[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:20

Dus in de zin dat het goed gaat, zolang datgene niet tegen zijn gezicht komt zeg maar?

Omdat zijn rug blijkbaar helemaal vast zit. Wat het precies is weet ik niet (kissing spines of andere oorzaak) omdat je daar foto's voor moest nemen en dat zou de kost niet waard zijn volgens de DA. Feit is dat hij er waarschijnlijk al zowat zijn hele leven mee rondloopt en hij is nu 17 jaar, dus ook te laat om er nog eventueel wat aan te doen (kon wel proberen, maar dan moest ik eerst weten wat het juist was en dan was ik waarschijnlijk heel veel euro's lichter met waarschijnlijk toch geen resultaat).

Het lijkt misschien gek, maar ik geloof het zo wel. Sowieso kan je zelf ook vaststellen dat hij een "dode rug" heeft (reageert er niks meer) en dat is al niet goed. Verder als je goed kijkt naar de manier waarop die loopt kan hij zijn achterhand niet goed gebruiken, hij buigt zijn achterbenen niet goed en loopt echt gek. Eerdere DA had gezegd dat het van zijn knieën kwam maar omdat hij niet kreupel liep moest ik mij er niks van aantrekken, hij had zich gewoon een eigen loopmanier aangemeten. Is ook wel zo, alleen komt het vanuit de rug ..

Verklaart in ieder geval alles, maar ook echt alles, waar ik al die jaren al tegenaan loop met hem. In de eerste plaats zijn nukkig en boos gedoe, vooral onder het rijden. Nu rijd ik niet meer en heb ik een vrolijk paard. Dus dat zegt ook al genoeg .. Kan nog wel eens boos doen, maar dat is vooral als ik hem echt vraag om te werken op een moment dat dat moeilijk is, maar andere momenten loopt hij dan weer de sterren van de hemel (voor zijn doen) dus denk dat we wel op de goede weg zijn ..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:35

Sabine, ik vind het heel erg om te lezen dat je een DA zo maar geloofd terwijl hij er geen bewijs voor heeft. En dan die andere DA die zegt dat je er niets van moet aantrekken hoe hij loopt?? Je paard laat je zien dat er iets mis is en dan trek jij je er niets van aan?
Er zijn talloze andere dingen die rugklachten kunnen veroorzaken en waar nog wel iets aan gedaan kan worden. Ik vind 17 jr. nog helemaal niet oud voor een paard.

Is je paard al eens door een osteopaat behandeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:41

Ja, 2x met een jaar tussen.. Of ja, behandelen is veel gezegd, vond ze niet nodig want hij zat prima in elkaar ( en ja, ze is een erkend osteopaat ). Je leest hier een kleine samenvatting aan het einde van 7 jaar.. je weet niet wat ik gedaan heb en wat voor mensen erbij geweest zijn. Ik geloof die DA ja, en sinds ik dat doe loopt mijn pony er vrolijk bij, dus waarom zou het niet goed zijn. Altijd maar dat (ver)oordelen hier, een mens zou voor minder niks meer delen...

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:47

die van mij schudt ook weer, maar met netje is het goed onder controle.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:54

[***] schreef:
Ja, 2x met een jaar tussen.. Of ja, behandelen is veel gezegd, vond ze niet nodig want hij zat prima in elkaar ( en ja, ze is een erkend osteopaat ). Je leest hier een kleine samenvatting aan het einde van 7 jaar.. je weet niet wat ik gedaan heb en wat voor mensen erbij geweest zijn. Ik geloof die DA ja, en sinds ik dat doe loopt mijn pony er vrolijk bij, dus waarom zou het niet goed zijn. Altijd maar dat (ver)oordelen hier, een mens zou voor minder niks meer delen...

En geen van 'die mensen' heeft een bepaald probleem kunnen vaststellen?

Ik reageer op de post die jij plaatst en als die niet volledig is kan ik daar niets aan doen.

Als dat een erkend osteopaat is zal zij die zgnmd. KS geconstateerd hebben. Zo niet dan heeft je paard geen KS of het is geen goede osteopaat.
Je kan me een hoop wijs maken maar dat je paard er vrolijk bij loopt maak je mij niet wijs met zo'n probleem aan zijn rug en met de symptomen die jij hierboven opsomt + nog eens headsheaking. En dan vooral dit onderstaande is wat me heel verdrietig maakt
Citaat:
Omdat zijn rug blijkbaar helemaal vast zit. Wat het precies is weet ik niet (kissing spines of andere oorzaak) omdat je daar foto's voor moest nemen en dat zou de kost niet waard zijn volgens de DA. Feit is dat hij er waarschijnlijk al zowat zijn hele leven mee rondloopt en hij is nu 17 jaar, dus ook te laat om er nog eventueel wat aan te doen (kon wel proberen, maar dan moest ik eerst weten wat het juist was en dan was ik waarschijnlijk heel veel euro's lichter met waarschijnlijk toch geen resultaat).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:57

Er heeft niemand KS vastgesteld dus misschien lees je gewoon niet goed. Ik ga er verder niet meer op ingaan, heb ik niks aan.. sta zeker open voor vanalles, daarom stel ik ook vragen, maar op zo'n manier hoeft het voor mij niet...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:04

Wanneer je achter de oorzaak wilt komen van HS en ook andere problemen bij jouw paard zal je eerst dingen moeten uitsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:15

Een allegie is uitgesloten en zijn rug blijkt niet goed.. dan heb ik toch zo goed als zeker de oorzaak in mijn ogen, zeker als hij het zoals vandaag voor de koets helemaal niet doet (in het begin was hij wat aan het klooien met zijn hoofd maar geen typisch schudden en eenmaal lekker aan de slag was dat ook helemaal weg ) want onder het zadel zou dat waarschijnlijk een ander verhaal geweest zijn ...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 06:16

[***] schreef:
Een allegie is uitgesloten en zijn rug blijkt niet goed.. dan heb ik toch zo goed als zeker de oorzaak in mijn ogen, zeker als hij het zoals vandaag voor de koets helemaal niet doet (in het begin was hij wat aan het klooien met zijn hoofd maar geen typisch schudden en eenmaal lekker aan de slag was dat ook helemaal weg ) want onder het zadel zou dat waarschijnlijk een ander verhaal geweest zijn ...

Dat vind ik nu zo vreemd. Janouk doet het voor de koets ook nooit, maar dan ook nooit. Terwijl ze aan de hand, onder het zadel, aan de longe, aan de lange lijnen en vrij rondlopend wel doet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 07:36

ik vind dat voreen wel interessant spul :j
appie schud nu 14 jaar en dit is net zoiets als mensen allergie ook wel gebruiken..
ik ga er eens navraag van doen bij mijn veearts :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:46

janouk schreef:
Dat vind ik nu zo vreemd. Janouk doet het voor de koets ook nooit, maar dan ook nooit. Terwijl ze aan de hand, onder het zadel, aan de longe, aan de lange lijnen en vrij rondlopend wel doet.

Misschien kom je met de koets op plekken waar geen triggers zijn?

Ik heb in de 10 jr. dat Niek schudde één jaar op een andere stalling gestaan en toen heeft hij helemaal niet geschud. Na dat jaar ging ik verhuizen en prompt begon hij weer. Snapte er zelf geen hout van maar achteraf gezien begreep ik het wel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:02

Dat dacht ik ook, maar uigetest. Na 5 km koets, niet knikken. Uitgespannen en zadel erop en bos ingegaan en wel knikken., zadel eraf en aan de hand stappen ook knikken.
Er moet iets zijn waar het tuig opdrukt? Wat de trigger stopt.
Menhoofdstel heb ik ook al onder zadel meegereden, blijft knikken.

Echt een puzzel dus.

Fijn dat je meedenkt, daar ben ik heel blij mee

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:22

Rijden jullie met de koets met oogkleppen? Dan kan het miss toch met het zonlicht te maken hebben?

Zembla had gisteren weer last :(:)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:26

Dat zou een goede zijn ja, die oogkleppen!

Janouk, heb je een vliegenmasker liggen wat UV straling tegenhoud? Dan zou je dat eens kunnen proberen en als dit helpt dan weet je dat zonlicht een trigger is.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:02

Bij die van mij zit het probleem achter in de rug (einde rug en SI-gewricht) waar dus het einde van het zadel komt. Zou niet mogen denk ik maar achteraf gezien is zijn rug eigenlijk te kort om een zadel op te leggen (tenzij eventueel een kinderzadeltje :+ ).. Met een tuig heb je daar niks van druk, enkel net achter de schoft zeg maar.. Dus zou hier wel eens een verklaring kunnen zijn.

Verder moet ik nog eens zien in hoeverre hij het nu wel of niet doet bij longeren enzo, heb ik nog niet genoeg kunnen bekijken..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:20

Gringo heeft vanmiddag zijn Voreen spuit gehad.

en de DA heeft alles nog eens verteld en hij spuit het minimale als ik in de gaten houd dat hij niet te dik word en hij niet 24 u op de gaat kan er niks gebeuren.

als vergelijking vroeg hij of ik weleens paracetamol gebruik ;) en of ik die bijsluiter gelezen had >;)

nu kijken of we zeker 6 weken of zelf 8 weken kunnen halen voor we de volgende geven.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:20

Mirgino, ik denk dat jij best zelf kunt bepalen hoe extreem je de bijwerkingen vind en de contra-indicaties die er zijn bij dit middel. Zeker gezien je weet wat toen de oorzaak was van het HS (schimmelinfectie). Ik kan niet begrijpen dat die DA een paracetamol vergelijkt met een hormoonpreparaat >;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:34

singasong schreef:
Mirgino, ik denk dat jij best zelf kunt bepalen hoe extreem je de bijwerkingen vind en de contra-indicaties die er zijn bij dit middel. Zeker gezien je weet wat toen de oorzaak was van het HS (schimmelinfectie). Ik kan niet begrijpen dat die DA een paracetamol vergelijkt met een hormoonpreparaat >;)

geen vergelijking van de medicijnen ,maar van de bijsluiter :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:19

Gefeliciteerd met je verjaardag Mirgino!
Ik hoop dat je DA de lever- en nierwaarden van je paard ook in de gaten houdt?! 'dik zijn' hoeft niet persé hoefbevangenheid te betekenen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:40

singasong schreef:
Gefeliciteerd met je verjaardag Mirgino!
Ik hoop dat je DA de lever- en nierwaarden van je paard ook in de gaten houdt?! 'dik zijn' hoeft niet persé hoefbevangenheid te betekenen.

:D dank je! , ja ik let heel goed op mijn paard :j

sommige dingen laat ik elk jaar standaard nakijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:40

Moet mijn woorden jammer genoeg terug nemen, vandaan deed hij het wel voor de koets -O-
Wel vooral in draf, beetje in stap en in galop zowat niet. Ook had ik het idee dat het naar het einde van de rit toe zowat weg was, zijn niet zo heel lang weggeweest dus misschien dan weer het opwarmings/werkverhaal ( als hij eenmaal lekker loopt dat het beter gaat ). Ook waren we nu in de laatste uurtjes zonlicht weg terwijl de vorige keer echt vlak op de middag was, speelt misschien ook een rol.. was ook klein beetje meer wind... blijven in de gaten houden maar zeker, vind het wel stom -O-

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:25

ik kom even binnenvallen, sorry hiervoor :)

ik zit met een probleem, wat volgens mij ook onder headshaking valt.
even samengevat:
- merrie van bijna 13 jaar
- schudt met haar hoofd, in de verticale richting (tijdens het rijden soms in die mate dat deftig rijden niet meer mogelijk en zelfs gevaarlijk is)
- zowel tijdens het rijden als bij longeren en in vrijheid
- maakt spastische bewegingen met haar voorbeen richting haar neus
- durft haar neus helemaal openschuren, vermoedelijk dus van de jeuk
- voor de rest perfect gezond, naar de longen geluisterd door de dierenarts, eet goed, is vrolijk, ...
- durft tijdens een parcours compleet dichtklappen en steekt dan haar hoofd tussen haar benen (bokt niet! niet uit protest, springt echt graag en goed)
- ze briest wel vrij veel, maar hoesten doet ze niet/amper
- heeft snel last van opgezette, rode en tranende ogen

er is al gedacht aan een lichtallergie, omwille van de ogen en het dichtklappen in het parcours .. er is een cortisonespuit gegeven maar die helpt niet of toch niet overtuigend :/
ik begin er ook aan te twijfelen of dat het probleem wel is aangezien ze het ook 's avonds durft doen. tijdens het wintercriterium in de binnenpistes had ik dan weer het gevoel dat het echt pakken beter was ..

nu hebben we advies gekregen om een allergietest te laten doen, er zou dan een bloedstaal opgestuurd worden naar Parijs en dan wordt er een heel specifiek medicament ontwikkeld en opgestuurd. De test zou echter wel prijzig zijn .. natuurlijk geen punt als we dan van de problemen af zijn, maar ik hoor toch graag eens jullie mening :)

oh ja, ze staat 24/24 buiten, meestal op de wei, als het echt te nat is in een zandpaddock. ze heeft dus een schuilstal. Ze krijgt calm mix van aveve als voeding en in de winter/tussenseizoen meer dan voldoende hooi.

reacties via pb of in het forum méér dan welkom!
alvast bedankt :*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:36

als je vermoed dat het een lichtallergie is dan zou het al kunnen helpen om haar ene vliegenkap om te doen of een speciaal licht werend masker?
kijk dan eens een tijdje hoe het gaat :j

heb je een filmpje? dat geeft vaak wat meer duidelijkheid.

ik zie dat ze calm mix krijgt...de naam doet mij vermoeden dat dat voor nerveuze paarden is..is ze dat ook?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:41

Heeft een neusnetje geen effect. Dat is voor die voor mij namelijk heel effectief.

Maar als het door Licht komt, Dan gaat een neusnetje niet werken.