[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:52

Hallo mensen, sorry dat ik zo kom binnen vallen maar ik heb een vraag.
Mijn verzorg shetlander heeft elke zomer erge eczeem en ik vind dit gewoon zielig :o
Hij heeft altijd een deken op maar alsnog schuurt hij die kapot. Deze zomer wil ik er echt meer aandacht aan besteden. Omdat het niet mijn eigen pony is heb ik dat de vorige zomers niet echt gedaan.
Ik wil me deze zomer goed voor bereiden en ik wil dat hij eens een zomer zonder jeuk heeft..
Ik wil dus sowieso een eczeem deken voor hem kopen.Ik ben rond gaan kijken en ik zie dat er ook eczeem shampoo bestaat, en middeltjes waarmee ik mijn shetlander moet insmeren. Wie weet wat de beste spulletjes daar voor zijn? Het mag best wat geld kosten dat is niet zo erg.
Ik wil me goed voorbereiden op de zomer en alles in huis hebben voordat de jeuk bij hem begint.
Hopelijk kan iemand me helpen! :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:59

@sindykaya: in het hele topic staan genoeg tips. Dus lees die vooral door
In het kort;
- vanaf 10 graden eczeemdeken met hals
- derfen eventueel smeren bij tekenen van jeuk
- voeren met zo min mogelijk suikers. Dit geldt voor zowel krachtvoer als gras (fructaan)

Succes

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:05

Jotoma schreef:
@sindykaya: in het hele topic staan genoeg tips. Dus lees die vooral door
In het kort;
- vanaf 10 graden eczeemdeken met hals
- derfen eventueel smeren bij tekenen van jeuk
- voeren met zo min mogelijk suikers. Dit geldt voor zowel krachtvoer als gras (fructaan)

Succes

Bedankt!
Omdat dit topic al meer als 300 pagina's heeft heb ik niet alles doorgelezen :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:32

De deken bij Paardendrogist is maat 85-130cm en kost 79,95 euro.
Is voor de mijne te klein, misschien iemand die er nog 1 zoekt voor een shet?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:02

MelissaV schreef:
De deken bij Paardendrogist is maat 85-130cm en kost 79,95 euro.
Is voor de mijne te klein, misschien iemand die er nog 1 zoekt voor een shet?

Jammer, ik wist de maat ook niet meer precies, ze hadden zoveel in de koopjeshoek liggen....

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:18

Geeft niet :) Vond het wel jammer dat het niet zijn maat was maar je kan niet altijd geluk hebben he :)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:24

Ga morgen de dierenarts bellen voor een afspraak. Mijn paarden blijven ook in de winter wat jeuk hebben, dus ik ga voor de zekerheid maar de DA bellen.
Hopelijk kan die de oorzaak vinden.
Al heeft het lang geduurd voordat ik actie heb ondernomen.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:38

Ik kom even binnen vallen omdat wellicht iemand hier interesse heeft in mijn Rambo Sweetitch deken maat 6'0 (183 cm) of aangebroken fles Derfen (400 ml over) of aangebroken fles Cojosol (650 ml over). Pb bij interesse :).

Succes iedereen met de strijd tegen die ellendige beestjes!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:58

Mijn paard is geschoren vanwege jeuk.
Misschien kan iemand helpen..?

Mijn paard heeft kleine bultjes van Max 7 mm. Ze jeuken verschrikkelijk! De haren vallen van het bultje af waardoor er een kaal plekje ontstaat. Kale plek word niet groter!! Geen korstjes (een hele enkele). Als het haar er af gaat dan zie je een kleine beschadiging aan de huid maar dan moet je echt goed kijken.
Mijn paard lijkt dit steeds te krijgen als hij verhaart! Bultjes lijken oppervlakkig. Vooral op flank/rug/ribben

Ik ben hem gaan wassen met betadine shampoo.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:28

Misschien prikken de losse haren, en levert dit de bulten op?
Ik zou je aanraden om je DA er naar te laten kijken.

Bij mij komt volgende week de DA om te kijken naar de oorzaak van de jeuk. Aangezien ik toch het idee heb dat ze het hele jaar door jeuk heeft. En niet alleen in de zomer.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:25

Nee, voor het scheren had hij ook al bultjes, nu zijn ze beter zichtbaar.

Ik was eerst een aantal keer met betadine shampoo, als dat niet werkt komt de DA

(Wat een prachtige woning staat er in je link :o )

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:50

@No_No, als ik jouw beschrijving zo lees dan schiet rainrot mij als eerste te binnen. http://www.paardendrogist.nl/advies/6247/rainrot

@Madje1992, ben benieuwd wat de DA te vertellen heeft. Mijn zomereczemer heeft ook het hele jaar licht jeuk (kan ook nu extreem genieten van een poetsbeurt) en in de zomer zwaar. Mijn DA zei dat het toch gewoon met het ZE te maken had.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:27

Hier nog geen gejeuk!! Geen geschuur. Allemaal nog mooi prima :D

Wel zijn we van de brokken afgestapt en gaan we binnenkort over op vitaminen en wat magnesium. En als ze wat steviger in het werk staat, voeren we lichte arbeidsbrok van hippostar.

Ze had havens sportbrok, met zetmeel en suikergehalte van 31.5% (veeeeel te veel voor haar)
Waardoor ze geen jeuk kreeg, maar eerder ontplofte, en kreeg ze nog maar 200 gram op een dag.

Tegenwoordig wordt er voedingrijk hooi gegeven, geen kuil, maar hooi.
Kan het echt aan haar merken, en ze zit ook goed in haar vel en vacht!

Al haar schilvers zijn nu ook weg. En haar manen groeien als kool!!
Ben er echt super blij mee.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:43

Deaglán schreef:
@No_No, als ik jouw beschrijving zo lees dan schiet rainrot mij als eerste te binnen.

Bedankt. Ik denk niet aan rainrot omdat hij geen natte plekken heeft en geen ontstekingen. Ook zijn er geen korsten, op een gele enkele na dan. Daarnaast zijn de plekjes niet groter dan 7 mm en begint het met een bultje die erg jeukt.

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:30

Misschien toch een of ander 'beest' in je stal (vlo, mug, vlieg, mijt, iets insekterigs?)?
Stal eens heel goed ontsmetten?

Hier pony gelukkig ook totaal nog geen jeuk (keep fingers crossed)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:44

Hij heeft geen luis en hij staat onder een deken. Insect zou het niet kunnen zijn dan denk ik.
Ik heb even verder gezocht, het zou misschien toch wel rainrot kunnen zijn.. Hij lijkt het met verharen te krijgen. Daarbij heeft(had) hij een hele dichte vacht die heel vet op de huid was. In combi met een verminderde weerstand door verharen zou dit dus misschien toch de oorzaak kunnen zijn.
Ik had hem al gewassen, nu zijn tuigage ook vaker schoonmaken en schone dekjes gebruiken etc daarnaast nog een vitamine stoot geven en afsponzen na het rijden en goed afdrogen. Hopelijk komt het dan snel weer goed!

Als het met een werk niet beter wordt zal ik de veearts vragen voor een prik

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:09

Hier na biopten, bloedonderzoeken en allergietesten is eruit gekomen dat mijn tinker reageert op mijten/schimmel, grassoorten, zaden en insecten.. nu lange tijd en 7 artsen verder eindelijk duidelijkheid. Paard heeft jeuk, open en kale plekken, korsten.. morgen gaan we beginnen met een lage dosis prednison om de allergieën te onderdrukken. Hopen op goed resultaat. Als het beter gaat, wil ik ook gaan kijken of er homeopathisch iets mogelijk is.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:45

Jeetje je hoort dat vaker, allergieën voor graszaden e.d. Lijkt mij knap lastig met een paard!! Hopelijk slaat de prednison aan..

@Madje1992, ik hoop voor jou dat er iig wat uitkomt zodat je weet waar het vandaag komt.. Vervelend van die ''onbekende'' kwaaltjes" !

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:04

Toen ik mijn merrie vorig jaar sanequi colon moest voeren, vanwege de darmen had ze geen last meer van jeuk! Ik wil dit misschien dit jaar weer gaan proberen, en dan ook bij onze pony.. Wanneer kan ik dan het beste ermee beginnen? Ergens in maart of nu al?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:00

Nog nergens jeuk!

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:53

Vannacht heeft het bij ons weer gevroren *\o/* ( voor de insecten dan.. mag van mij best zomer worden :') )

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:05

Wat naar zeg, allergie voor graszaden etc. Daar kan je weinig aan doen lijkt mij?

Cher, ik zou wel al beginnen als dat spul geholpen heeft. Het is zo raar weer.. Beter te vroeg dan te laat denk ik?

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:02

Zo ik ook doen als je pony er zo goed op reageerde.
Kennisje van me geeft haar paard overigens vanaf februari/maart tot september/okt drainagekuur. Nergens last meer van (was combi ZE, mijtgevoeligheid en grasgevoeligheid ik bedoel dus te rijk gras en daardoor geschuur)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:05

Ja kan je weinig aan doen idd. Alleen prednison. DA is vandaag geweest om de medicijnen te brengen. Ze mag alles gewoon, omdat ze eigenlijk overal op reageert. Hij zegt we kunnen d'r moeilijk geen eten geven, opsluiten in een stal zonder stro etc. Dus nu gaat ze eerste week op 3 capsules, dan twee weken op 2 en daarna naar 1. Dan afwachten of we naar een halve kunnen of om de dag.

Ze blijft op stro en voordroog, want hooi maakt 0,0 verschil. Vlas etc. dat eet ze op met gevolg koliek. Ook geen optie dus. Ze blijft wel op de dieetmix van subli omdat daar t minste rare dingen bij worden gegooid.

Verder gewoon in beweging houden. En niet te veel suikers etc. vanwege kans op hoefbevangenheid. Ze heeft al eerder op de prednison gestaan ivm benauwdheid (allergie grassen). We gaan het bekijken hoe het zich verder ontwikkelt.

Wat denken jullie homeopathie bij allergieën? Ik wil daar misschien in de toekomst iets mee.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:31

Ik kom ook even binnenvallen met mijn vraag :D

Heb namelijk geen enkele ervaring met een eczemer. Heb in juni een leuk paard gekocht, alleen kwamen we er helaas te laat achter dat ze eczeem heeft. Hier zijn we achter gekomen toen we haar verplaatst hadden en in een stukje land met bomen hadden gezet. Ze deed niets anders dan schuren en het was al gauw bye bye mooie lange manen. Nu mijn vraag... Vanaf wanneer is het verstandig om een eczeemdeken op te leggen?? Heb geen flauw idee namelijk... En tips om het voor haar iets dragelijker te maken?? Ze is niet extreem gelukkig en staat overdag in de zomer ook wel gewoon rustig te grazen, maar wil het haar toch wel dragelijker maken waar ik kan...
Alvast bedankt :D