[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:18

Ellepel,
je hebt gelijk wat de calcium/fosfor verhouding betreft. Ik zou dan eigenlijk ook al weer tarwezemelen of een ander graanproduct bij moeten voeren. Maar daar heb ik naast de muesli niet zo veel zin in eigenlijk.

Nu krijgt hij 1 schep Mijten Quatro en 1 schep Mijten Herbamix per dag. Eerst durfde ik die stap niet te nemen. Maar hij is erg opgeknapt van het voer terwijl hij op bietenpulp, mais, tarwezemelen niet aan kwam. Nu blijft hij echter hangen qua gewicht terwijl er nog wel 30 kilo aan mag. Ik heb nog heel even de Gerstemix van Mijten gevoerd maar dat was ook niet ideaal. De Subli zonder hebben we ook geprobeerd maar daar werd hij wat suf van. Nu met de quatro en de herbamix zit hij in ieder geval goed in zijn vel.

Birtee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:30

[***] schreef:
Hij is altijd humeurig :+

Neen, grapje, hij heeft een speciaal karakter, maar hij is niet verandert ofzo ... Tenzij in de positieve zin (hij werkt tegenwoordig beter mee dan vroeger :Y) ) maar dat is denk ik geen probleem? :+

Nee, natuurlijk niet, maar het is zo dat als een paard maagzweren heeft, ze soms moe of humeurig zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:03

Malenka schreef:
Ellepel,
je hebt gelijk wat de calcium/fosfor verhouding betreft. Ik zou dan eigenlijk ook al weer tarwezemelen of een ander graanproduct bij moeten voeren. Maar daar heb ik naast de muesli niet zo veel zin in eigenlijk.

Lucernemix van hartog nemen, daar is dat al recht getrokken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:58

malenka,waarom probeer je niet gewoon wat meer te geven van wat je nu voert?
1 schep musli weegt minder dan 1 schep brok he?

nou ja en die trias omega olie.
maar ik denk dat je wat voer betreft anders es hier moet kijken:
www.voervergelijk.nl

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:32

Het lijkt wel alsof de borstbeschermers hood alleen maar beschikbaar zijn van Harry's Horse?
Kan er verder zowat geen 1 vinden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:26

Ik ben van mening dat je het best zo min mogelijk krachtvoer zou moeten voeren. 2 volle scheppen muesli vind ik dan ook genoeg. Het is zo'n 1,5 kilo in totaal. Dan ga ik liever over op een krachtvoer waar ze meer uit kunnen halen. Bedankt voor de tip van de omega olie en de lucernemix. Ik heb even gekeken en ik denk dat de winkel hier in het dorp beide verkoopt. Daar ga ik morgen maar eens informeren.
Ik denk dat ik dagelijks een emmer lucerne bij ga voeren voor de spieropbouw en dan olie door het voer voor extra energie.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:41

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:05

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:07

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:15

Oh zie net dat dat die duitse site is met evenveel verzendkosten, helaas :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:01

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:28

Hoe gaat het met die van jullie vandaag?
Jinthe haar nieuwe deken is nog steeds heel en blijft goed liggen. Hij zakt wel altijd wat scheef maar verder helemaal geen problemen.

Jammer is alleen dat er dus geen uierflap aan zit en ik merk dat ze zeker vandaag ( geen zuchtje wind of wat) wel erg jeuk heeft aan haar binnenste achterbenen en uier.
Laat die wind etc maar komen ;-)

Jinthe krijgt trouwens helemaal geen krachtvoer. Maar die doet verder dan in een weiland staan dan ook helemaal niks.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:45

Elamor schreef:
Oh zie net dat dat die duitse site is met evenveel verzendkosten, helaas :)

Waarom niet gewoon via marktplaats? of via bokt?
Ik zal eens even zoeken waar ik die van mij vandaan heb, die was ook wel heel prijzig moet ik zeggen, maar beter dan de harry's horse.

[edit] kan de online shop daarvan niet meer vinden. Ze adverteerden eerst ook op bokt en verkochten borstbeschermers, sleezy's en hele bodysuits. Ook gekke dekens en hele aparte dekjes. Maar kan ze dus niet meer vinden. Jammer.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:02

@ annetje: Op marktplaats en bokt kan ik niets vinden. Hij moet niet al te duur zijn aangezien ik een sloper in de paddock heb staan..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:29

Heb je al op de links uit mijn post geklikt dan? er is namelijk genoeg te vinden, vooral op bokt. Heb alleen niet naar de prijzen gekeken.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:32

Annetje schreef:
Heb je al op de links uit mijn post geklikt dan? er is namelijk genoeg te vinden, vooral op bokt. Heb alleen niet naar de prijzen gekeken.

Had er al op gezocht gister, maar ga het nog eens doen. Bedankt! :)

Er staan er 3 op marktplaats maar dat zijn altijd grotere maten. (moet een S'je hebben)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:34

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:04

Hoi medebokkers,
Sinds december ben ik voor mijn jeukende haflinger bezig met voeren van het basisdieet van Nicolette Hebing (Zomereczeem opgelost met voeding). Na 3 maanden kon hij gelukkig weer normaal voor de wagen lopen!
Op dit moment is hij begonnen met het schuren van zijn staart, er zitten allemaal korstjes naast zijn staart :-(
Nicolette adviseert mij om lijnzaad bij te geven, het weidebeheer verder aan te passen (liefst van het gras af, maar dat is lastig in onze paddock paradise) en misschien een deken aan te schaffen.
Ik overweeg nog een da te laten komen om allerlei andere ellende uit te sluiten.
Verder wil ik tea tree olie bestellen om de boel te verzachten en een kuurtje groene leem geven.
Ben ik zo goed op weg? Wat zijn jullie ervaringen met dit alles?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:10

Elamor: nee die bedoel ik zeker niet. Het was geen westernstore, maar gewoon een beetje een aparte shop :P Moeilijk uit te leggen, maar ze hadden ook hoody's die je in allerlei gekke kleuren kon bestellen en laten maken.

E_horse: lijnzaadolie heb ik goede ervaringen mee, ik geef het mijn paard ook (hele jaar door, niet als kuur dus) Tea tree olie is mijn paard gevoelig voor. Ik heb er ook shampoo van en dat gaat wel goed (werkt verzachtend) maar echt olie druppelen, ook verdunt, kan ik bij mijn paard niet doen. Een groene leem kuur vind ikzelf onzin, maar als je er in geloofd moet je het vooral doen.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:14

Malenka schreef:
Ik ben van mening dat je het best zo min mogelijk krachtvoer zou moeten voeren. 2 volle scheppen muesli vind ik dan ook genoeg. Het is zo'n 1,5 kilo in totaal. Dan ga ik liever over op een krachtvoer waar ze meer uit kunnen halen. Bedankt voor de tip van de omega olie en de lucernemix. Ik heb even gekeken en ik denk dat de winkel hier in het dorp beide verkoopt. Daar ga ik morgen maar eens informeren.
Ik denk dat ik dagelijks een emmer lucerne bij ga voeren voor de spieropbouw en dan olie door het voer voor extra energie.

Luzerne is denk ik goede optie met wat olie als je iets meer energie aan je voer toe wil voegen wou ik pure haver toevoegen. Daar zit niks extra spul in en wordt het best verteerd door een paard van alle granen

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:21

Waar kan je tea tree olie kopen? want ik vind het nergens in de winkels.....

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:32

Savannah_XxX schreef:
Waar kan je tea tree olie kopen? want ik vind het nergens in de winkels.....

www.depaardendrogist.nl

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:36

tea tree heb ik in de kast staan,bij een reformzaak of de Tuinen kun je het ook kopen.
je moet het wel verdunnen anders krijgen sommige paarden er nare plekken van.

behalve dat het lekker ruikt helpt het verder nergens tegen...dat is mijn ervaring er mee

cyclo86:
je hebt het over haver,maar persoonlijk vind ik gerst een veel beter product voor paarden.
helemaal voor de darmwerking is het heel goed :j

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:25

Vanuit het boek van Nicolette Hebing voer ik zemelen, bietenpulp, zeewier en veendrenkstof. Zij heeft deze samenstelling bedacht met alle vitaminen, mineralen en vezels (celloluse) etc.
Geen haver en andere granen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:41

_CS_ schreef:
Als de reactie TE ernstig is, zou ik sowieso de dosis meteen verlagen met i.p.v. 2 x 20, naar 2 x 10.

De ene keer kan de kuur zonder op te bouwen gestart worden, zonder dat je hierin verschil merkt.
Dit doe ik ook bij de mijne.

Maar als er op dat moment iets mis is, kan de reactie te heftig zijn.
Het kunnen hele kleine dingen zijn wat er mis is, wat je zo niet eens in de gaten hebt, maar door de drainage losbreekt als ware.

Een tip voor de volgende keer, mocht je dus merken dat het een te heftige werking heeft, meteen verlagen.
Doe even een paar dagen de dosis verlagen, kijk dan even hoe het met het dier gaat.

Ik heb vanmorgen Annika aan de telefoon gehad, maar het was denk ik heel erg druk want ik kon amper eea uitleggen. Ik moest er maar probiotica bijgooien en niet minderen met de druppels.... :?

Dus ik ga minderen met de druppels zoals CS aangeeft en wat mijn eigen gevoel ook al aangaf (maar waar ik nog wat onzeker over was), en wat meer voer erin voor de energie en dan kijk ik het een paar dagen aan. De mok is zo ongeveer al compleet wég, met korstjes en al, dus er is het nodige aan heftigheid door dat lijf gegaan en dan mag ze ook hersteltijd hebben.Ze zit dus sinds nu op 2x 10 druppeltjes. :)