[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:23

Madeliefjes schreef:
Volgens mij zijn alle mugjes van Nederland naar ons toe verhuisd. Echt alle paarden staan te zwiepen met hun staarten en staan elkaar te kriebelen. Die van mij blijft lekker onder haar deken. De andere excemer die bij ons staat heeft geen deken en deze heeft nu ook veel meer jeuk dan een paar weken geleden, die probeerde het houten bakhek al om te duwen vanmiddag, arme pony. Denk dat het komt door de combinatie van vochtigheid, temperatuur en er is ookal geen wind ;( . En ik baal zo. De hele zomer niks aan de hand geweest tot nu. Ik was ook te snel geweest met het hele weiland aan de paardjes te geven, zie nu dat er echt nog veel gras is gegroeid en dan met die koude nachten staat het bol van de suiker wat bij die van mij leidt tot een ontstoken dikke jeukende manenkam met wat plukken van 60 cm die eraf zijn ;( . Groeit wel weer aan maar toch...

niet alle... ik heb gister even gereden en heb mijn portie vlees voor een hele week binnen geloof ik. demn, het zijn er superveel nu!

Uriah

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:56

ik heb gisteren een nieuw produkt gekocht , tegen manen exceem , no itch heet het is ook tegen schimmel. www.herbanimals.nl

ik ben benieuwd !

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:30

Zo, wat is dit topic weer hard gedaan. Ik heb al een tijdje niet gereageerd.

Ik hoop dat het goed gaat met jullie eczemers, en nu het seizoen bijna ten einde is, kan ik niet wachten om dat rotding (boettdeken) af te doen. Ik ben blij dat de blote billen tijd weer begint.

Jewel heeft een uitstekende zomer achter de rug. Het gaat steeds beter. De comibinatie van niet te veel arbeid, op tijd op stal en weer naar buiten, het smeren met Helosan en niet te vergeten de Semit waar ik van het voorjaar mee begonnen ben, heeft absoluut resultaat opgeleverd!
Ik ben zover om een andere deken aan te gaan schaffen en dan wel de Rambo sweet itch hoody. Ik durf het eindelijk aan om volgend jaar haar wat bloter te laten lopen.

Succes mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:33

Blote billen tijd niet voor mijn knol :)) Die staat swinters onder een winterdek :j

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:39

Die van mij niet :D

Dan word het voor jou happywinterdekentijd. Lekker warm, lekt niet, plakt niet en zit niet in de weg ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:58

Myour: Nou ja, ik ga vanmiddag zien wat de cortisone injectie voor werk heeft bij haar.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:16

@ CS: ik hoop het voor je dat het werkt (nja voor je paard)..

Net telefoontje gehad van de DA;
De bult was dus niet minder geworden, hij heeft toen contact opgenomen met Utrechtse faculteit. Het komt er op neer dat het vanzelf moet beteren, de dosering selenium/vit-E moet ik verdubbelen en blijven geven, antibiotica tot vrijdag geven en Metacam moet blijven geven. Hij vond alleen de hals té gevoelig en de metacam dus niet afdoende werken. Als deze verpakking metacam op is moet ik dus aan een zwaardere pijnstilling voor hem.
Goddank hoeft ie dus niet naar de kliniek, maar het kan alsnog fout gaan. De ontsteking is nu al best heftig, als de ontsteking verder uitslaat naar ander vetweefsel ben ik verder van huis....

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:17

Yvank_ schreef:
Blote billen tijd niet voor mijn knol :)) Die staat swinters onder een winterdek :j

Ja hier ook. In de herfstvakantie wordt ie geschoren en dan gaat zijn winter halsdek er weer op.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:00

Myour: Wat ontzettend balen. Ik hoop voor je dat het niet verder gaat en dat er gauw verbetering komt.

Nou, mijn meissie net aan de longe gehad.
Ze heeft niet meer gehoest, wel 2 hele inieminie kuchjes.
Vond het niet zo bijzonder dat ik de DA gebeld heb.
Ademhaling was niet helemaal goed, na het longeren wel weer.
Erg apart.
In ieder geval vind madam de ventipulmin heerlijk.
Ik maak de kuur af, en bel volgende week donderdag de DA weer op zoals afgesproken.

Vind dat ze ook de tijd moet krijgen om weer normaal te worden.
We hebben in ieder geval best wel wat gestapt, en wat enkele rondjes gedraafd maar.

Ow, en die injectie, madam had niets geschuurd. Dus ze loopt nog steeds zonder eczeemdeken.
Ik kijk wel hoe het gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:26

wat ik wel apart vind is dat ze wel beweging mag hebben?
toen appe dus verkouden was en aan de ventipulmin stond mocht ik alleen wat met hem aan de hand stappen maar absoluut niet aan het werk zetten.
omdat hij wat benauwd was kwam er dan extra belasting op de longen waardoor er dus meer kon beschadigen...
zou dus toch die drafjes achterweg laten als ik jou was..
ap heeft toen gewoon 2 weken vakantie gehad.
ik gebruik zelf ook wel ontstekingsremmers als ik verkouden ben( bronchitis) maar dan is een stukje fietsen best wel zwaar namelijk

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:42

ja dat vind ik ook apart, maar heeft wel nadrukkelijk gezegd, LICHTE arbeid. Dus wel heel gedoseerd.
Heb in totaal maar 3 rondjes laten draven i.v.m of ik wou weten of ze ging hoesten dan.
Ze heeft al zo'n grofweg 4 weken stil gestaan.

Dus we gaan gewoon elke dag wat stappen enzo, meer niet.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:13

Mn meisje heeft vandaag lekker helemaal bloot in het land gestaan... Het waaide zo hard dat er geen vliegje te bekennen was en de regendeken hoefde ook niet op met het lekkere zonnetje.
Heb haar overigens wel op tijd er weer af gehaald hoor.

Pfff... ze heeft de laatste dagen zo'n dikke manenkam, komt door het gras... pfff.... vandaar dat ze vandaag maar eventjes op het land heeft gestaan in de middag.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:58

CarolShadow schreef:
ja dat vind ik ook apart, maar heeft wel nadrukkelijk gezegd, LICHTE arbeid. Dus wel heel gedoseerd.
Heb in totaal maar 3 rondjes laten draven i.v.m of ik wou weten of ze ging hoesten dan.
Ze heeft al zo'n grofweg 4 weken stil gestaan.

Dus we gaan gewoon elke dag wat stappen enzo, meer niet.

Even verder offtopic, tegenwoordig wordt dit advies meer en meer gegeven. Lichte arbeid, zoals het paard aangeeft dat het kan is veel beter dan stilzetten. Juist door de beweging komt slijm veel makkelijker uit de longen, en dat bevorderd weer een sneller herstel. Dus zoveel mogelijk bewegen, mits ze dan veel meer gaan hoesten dan wanneer ze stil staan. Succes met haar!

Hier lijkt alles weer rustig te zijn qua eczeem. Het lijkt er op dat het meer een soort van protestactie/aandachttrekkerij geweest is toen ze op stal kwam zonder dat er zoals gebruikelijk meteen eten klaar lag... Hierna heb ik haar geen enkele keer meer op schuren betrapt en ook ziet alles er prima uit... Het duiveltje... :Y)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:19

Carina: Dat advies heb ik al meer gehoord.
Vroeger (Nou ja vroegah! haha) werd een dier veelal op rust gezet, waarna de klachten terug kwamen zodra ze van de ventipulmin af waren en weer aan het werk gingen.
Met lichte aangepaste arbeid worden inderdaad de longen gestimuleerd en evt. hoestjes is om het troep eruit te werken.
Wel oppassen dat je niet gaat overwerken, en dus echt goed opletten.

Voorlopig houden we het gewoon even bij wat stapwerk.

Het voorbeeld van gister was hier wel een hele goede voor:
Ik haalde Shadow van het land met nog iets een knijpende ademhaling.
Na 10 min gestapt te hebben, nog steeds zo.
3 rondjes gedraafd, madam kuchte 2x heel lichtjes.
En wederom was haar ademhaling goed.

Nou ja, laten we maar gauw weer ontopic gaan :D
Het ziet ernaar uit dat de dekentjes pas volgende maand af kan.
De temperaturen zijn nog zo verschillend.

Ik heb hem al wel af, maar dat is ook omdat ze cortisone injectie heeft gehad.

Is me wel opgevallen dat shadow echt heeeeeel veel schade heeft door de deken.
Ontzettend balen.
En ik weet zeker dat het van de deken is, want ze schuurt niet, en je kunt aan de haren zien of het van de deken is of schuren.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:50

Ik heb Vies zijn manen gisterenavond los gelaten met het rijden en ik moet zeggen dat het er toch helemaal zo gek nog niet uitziet! Het eerste stukje is wel afgeschuurd, maar groeit nu ook weer aan (stukje na de schoft is nu iets langer dan handbreedte) dus het ziet er niet zo heel erg gek meer uit. En dat het dunner is, ach dat weet niemand ;)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WTLG64M8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8YN77VSZ.jpg
Ik heb nu ook alweer 3 vlechtjes :P het langere plukje na de schoft heb ik nu ook in een vlechtje, dan blijft het mooier zitten.

Vies heeft de eczeemdeken nog steeds op en wij wachten op vorst maar dat blijft nog even uit geloof ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:03

haha,vind hij het eigenlijk wel goed dat je hem vies noemt? :P
ik vind het echt een prachtig paard om te zien.
:D

appie loopt nog met regendeken en halsje,dat halsje zal wel doorweekt zijn met al die regen nu.
ap loopt nog wel steeds gewoon buiten,wil nog even wachten met op stal zetten voor de nachten tot het land te nat word en hij niet fijn meer kan lopen en liggen.
als ik hem op stal zet jeukt hij alleen op zijn hoofd,bij zijn voorpluk.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:01

ellepel schreef:
:D

appie loopt nog met regendeken en halsje,dat halsje zal wel doorweekt zijn met al die regen nu.
ap loopt nog wel steeds gewoon buiten,wil nog even wachten met op stal zetten voor de nachten tot het land te nat word en hij niet fijn meer kan lopen en liggen.
als ik hem op stal zet jeukt hij alleen op zijn hoofd,bij zijn voorpluk.

NIet meer fijn kan lopen hihi moet hier wel om lachen eigenlijk ??
paard kan prima in de modder lopen hoor, word die igg niet anders van..

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:02

verder gaat goed met mijn eczemer, ze staat met halsdeken alleen op en dat gaat super, ze heeft eigenlijk voor zo goed als geen jeuk meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:29

Bewegen met longproblemen is wel goed. Maar beter actief wandelen dan rennen, vertaald naar liever stappen dan draven.
Teveel beweging of te intensief kan weer als aanslag op de longen werken, pijnlijk benauwd raken, achter de adem zijn, dat moet niet.
Niet dat ik er bij paarden nu veel verstand van heb, maar bij ons in het gezin hebben we allemaal longproblemen, varierend van licht tot ernstig. Wij krijgen dat advies, aangezien sommige medicijnen hetzelfde zijn, zal het advies van beweging ivm longen ook niet veel verschillen.

Flint staat vandaag in zijn blote kont in de wei, ik moest even de deken wassen. Ik ga straks de deken weer opdoen, het stikt van de vliegen in de stal.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:40

Nou, Shadow heeft niet geschuurd dus de cortisone werkt wel haha.
Ze was vandaag heel vrolijk :D
Heb overigens niets gedaan met d'r, veel te veel blub enzo.
Dus lekker buiten laten lopen.
Ademhaling was wat onregelmatig, ene moment even wat knijpen, andere moment weer goed.
Zeker wel verbetering met gister dus.

Heb zonet even een flesje echinaforce voor d'r gehaald.
Even een beetje extra op dit moment met dat gekloot.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:36

ellepel schreef:
Hihi thanks! :D En geen idee! Hij heet al Vies vanaf het begin, dus hij zal het wel best vinden. Hij doet zijn naam ook wel érg vaak eer aan hoor!
Het grappige is ook dat het woord vies helemaal niet meer in me opkomt als ik het over Vies heb en mensen die mijn paard niet kennen trekken dan soms ook scheve gezichten wanneer ik opeens over Vies aan het praten ben. Haha

CS fijn dat het de goede kant op gaat!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:15

MSophie schreef:

ja maar je hebt modder en je hebt modder :P
zoiets bijvoorbeeld:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KB6LFU7N.jpg

dan vind ik het overdag prima om in te lopen,maar snachts gaat hij dan wel mooi op stal :D
en appie heeft wat blessures in het verleden gehad waardoor het voor hem niet zo goed is om op een gladde ondergrond te lopen.

suzanne:
ga je die echinaforce nu geven?
wil jij wat voor me doen dan?
als het lukt he, wil je je dier dan nu temperaturen om te kijken wat haar lichaamstemperatuur is en als je een dag of 5 bezig bent met de echinaforce weer?
is mij namelijk opgevallen bij mezelf en bij een aantal paarden dat de lichaamstermperatuur er van omhoog gaat.
mede daardoor zal het zo zijn dat je sneller opknapt?

annetje ik had even in je profiel gespiekt,maar hij heet eigenlijk visent toch?

is met ap ook zo,die heet eigenlijk applause.maar ap of appie is veel leuker :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:20

Hij heet Visent-Shadow ja. Maar Visent is echt niet makkelijk, Vies wel. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:32

korte namen zijn veel makkelijker en leuker., ik zeg ook nooit applause.
appie is nog het leukste.
nou ja zo lang je hem Vies met de hoofdletter V noemt dan mag je van mij. :P
ik vind appaloosa's helemaal leuk,maar het is best moeilijk om een mooie betaalbare te vinden.
heb er wel es aan gedacht om een jaarling te kopen,maar is niet een twee drie iets te vinden wat me echt aanspreekt.

ja sorry offtopic! :o

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:40

ellepel schreef:
MSophie schreef:

ja maar je hebt modder en je hebt modder :P
zoiets bijvoorbeeld:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KB6LFU7N.jpg

dan vind ik het overdag prima om in te lopen,maar snachts gaat hij dan wel mooi op stal :D
en appie heeft wat blessures in het verleden gehad waardoor het voor hem niet zo goed is om op een gladde ondergrond te lopen.

is met ap ook zo,die heet eigenlijk applause.maar ap of appie is veel leuker :D

Ben het helemaal met je eens. Die van ons zijn vannacht voor het eerst weer op stal. De regen is geen probleem maar het feit dat ze in de bagger staan vind ik dat wel. Overdag geen punt maar dan kunnen ze 's nachts lekker in het stro gaan liggen als ze dat willen enzo. Kan ik ze meteen weer individueel voeren ;)

Mijn Floor heet trouwens voluit Broekmaten's Florentine, Mij ook een beetje een te grote mond vol :D

We hebben de ergste eczemer trouwens buiten gelaten met 1 van mijn ponies als gezelschap. Die gaat zich anders zo hard schuren, daar word je eng van. Ik ben gewoon bang dat hij de muur om schuurt en dat die dan op mijn pony (die hem nu ook gezelschap houdt) terecht komt. Zo buiten gaat het prima en daar proberen we hem te laten tot het schuurseizoen echt voorbij is. Die lopen nu samen op een overgroeid kavelpad dus niet in de blub.

Misschien kan volgend weekend de deken af? Nu in ieder geval nog niet. Ik vind het nog te warm en ik zou het zo ongelofelijk zonde vinden om nu die mooie manen nog te verliezen. Ze ziet er nu zo super uit.