[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 17:29

Isa is altijd al ramp geweest met voedingssupplementen (alles vies en bah), maar nu de Health Boost van Pavo gaan geven en dat gaat er goed in. Lijkt mij tamelijke goede aanvulling en hebben ze weinig van nodig (lijkt mij beter dan de Pavo koeken, want daar zit echt veel suiker in).
Pilletje vandaag na de grasbrok met pavokorrels en tussen het hooi door gegeven in een stukje brood met appelstroop. Dat kende ze niet en was kennelijk erg smakelijk :)

Maar binnen het half uur is ze gaan liggen en heeft ze paar uur niet meer de puf gehad om op te staan.
Kan dat al zo snel na inname van een pilletje? (eerste keer)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 17:32

Isapaardje schreef:
Geven jullie het voor, tijdens of na het voer?

ik geef het ook voor. Opgelost in een spuitje met water, in de mond spuiten en als beloning het voer

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:14

Mag het dan op nuchtere maag?
Ik heb geen bijsluiter gekregen van het spul (zat niet in een doosje oid).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:40

ohjajoh6 schreef:
Wat is het dieet Elisa2? Staat het dier op het gras en zo ja hoelang en met of zonder graasmasker?
Want het kan natuurlijk ook zomaar ineens toch net even allemaal te veel zijn hoor.

Hij staat niet op gras, maar in de paddock waar we een slowfeeder hebben met onbeperkt hooi. S'nachts op stal met ook een hooinet en hooi. En verder krijgt ie s"morgens en s"avonds een handje Quattro van Mijten met s"morgens de pil er in en hij krijgt regelmatig een worteltje.
Wij zaten ook al te denken dat mischien het hooi wisselt qua suiker gehalte, we hebben hooi in grote balen allemaal van dezelfde snede en al vanaf vorig jaar augustus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:07

Is het droog hooi of voorverpakt? Ik zou het dan maar toch gaan weken als ik jou was, sterkte!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:11

Ik vind het altijd zo grappig dat mensen bang zijn voor suiker in het voer maar wel stroop geven.
Als er iets is wat uit puur suiker bestaat is dat het wel! :)

Ik gaf het aan het einde van de middag. Paarden eten eigenlijk de hele dag door wel wat hè? Beetje hoi of wat knabbelen op stro.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:19

Het is droog hooi maar wel in grote balen. {geen kuilvoer oid} Dankje...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:55

Ja dat was dus ook wat ik als eerste dacht IMJ.
Isa krijgt al jaren geen brood of zoetigheid en nu mag ze dan ineens dagelijks een stuk brood met stroop? Nu heb ik toch daar voor gekozen omdat ze dat dus helemaal niet kent, dus ook de smaak niet :) ... en het gaat om een kwart boterham met een heel dun laagje appelstroop. Moet kunnen hoop ik, in ieder geval ging het pilletje erin.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:01

Tis al fijn dat ze het op eet :D

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:30

Jannepauli schreef:
Prascend is geen wonderpil om HB te genezen - de voeding moet tip-top in orde zijn.

Zie hier. Medicatie, nette waardes en toch hoefbevangen.

Ik ben er wel achter gekomen dat de boerin voordat Megan bevangen werd Megan ook nog een schep biks gaf. Dat is natuurlijk best wel veel meer dan ik dacht dus daar kan het wel in zitten.

Ik geef naast hooi een handje Pavo C4L, magnesium, lijnzaad en duivelsklauw. Nu, omdat ik het heb, Schindeles minerals. Dat lijkt me wel genoeg.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 22:48

Is ook genoeg.
Jer kreeg destijds ook best vet voordroog.
Ik had verzocht of hij op stal mocht blijven tot hij, en vooral de paarden buiten, hun hooi op hadden. Dat hij dan daarna naar buiten ging. Eigenlijk vooral omdat hij als leider van de kudde (en enorme veelvraat) na zijn badkuip in rap tempo leeg te hebben gegeten,gewoon aan de volgende begon.
Maar helaas vonden ze dat erg lastig ;-) ..
Net als geen schepje biks geven. Ook lastig...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:09

Citaat:
....en nu mag ze dan ineens dagelijks een stuk brood met stroop?

Citaat:
Ik vind het altijd zo grappig dat mensen bang zijn voor suiker in het voer maar wel stroop geven.

Zucht.... kunnen jullie nou echt niet zelf verzinnen dat een klein stukje brood of een klein beetje stroop totaal niet te vergelijken is met het stelselmatig overvoeren met biks en muesli, in grotere hoeveelheden waarmee ze daadwerkelijk te veel kh en suikers binnenkrijgen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:13

Oh JP..
Je hoeft niet te zuchten hoor. :)

In 100gr appelstroop zitten 243 calorieën.
In 1 appel 50.
Om maar even het verschil aan te geven.

Ik heb geen idee hoeveel er Ik een handje muesli zit. Makkelijk op te zoeken natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 22-03-15 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:26

Dames....

Jullie hebben allebei een punt in deze, maar ik denk wel dat als je dus een paard hebt wat hb gevoelig is, idd dat banketstaaf beetje stroop , ze ook al de das kan omdoen, dus voorzichtigheid is absoluut geboden!!!

Waar ik alleen maar mee wil aangeven, dat dus inderdaad minieme wijzigingen in een dieet , het paard dus net over het randje van wel of niet hb kunnen brengen en dan vind ik dus stroop gaan voeren aan je paard ook echt een heel slecht idee.
Is je paard nu niet IR of HB gevoelig, dan zou het niet al te veel uit mogen maken en als je daar dan het pilletje ermee in krijgt...

Zullen we het daar op houden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-03-15 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:29

Hoe doen jouw paardjes het momenteel OJJ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:39

Nou....

Ik ben begin deze maand (alweer) - ik lijk tegenwoordig wel een halve zwerver - verhuisd naar nieuwe woning met stallen, rijbak en uiteindelijk ook weiland erbij.
Maar de wei is nog niet klaar en dus staan ze nu hele dagen in de rijbak, met water en hooi.
En hoewel ik mij grote zorgen maak om die zandneuzen, van vooral MiniMe (kleine snaaibak probeert natuurlijk toch elk worteltje en sprietje gras te pakken te krijgen) gaat het nu wel wat hb en ir betreft erg goed; slap nekkie om het zo maar te zeggen, en voetjes zijn ook heerlijk rustig.

En zoals het er nu uitziet doet mijn nieuwe huurbaas het straks nog helemaal super voor die van mij qua weiland in orde maken ook, want ik krijg meerdere ministukjes, zodat ik een soort van aan strookbegrazing kan gaan doen, hihi. Is voor die kleine van mij alleen maar beter en ik wil wel dat ze gewoon lekker alle dagen naar buiten kunnen, maar gras word hem natuurlijk niet echt meer voor MiniMe, dat is mij nu ook wel duidelijk...
Alleen dat zand he, phoe, phoe wat vind ik dat eng joh!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:35

Ja dat zand! Herkenbaar hoor! Mijne heeft helaas ook 2x zandkoliek gehad.
Heel erg vervelend!
Als je echt bang bent zou je ze met een graaskorf om kunnen zetten. Maar is ook niet ideaal natuurlijk.

Je had het wel naar je zin toch op je vorige adres?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:58

Calorieën en suiker - dat heeft weinig met elkaar te maken.
Calorie is een energiewaarde, een suiker is een deel ervan.
Maar goed, ik geloof niet dat er iemand zo **** is om 100 gr stroop te geven voor 1 pil .
Neem van mij nou maar aan dat dat kleine stukje brood, dat kleine stukje fruit echt geen verwoestende invloed heeft op de gezondheidstoestand van het paard/pony.

ZO OJJ.. dat klinkt helemaal niet verkeerd, die nieuwe plek van jou!!
Zand kan inderdaad behoorlijk link zijn - misschien is het een idee om ze dan regelmatig een zandkuurtje te geven. Psylliumvezels bv. De goedkoopste haal je via internet bij Makana in Duitsland.
Het leuke nieuws daarbij is dat er recent - wetenschappelijk - onderzoek is geweest dat heeft aangetoond dat de psylliumvezels er ook nog eens voor zorgen dat als een paard deze door het voer krijgt, deze voor een deel kunnen voorkomen dat er een suikerpiek ontstaat tijdens de stofwisseling.
Kuurtje: 10-15 gr vezels per 100 kg lichaamsgewicht per dag, 7 dagen.

http://www.makana.de/nahrungsergaenzung ... -kg-beutel

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:02

Ik gaf die vezels van makana ook.

Ging prima!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:25

Meganyr schreef:
Jannepauli schreef:
Prascend is geen wonderpil om HB te genezen - de voeding moet tip-top in orde zijn.

Zie hier. Medicatie, nette waardes en toch hoefbevangen.

Ik ben er wel achter gekomen dat de boerin voordat Megan bevangen werd Megan ook nog een schep biks gaf. Dat is natuurlijk best wel veel meer dan ik dacht dus daar kan het wel in zitten.

Ik geef naast hooi een handje Pavo C4L, magnesium, lijnzaad en duivelsklauw. Nu, omdat ik het heb, Schindeles minerals. Dat lijkt me wel genoeg.

zelfs al is de voeding in orde,en heb je het jaren stabiel kunnen houden heb ik ondervonden dat het schip toch een keer strand.Maar nieteen paard word 100 natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:56

Het is allemaal veel en veel luxer, voor maar een klein beetje meer geld , dus voor mij was de keus niet moeilijk eigenlijk.
Ik woon nu in splinternieuw chaletje, wat echt een gigantische verbetering is vooral ook voor mijn gezondheid (ik blijf nou eenmaal hartpatient en er was serieus veel te veel vocht in vorige woning).
Heb nu dus een rijbak tot mijn beschikking, heb zelfs al weer een paar keer op mijn grote gezeten ook, en er is een heel bos met ruiterpaden pal achter het terrein waar ik nu woon, dus tja.... :D

Ik ben idd van plan om volgende week (als de lege portemonnee weer is aangevuld) psyllium husk te gaan bestellen, ik had trouwens de laatste keer een kg bij pit a pit weggehaald, voor 20 euro, dat is toch ook prima spul lijkt mij? Maar ik zal eens kijken naar Makana, dank jullie wel.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:02

Isapaardje schreef:
Isa is altijd al ramp geweest met voedingssupplementen (alles vies en bah), maar nu de Health Boost van Pavo gaan geven en dat gaat er goed in. Lijkt mij tamelijke goede aanvulling en hebben ze weinig van nodig (lijkt mij beter dan de Pavo koeken, want daar zit echt veel suiker in).
Pilletje vandaag na de grasbrok met pavokorrels en tussen het hooi door gegeven in een stukje brood met appelstroop. Dat kende ze niet en was kennelijk erg smakelijk :)

Maar binnen het half uur is ze gaan liggen en heeft ze paar uur niet meer de puf gehad om op te staan.
Kan dat al zo snel na inname van een pilletje? (eerste keer)

Heb je haar meteen een hele pil gegeven van 1mg ? Isa weegt onder de 200 kg denk ik ? 1 mg is wel heel veel om mee te beginnen dan en ik kan me ook wel voorstellen dat je daar een heftige reactie op krijgt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:22

Klinkt geweldig ojj! Wat fijn dat je weer op je paard gezeten hebt!

En een kilo! Flinke zak! :D
Nee is volgens mij niet duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:35

Ja ik ben ook best heel erg trots op mijzelf en Lona, (mijn grote)

Afbeelding

Deze foto toont maar weer eens aan wat een ontzettend explosief kanon het is met grote regelmaat en dus het feit dat ik er in een bak weer op kan zonder gelijk al gelanceerd te worden (was toch best wel een grote angst van mij geworden nu ik zo met mijn hart zit, want 1x vallen en ik ben gelijk klaar, zo uitgeput ben ik dan) is echt wel een overwinning!!

Die kleine MiniMe dus (met cushing) sprong daar trouwens over een meter heen, vonk zo knap haar eigen hoogte notabene...

Edit; Is trouwens wel een oude foto dit, een vriendin van mij heeft beloofd binnenkort eens rijfoto's te maken van ons, leuk, leuk!!! Niet te hard lachen he, als ik die hier laat zien... grinnik... ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:12

Mag je ook hartstikke trots op zijn!
Hoe groot is Lona?
kijk vanuit de zon naar je foto. Straks ergens waar het donker is Nog is goed kijken.

Leuk! :D
Ik ben benieuwd naar je foto's!