Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:53

Imago01 schreef:
Heb je wel al een UV-blokkerende vliegendeken bv.? Die dingen helpen vaak ook om te verkoelen; niet als het 30 graden is, maar ja, dan helpt in mijn ogen weinig meer. Vorige zomer heb ik Imago een paar keer op de hele hete dagen tussen 1 en 4 binnen gehaald, lekker gedoucht en daarna pas weer op het land.

(Imago is geen benauwd paard, maar heeft het op die hele hete dagen ook al best zwaar hoor en zie ik hem ook verzwaard ademen. Maar vandaag bv. nog niet, wel als de wind in de zomer echt warm wordt of als er geen wind is en die bloedhitte de hele tijd...)

Ja ook al geprobeerd, werkte ook niet helaas..... Hoop dacht scheren wat verlichting brengt. Wil het dan ergens doen wanneer het weer wat warmer is en droog blijft, dus stel het nog eventjes uit. (Staat in principe dekenloos dus vandaar dat ik haar dan nu nog een liever harig hou als het weer deze temperaturen zijn).

Bij ons staan alle paarden dag en nacht buiten in de zomer, heb haar wel eens naar binnen gehaald maar dan kwam ze zowat over haar box heen... T is echt een aparte tante :') Probeer je het goed te doen, is ze het er helemaal niet mee eens. :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:07

@imago dat rusthuis waar je over schreef lijkt mij inderdaad een optie die zeker het proberen waard is. Denk wel dat er zo'n rusthuizen bestaan waar ze echt goed verzorgd worden en ook op tijd en stond de nodige medicatie krijgen! Alvast succes met de zoektocht!
@cynthiar fjordie ziet er echt absoluut geen 25 uit ! Je kan hem makkelijk 10 jaar jonger schatten *\o/*
@focussed scheren is de beste oplossing denk ik. Ik heb verder ( gelukkig ) geen ervaring met longproblemen, maar die dikke vacht is wel heel belastend. Ook al scheer je maar juist een brede lijn weg, dan raken ze makkelijker hun warmte kwijt ( weet niet hoe jouw beessie reageert op een scheermachine...)

En verder dames...heb ik mij zonet afgevraagd of ik niet beter ergens een scheermachine voor schapen kan gaan lenen...om even door het dikste woltapijt heen te geraken :D Want nu met die regen...is ze ook net een schaapje... :( Weet alleen niet of dat ding ook werkelijk paardenhaar kan scheren....iemand een idee ?

Ik vroeg mij ook af of er hier onder ons cushingers zijn die op meer dan 1 tablet prascend per dag staan...heb namelijk een duits boek over paardenziekten waar ook oa cushing uitgebreid aan bod komt met voorbeelden uit de praktijk en daar las ik dat ze zelfs grote ponies of arabiertjes op 1.5 pilletje per dag zetten als begintherapie....na 4 weken controle en dan eventueel nog ophogen naar 2 pilletjes... :?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:21

Haha Focussed, heel herkenbaar wat betreft iets goeds willen doen voor je paard, maar ze zien het nut er niet van in :+
Maar, als baasje zijnde blijf je wel creatief uitgedaagd worden op die manier! Als er nog wat anders in me opkomt, zal ik het opperen!

Ik ga morgen kijken bij het rusthuis. Het is echt hét rust- c.q. verzorgingstehuis in paardenland wat er hier in Nl. te vinden is. Ze doen veel onderzoek en zijn erg goed.
Het is helaas wel 140 km bij mij vandaan dus ik zal echt letterlijk en figuurlijk moeten gaan loslaten....Dat kost me heel veel moeite maar de gedachte aan een mooie pensioenplek voor Imago...ja, te gek!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:43

@Focussed, Willy kon op warme dagen ook zo staan te pompen. Wij hebben hem in fases geschoren om te kijken of hij voldoende lucht kreeg en dat scheelde vaak wel heeel erg veel. Op dagen dat het echt warm was en hij hulp nodig had, sponsden of spoten we hem af om verlichting te geven.

@imaga wat vervelend dat hij nu weer van die drukke dagen achter elkaar heeft.. hopen dat het snel weer stabiliseert! En ik lees dat je gaat kijken naar een rusthuis.

Pandora- je had eerder pilletjes in verschillende doseringen he, dus dat een paard 2 pilletjes kreeg kon betekenen dat ie 2 x 0,25 mg kreeg en niet 2 x 1 mg!
En onze Willy heeft aan het einde van zijn leven een tijd op 2 pilletjes van 1 mg gestaan en heel lang daartussen op 1,5 mg.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:05

@fargo ik heb mij verkeerd uitgedrukt...zijn wel degelijk pilletjes van 1mg waarover ze spreken in dat boek. Dus toch relatief hoge doseringen...
Weet eigenlijk niet goed wat ik ervan moet denken...ze doen dan ook terug controle na 4 weken en bij de meeste '' voorbeeldpaarden '' zijn zo goed als alle symptomen verdwenen en zijn de bloedwaarden erg verbeterd. Lijkt me wel sterk, zo'n spectaculaire verbeteringen al na 4 weken zichtbaar....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:09

Pandora2 schreef:
@fargo ik heb mij verkeerd uitgedrukt...zijn wel degelijk pilletjes van 1mg waarover ze spreken in dat boek. Dus toch relatief hoge doseringen...
Weet eigenlijk niet goed wat ik ervan moet denken...ze doen dan ook terug controle na 4 weken en bij de meeste '' voorbeeldpaarden '' zijn zo goed als alle symptomen verdwenen en zijn de bloedwaarden erg verbeterd. Lijkt me wel sterk, zo'n spectaculaire verbeteringen al na 4 weken zichtbaar....

Er zijn klinieken die inderdaad vroeger een soort van KICK start deden met direct 2 pilletjes, hebben ze ook bij een paard bij mij op stal gedaan. Maar het is onzin dat ze daarna zonder kunnen. Dat paard heeft sindsdien toch zeker altijd nog op 1 mg gestaan - of meer.
Het linke daarvan is dat sommige paarden zo misselijk en duizelig en erg schrikachtig e.a. worden dat ze niet meer eten maar ook echt een tijd de weg kwijt zijn omdat het zo sterk ingrijpt in de hormoonhuishouding
Laatst bijgewerkt door fargo op 15-04-13 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:09

Pandora2 schreef:
En verder dames...heb ik mij zonet afgevraagd of ik niet beter ergens een scheermachine voor schapen kan gaan lenen...om even door het dikste woltapijt heen te geraken :D Want nu met die regen...is ze ook net een schaapje... :( Weet alleen niet of dat ding ook werkelijk paardenhaar kan scheren....iemand een idee ?

Iedereen die ik ken met IJslanders (lange, dichte vacht), incl mezelf, scheert met een koeienscheerapparaat. Een paardenscheerapparaat heeft veel te kleine messen en is niet krachtig genoeg. Dus dat kan ook een idee zijn.

Nado

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:12

Dat rusthuis klinkt goed, succes met je bezoek morgen!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:14

Hoi,

Vinden jullie het nodig om je pony te laten testen op Cushing?
Mijn 30jarige pony weet ik eigenlijk zo goed als zeker dat ze het heeft, maar het heeft zolang ze het goed doet, nauwelijks meerwaarde om te laten testen toch?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:22

Chaos schreef:
Hoi,

Vinden jullie het nodig om je pony te laten testen op Cushing?
Mijn 30jarige pony weet ik eigenlijk zo goed als zeker dat ze het heeft, maar het heeft zolang ze het goed doet, nauwelijks meerwaarde om te laten testen toch?

Een test kan in die zin meerwaarde hebben dat je na verloop van tijd weer kunt testen en zo kunt nagaan of de bloedwaarden van je paard verbeterd zijn door de behandeling/medicijnen.
Maar ik zou wel advies vragen van een DA, als deze inderdaad instemt dat het "gewoon" cushing is, dan kun je het geld van de test besteden aan het behandelen. Dat is mij indertijd aangeraden door de DA die de diagnose stelde. Daarvoor hadden we overigens zijn bloed en urine al wel eens al laten testen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:48

Okee. Ik was eigenlijk niet van plan te behandelen. :o

Ik merk aan haar gedrag dat de hormoonhuishouding verandert. Ze heeft altijd veel en dikke vacht gehad maar nu blijft het maar groeien. Ze wordt gevoeliger op haar voorvoeten en we zijn dus waakzaam betrefd hoefbevangenheid.

Verder is ze 30 en 4 benen artrose. Dus de enige behandeling die ze nog krijgt is inslapen en een zakje buut op een slechte dag.

Mijn baas (DA) zegt idd gewoon cushing. :P

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:55

Het heeft wel zin om te behandelen om hoefbevangenheid te voorkomen, zodat het je paard veel pijn bespaart.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:55

Dank jullie voor de complimenten over Illo, 20 mei wordt hij 25.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:29

Ja maar we voorkomen nu ook al HB. Mocht ie het onverhoopt toch krijgen dan is het einde verhaal. Voorbenen kogel en knie ernstig artrose dus gevoeligheid zal daar ook weg komen. Het is nu puur de vacht en hormonen. Zo is ze nu hengstig voor het eerst in 15 jaar.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:33

Wat waren voor jullie signalen om je paard te laten testen op Cushing? :)
En wat voor test hebben jullie gedaan (welke is het meest 'betrouwbaar')?

Als ik kijk naar de symptomen van Cushing, is het niet echt overtuigend bij mijn pony (20 jaar).
Maar ik heb er meer een 'onderbuikgevoel' over..?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:22

Stel dat je niet behandelen wil, je kan in dit topic wel even zoeken op provarium breeding, ik begreep dat er toch wel wat paarden baat hadden bij dat kruid.

Alles goed hier? :)
Ik volg jullie nog steeds hoor!

Focussed, ik hoop zo dat je paard opknapt van scheren! Zo benauwd zijn s ook niets natuurlijk..

Ik lees dat Imago mogelijk naar een rusthuis gaat? Hopelijk vermaakt hij zich, in ieder geval lekker de hele dag bij kuddegenootjes zal hem vast goed doen!
Hij blijft dan wel van jou? (incl de medische kosten?)

Verder ben ik er nog steeds niet aan gewend dat hij er niet meer is. Uit gewoonte kijk ik naar het gras (of het al wel groeien wil), volg ik aanbiedingen in de folders van de welkoop etc en droom ik veel over hem. In mijn droom heb ik hem meestal verkocht, is hij ziek of kan ik hem niet vinden.
Bah..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:52

Och IMJ dat herken ik, dan niet zozeer bij willy maar wel bij fargo, dat ik er achter kom dat hij op een manege staat waar ik vroeger reed - en nog van mij is - maar dat ik hem vergeten ben... Verschrikkelijk!

Gisteren zijn bij ons de paarden het land op gegaan. Onze allereerste zomer/weideseizoen op deze stal (2003) zonder Willy erbij ;(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:33

Goed idee Nado, van dat koeienscheerapparaat! Ga ik even langs de koeienhouders hier en kan er dan misschien ééntje lenen voor een enkele keer te gebruiken...

@IMJ heel erg herkenbaar...toen ik mijn oudje van 30 liet inslapen in 2009, heb ik zeker nog een jaar bijna elke dag naar '' zijn " wei gekeken of alles goed was met hem....soort van automatisme dat gegroeid was na zijn koliekoperatie op 21-jarige leeftijd en dus ook nog héééééél lang na zijn dood blijven hangen is ;(

@urselin lange vacht en niet meer goed verharen was het signaal hier...paardje had altijd een heel dun vachtje, zelfs in de winter vroeger.
Gewoon de ACTH-test laten doen ( verder ook wel volledig bloedonderzoek erbij, wat godzijdank wel helemaal in orde was.)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:03

urselin schreef:
Wat waren voor jullie signalen om je paard te laten testen op Cushing? :)
En wat voor test hebben jullie gedaan (welke is het meest 'betrouwbaar')?

Als ik kijk naar de symptomen van Cushing, is het niet echt overtuigend bij mijn pony (20 jaar).
Maar ik heb er meer een 'onderbuikgevoel' over..?

Laten we het omdraaien, wat zie je dat je niet vertrouwt?
We hebben allemaal deze vraag al vaak beantwoord in dit topic - bij bijna elke nieuwkomer ;-) :+

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:45

Bedankt Pandora2!

Hihi die vraag zal ik al voorbij komen bij anderen Fargo :))
Is het goed als ik daar een pb over stuur?
Niet heel bokt hoeft dit te weten ;)

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:58

Cynthiar, je paard ziet er idd erg goed uit!
Focussed, balen dat ze zo'n last heeft van de hitte, ik zou haar ook lekker scheren.
Imago, wat een dubbel gevoel zal je hebben.... je paard ziet er zo goed uit, en hij beweegt zeker fijn joh.
Ik kan me voorstellen dat je aan een rusthuis denkt... maar lijkt me erg moeilijke beslissing, vooral omdat ie het fijn lijkt te vinden te werken.

Mijn jongens gister verhuisd. Ze staan heerlijk, de fa 'plak en kleef' is weer herenigd. Hoop maar dat het nog betert, kunnen niet zonder elkaar op het moment. Ik hoop dat er snel meer pensionners komen, zodat ze met een kudde op de wei staan, en het makkelijker is er 1 mee te nemen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:21

Heb besloten dat ik als het permanent warmer wordt Naomi ga laten scheren. Zolang het rond de 15 graden is heeft ze het prima en zeker met nog veel regen in het verschiet wil ik haar liever bloot houden (ze heeft een hekel aan dekens namelijk). Dus wanneer het een week lang 20+ wordt zonder regen gaat het scheerapparaat erover.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:53

Focussed schreef:
Heb besloten dat ik als het permanent warmer wordt Naomi ga laten scheren. Zolang het rond de 15 graden is heeft ze het prima en zeker met nog veel regen in het verschiet wil ik haar liever bloot houden (ze heeft een hekel aan dekens namelijk). Dus wanneer het een week lang 20+ wordt zonder regen gaat het scheerapparaat erover.

Lekker :D wordt ze nóg knapper, is ook een leuke bijkomstigheid

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:37

Thanks tantesam :o Leuk om te horen!

Heb net nog even een foto gemaakt van m'n kleine meid... Volgende week haar 18e verjaardag.
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:43

knap paard!