[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:43

kverhage schreef:
Is er hier iemand die Fibra anti itch heeft gevoerd of nogsteeds voert? Ben benieuwd naar eventuele ervaringen!!

Ik voer sinds een maand ook Fibra Anti Itch bij nu. Paard glanst, zit lekker in zn vel en weinig last van jeuk. Maar moet zeggen dat hij dat sowieso pas het ergst heeft aan het eind van het seizoen, dus echt iets concreets kan ik er nog niet over zeggen. Maar vind het wel mooi spul :)

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:17

lissie_zigor schreef:
emma_evg schreef:
Ik ga waarschijnlijk mijn profielwerkstuk over zomereczeem doen *\o/*
Ben alleen nog een beetje aan het dubben over mijn onderzoeksvraag, had eerst 'Hoe kun je de jeuk ten gevolge van zomereczeem bij paarden het beste onder controle houden?' maar dat is wel heeul erg breed. Dan moet ik omgeving, voeding, conditie, beweging, weidegang etc en alle smeersels/shampoos/supplementen/behandelingen enzo allemaal behandelen. Word heel veel. Maar aan de andere kant wil ik de onderzoeksvraag ook niet specifieker maken, ik bedoel, als ik dan toch bezig ben met dit onderwerp, dan wil ik het wel goed en compleet doen.
Word vervolgd iig.

Pony staat er hier rustig bij, af en toe een plekje en wel erger dan begin van vorig seizoen maar het valt mee. Nu nog zo houden <<)

En iets als 'hoe kan voer een bijdrage leveren aan zomereczeem bij paarden '

* wat is zomereczeem
* wat is ruwvoer
* wat is krachtvoer
* wat is de relatie tussen zomereczeem en voer (gebruik hiervoor bestaande onderzoeken ik heb nog een heel onderzoek van iemand die het over ZE Deed bij diergeneeskunde )
* wat heeft een paard met zomereczeem nodig als het gaat om voer

Dan kUn je zelfs nog een praktijk onderzoekje doen door een enquête in te laten vullen door eigenaren van paarden met ZE om te kijken wat ze voeren en of het werkt voor de ZE

Dit zou vast en zeker nog niet aan alle eisen voldoen maar inderdaad wat je had was erg breed en je moet het jezelf niet te moeilijk maken en denk ik bijna iedereen het er hier wel mee eens is dat voer een hoop doet met een paard met eczeem is het misschien wel interessant om je daarop te richten...

Als je het nog kleiner wil maken dan kun je een bepaald voer kiezen om het daar over te doen 'hoe draagt metazoa voer bij aan paarden met zomereczeem? '

Wat is zomereczeem
Wat is metazoa
Welke voedingsstoffen zitten in metazoa
Welke stoffen hebben wel/ geen positieve werking op ZE
Werkt metazoa voor paarden met eczeem (enquête in laten vullen en dan '..zoveel van de zoveel ingevulde enquêtes geeft aan dat metazoa een bijdrage levert aan ZE ..'
En je zou contact op kunnen nemen met de maker van metazoa om hem te vragen wat volgens hem de reden is dat het wel/ niet werkt

Hoe kleiner en specifieker je het onderwerp maakt hoe overzichtelijker en makkelijker je het voor jezelf maakt!

Succes! :D

Super bedankt voor al je tips! Was er ondertussen ook al wel over uit dat ik het kleiner moet maken, maar hoe klein is beetje de vraag. Specifiek is idd wel makkelijker en overzichtelijker voor mezelf, maar ik wil wel dat mijn PWS een beetje diepgang heeft en niet te makkelijk in elkaar zit laat maar zeggen. Wil iig wel iets met het voer gaan doen, of iets als de ideale leefsituatie voor paarden, dus dat ik dan let op de punten voerbeleid, omgeving, beweging en conditie ofzo. Heb nu meivakantie, dus zat tijd om na te denken. Heel erg bedankt iig!! Iets met enquête wil ik sws doen ja, en miss dierenarts interviewen ofz.

lissie_zigor

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:14

@ Emma graag gedaan.

En ik voer ook sinds kort fibra anti itch het werkt bij mij super! Gaat wel hard omdat je voor een paard van 500 kg 3 volle scheppen voer per dag moet geven. Ik geef er nu 2 per dag en bij die van mij werkt dat ook al super goed! Ben er zeer tevreden over

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:35

Zojuist de gaatjes in mijn rambo eczeemdeken gemaakt met strijktextiel van de Hema! (waarmee je moeder vroeger het gat in je spijkerbroek maakte ;)). Tot nu toe ziet het er heel stevig uit, en het was zo gepiept. Alleen wat paardenhaar op mijn strijkplank maar dat neem ik op de koop toe :+ het kost geloof ik 2,50 bij de hema :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 21:09

Mijn moeder naaide alles, ik nu dus ook. :P
Strijktextiel ken ik helemaal niet, ga ik opzoeken wat dat is!!

misty4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:40

Iemand interesse in een grote emmer van OerBalans van 20 kilo?

Gekocht voor 99 euro afgelopen maart 2017. Mag weg voor 55 euro.

Ideaal voor een exceempaard, zorgt voor een:

- Gezonde soepele huid
- Glanzende vacht
- Optimale gezondheid van je paard
- het Stimuleert de leverstofwisseling
- en Ondersteunt het immuunsysteem

Is maar een klein beetje uit, maar gaat weg ivm verkoop paard, dus heb de emmer nu over.

Op te halen omgeving Nijmegen/Grave.

Bij interesse mag je me een pb sturen. Misschien dat ik er iemand anders blij mee kan maken anders blijft het hier maar staan.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:53

Ik heb vorig jaar ook een RSIH gefixt met strijktextiel, maar dat liet op het gegeven moment wel los, ik zou dus voor de zekerheid nog wel even eroverheen gaan met naald en draad!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 23:23

Granoek schreef:
Hé,
Ik kom even met de deur in huis vallen als dat mag want ik weet het niet goed meer.
Vrijdag was ik ..... hij bijt er zelf in want ik zag bloed op z'n snuit..

Hij is een Clydesdale en is bijna 11 maanden oud

Zijn vast mijten. Wassen met sebacil of met een andere anti-mijt shampoo. Na 2 weken oid herhalen en dan elke paar maand tot in het najaar.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 23:33

Hoi allemaal,

Volgens mij heb ik nog nooit gepost in dit topic maar wil nu toch graag wat advies :)

Mijn Tinker merrie heeft sinds ik haar heb (2013) al last van zomer eczeem. Normaal gesproken begint ze altijd eind maart al te schuren en gek heen en weer te rennen. Vandaag ? Heeft ze nog niks !

Vorig jaar heeft ze onder een eczeem deken gestaan, dit ging een poos goed totdat ze toch tussen de bomen kwam en een dikke scheur had gemaakt, eind van de zomer vorig jaar dus geen deken meer en haar manen waren er binnen no time af ...

Wat dit jaar verschilt met de andere jaren is dat ze nog geen groen, vet voorjaarsgras heeft gehad. Ze staan met z'n 5en op een stuk land waar het gras maar niet wil groeien en ze dus nog steeds een beetje hooi krijgen bij gevoerd. Dus tot nu toe geen jeuk, geen kale plekken of uit gerukte manen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kan het zijn dat de suikers die in het voorjaarsgras zitten hier iets mee hebben te maken ?

Twee jaar terug heb ik haar laten testen op allergiëen en hier is niks uit gekomen, maar het gras is niet getest, wel de cullicoïde muggen.

We houden haar nu natuurlijk zo op het schrale land met hooi en blijven het aan zien, ze doet het verder goed :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 23:49

Je trekt voorzichtig al de conclusie dat het voorjaarsgras ermee te maken heeft. Dat zou heel goed kunnen want voor deze sobere paarden is ons voedzame gras vaak veel te goed. Ook zijn er nu nog niet veel mugjes door de koude nachten, dat scheelt ook. Zet haar deze zomer niet op gras, en geef hooi, dan zie je het over een half jaar het vergelijk. Kort gras en voorjaarsgras is funest voor gevoelige paarden.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:57

Hey even een vraagje ben bij mijn pony geweest en nou zag het er een beetje vreemd uit bij de staart kan dit alleen door derfen komen of is hier een andere oorzaak voor en wat is het überhaupt

Afbeelding

Afbeelding

En zo ziet het eruit als je het weg haalt

Afbeelding

Iemand die me verder kan helpen pony lijkt verder gezond alleen wel erg buikig...

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:49

Bestaat er een borstverlengstuk of borstverbreder voor een rambo sweet itch deken?

Ik ben erg tevreden over de deken verder maar op de schouder schuurt hij dus wil kijken of ik dat met een borstverlenger op kan lossen maar vind ze alleen voor gewone dekens.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:50

Aankomende maandag wordt er bij mijn pony bloed afgenomen en krijgt ze een allergietest.
Hopelijk weten we dan iets meer. We weten namelijk nog steeds niet zeker of ze wel zomereczeem heeft of dat het bijvoorbeeld grasallergie is. Ze schuurt al vanaf begin maart, vond ik wel erg vroeg...
Ze testen op alles dus ben heel benieuwd!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:44

Ik heb de rambo deken gekocht maar twijfel een beetje over de maat.
Bij de borst sluit hij vrij strak.
De hals is te lang en naar mijn inzicht is de achterkant ook aan de lange kant.
De buikflap sluit echter net aan :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:10

Mij lijkt de deken niet te lang hoor. En zo lang is de nek ook niet echt, op de foto dat je paardje zijn hoofd naar beneden doet, past hij toch goed? :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:16

Hij is wel iets te lang, daardoor zakt hij naar achteren en trekt het op de schoft strak. Je kunt hem iets innemen bij de heupen. Een kleinere maat gaat aan de voorkant niet passen.

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:18

Ik heb sinds vorig seizoen een boett deken. Man o man wat een verschil!!! Echt super deken! Maar toch wel wat jeuk. Maar we proberen dit jaar puur culico erbij, en tot nu toe nog geen jeuk! :D

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:57

Ik kom hier nog even binnenvallen, ik heb een eczeemdeken van Pagony over, maat 175, is gebruikt en iets gerepareerd maar nog prima te gebruiken. Ook nog een eczeemmasker van BR, ook gerepareerd maar nog te gebruiken. Mogen beide voor weinig weg. Bij interesse graag pb ;)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:13

Kinke schreef:
Hij is wel iets te lang, daardoor zakt hij naar achteren en trekt het op de schoft strak. Je kunt hem iets innemen bij de heupen. Een kleinere maat gaat aan de voorkant niet passen.

Ik ben inderdaad bang dat een kleinere maat niet gaat passen.
Hoe neem je zo'n deken in bij de heupen?

Hier is beter te zien dat de nek wat aan de lange kant is.
Afbeelding

Als ik op Google kijk naar foto's zie ik dat hij boven het spronggewicht hangt bij andere paarden. Vandaar mijn twijfel :o

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 16:29

Dat zijn langpootmugpaarden :)
Achter is hij een pietsje te lang, hals is wel mooi op graaslengte :)
Er zit geen rek in dus de lengte bij grazen moet ergens vandaan komen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:36

Ik weet het niet Moyra, ik kan nog geen naaimachine aanzetten :D
Was wel iemand in dit topic die een deken heeft ingenomen. Wie o wie?????

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:11

Hals lijkt me ook goed, anders trekt het er zo van de oren af.
Is het erg dat hij ietsje lang is van achteren?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:16

als hij te lang is dan zakt hij dus naar beneden waardoor de hele deken strak komt te staan, dus ook op de schoft.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:43

Ik meld me hier ook, onze haflinger heeft zeer geringe zomer eczeem. Althans volgend de vorige eigenaar.
Vorig jaar heeft de zonder deken gestaan en ze heeft vrij veel en dik behang, wel is haar staart wat dun.

Ze heeft dus een eczeem deken op en ik heb haar nog niet zien schuren. Maar tips en tops zijn altijd fijn om te lezen.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:02

Ik moet bij appie alle dekens innemen :j
Ik heb de onderkant een stukje dubbelgeslagen en vastgenaaid,
Hier kun je het net een beetje zien, anders was het ook veel te lang
Afbeelding

Moyra, die deken past best mooi, en je ziet bij appie dat de staartflap ook lang is. Zo hoort dat
maar dat het bij de buik niet aansluit lijkt zoals ik het zie te komen door een erg mooi vol rond buikje :D