Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:03

Ziet er ook nog goed uit! Mooie foto ook!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:04

Mooi focussed!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:16

Mooie meid hoor Focussed!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:01

Heel knap ding Focussed ! Op die foto lijkt de dikte van haar vacht toch nogal mee te vallen...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:18

Thanks allemaal :D

Pandora2: Klopt, foto vertekent een beetje. Op de buik verdwijnt m'n hand nog bijna in de vacht. Op de nek is hij wel duidelijk dunner en korter dan de wintervacht, maar voor een zomervacht nog steeds erg lang (haren zijn 1,5cm).

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:28

Ahwww Naomi!!!! <3 <3 <3 <3
Mooie foto trouwens zeg, ik zie wel haar dichte vacht inderdaad; ze zit er nog behoorlijk in zeg! Scheren zou dan geen slecht idee zijn om haar verlichting te geven als die rui maar niet wil doorzetten!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:23

Wat een knappe dame Focussed!

Wat waren bij jullie de kosten voor een ACTH-test ongeveer?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:47

Bij mij 100,-
(eerste keer in december '12: 95,- ;
de 2e keer in febr '13: 105,-, mooie verhoging met het nieuwe jaar! )
Hier zat ook de insuline resistentie (IR) test bij. Die wil ik je wel aanraden omdat het nog al is hand in hand gaat met Cushing.
Het kost bijna niets meer dan alleen de cushing test. Als de DA later nog is terug moet komen voor een IR test dan zal je weer ong. 100,- kwijt zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:52

Hier wordt zo meteen bloed geprikt voor de acth test...ben benieuwd wat eruit komt !
Hier in Belgie zijn de labo kosten voor acth 25euries + visite da 40euries denk ik zo ongeveer... toch nog altijd een eind goedkoper dan bij jullie in Nederland :D
Heb ook hier van de kliniek gehoord dat Boehringer Ingelheim nog tot 30 april gratis acth testen '' weggeeft '' ( schijnt met een systeem van vouchers te zijn ).
DA kan ze eenvoudig bij Boehringer bestellen! Toch de moeite waard zou ik zo zeggen! :j

@focussed ow ok, ja dan is het toch nog een te dikke winterjas! Scheren zal in elk geval wel helpen dan! Mijn beeld is ook waarschijnlijk een beetje vertroebeld omdat ik hier dagelijks ééntje zie met 3 a 4 cm lange vacht, maar die heeft dan wel ( gelukkig ) geen longprobleem. Dus alles wat korter in de vacht zit, vind ik al snel '' summer coat '' snap je.. ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:12

Imago & Pandora2: Ja inderdaad toch nog een beste vacht. Maar ik zag dat de voorspeling voor de komende twee weken zo'n 15 graden is overdag, dus dan mag ze hem nog wel even aanhouden. Anders moet ik weer naar de dekens grijpen en dat wordt me niet in dank afgenomen door haar denk ik zo :+

urselin: Ik was zo'n €90 euro kwijt voor enkel ACTH. Wel bij een duurdere praktijk.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:18

Bedankt voor jullie reacties :) en voor de tip om ook IR te laten testen.
Valt me nog best mee eigenlijk! Ik ga wat DA's hier in de buurt bellen voor een inschatting van de kosten.
Las op www.ppidbijpaarden.nl inderdaad ook wat over een voucher voor gratis PPID test tot en met mei, dus even informeren of dat ook bij de DA's hier geldt?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:31

Let niet op deze fototechnisch verschrikkelijke foto, maar hier zie je wel goed hoe lang haar vacht op de buik is, en ook beetje rare structuur. Oja en een lekkere poepvlek op der bil, LOL 8-) 8-)
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 00:51

De mijne wordt morgen geprikt . Wil idd IR nog eens laten testen en kijken of ze cushing heeft .
Knollie heeft iig IR en zomereczeem . Ze heeft vandaag een nieuwe deken gekregen .
Een Boett . We zijn er blij mee ... Eindelijk van de niet goed passende Rambo af .
Mijn paard zit in de opgeblazen buiken fase . Jemig en dat scheelt van dag tot dag .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:59

Focussed - geef jij al PB erbij? Dat kan soms ook goede invloed hebben op het loslaten van de vacht. Misschien nog een poging waard?

Zinzi - morgen geprikt en wanneer hoor je dan de resultaten?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:09

Geen idee fargo . Hoop vrijdag ofzo . Maar weet niet hoelang zo, n onderzoek duurt .
Moet zeggen dat ik wel buikpijn ervan heb .
Bedoel het zou een heel stuk puzzel oplossen maar aan de andere kant . Bevestiging is ook wel eng .

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:24

Imago gaat zo goed als zeker naar het rusthuis. Ik ben gisteren erheen geweest om te kijken. Het is echt een eind bij mij vandaan, maar eigenlijk wijst alles erop dat ik dit moet gaan doen, voor mezelf en al helemaal voor Imago. Meiden, echt, wat een fijne plek daar zeg. Al die ouwetjes, práchtig gezicht. En er wordt zo supergoed voor ze gezorgd daar! Imago mag de hele dag door kiezen waar hij wil staan: in de (opfok, lol)stal (binnen dus), op de stelconplaten, op het zand of gewoon even naar achteren voor enórm stuk land etc. De eerste maand komt hij dan wel 's nachts alleen in een stal te staan, voor zijn rust, totdat zijn plekje binnen de groep bevestigd is.
www.dewildtshof.nl

Momenteel zijn ze ook daar op stal bezig met grootschalig Cushing onderzoek. Ze kon zo al aanwijzen welke paarden volgens haar wel of geen Cushing hadden. Mooi verschil gezien tussen 2 paarden waarvan 1tje wel medicatie krijgt en de andere niet. De resultaten van diverse Cushing onderzoeken worden gemonitord etc. door Utrecht. Wat wil namelijk het geval: er zijn 1 a 2 gevallen van hoefbevangenheid bij haar geweest, ondanks zoveel oude paarden mét Cushing.

Ik jank alweer een paar dagen de ogen uit mijn hoofd, heb er koppijn van, niet normaal, maar schijnt bij het afscheid te horen en ondanks dat ik hem niet kwijt wil, zal ik wel moeten. Ik moet hem gaan loslaten...en dat is moeilijk, na 20 jaar...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:31

Ziet er mooi uit Imago. Het is jammer dat er niets passenders in de buurt te vinden is waarbij je nog wel zelf actief kunt blijven. Kan me voorstellen dat je behoorlijk wat afjankt nu. Veel sterkte.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:32

Dat je het er moeilijk mee hebt kan ik me voorstellen. Maar het is een fijne stal, is niet zo ver bij ons vandaan. Ben er wel eens wezen kijken - niet vanwege de oudjes maar voor het stalstrooisel wat zij destijds ( en misschien nu nog) gebruikten. Aardige mensen, zag er goed en schoon uit ( niet aangekondigd bezoek, toch keurig schoon en fris).
Een goede plek voor paarden met pensioen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:34

Je geeft hem een super mooie plek als ik het zo lees..! Wauw, zou voor ieder paard mooi zijn! Geweldig!
Ik begrijp wel wat je zegt, je dagelijkse zorg, je vriendje, je allessie, het gaat weg maar daarmee ook je zorgen.. Je kan hem toch nog wel is opzoeken hoop ik?

Ik heb deze zin nooit gebruikt, vond het altijd vreselijk cliché, maar sinds de dood van mijn vriendje weet ik dat het klopt..: Houden van is ook loslaten als de tijd daar is.. Hoe moeilijk ook, hoe graag je hem de rest van je leven ook bij je houdt.. Dit doe je voor hem, na al die jaren dat hij er voor jou was. Mooi, heel mooi :)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:41

Wauw, ziet er mooi uit dat rusthuis Imago! Hartstikke fijn voor de paarden zo te lezen :)
Jammer dat het zo ver van je uit de buurt is en kan me voorstellen dat het heel emotioneel is.
Is het voor jou wel mogelijk om Imago eens in de zoveel tijd op te zoeken, vanwege de afstand?

Inderdaad de structuur van de haren op de buik is anders Focussed, maar knappe dame hoor :)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:46

Ahww dank jullie wel, dank je wel IMJ.

Ik heb vandaag nog niet gehuild en hoop het tot een minimum te beperken want mijn ogen zijn zo dik en het is zo vreselijk vermoeiend ook nog eens.
Ik vertel mezelf dan ook (beetje voor de gek houden, maar goed): Viev, als het écht niet gaat, voor Imago of jezelf niet, kun je hem altijd weer gaan ophalen. En ik zeg: Viev, hij gaat niet dood ofzo, krijgt gewoon een fijne plek.

Het is ook dat hij nog zo goed loopt en het werken nog zo fijn lijkt te vinden, maar wat ik me al jaren afvraag: vindt hij dat werken écht fijn, of is het bij gebrek aan beters en puur de aandacht?

En het lijkt mij dat ik hem pas écht heel blij maak met het pensioenplekje...Lekker paard zijn!

@ IMJ: ja, ik mag hem t.a.t. komen opzoeken. Het is en blijft mijn paard. Ik mag hem zelfs uit de groep halen om wat met hem te gaan doen als ik dat wil. Zo zou ik bv. zelfs nog een ritje kunnen gaan maken. Er staan daar meer mensen die dat zo nu en dan met hun paard nog doen. Dat is iets dat ik wel héél graag zou willen...maar of dat ooit gaat lukken is punt 2....
Ik ga in het begin natuurlijk wat vaker kijken. Maar later zal dat vast minder worden. Handigste is echt in een weekend ivm files/spits. Gisteren vertrokken we om 3 en half uur later stonden we al in een file. De rest ging wel goed, maar toch 2 uur over gedaan....
Een ex-stalgenootje (en binnenkort dus weer stalgenootje, lol) staat daar ook met haar paard en we gaan inderdaad zo nu en dan carpoolen en houden elkaars paard in de gaten.

@JP: ik vond het er ook erg fijn uitzien. Recent is de gehele schuur opnieuw gebouwd en ze heeft zelf de schuur ontworpen. Echt supermooi en groot genoeg opgezet.

Voor mij is het ook belangrijk dat daar een heel team werkt, continu toezicht, járenlange ervaring met oudere paarden, dus typische signalen worden snel herkend etc. En de drogere bodem (geen NH-klei) waardoor mok etc. dus zoveel mogelijk voorkomen wordt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:19

Wanneer is het idee dat hij gaat Viev?
De gedachte dat je erheen kunt als je hem mist lijkt me wel erg fijn! :j
Och en als je hem dan straks ziet genieten in zijn kudde.. dat voelt toch zo mooi! :)
Dat was trouwens iets waar ik echt het meest van genoot bij Jerry. Als hij lekker buiten stond tevreden te zijn, beetje eten, beetje spelen, heerlijk luieren in de zon.. oortjes altijd naar voren.. heerlijk!
https://lh3.googleusercontent.com/-j38Jgtbc4as/UNN94DVH6LI/AAAAAAAAAqM/1xbUzNctesw/s1024/IMG00296-20110523-0741.jpg

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:24

Súpergave foto is dat IMJ, echt waar. Kijkt hij echt zo tevreden op. Ik ben ook benieuwd welke plek Imago straks gaat uitzoeken om te slapen. Eerst nog in de stal, maar straks in de groep...Hij kan op het zand, in stal of buiten op het land. Zo leuk voor hem en ja, ik kan hem vaak opzoeken maar ik denk niet altijd als ik hem mis, dan zou ik vooral in het begin, elke minuut van de dag 'zijn handje willen vasthouden'....lol.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:27

Onze paarden zijn zondag voor het eerst naar buiten de wei op gegaan. Een andere kudde dan voorheen met alleen ruinen ipv ook onze alfamerrie. De eerste keer zonder willy en als willy er nog was geweest hadden we ook zeker geprotesteerd want hij had het niets gevonden zonder zijn alfavriendin. Dan had hij alleen lopen roepen en kijken en helemaal niet gegeten ;( :j

Nu zijn het 5 goedgeluimde ruinen bij elkaar. Fijn want in oude kudde liep er ook een minder betrouwbare ruin en dat vonden de onze toch altijd een beetje lastig en eng. Kuddes zijn fijn!

Hele mooie, super lieve foto IMJ /3

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:30

Ja, hij kijkt wel wat 'banketstaaf' hier, hij knippert net maar idd, hij is zo tevreden (net als de rest, die lagen ook te soezen) Dit is overigens 's morgens vroeg, dan zie je dit vaker in de wei. Alles in rust. Voor mijn gevoel betekent dit toch wel dat er vertrouwen is, geen angsten, anders doen ze dit niet masaal!

Haha Fargo, dat doet me denken aan de stal waar ik stond.
Hier staan de merries en ruinen ook gescheiden.
Op 1 ruin na, die staat tussen de merries, hij kwijnde compleet weg zonder 'zijn vrouw'! :D

Fijn dat ze al buiten staan, gaat de groep goed zo?