[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn__

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:42

booster schreef:
Ja, mijn zeer ernstig eczeem paard heeft nog niet geschuurd! Ik weet niet wat me overkomt. Ze heeft haar eczeem deken nog niet aangehad. Ik voer wel een speciaal dieet ( bietenpulp, zemelen, biergist, witte thee, olie. En daarnaast appelazijn door het drinkwater ) Daarnaast was ik de manen en staart 1 keer in de week met teershampoo en smeer ik de manen en staart elke dag in met een zelf gemaakt mengsel van olijfolie met wat druppels eterische olie van knoflook, lavendel, patchouli, teatree en lemongrass. Toch heb ik het idee dat niet alleen dat smeersel werkt want ze had het ook altijd vreselijk op haar hoofd en buiknaad. Ik denk dat het dieet de grote succesfactor is.

dit heeft de mijn dus ook ieder jaar hoofd en onder de buik die lijn zeg maar en staart en manen exceem en begon bij vorige eigenaar iederjaar rond maart en hij heeft nog geen verschijnselen.
ik heb een eigen huismiddeltje dat ik ooit op een shetje heb gebruikt en een jaar later was shetje er van af en heb dit vorig jaar ook op me haflinger gespoten en gesmeert heb hem alleen nog maar met teer en trea thea shampoo gewassen. zolang die deken niet nodig is gaat ie ook nog niet om bij mij....hoop dat ie zijn lichaam in waarde laat[/quote]
dat speciale dieet he? doe je dan gewoon krachtvoer en hooi erbij of is wat je opnoemt het enige eten zeg maar wat die krijgt?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:37

ow mensen, weet je wat ik zou willen , een paddoch van 20 bij 40 minimaal , flinek schuilstal er aan vast en klaar
weg van dat gras, weg van de bomen, de fruitboomgaard en al die onzin
gewoon een hele flinke paddock , lekker goed niet te vet hooi, haar supplementjes ... klaar...
maar ja, dat is dus allemaal niet te vinden , het is weide en snachts op de paddock
opf de hele somer opd e wei
en in de winter op een boxje van drie bij drie ...word er af en toe een beetje gallisch van hoor
over ene paar jaar hoop ik zover te zijn dat ze aan huis staat met 1 tot 3 soortgenootjes,
plan is dan ook grote paddock, zomaar een uurtje of twee weide per dag
en verder gewoon goed paardenhooi en haar vitamientjes en mineralen
kan niet wachten

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:02

Kinke schreef:
Dendie schreef:
Nu vraag ik me af of er een 'link' is tussen hoefbevangenheid en zomereczeem...
Heeft iemand hier een paard die ook voor beide gevoelig is? Denken jullie dat het nuttig is een bloedtest te laten uitvoeren voor slecht functie organen oid zodat ik herhaling kan voorkomen?
Kinke is 2x hoefbevangen geweest in de 5 jaar dat ik haar heb en heeft ook eczeem.
Lijkt mij niet toevallig. Knipoog

Beide ziektes komen idd door slechte afvoer afvalstoffen... De vraag blijft: waar komt het vandaan... Maar dat zullen we nooit weten denk ik.
Maar heeft jouw paard afwijkingen in organen of bloedwaardes oid? Of heb je dat nooit uit laten zoeken?

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:05

Ik heb een vraag.
Dit jaar heeft mijn pony voor het eerst een eczeemdeken op. De manen heeft ze nog niet weer geschuurd, maar ze is wel weer met de staart begonnen. Heeft iemand tips qua voer, spray of iets anders waarmee het schuren niet al te veel zal uitbreiden? Ik was haar minimaal 1x per week met teershampoo.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:58

ikenindi schreef:
nek zit gekreukt, hij kangt laag, en bij de kont steekt ie een stuk uit. je kan mij niet zeggen dat maatje kleiner niet ook past...

dan heb je mooi pech want die hebben we gepast Knipoog
veeeeeeel te klein.

hij zit perfect alleen soms schieten 1 oortje eruit en vanochtend zat een stuk oevr zijn ogen omdat 1 riempje niet vastzat nu wel.

zit echt perfect zo zit die bij elke pony...(hier in de buurt)

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:59

ik heb mijn pony gewoon met deken lopen. verder geen speciaal voer of andere spray dingen.
Ze zeggen wel niet te veel eiwitten voeren

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:08

Booster, wat geef je precíes en hoeveel? Vind wel interessant.

Mijne is nog steeds 'blij' met haar exceemdeken. Ze wordt ook niet warm eronder en hij is ook lekker elastisch.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:15

[/quote]dat speciale dieet he? doe je dan gewoon krachtvoer en hooi erbij of is wat je opnoemt het enige eten zeg maar wat die krijgt?[/quote]

Nee, geen krachtvoer. Maar een halve schep bietenpulp en een handje zemelen. Verder hooi en gras. Maar niet langer dan 5 uur op het gras.

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:15

morelia schreef:

dat speciale dieet he? doe je dan gewoon krachtvoer en hooi erbij of is wat je opnoemt het enige eten zeg maar wat die krijgt?[/quote]

Nee, geen krachtvoer. Maar een halve schep bietenpulp en een handje zemelen. Verder hooi en gras. Maar niet langer dan 5 uur op het gras.[/quote]

Bietenpulp? Daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Waar is dat goed voor en waar kan je het kopen?

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:16

ratjelover schreef:
Ik heb een vraag.
Dit jaar heeft mijn pony voor het eerst een eczeemdeken op. De manen heeft ze nog niet weer geschuurd, maar ze is wel weer met de staart begonnen. Heeft iemand tips qua voer, spray of iets anders waarmee het schuren niet al te veel zal uitbreiden? Ik was haar minimaal 1x per week met teershampoo.

Ik heb juist begrepen dat je juist je paard niet te veel moet wassen (was een tip van mijn DA). Droog je de huid alleen maar mee uit wat nog meer jeuk veroorzaakt. Volgens mij moet je echt max maar 1 keer per maand je paard wassen.
En ik gebruik Itch free. Tenminste, dat dacht ik zo even uit mijn hoofd (geheugen als een vergiet Knipoog ). Zal het morgen nog even checken. Mijn paardje lijkt hierdoor iets minder te schuren.

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:21

Citaat:
Ik heb juist begrepen dat je juist je paard niet te veel moet wassen (was een tip van mijn DA). Droog je de huid alleen maar mee uit wat nog meer jeuk veroorzaakt. Volgens mij moet je echt max maar 1 keer per maand je paard wassen.
En ik gebruik Itch free. Tenminste, dat dacht ik zo even uit mijn hoofd (geheugen als een vergiet ). Zal het morgen nog even checken. Mijn paardje lijkt hierdoor iets minder te schuren.

Itch Free heb ik ook wel, maar helpt niet supergoed. Tenminste ik heb het idee dat het niet helpt Knipoog
Als ik haar niet was schuurt ze juist, dus ik denk dat 1x per week wassen wel goed is. Maargoed, elk dier kan daar anders op reageren!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:34

Sonja_vR schreef:
ow mensen, weet je wat ik zou willen , een paddoch van 20 bij 40 minimaal , flinek schuilstal er aan vast en klaar
weg van dat gras, weg van de bomen, de fruitboomgaard en al die onzin
gewoon een hele flinke paddock , lekker goed niet te vet hooi, haar supplementjes ... klaar...
maar ja, dat is dus allemaal niet te vinden , het is weide en snachts op de paddock
opf de hele somer opd e wei
en in de winter op een boxje van drie bij drie ...word er af en toe een beetje gallisch van hoor
over ene paar jaar hoop ik zover te zijn dat ze aan huis staat met 1 tot 3 soortgenootjes,
plan is dan ook grote paddock, zomaar een uurtje of twee weide per dag
en verder gewoon goed paardenhooi en haar vitamientjes en mineralen
kan niet wachten

verhuizen en hup bij mij komen wonen!!!
mag je je paard precies zo stallen als je zelf wilt Knipoog

wat dat betreft heb ik de ideale stal gevonden, als ik ap zo wil dan kan het,en wil ik hem anders dan mag het ook.

lief he Haha!

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:39

Hallo
Kunnen jullie ook zien of deze fjord zomerexceem heeft?
Ik wil deze kopen, maar twijfel of hij exceem heeft. De eigenaresse zegt dat ze de manen tekort geknipt heeft, maar het ziet er wel vreemd uit. Er is ook een stukje van de staart afgeschuurd. Heb wel gevraagd of hij exceem heeft, maar ze zei dat hij "gewoon" af en toe eens schuurt. Hij is wel al 19 jaar.
Hier een foto:

Afbeelding

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:42

hmm.
ik denk dat je daarheen moet gaan en in de manen moet gaan kijken of die er 'normaal'uitzien

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:48

Ik ben er geweest vandaag, maar heb echt geen verstand van exceem. Maar er kan ook een bloedonderzoek gedaan worden bij de dierenarts?

jannekevol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:49

Ik heb een oud beestje met zomereczeem, en ik zie in haar manen meestal wat huid schilfers... Of dit erbij hoort weet ik niet...
Anders, als de verkoopster zegt dat ze verkeerd heeft geknipt, lijkt het me dat het op sommige plaatsen wel een beetje gelijke lengte is... Meer zou ik ook niet weten.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:50

Het staat alle kanten op, de manen, wel gelijke lengte, maar erg kort

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:51

het ziet eruit alsof te kort geknipt is.
maar als die exceem heeft is het voglens mij lichte vorm. maar zoerg is het toch niet?

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:53

nee zeker niet. Als het maar niet heel erg is, maakt het niet veel uit

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:54

waarschijnlijk is mijn pony o.a ook daardoor verkocht.
maar met deken is het makkelijk te verhelpen vind ik

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:04

angelax schreef:
waarschijnlijk is mijn pony o.a ook daardoor verkocht.
maar met deken is het makkelijk te verhelpen vind ik

Heb je nog een pm gestuurd met een foto die ik toegemaild kreeg. De eigenaresse zit erop, daarom zit ik de foto niet in dit topic

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:15

ja heb gezien, ziet er niet als exceem uit en elke pony schuurt wel eens. je kan ook vliegendeken met hals opdoen als je wel koopt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:24

bluebeauty schreef:
Hallo
Kunnen jullie ook zien of deze fjord zomerexceem heeft?
Ik wil deze kopen, maar twijfel of hij exceem heeft. De eigenaresse zegt dat ze de manen tekort geknipt heeft, maar het ziet er wel vreemd uit. Er is ook een stukje van de staart afgeschuurd. Heb wel gevraagd of hij exceem heeft, maar ze zei dat hij "gewoon" af en toe eens schuurt. Hij is wel al 19 jaar.
Hier een foto:

Afbeelding

nou..wij hebben ook een fjord op stal ,die ziet er zo uit
vergelijk maar es:
http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... CT0031.jpg

als het dier eczeem heeft is de huid beschadigd,dat kun je echt duidelijk zien dan

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:41

angelax schreef:
ja heb gezien, ziet er niet als exceem uit en elke pony schuurt wel eens. je kan ook vliegendeken met hals opdoen als je wel koopt

Okee, ja dat kan inderdaad ook nog. Verder is het echt een superfjord

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:43