gaan geven de rest van zijn leven?

SterreDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:20

geerke schreef:
Cynthiar@Wat een aandoenlijk schatje!En wat een verschil,dat jonge koppie en dat oude.... <3
Maar wat een vacht!

Sterrediaz@Testen is beter,er is namelijk een verschil in gradatie.Je kunt een paard hebben wat een beetje te hoog zit,maar je kunt ook een paard hebben wat erg hoog zit in zijn waarden.Daar kun je dan wat beter de medicatie op afstemmen.
Zijn de eigenaren bereid om dure pillen te gaan geven de rest van zijn leven?

Oke, ik ga het natuurlijk overleggen, maar ze hebben er moeten bezuinigen... Dus misschien zouden ze het wel willen maar zou het niet kunnen...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:03

Ja dan is het lastig als de eigenaar eigenlijk een bedrijf is.
Je kan het hun voorleggen en uitleggen dat als ze getest wordt en ze blijkt het te hebben dat er wat aan te doen valt met medicatie.
Anders hou haar goed in de gaten hoe ze zich voelt. Zolang ze nog happy is lijd ze niet echt. Pas op met voeding met suikers en zetmeel.

SterreDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:34

cynthiar schreef:
Ja dan is het lastig als de eigenaar eigenlijk een bedrijf is.
Je kan het hun voorleggen en uitleggen dat als ze getest wordt en ze blijkt het te hebben dat er wat aan te doen valt met medicatie.
Anders hou haar goed in de gaten hoe ze zich voelt. Zolang ze nog happy is lijd ze niet echt. Pas op met voeding met suikers en zetmeel.

Donderdag ga ik weer naar haar toe, dus ik ga het dan vragen. Het mij eigenlijk nooit opgevallen dat ze niet blij is, vooral nu ze weer in de wei staat is ze heel vrolijk :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:01

Gelukkig dan voelt ze zich wel goed. Illo werd op een gegeven moment heel suf, reageerde niet eens als zijn eten aankwam. Hij sliep alleen maar. Toen ben ik met medicatie begonnen en daar knapte hij helemaal van op. Alleen zijn vacht blijft nog lang.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:50

Vorig jaar best problemen gehad met de vacht, maar toen nog niet op medicatie. Dit jaar gaat het dus super met zijn vacht en dat is met medicatie. En minder suf.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:59

cynthiar, wat een schatje zeg! En wat een haar zeg!!

Mijn oudje begint nu ook eindelijk een beetje met verharen!! Moet er behoorlijk wat keren overheen gaan maar er komt weliswaar wat vanaf! Ik ben bang dat ik van de zomer wel weer zijn baard eraf moet knippen haha.. Ach ja, ik verwacht zowieso niet dat hij nog helemaal glad en glim gaat worden.

Hier wel veel slobber nog, is bij de meeste gevallen de winter echt overleven. Hier ook wel hoor, maar het voorjaar is hij tot nu toe altijd op zijn dunst geweest.. Misschien ook wel omdat zijn vacht er dan vanaf valt en je alles weer wat beter gaat zien

Afbeelding

Afbeelding

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:25

Ik kom even bruut dit topic binnenvallen met ons cushing probleem!
Vorig jaar is bij mijn pony ook Cushing ontdekt, ze heeft daarvoor prascend tabletten gekregen. 1 maal daags een halve. Dit is een tijd wel goed gegaan, maarze ging er slechter door eten.
Vorig maand ben ik een tijd weggeweesst, ze was onder verzorging. Toen ik terugkwam kreeg ik te horen dat het dramatisch slecht ging! Ze had de hele maand bijna niks gegeten en was zo ontzettend mager geworden. Haar ribben zijn van een afstand te tellen en haar flank is helemaal ingetrokken. Ze heeft gewoon geen eetlust meer.

Dit was voor mij een om te stoppen met de prascend tabletten, inmiddels gaat het iets beter, maar ze moet nog veel aansterken.

Iemand ideeën wat ik haar nu het beste kan bijvoeren? Ze krijg maisvlokken, pavo gold brok en cavalor slobber mash.
Heeft verder iemand dezelfde ervaring met prascend?