[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:07

@ Naaltje, op de ene foto vind ik het meevallen. Een fjord hoort toch ook wel wat breed te zijn etc. Maar op de foto waar ie draaft vind ik hem toch wel iets aan de dikke kant. Nog niet erg, maar ik zou er wel een beetje op letten..

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:09

ellepel schreef:
er zitten echt nog te veel vliegjes,dus zou de deken lekker nog op laten.
ik merk bij ap nu wel dat ie toch wat plekjes op zijn hals krijgt.,
ér zit een heel klein streepje niet beschermd.
net tussen waar de deken ophoud en zijn eczeemhals begint zeg maar.
zaten wat schilfers vanmorgen, merkte geen jeuk gelukkig,maar toch .....

De mijne heeft nu wel echt jeuk bij haar manenkam merk ik. Dat is echt sinds de laatste tijd, normaal had ze ook wel jeuk maar niet zo erg. Houd de deken inderdaad ook nog wel even op, maar vind het eigenlijk best zonde. Haar voorste stuk van de manen wordt juist heel raar door haar deken...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:20

Naaltje,
Kun je de ribben voelen of niet? Die hoor je ook bij dit type paard te kunnen voelen zonder al te veel druk uit te oefenen (ik weet het, 'vage' omschrijving). Kan dat niet dan is je paard te dik. Van een foto af durf ik het echt niet te zeggen. Ze denken bij mij op stal dat mijn haflinger eerder te dik dan te dun is. Maar niemand heeft goed gekeken blijkbaar want je kunt zijn ribben met gemak voelen en zelfs zijn heup is al te voelen. Ook het schouderblad is direct te voelen en dat terwijl juist dat de plaatsen zijn waar snel vet is. Als mijn haflinger draaft of snel/krap wend zijn de ribben zelfs te zien. Hij is dus eerder te mager dan te dik.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:44

ribben voelen doe ik eigenlijk nooit, al vrees ik dat ik daar wat voor zou moeten duwen ;)
@rianne; hij is in deze vorm op tijdens dat het licht is vollop gras en in de avond een flinke berg voordrooghooi. Ik wil graag dat hij wat te kauwen heeft, ben er zelf ook totaal niet ontevreden over ;) was meer om de stelling ''goed, dik'' enz :)

@ellepel; ik ben er helemaal trots op! :) alleen zijn zijn manen richting de schoft wat dunner, maargoed dat is bijzaak :D
(overigens naar het bos geweest met hem, en misschien 2x geschud dus ik vind het erg meevallen.. durf alleen de deken écht nog niet af te doen.. :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:46

Ik heb gisteren de stap genomen en de deken af gedaan.. Vliegt hier bijna niks meer. Ze heeft nog geen jeuk. En nu dr manen eindelijk weer los uit de vlechten zijn kan ik toch wel zien dat ze de laatste maanden nadat ze enorm geschuurd had ze weer ontzettend dik zijn geworden :oo
Maak morgen wel even een foto. Kwam vandaag de wei in en dacht echt :wow:

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:47

zal ook maar eventjes invullen dan.

Naam - Ras - Geslacht - Leeftijd - Eczeem sinds - Eczemers in familie bekend

1) Storm - haflinger - ruin (op 1jr) - 5jaar - 3e jaar - Ja, moeder heeft eczeem
2) Darren - welsh - ruin (op 1 jr) - 7jaar - 3e jaar - onbekend
3) Wisse - friesxgelders - ruin (op 3jr) - 3jaar - 2e jaar - onbekend
4) Miranda - haflinger - merrie - 12jaar - 5e jaar - onbekend
5) Generals Copper Kodi (Nilay) - quarter/nrps - ruin - 6 jaar - 5e jaar - nee
6) Bayo - Criollo - ruin (voor 5jr) - 13 jaar - 12e jaar (na verhuizing) - familie onbekend
7) Diddle - Fjord - ruin(onbekend wanneer) - 11 jaar - ong juni 2008(eerste echte zomer op nieuw adres) - familie onbekend
8) Kaspar - AV/NF - ruin (op 2jr) - 3 jaar - 2e jaar - als het goed is geen (overigens had hij al jeuk voor hij gecastreerd werd)
9) Senna - onbekend (er zit waarschijnlijk wel ergens een koudbloed in) - merrie - 18 jaar - ga ik navragen - onbekend
10) Lidar - Fjord - ruin - 18 -deze zomer voor het eerst op een nieuw adres - onbekend
11) Guus Hinnik - Shetlander - ruin - 6 jaar - 3e jaar - Moeder had waarschijnlijk ook eczeem
12) Amaru - Shetlander - merrie - 10 jaar - 4e jaar - onbekend
13 Zij, tinker-meriie-5 jaar- eczeem gekregen toen ze 1 jaar was-onbekend
14 Amiro- KWPN-ruin- 4 jaar- met 2 1/2- nee, in verdere merrie lijn ook geen eczeem
15) Glóa - ijslander - 5 jaar- met 3 jaar van de begrazing gehaald in Overijssel met eczeem. - ouders,
grootouders en rest lijnen geen eczeem, zusjes en broers ook gen eczeem.
16) Bobo -NF- Ruin- 17 jaar- Volgens zeggen dit jaar- onbekend
17) Sally - Haflinger - Merrie-16 jaar - 4e jaar- onbekend
18)Edda - Ijslander - Merrie- 5 jaat -3de jaar - geen eczeem bij vader en moeder,
19) Tuur - IJslander - Ruin - 10 (dacht ik) - onbekend- geen eczeem
20) Evie - Mini - Merrie - ? - ? - onbekend
21) Æsa- Ijslander - Merrie - 5 jaar - deze zomer - Moeder, rest van moeders kant is in IJsland dus niet bekend. Vader niet, rest familie onbekend (voormij dan)
22) Shadow - NRPS - Merrie - 18 - rond 3e jaar - Onbekend
23) Bismarck - AES - Hengst - 5 - onbekend - onbekend
24) Odessa - Stamboomloze fries- merrie- 3,5 jaar - 3 jaar - Moeder geen last. Vader onbekend. (kreeg irritatie op mugjes na verhuizing)
25) Shadow - onbekend (heeft iets barokkigs ) - ruin (onbekend vanaf wanneer) - 15 jaar - rond zijn 3e - familie onbekend
26) Mr. Ed - Welsh A - hengst - ongeveer 13 - rond z'n 3e - familie onbekend
27) May - Tinker - merrie - 1,5 jaar - 1,4 jaar - onbekend
28) Daantje - Haflinger - Merrie - 8 jaar - 2 jaar - Een hengst die zomer eczeem vererft komt vaak voor in haar stamboom.
29) Cela - KWPN - merrie - 2 - 1 - niet bekend
30) Blomke - Fries- merrie - 9 jaar - niet bekend - niet bekend
31) Sophie - 3/4e welsh C - merrie - 9 jaar - Eczeem zo'n 6 jaar nu - Geen familie bekend
32) Simon - KWPN - Ruin - 10 jaar - Eczeem bekend sinds hij 3,5 jarige leeftijd - niet bekend
33) Ulvy - Shetlander- Merrie - 5 jaar - sinds haar 4e -niet bekend
34) applause-welsh cob,sectie-d - Ruin(met 6 gecastreerd)- 17 jaar-eczeem sinds 7 jarige leeftijd- familie onbekend
35) Cindy - Welsh C - Merrie - 7 jaar - sinds 2e of 3e - Haar dochter.
36) Seprise - Welsh B - Merrie - 3 jaar - sinds deze zomer dus 3 - Haar moeder zie bovenstaande.
37) Pinky - Welsh A - Ruin - 10 jaar - sinds 2e levensjaar (ook dat jaar gecastreerd) - 2 zussen met exceem
38) Senna - Welsh A - Merrie - 6 jaar - sinds 2e levensjaar - 1 broer en 1 zus met exceem
39) Rossy - Welsh A - Merrie - 8 jaar - sinds 2e levensjaar - 1 broer en 1 zus met exceem
40) Pride - Welsh Cob - Merrie - 5 jaar - sinds 2e levensjaar (september pas) - Niet zover bekend
41) Carina - Haflinger - Merrie - 9 jaar - sinds jaarling - diverse half broers/zussen van vaders kant
42) Flint - Tinker - Ruin - 4 jaar - sinds 3e levensjaar (eind oktober) - niet bekend
43) Winnipec-kwpn-Merrie-29 jaar-zoiezo vanaf 12 jaar daarvoor ook al, weet niet vanaf wanneer kocht haar met 12 jaar-niet bekend
44) Freya - Welsh A - Merrie - 5 jaar - sinds 2e jaar - familie voor zover bekend niet schurend maar halfbroertje licht verdacht.
45) Djahil - AV kruising - ruin - 25 jaar - sinds 18e jaar (na vakantie in Drenthe) - onbekend
46) Multanhofs Ferron - Welsh - ruin (onbekend sinds wanneer) - 4 jr - vermoedelijk sinds 2e jr - onbekend
47) Zyta (Relinde) - Haflinger - merrie - 8 jaar - sinds 5 jaar - ouders hebben geen ZE en Zyta haar dochter ook niet.
48) Bangi (Brucht) - Fjord - Ruin (gecastreerd voor 3e levensjaar) - 4 jaar - sinds 3 jaar (voor zover ik weet) - ouders hebben (voor zover ik weet) geen eczeem
49) Venice - KWPN - merrie - 7 jaar - onbekend sinds 2 jaar sowieso - familie onbekend
50) Rosalinde - New Forest Pony - merrie - 7 jaar - sinds 2e jaar - moeder heeft nog nooit een nakomeling gegeven met ZE (zijn toch zeker 20 veulens)/Vader lijkt het wel door te geven, er zijn mij iets te veel nakomelingen van hem met ZE (maar dit is nog nooit bewezen natuurlijk).
51) Nevel- Exmoor- Merrie- 1,5 jaar -nog niet bekend of het eczeem is, heb haar pas een maandje. het kan ook verveling van de vorige eigenaar zijn, daar stond ze aan een stick.- onbekend
52)Zinaldo-fjord-ruin-6 jaar-3jaar ongeveer.- onbekend.
53) Indy - Appaloosa - Merrie - 8 jaar - Ongeveer met haar 3e jaar iets jeuk - Ouders zijn onbekend
54) Yesta - Fjord - merrie - 7 - eind 2006 (toen verhuisdeze namelijk van de zee naar gelderland) - Onbekend.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:53

Laatst bijgewerkt door ellepel op 08-10-09 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:56

als de onderstaande foto ziet hij eruit als hij de wei niet op is geweest ivm werk :)
(oeh nou klink ik slecht :P maargoed het gebeurt nou eenmaal weleens dat hij sochtends mee gaat met de kar en dan de wei niet in is gegaan ;) )
vind 't ook mooi zo :j zeker omdat hij op dit formaat nog wat snoepjes kan krijgen soms, een appeltje, een boterham :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:57

ja dat scheelt wel he?
dan verbranden ze die extraatjes ook wel weer

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:00

Ik ben terug van stal.

Da constateerde dat haar rechterlong niet goed is, en ze heeft een behoorlijke knijpende ademhaling (was mij niet eens opgevallen bij de buik). Hij had zelf nog vrij goede hoop dat het goed zou komen.
Maja toen kwam die, een cortisone injectie + ventipulmin 2x daags.
Heb even gehad over die injectie, zegt ie, goh heeft ze ZE dan? Hij goed kijken, zegt ie 'verrek, ja'!
Nou ja, voordeel was wel zegt ie, seizoen is bijna over.
Ze moet aan de lichte arbeid.
Als ze morgen nog hoest, moet ik direct bellen en moet ze aan de antibiotica.
Hij wou eerst dit proberen, omdat ze verder geen klachten heeft.

Even gesproken over ZE, hij heeft al 2 friezen + een shet met ernstige eczeem verholpen door Cavalesse.
Ik riep gelijk van ja wat bij de 1 niet werkt, werkt bij de ander wel.
Hij schrok zich het apezuur dat ik zei dat shadow een eczemer is.
Hoe heb je dat in vredesnaam voor elkaar gekregen?
Ik zeg, een deken, drainage en goed dieet.
Hij vond het geweldig.

Hij vond haar er echt super goed uitzien, maar herinnerde me er wel aan, gezien haar leeftijd, dat van binnen wel dingen kunnen aftakelen. In dit gevalletje dus haar longblaasjes.

Afijn, nu heb ik even wat vraagjes :D

Die cortisone, hoe lang werkt die ongeveer?
Heb de eczeemdeken maar direct afgehaald gezien ze toch die spuit kreeg.
Heb ergens gelezen dat ventipulmin hoefbevangenheid kan veroorzaken?
Want i.c.m. die injectie ook nog, zou ik dan wel mogen oppassen denk ik.

En toen haalde ik haar vlechten eruit (zaten er meer dan een maand in)
EN er kwam me toch een bos haar uit, dacht even dat ik niets meer over zou houden.
Maar gelukkig zit er nog een best bosje :D

Ok, dit was het wel zo'n beetje.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:04

Volgens mij zijn alle mugjes van Nederland naar ons toe verhuisd. Echt alle paarden staan te zwiepen met hun staarten en staan elkaar te kriebelen. Die van mij blijft lekker onder haar deken. De andere excemer die bij ons staat heeft geen deken en deze heeft nu ook veel meer jeuk dan een paar weken geleden, die probeerde het houten bakhek al om te duwen vanmiddag, arme pony. Denk dat het komt door de combinatie van vochtigheid, temperatuur en er is ookal geen wind ;( . En ik baal zo. De hele zomer niks aan de hand geweest tot nu. Ik was ook te snel geweest met het hele weiland aan de paardjes te geven, zie nu dat er echt nog veel gras is gegroeid en dan met die koude nachten staat het bol van de suiker wat bij die van mij leidt tot een ontstoken dikke jeukende manenkam met wat plukken van 60 cm die eraf zijn ;( . Groeit wel weer aan maar toch...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:04

Rianne_ schreef:
@ Naaltje, op de ene foto vind ik het meevallen. Een fjord hoort toch ook wel wat breed te zijn etc. Maar op de foto waar ie draaft vind ik hem toch wel iets aan de dikke kant. Nog niet erg, maar ik zou er wel een beetje op letten..
Ik ook, er zou best nog heel wat afkunnen. Ik zou ook niet in het lijstje met 'goed' antwoorden met zo'n buik. Er is natuurlijk een verschil tussen dikkig en veel te dik, maar in mijn ogen is dit geen sportmodel, maar net te stveig.

Ellepel, die tweede is dus in sportmodel. Niet de dik en ook zeker niet te mager. Kan alleen misschien wat gespierder.

CS wat vervelend van haar longen zeg! Hopelijk slaan de medicijnen aan. En logisch dat er zoveel haar uit de manen komt als je de vlechten zolang laat zitten :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:11

appie heeft ook ventipulmin gehad.
ik heb dat toen maar 10 dagen gegeven, toen zijn klachten echt flink afnamen ben ik er mee gestopt en overgegaan naar luchtwegcompositum.
ik heb bij appie nooit gemerkt dat ie gevoelige voeten kreeg,maar nou is hij sowieso niet vatbaar voor hoefbevangen.
denkd at als jouw dier er vatbaar voor is je wel moet uitkijken en eventueel de voeding aanpassen?( als dat dan nog invloed heeft tenminste)
zo lang ze zat beweging houd zal het wel wat meevallen.

appie heeft toen metacam gehad,maar geen spuit.
maar komt denk ik op hetzelfde neer?
weet wel dat ik na het stoppen van beide geneesmiddelen een kuurtje probiotica gegeven heb.

annetje:
beide fjorden zijn van een stalgenooitje van me, de dikke is al 21 en de andere is 6 geloof ik.
de dikke staat bij appie in de wei en die is niet dunner te krijgen( verdenk haar eigenlijk ook wel wat van insulineresistentie)
de andere is nog jong en idd mooi op gewicht,nu ook alweer wat zwaarder hoor,we gaan toch de winter in en een beetje extra is dan wel handig

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:21

CarolShadow schreef:
Die cortisone, hoe lang werkt die ongeveer?
Heb de eczeemdeken maar direct afgehaald gezien ze toch die spuit kreeg.
Heb ergens gelezen dat ventipulmin hoefbevangenheid kan veroorzaken?
Want i.c.m. die injectie ook nog, zou ik dan wel mogen oppassen denk ik.

Die cortisone injectie kan hoefbevangenheid veroorzaken, de ventipulmin dacht ik niet.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:25

die ventipulmin mag ook maar maximaal 10 dagen.
Volgende week donderdag moet ik even de DA terug bellen om te evalueren. Hopelijk als het dan goed gaat dat ze er dan af mag, dat scheelt weer paar dagen.
Pak de training vanaf morgen weer langzaam op, en overdag is ze hele dag buiten, dus beweging krijgt ze wel.
En gelukkig is ze niet heel erg vatbaar voor hoefbevangenheid.
Heb het er eens uitgebreid met mijn hoefsmid over gehad, en die zegt ook dat ze er niet vatbaar voor is (die kent haar ook al vanaf dat dat beest leeft) en zei al direct dat als ze er aanleg voor had, ze al niet meer geleefd had (vroegere leefomstandigheden waren er om te janken, en dus een behoorlijke trigger voor hoefbevangenheid)

Ze heeft een injectie cortisone gehad. Afweer platleggen.
Hoest ze dan morgen nog, dan krijgt ze antibiotica.
Hoest ze niet meer, dan is er dus geen virus of wat anders aan de hand, en gewoon een capiciteitafname van longblaasjes.

Hoop dat ze erbovenop komt, en mocht het niet aanslaan, ga ik die luchtwegcompositum proberen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:55

martina1 schreef:
1) Storm -
2) Darren -
3) Wisse -
4) Miranda -
5) Generals Copper Kodi (Nilay) - Net goed/schraal, geen gram vet te veel
6) Bayo - te dik (wel afgevallen)
7) Diddle -
8) Kaspar - goed
9) Senna -
10) Lidar -
11) Guus Hinnik - te dik
12) Amaru - Dit jaar voor het eerst iets te dik, verder nooit te dik geweest altijd op goed.
13 Zij,
14 Amiro-
15) Glóa - Te dik. Kort ingereden en op rust gestaan
16) Bobo - Goed (sportconditie)
17) Sally - Goed (sportconditie)
18)Edda -
19) Tuur -
20) Evie -
21) Æsa- te dik (net ingereden)
22) Shadow - goed
23) Bismarck - Goed ( was mager)
24) Odessa -
25) Shadow -
26) Mr. Ed -
27) May - Toen ze het kreeg erg schraal, nu gewoon een net strak pakkie
28) Daantje - schaal ( sportconditie) wordt ook niet dik, daar rij ik te intensief voor.
29) Cela - te dik
30) Blomke - goed
31) Sophie - Erg goed in conditie, al ruim 2 jaar
32) Simon -
33) Ulvy - te dik
34) applause-te dik
35) Cindy -
36) Seprise -
37) Pinky -
38) Senna -
39) Rossy -
40) Pride -
41) Carina -
42) Flint -
43) Winnipec-
44) Freya -
45) Djahil -
46) Multanhofs Ferron -
47) Zyta (Relinde) -
48) Bangi (Brucht) -
49) Venice - goed, sportmodelletje (schraal toen ik haar kreeg)
50) Rosalinde -
51) Nevel-
52)Zinaldo-
53)U're Kiddin' -
54) Visent-Shadow (Vies) - Goed, momenteel sportmodelletje

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:58

Ik heb me op mijn vorige werk wat verdiept in insuline resistentie wat zowel hoefbevangenheid maar ook eczeem kan veroorzaken. Mijn vraag was toen waarom hebben we niet alleen maar paarden die zowel bevangen zijn als exceem hebben maar dat schijnt dus echt af te hangen van welk type paard je hebt. De een is gevoeliger voor eczeem en de ander voor hoefbevangenheid (wat dan weer niet wil zeggen dat het niet beide voor kan komen). En 1x een prik cortisone leidt nog niet direct tot hoefbevangenheid of je paard moet al op het randje hangen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:00

Vol trots show ik daantjes volle bos manen.
Afbeelding
Aan de andere kant hang nog een dubbel dik pak manen.

Had haar van de week de boett muts afgelaten.
Vandaag toch maar weer op gedaan, alle maar wondjes rond de voor pluk. ;(

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:10

Hoe lang werkt die cortisone injectie eigenlijk?
Want als die maar een paar dagen werkt ofzo, moet ik dat even in de gaten houden i.v.m. eczeemdeken.

Iemand die weet hoe lang die werkt?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:51

Bij de mijne een maandje...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:00

1) Storm -
2) Darren -
3) Wisse -
4) Miranda -
7) Diddle -
8) Kaspar - goed
9) Senna -
10) Lidar -
11) Guus Hinnik - te dik
12) Amaru - Dit jaar voor het eerst iets te dik, verder nooit te dik geweest altijd op goed.
13 Zij,
14 Amiro-
18)Edda -
19) Tuur -
20) Evie -
22) Shadow - goed
24) Odessa -
25) Shadow -
26) Mr. Ed -
28) Daantje - schaal ( sportconditie) wordt ook niet dik, daar rij ik te intensief voor.
29) Cela - te dik
30) Blomke - goed
32) Simon -
33) Ulvy - te dik
34) applause-te dik
35) Cindy -
36) Seprise -
37) Pinky -
38) Senna -
39) Rossy -
40) Pride -
41) Carina -
42) Flint -
43) Winnipec-
44) Freya -
45) Djahil -
46) Multanhofs Ferron -
47) Zyta (Relinde) -
48) Bangi (Brucht) -
50) Rosalinde -
51) Nevel- goed op gewicht, was mager.
52)Zinaldo-
53)U're Kiddin' -

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:42

1) Storm -
2) Darren -
3) Wisse -
4) Miranda -
7) Diddle -
8) Kaspar - goed
9) Senna -
10) Lidar -
11) Guus Hinnik - te dik
13 Zij,
14 Amiro-
18)Edda -
19) Tuur -
20) Evie -
22) Shadow - goed
24) Odessa -
25) Shadow -
26) Mr. Ed -
29) Cela - te dik
30) Blomke - goed
32) Simon -
33) Ulvy - te dik
34) applause-te dik
35) Cindy -
36) Seprise -
37) Pinky -
38) Senna -
39) Rossy -
40) Pride -
41) Carina -
42) Flint -
43) Winnipec-
44) Freya -
45) Djahil -
46) Multanhofs Ferron -
47) Zyta (Relinde) -
48) Bangi (Brucht) -
50) Rosalinde - dik, maar drachtig (dus kan of van het gras zijn of de beeb is zich al aan het tonen...)
51) Nevel- goed op gewicht, was mager.
52)Zinaldo-
53)U're Kiddin' -

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:06

Madeliefjes schreef:
Ik heb me op mijn vorige werk wat verdiept in insuline resistentie wat zowel hoefbevangenheid maar ook eczeem kan veroorzaken. Mijn vraag was toen waarom hebben we niet alleen maar paarden die zowel bevangen zijn als exceem hebben maar dat schijnt dus echt af te hangen van welk type paard je hebt. De een is gevoeliger voor eczeem en de ander voor hoefbevangenheid (wat dan weer niet wil zeggen dat het niet beide voor kan komen). En 1x een prik cortisone leidt nog niet direct tot hoefbevangenheid of je paard moet al op het randje hangen.

ik heb me er ook in verdiept omdat ik appie er vroeger wel van heb verdacht.
een weidegenootje van hem verdenk ik er ook van,want die heeft wel heel veel symptomen van IR
als je een eczemer hebt ben je vaak al voorzichtig met gras dus komt de hoefbevangenheid natuurlijk wat minder snel voor denk ik.
de tinker van een stalgenoot van me heeft ook een cortisonprik gehgad en die heeft er geen last van gekregen( was toen tegen de jeuk van de eczeem)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:43

Hier wordt er eerdaags een test gedaan op IR..mn draver hebben we de uitslagen al van, gehele bloedscreening én ook de IR test.
Licht verhoogd. Over 6 weken moeten we hem weer testen..
Nu stappen we over op Sanequi of ander IRvoer, wat voor mn eczeemerrie ook perfect is.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:18

@ CS: bij Kaspar heeft ie helemaal niet echt geholpen. Z'n manenkam is nu dikker dan ooit met ontsteking erbij gekomen. Anders moet je even op internet zoeken naar hydrocortisone injectie, of dexamethason, is hetzelfde.

Straks komt de DA weer voor Kas z'n manenkam, gisteravond vond ik 'm nog helemaal niet opgeknapt, ik vrees echt af en toe pff..