[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:25

Sabine, wat reageer je naar op mijn bericht, ik probeer ook maar te helpen hoor :?
Ik zei dat de rupsen jeukten omdat ik daar zelf laatst ook achter gekomen ben. De rest waren enkel opties waar het aan zou kunnen liggen dat je pony die bulten heeft. Ik dacht toch echt dat je dat hier kwam vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:27

Ik bedoel het niet naar hoor? Maar het gaat al een tijdje over die rupsen, jij zegt dat zelf ook en dan eindig je met dat er wellicht schimmel in het voer zit? Reageer ik maar gewoon op hoor, dat ik zelf ook denk dat het de rupsen zijn en dat het voer gewoon in orde is (en voor de rest zijn er trouwens ook geen veranderingen) ...

Annetje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:33

Oké, ik las je bericht heel erg aanvallend, maar dan zal ik dat wel verkeerd gelezen hebben :)
Ik wilde er enkel mee zeggen dat het veeeeel meer kan zijn dan alleen die rupsen, maar jij weet zelf het beste wat er mogelijk veranderd is of niet en waar het aan kan liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:34

Maakt niet uit ;) Het kan natuurlijk aan verschillende dingen liggen :j Maar er is bij mijn weten niks verandert .. dus daarom dat ik nieuwsgierig was of het van de rupsen was (iets wat mijn gevoel zegt), of dat het toch iets met de ZE te maken zou kunnen hebben ... :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 05:58

Savannah_XxX schreef:
Mijn paardje schuurt dr mane nu ook ineens af maar kzie nergens iets anders. Is dit ook ZE?
Of kan dit komen omdat ik door een gebied ben gewandeld met haar waar veel prosessierupsen zitten?

kan zeker!
laat de veearts er naar kijken,want dan kan het wel van de rupsen komen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:49

Bregh heeft vorig jaar ook onder dat soort bulten gestaan, alleen die waren groter en kwamen van........

het grondwater.

Daar zit ook door (over) bemesting eiwit in, en zelfs op die kleine hoeveelheden reageerde ze. Dus mochten het toch de rupsen niet zijn, dan zijn dit soort kleine dingetjes ook nog het uitzoeken waard.

Birtee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:27

[***] schreef:
Hij staat niet op een andere weide dan andere jaren .. en ook gewoon met stripbegrazing (heel kleine stripjes :P), net zoals anders ... Hij is zeker flink :j maar daar werken we aan :Y) Hij heeft een dik jaar eigenlijk niks moeten doen, dus dat duurt even .. Maar we zijn er wel mee bezig ;)

Zou krachtvoer-verandering ook een oorzaak kunnen zijn? Ookal krijgt hij maar een handje-vol?
Maar de verandering is toch wel al een tijdje geleden gebeurd, en de bultjes zijn echt pas vandaag opgevallen...

Hier zijn trouwens heel veel bomen, en water en héél, héél veel steekbeesten (en vliegen enzo) :j
Zelfs processierupsen hebben we hier volop *\o/*

^)

Ik ben er zelf trouwens ook allergisch aan .. dus ik zit nu ook weer constant jeuk te hebben .. Ik doe gewoon gezellig mee met mijn pony :Y)

Het zou best kunnen dat het aan de vliegen ligt, maar is je paard soms humeurig? Zoals vele zeggen kan het ook iets te maken hebben met eiwit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:13

Hij is altijd humeurig :+

Neen, grapje, hij heeft een speciaal karakter, maar hij is niet verandert ofzo ... Tenzij in de positieve zin (hij werkt tegenwoordig beter mee dan vroeger :Y) ) maar dat is denk ik geen probleem? :+

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:47

Breghje schreef:
Hier nog steeds geen jeuk, en een bloot paard!!

Ze heeft alleen wel heeeeel erg veel last van het reinigen deze keer, want de hele week al niet fijn in haar jurk... Erm ding. Wel eten, mesten ed maar vandaag ook wat dunnere mest. Ga tot ze weer haar happy dress aan heeft gewoon lekker stappen met haar, en houd het even in de gaten.

Voor degenen die hier ook vaker kleine kuurtjes reiniging geven, als je merkt dat er veel gerommel is (net zoals nu met Bregh, heeft wat zeeeer lichte koliekverschijnselen) stop je dan na twee weken of maak je de drie weken 2*20 druppels per dag toch af?

Hoi, ik ga door zolang de verschijnselen mild zijn maar ik bouw wel op gedurende de eerste week naar 20 druppels 2x daags en ik bouw na 2 a 3 weken ook weer af.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:59

Indien je paard sterk reageert op de drainage, de dosis verlagen, maar wel doorgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:06

Wat is die drainage voor iets?
Want mijn (nieuwe) instructrice heeft gezegd dat het misschien niet eens slecht voor hem zou zijn om hem eens een reinigingskuur te geven, maar zij zou dat vlak na de winter doen omdat ze dan wat afzwakken zeg maar en dan zouden op dit moment de beesten nog meer kans hebben om hem te irriteren ... Maar jullie doen dat blijkbaar wel gewoon midden in het seizoen?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:09

even een update van hier. Karev schuurt 75% minder, ik ben overgestapt op marstall eczem muesli, marstall force en magnesiumchelaat. Meer beweging, en beperkt gras, nog wel 24/7 buiten, maar elke dag een strookje bij.

Het gaat goed! Ze schuurt nog wel, maar vééél minder. Ze is niet bezeten als ze aan de muur staat nu,haha

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:35

Nilay schuurt nog steeds niet! *\o/* Alleen een heel klein beetje als ik heb rond de schemer ga kriebelen als hij zonder deken staat (ivm poetsen oid).
Nu wil ik wel het een en ander in het voer gaan wijzigen. Hij zal bijvoorbeeld meer olie binnen moeten krijgen met het voer. Ik twijfel nu of ik olie zal toevoegen (en dan ook de benodigde vitaminen) of dat ik een krachtvoer zal zoeken waar meer olie in zit. Hij doet het nu goed op de mijten muesli's. Maar hij wil nog niet voldoende aankomen terwijl ik de training zwaarder wil gaan maken om hem voor te bereiden op de endurance. Vandaar het toevoegen van olie en ook meteen mijn twijfel of ik de muesli wel moet veranderen.
Ik zou misschien ook luzerne toe kunnen voegen. Maar ik weet niet wat dat voor effect zou kunnen geven op het schuren...
Wat zouden jullie doen?

(overigens is zijn gebit in orde en heeft hij ook geen wormen. Aan ruwvoer kan ik helaas niets wijzigen)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:49

wuswa schreef:
Breghje schreef:
Hier nog steeds geen jeuk, en een bloot paard!!

Ze heeft alleen wel heeeeel erg veel last van het reinigen deze keer, want de hele week al niet fijn in haar jurk... Erm ding. Wel eten, mesten ed maar vandaag ook wat dunnere mest. Ga tot ze weer haar happy dress aan heeft gewoon lekker stappen met haar, en houd het even in de gaten.

Voor degenen die hier ook vaker kleine kuurtjes reiniging geven, als je merkt dat er veel gerommel is (net zoals nu met Bregh, heeft wat zeeeer lichte koliekverschijnselen) stop je dan na twee weken of maak je de drie weken 2*20 druppels per dag toch af?

Hoi, ik ga door zolang de verschijnselen mild zijn maar ik bouw wel op gedurende de eerste week naar 20 druppels 2x daags en ik bouw na 2 a 3 weken ook weer af.

_CS_ schreef:
Indien je paard sterk reageert op de drainage, de dosis verlagen, maar wel doorgeven.

Ik heb in maart de allereerste kuur idd opgebouwd en afgebouwd, toen had ze iets reactie zoals dit, maar veel minder. In de tussentijd had ik contact gehad met Annika, die vertelde dat ik haar het beste 4x per jaar kon reinigen, met korte kuurtjes. Die zouden niet opgebouwd hoeven te worden, en de tweede kuur van ook meteen 20 druppels ging ook helemaal goed. Amper reactie. Kan van alles zijn uiteraard, dus ik ben ook heel erg blij met jullie advies, heb toevallig ook net een mail naar Laarakker gedaan. Morgen is telefonisch spreekuur van Annika, maar rond die tijd kan ik wrs net niet bellen.

Mocht ik morgen nog geen bericht terug hebben of Annika nog niet gesproken hebben, dan ga ik idd de druppels verlagen. Met hoeveel verlagen trouwens, met de helft ofzo?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:48

CS is is meer 'drainage-expert' dan ik maar ik zou een paar dagen 2x10 geven en dan een paar dagen 2x15. Daarna weer 2x20.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:58

Bedankt alvast Wuswa! Ik kreeg net mail terug dat ik idd beter even kan bellen morgenochtend. Zal haar vandaag idd maar even op 2x10 zetten en morgenochtend bellen. Ga ik wel even Ali Illegali aan de kant van de weg staan. Alles voor 't peert he! :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:24

:P
Malenka schreef:
Nilay Nu wil ik wel het een en ander in het voer gaan wijzigen. Hij zal bijvoorbeeld meer olie binnen moeten krijgen met het voer. Ik twijfel nu of ik olie zal toevoegen (en dan ook de benodigde vitaminen) of dat ik een krachtvoer zal zoeken waar meer olie in zit. Hij doet het nu goed op de mijten muesli's. Maar hij wil nog niet voldoende aankomen terwijl ik de training zwaarder wil gaan maken om hem voor te bereiden op de endurance. Vandaar het toevoegen van olie en ook meteen mijn twijfel of ik de muesli wel moet veranderen.
Ik zou misschien ook luzerne toe kunnen voegen. Maar ik weet niet wat dat voor effect zou kunnen geven op het schuren...
Wat zouden jullie doen?

(overigens is zijn gebit in orde en heeft hij ook geen wormen. Aan ruwvoer kan ik helaas niets wijzigen)

trias omega olie is heel erg goed!
deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... rd/101115/

lucerne kun je doen,maar dan zit je wel met de calcium/fosfor verhouding en niet alle paarden vinden het lekker.

wat voor krachtvoer geef je nu dan?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:49

Wat is -volgens jullie- het beste (merk) tegen staart exeem?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:56

welk beste merk?
wat bedoel je,beste merk deken of voer,of wat anders?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:13

Hier ook eigenlijk nog geen noemenswaardig gejeuk. Als ik fotos van haar staart van vorig jaar en dit jaar vergelijk is het een mooie volle bos aan het worden :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:14

ellepel schreef:
welk beste merk?
wat bedoel je,beste merk deken of voer,of wat anders?

ik bedoel middeltjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:16

er zijn er heel veel en wat bi het ene paard wel goed werkt,doet dat bij een andere niet.
is vaak toch een kwestie van uitproberen.

zelf vind ik de eczemabalm nog een van de betse middelen en de aloe vera creme van de action :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:17

ellepel schreef:
er zijn er heel veel en wat bi het ene paard wel goed werkt,doet dat bij een andere niet.
is vaak toch een kwestie van uitproberen.

zelf vind ik de eczemabalm nog een van de betse middelen en de aloe vera creme van de action :j

oke bedankt!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:21

Ik vind Derfen een super middel, zuinig in gebruik en werkt gewoon heel goed.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:21

Als de reactie TE ernstig is, zou ik sowieso de dosis meteen verlagen met i.p.v. 2 x 20, naar 2 x 10.

De ene keer kan de kuur zonder op te bouwen gestart worden, zonder dat je hierin verschil merkt.
Dit doe ik ook bij de mijne.

Maar als er op dat moment iets mis is, kan de reactie te heftig zijn.
Het kunnen hele kleine dingen zijn wat er mis is, wat je zo niet eens in de gaten hebt, maar door de drainage losbreekt als ware.

Een tip voor de volgende keer, mocht je dus merken dat het een te heftige werking heeft, meteen verlagen.
Doe even een paar dagen de dosis verlagen, kijk dan even hoe het met het dier gaat.