Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 23:15

Ondertussen is ze hoefbevangen. Breng haar morgen naar Utrecht. Ben er klaar mee. 2 weken aan het kloten en ben niks opgeschoten. Ook nog hoefbevangen nu

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 23:15

Ahhh nee wat een pech zeg :(:) heel veel sterkte!

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 23:28

Ooo wat een pech. Verstandig om naar Utrecht te gaan. Hopelijk kunnen ze jullie helpen. Daar is ze in ieder geval in goede handen.

Wij zijn net een week terug uit Utrecht. Weer fijn geholpen op interne.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 00:05

Oh nee wat balen, sterkte!

Die van mij staat nu 2 weken op de ulcergold/sucralfaat en ging vandaag weer in de staak, wilde niet meer draven aan de longe, hoop dat de medicatie snel gaat werken.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 07:51

Hoef jij geen rust te geven dan? Dat wordt meestal aan geraden voor een maand niet werken ook niet longeren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 07:57

koetjeboe schreef:
Ondertussen is ze hoefbevangen. Breng haar morgen naar Utrecht. Ben er klaar mee. 2 weken aan het kloten en ben niks opgeschoten. Ook nog hoefbevangen nu

Heel veel sterkte!

MRIIIS schreef:
Oh nee wat balen, sterkte!

Die van mij staat nu 2 weken op de ulcergold/sucralfaat en ging vandaag weer in de staak, wilde niet meer draven aan de longe, hoop dat de medicatie snel gaat werken.. :(

Oh naar , sterkte!

Spenk schreef:
Hoef jij geen rust te geven dan? Dat wordt meestal aan geraden voor een maand niet werken ook niet longeren.

Wij mochten ook wel heel rustig en zonder stress doorwerken, dus beweging geven zonder rare dingen.
Niet in de trailer, niet van stal weg, alleen dingen bij stal doen of daar waar hem geen stress gaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:09

Ja ik vind dat lastig meten ze kunnen dan toch sneller stress krijgen en zo lang die maag zo brand... dat is in draf en galop veel meer.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:04

Hier ook niet te horen gekregen dat ze niet mocht werken tijdens de medicijnen.
Dus ook hier heeft ze gewoon nog rustig gelopen. Nu zat ik er toch al niet op vanwege rug klachten.

Hier zijn we ook nog steeds aan het zoeken. Paard wil niet goed meer eten. Eet nog wat gras en wat hooi maar laat de rest staan terwijl ze op de vorige stal (ja we zijn helaas noodgedwongen verhuisd) alles at. Maagzweren waren er gelukkig niet meer. Ze staat nu op zware pijnstillers om pijn uit te sluiten.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:12

Spenk schreef:

Nee ze moest juist een beetje bewegen, ze is ook nog eens te dik. Zo lastig! Rijden doe ik iig niet, maar ze geeft duidelijk aan dat longeren ook nog niet gaat. Wat me wel opviel is dat ze minder gevoelig op haar buik was met poetsen, dus gaat hopelijk de goede kant op. Ze staat de hele dag buiten met hooi (zijn in januari verhuisd) dus dat is erg fijn.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:18

maj0 schreef:
Hier ook niet te horen gekregen dat ze niet mocht werken tijdens de medicijnen.
Dus ook hier heeft ze gewoon nog rustig gelopen. Nu zat ik er toch al niet op vanwege rug klachten.

Hier zijn we ook nog steeds aan het zoeken. Paard wil niet goed meer eten. Eet nog wat gras en wat hooi maar laat de rest staan terwijl ze op de vorige stal (ja we zijn helaas noodgedwongen verhuisd) alles at. Maagzweren waren er gelukkig niet meer. Ze staat nu op zware pijnstillers om pijn uit te sluiten.

Zware pijnstillers kunnen maagzweren veroorzaken dus misschien wat omeprazol erbij geven?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:21

Ze krijgt idd spul voor de maag er bij

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:54

Eilis staat ondertussen bij de dierenarts. Geen Utrecht want die stonden helemaal vol. Heb dr achter gelaten bij de lingehoeve. Morgen ochtend scopie om te kijken hoe de maag er nu uitziet.
Vandaag nog wat dingen nagekeken. Ze is nog zand vrij. Darmen op de echo goed. Met opvoeden voelde alles normaal. En de hoefbenen zijn door de bevangenheid nagenoeg niet gekanteld.
Ze hadden het over een auto immuun reactie de bevangenheid en de maagzweren.
Ook nog iets gehoord over bloedwormen die in de bloedbaan komen en trombose veroorzaken en zo schade aan organen aan richten.
Ik had er nog nooit van gehoord.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:42

Wat een ellende allemaal koetjeboe! Sterkte!

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:00

Jeetje wat balen allemaal koetjeboe. Geen idee of het wordt overwogen maar wellicht is een darmbiopt een optie? Als ze toch gaan scopen? Hier paard dat ook met periodes heel slecht eet met IBD. Wel fijn dat ze alsnog even op de kliniek staat en ze in goede handen is. Heel veel sterkte :(:)

Mijn paard staat nu ook weer op de pred en afbouwen gaat niet heel soepel (lees hij eet weer minder). Die heeft in Utrecht ook weer biopt gehad en actieve ontstekingen. Dat is in bloed en met opvoelen niet perse te zien.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:07

Hier paardlief ook weer last van z’n maag, we hadden het mooi onder controle, maar door de prednisolon kuur is het weer “terug” als we dit weer mogen afbouwen, gaan we weer met de maag aan de gang… word er een beetje moedeloos van ondertussen

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:51

Jeetje wat balen allemaal.. waarom krijgen die van jullie prednison? :)

Gister Hanneke gesproken, wij gaan over een maand voor de controlescopie en tot die tijd volledige dosis omeprazol en sucralfaat, voel ik me toch beter bij dan na 3 weken zomaar afbouwen.

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:08

Gister heeft mijn paard na een maand ulcergold en 2 weken sucralfaat controle gehad was heel mooi genezen. Nu nog 4 spuiten meegekregen om in 8 dagen af te bouwen. Nu zat ik te denken is het niet beter 6dagen een halve spuit en dan nog 4 dagen een kwart spuit hoe hebben jullie dit gedaan? Hij had overigens geen zand in de buik gelukkig.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:39

MRIIIS schreef:
Jeetje wat balen allemaal.. waarom krijgen die van jullie prednison? :)

Gister Hanneke gesproken, wij gaan over een maand voor de controlescopie en tot die tijd volledige dosis omeprazol en sucralfaat, voel ik me toch beter bij dan na 3 weken zomaar afbouwen.

Mijne krijgt prednison om de straalkanker te behandelen, dit gaat gelukkig de goede kant uit… dus hopelijk snel van de prednison af

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:25

Hier prednison voor IBD, wat weer maagzweren lijkt te triggeren (die zijn uiteraard ook behandeld).

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:45

callass schreef:
Gister heeft mijn paard na een maand ulcergold en 2 weken sucralfaat controle gehad was heel mooi genezen. Nu nog 4 spuiten meegekregen om in 8 dagen af te bouwen. Nu zat ik te denken is het niet beter 6dagen een halve spuit en dan nog 4 dagen een kwart spuit hoe hebben jullie dit gedaan? Hij had overigens geen zand in de buik gelukkig.

Lijkt mij een goed plan.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:30

Die van mij is alweer thuis :D
De scopie zag er helemaal niet zo slecht uit. Hij vond het een beeld passend bij een week omeprazol. Wij geven alleen al 2 weken. Dus het gaat wat langzamer als wat her normaal gaat. Ze hebben nog bloed geprikt om te kijken of ze PPID heeft dat ze zo snel bevangen is geraakt.
Ze loopt overigens nu al weer helemaal normaal. Zie er niks meer aan ze galoppeerd al weer rond dus ik ben er super vroeg bij geweest.
Kreeg vandaag ook al weer het advies rijden rustig beetje op te pakken. Gewoon lekker aan een lang teugeltje een buitenritje maken maar dat is eigenlijk wat we altijd al doen.

In elk geval gewoon lekker het ritme aan houden wat we altijd hebben. Geen dingen anders gaan doen.
Ze eet bij de lingehoeve het hooi goed. Beter als thuis. Dus ik mocht dr weer mee naar huis nemen. Eten deed ze daar prima.
Dus gevraagd of ik hooi van daar mee mag nemen en dat mocht evt kon ik vrijdag nog hele baal op halen.
En wat denk je hier thuis, wilt se juist weer alleen ons eigen hooi iets eten.
Ik moest mij er niet te druk om maken maag ziet er aardig goed uit
Nog iets gezwollen en in principe zou ze elk moment weer normale eetlust moeten gaan krijgen. En verder gewoon alles aanbieden maar als kan idd ff geen lucerne. Eet ze niks anders dan mag ik wel wat geven. En ondanks dat ze net bevangen was toch elke dag morgens even de wei in maar dan niet zo lang. Gewoon een uurtje of 4. Dat ze ff goed bij kan eten dan.

Ik vind wel spannend. Heb de neiging er zo ongeveer de hele dag bij te blijven staan kijken of ze eet.
En moest haar vaker kleine plukjes geven. Maar dat gaat geen doen zijn. Ze zoekt alleen de lekkere plukjes uit. Als ik 1 pluk neet leg gaat ze daar de hele dag mee doen anders

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:08

Wat fijn! Vind t ook een fijne kliniek :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:39

MarjanB schreef:
Wat fijn! Vind t ook een fijne kliniek :)

Ja werd er heel netjes geholpen.
Maar vind haar thuis toch weer stukken minder eten. Al at ze op de kliniek na de scopie ook niks.
Gisteren toen we daar kwamen at ze wel gelijk.
Ik word er zo gek van. Ze eet gelukkig wel iets slobber nu. Dus dat geef ik nog paar keer.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 00:21

Ik kom hier even binnenvallen. :o

Heb het vermoeden dat mijn paard wellicht maagzweren heeft.
Heb wat klinieken gebeld voor informatie over behandelingen. Eentje heeft mij teruggebeld en aangegeven dat er een gastroscopie gedaan moet worden en dat (indien er maagzweren zijn) vaak 1 tot 2 weken gastrogard voldoende zijn. Bij heftige zweren langer.

Nu lees ik hier dat gastrogard langer gebruikt moet worden? Wat is een normale aanpak voor maagzweren?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 00:29

Die van mij staat nog 4 weken op de ulcergold en sucralfaat, dan is de controlescopie en zijn we in totaal 6 weken verder.