[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rayaa

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:20

calm mix is inderdaad voor nerveuze of eiwitgevoelige paarden. Ik geef het vooral omdat ze er toch genoeg energie uithaalt en ze van energierijk voedsel nogal explosief kan worden. Dat is voor haar zelf ook niet fijn, en calm mix is voor haar voldoende :) als ik merk dat ze het er niet meer goed op doet geeft ik zeker iets extra of ander voedsel.
Het is trouwens denk ik niet gerelateerd aan de calm mix, ze heeft een maandje ergens gestald gestaan waar ze andere muesli kreeg en toen schudde ze ook :)
ze durft op veel dingen nogal gevoelig reageren, zo zal ze ook op mijn hand nogal gemakkelijk beginnen schudden als ik niet heel consequent rij, maar het is echt niet dat alleen. Pollennetje op de neus hebben we al eens geprobeerd, masker over de ogen niet :) Pollennetje werkte niet ..

weten jullie of het kan zijn dat ze bij een lichtallergie toch nog schudt wanneer het al schemert of zelfs echt al donker is? Kan het zonlicht dus echt een paar uur doorwerken? want buiten in het donker heeft ze meer last dan binnen overdag, daarmee dat ik begon te twijfelen aan die lichtallergie ..

bedankt voor de antwoorden alvast!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:22

Rayaa, en dan kan het maar zo zijn dat je de oorzaak moet zoeken op de slijmvliezen. Wellicht een bacterie of virus wat de slijmvliezen (ook van de ogen) heel gevoelig maakt en ze hooikoortssymptomen krijgt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:19

Jammer dat het gedoe weer begint, dat is het nadeel van een vroeg en warm voorjaar...

Ik wil wel met blijdschap melden dat er hier nog altijd geen klachten zijn. Maar goed toen de onze er last van hadden begon het vooral bij aanwezigheid van veel insecten, tot dusver meestal in April dus ik hou er een oogje op, maar gezien voorgaande jaren is er ook wel kans dat het ook nu wegblijft. Paarden zitten in ieder geval beiden goed in hun vel, ééntje is onlangs nagekeken door de fysio/ osteo en was uitzonderlijk los, zeker voor een haflinger, dus dat zit wel goed. Ook mijn Znedje gaat lekker, hoewel hij vorig jaar op één dag last heeft gehad tijdens een longeerles met iemand anders. Was voor mij toch wel opnieuw een eye opener, hij had die les erg veel stress en onrust tijdens die les.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:35

pony had vorige week haar pollennetjes gesloopt.
heb nu een andere gehaald. maar die heeft maar 1 klittebandje en 2touwtjes ipv 4 klittebadj.
blijft dit wel zitten?

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:31

Hoi allemaal, het is inmiddels alweer een tijdje geleden dat hunk hoofd heeft geschud, maar hij begint toch weer heel erg.. ik wil toch weer om jullie mening vragen. Hunk heeft inmiddels vanaf het najaar niet meer geschud met zijn hoofd.. Ook niet met regen.. Terwijl hij dat in het begin alleen maar deed..

Het rijden in de regen gaat niet van harte, maar als hij erin staat lijkt alles nu mee te vallen. Echter, nu begint hij sinds afgelopen zaterdag opeens bij het rijden, maar ook in de paddock weer heftig met zijn hoofd te schudden.. Ik ga weer de dierenarts inschakelen, maar gezien de vorige poging.. Is er iemand met dezelfde problemen hier?
In de buitenbak

In de binnenbak

Ik hoop heel erg op tips!! Ik weet niet bij hunk wat dit is.. Ik gok een allergie op iets.. Pollen o.i.d...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:41

Blondie, heb je alles wat er te controleren valt al uitgesloten? Bijv. een osteopaat laten kijken of er blokkades zijn, een tandarts naar het gebit laten kijken.
Wanneer je paard zo schudt in de wei is dat dan alleen tijdens regen? Als hem binnen zet is het dan over? Doet je paard het ook als je hem niet berijd zonder regen?
Bekijk aub het filmpje in de beginpost eens. Dan zie wat HS nu precies is en hoeveel pijn je paard heeft.

Er is iets aan te doen. Mijn paard is na 10 jr. schudden al weer een paar jaar schudvrij.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:51

Ik geef nu circa een week NAF Shake Relief bij maar merk eigenlijk weinig verschil. Als de pot op is dan stop ik daar ook maar weer mee..

Paardlief heeft minimaal last heel afentoe een shake maar valt me nog alles mee. :j

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:30

Singasong, hij is een half jaartje geleden bij de kraker geweest en vorige maand bij de tandarts.. Het is dus alleen in de winter weg geweest en komt nu weer terug.. Als hij net binnen wordt gezet blijft hij het doen, pas na een paar uur is het minder, dan doet hij net nog wel eens bij het eten van hooi bv. Hij doet het ook als ik er niet op zit.. Helaas.. :-( Hoe ben jij er vanaf gekomen? Zijn er dingen naast netjes etc die helpen?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:58

Ik las een paar pagina's terug over een verband COPD/Headshaking... Inmiddels meer info?

Hier ook een paard met astma (= dus chronisch) En headshaking. (Hoesten bij inspanning/soms benauwd, heb ook zo'n puffer voor hem, helpt voor het hoesten niet denk ik)
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 18-03-14 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:04

Hier ook een paard met (chronisch) last van de luchtwegen en headshaken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:33

Heel herkenbaar, last van de luchtwegen en headsheaken. Bij die van mij waren o.a. schimmels op de luchtwegen de oorzaak. De luchtwegen zetten dan op en triggeren de aangezichtszenuw.

Ik moet nog steeds goed opletten dat wanneer ik denk dat hij iets op zijn luchtwegen heeft ik meteen ga ingrijpen om dat te behandelen want anders begint hij geheid weer. Mijn paard heeft wel schade van 10 jr. lang aan de aangezichtszenuw gehad en het is dus heel moeilijk om die schade weg te krijgen.

Mijn advies is altijd; Wacht niet met behandelen omdat het weer overgaat in het najaar/winter maar begin meteen. Iedere 'schudperiode' brengt schade toe aan die zenuw en is permanent. Hoe eerder je behandeld hoe eerder/beter je paard er van geneest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:27

headshaking kan ook een gevolg zijn van een infectie met een herpesvirus toch?
en daarvan gaan ze hoesten en dat zou denk ik best kunnen leiden toch chronische luchtwegproblemen :j

appie heeft ook COPD, maar die woont sinds 2 jaar buiten en die zie ik alleen nog met warm benauwd weer moeilijker ademen.
ik moet zeggen dat het schudden op het moment bij hem nog wel wat mee valt...
een paard met copd echt uit de stal halen en lekker op het land laten wonen!!!!!

wat ik iedereen wel aanraad is om zijn of haar paard te laten nakijken door een goede fysiotherapeut.
veel paarden zitten toch wel ergens vast in het lichaam en een lekkere massage maakt ze ook lekker los in het lijf :)

blondie....hij heeft er flink last van he...ik zou toch niet gaan rijden als hij zo schud, hij krijgt wel flinke klappen van het bit zo in zijn mond.
dat is tenminste mijn mening...ik vind het een beetje zielig om op een paard te rijden wat zo'n last heeft.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:29

Jeetje, dus het heeft vaak wel te maken met de luchtwegen? Hebben jullie het ook als ze gewoon stil staan? Of alleen met het rijden of inderdaad opeens met vlagen? Hoeveel schade kan het doen bij je paard? Ik kan helaas het eerste filmpje niet vinden... Tenminste als je die bedoeld waar ik moet inloggen? Daar kom ik niet in..
Ik heb vandaag een mail gestuurd naar een aantal dierenartsen, ben benieuwd wie het best reageerd, dan laat ik daar de onderzoeken doen. In ieder geval heb ik niks aan de dierenkliniek waar mijn paardje normaal heen zou gaan, dus dat is wel balen...
Ellepel je hebt helemaal gelijk, het is ook rot om zo te rijden, we hebben inmiddels een neusnetje en we gaan vanaf nu alleen nog maar bitloos aan de slag, als we al gaan..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:38

Ellepel, een virus, bacterie of schimmel kunnen allemaal oorzaken zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:32

kan zoveel zijn ja, hele speurtocht om er achter te komen.
als je er al achter komt :j

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:35

Bij mijn pony wás het lichamelijk, inmiddels niet meer maar heeft hij het zichzelf aangeleerd met invloeden van buitenaf op zijn hoofd (regen, vliegen, sneeuw, vallende blaadjes). Dat heeft 3 jaar geduurd voordat ik daar precies achter was wat hem triggerde en wat in eerste instantie de oorzaak was. Nu rijd ik 's zomers met een extra fijn vliegenmasker en neusnetje en dan is het perfect onder controle te houden :) En hij heeft in de zomer heel vaak een vliegenmasker en vliegendeken op om hem meer rust te geven.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:00

Hier is het ook niet alleen die pollen. Ook wind of de dingen die jij noemt. Ik kan serieus niet rijden in een bak met plassen door de regen.. Ik heb zo'n vliegennet met neusstukje er aan vast.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:02

En je zult merken dat als het niet behandeld wordt het ieder jaar of erger wordt of eerder begint of later stopt. Geen leuk vooruitzicht maar het is helaas zo.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:19

Ik weet niet of je het tegen mij had of tegen Ellepel. Maar wil daar wel even op reageren.

In 2003 wist niemand van ons op stal hiervan af. En dat jaar was het ergste jaar met hem ooit in de headshaking periode. (hoofdschudden en) STAKEN! We hebben niet kunnen vinden of er toen iets anders aan de hand was. Maar de jaren daarna heeft tie in de pollenperiode niet meer gestaakt! Dus ik weet niet of het echt erger wordt en of het psychisch kan zijn zoals Elevien zegt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:34

singasong schreef:
En je zult merken dat als het niet behandeld wordt het ieder jaar of erger wordt of eerder begint of later stopt. Geen leuk vooruitzicht maar het is helaas zo.

En toch merk ik dat niet, vorig jaar was het bij mijn pony vele malen minder als de jaren daarvoor.. En ik heb er helemaal niks aan gedaan. Ik had een pot shakerelief gekocht maar die heb ik toeni niet gebruikt omdat hij zo weinig schudde, nu gebruik ik hem wel (om te kijken of ik wat merk en omdat hij anders over de datum gaat) maar nog steeds schudt Zembla niet veel. Verder durf ik er niet veel over te zeggen, voor je het weet begint het weer...

Maar tot nu toe is het bij die van mij dus wel minder geworden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:57

zo gaat het bij mij ook..of nou ja bij appie dan. :P
die schud al zo lang als ik hem heb en dat is 14 jaar :j
van alles geprobeerd, en een paar jaar geleden schudde hij heel erg, maar nu valt het me eigenlijk best nog mee.
maar inderdaad...het seizoen moet eigenlijk nog beginnen, dus ik wacht wel af en zie het wel weer.
misschien word het erger, maar misschien ook niet

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:34

Ellepel, weet je nog wanneer Appie vorig jaar begon met schudden?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:39

Coentjuh schreef:
Ik las een paar pagina's terug over een verband COPD/Headshaking... Inmiddels meer info?

Hier ook een paard met astma (= dus chronisch) En headshaking. (Hoesten bij inspanning/soms benauwd, heb ook zo'n puffer voor hem, helpt voor het hoesten niet denk ik)

Ik geloof dat ik dat vroeg.. ben er nog steeds niet over uit of het een extreme reactie op vliegjes/insecten is, of echt headshaking.. het zou kunnen natuurlijk want hij heeft zowel COPD als een allergie voor pollen oid.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:46

Net paard van de wei gehaald, redelijk wat schudden, ging rijden. Tijdens het rijden heeft hij geen enkele keer geschud.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:27

singasong schreef:
Ellepel, weet je nog wanneer Appie vorig jaar begon met schudden?

zodra de hazelaar bloeit denk ik? :D
hij begint namelijk altijd als die bloeit,...is hij op getest en allergisch voor he.
dus als die vroeg bloeit,dan schud appie ook vroeg