[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:49

tea tree olie heb ik staan,maar onverdund krijgt appie daar hele rare plekken van en verder doet het eigenlijk helemaal niks

minikatje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 01:02

hahahaha ellepel, hoefjes en tandjes komen bijna overal.

sinds nevel weer behandeld wordt met derfen is de huid rustiger en aan het herstellen.
ponylief is ook blijer dan ook, vandaag was ze heel blij aan het rondrennen en totaal niet aan het schuren krabben en chagerijnig zijn.

ik ben happy :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:33

Wisse gaat ook nog steeds goed, manen worden door de deken wel iets dunner volgens mij richting de schoft :( dus ik kijk het even aan hoe dat blijft gaan en anders gaat de deken weer af.
Staart schuurt hij wel echt, blijkbaar 1x per week smeren echt te weinig. Nu ook twee kale stukken op de staart, bleh.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:17

ellepel schreef:
tea tree olie heb ik staan,maar onverdund krijgt appie daar hele rare plekken van en verder doet het eigenlijk helemaal niks

Onverdund mag je het ook niet aanbrengen. Heb ik ook gedaan, een druppeltje hier en daar, maar dat werden toen muggenbulten leek het wel. Dus altijd verdunnen. En het is voor tea tree net zoals voor alle middeltjes, bij het ene paard werkt het, het andere niet. Maar het is wel betaalbaarder om uit te proberen. Net zoals bv appelazijn, dat is hier in de winkel 39 ct. In de handel 6,75 zodra er voor paarden op staat.

Overigens, hebben jullie meegekregen, dat tegen de jeuk, de donkerblauwe fles van de aldi goed schijnt te werken. Dat is eerlijk het enige middel waarvan ik gehoord heb dat het heel goed helpt bij heel veel paarden. En weer, heel goedkoop.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:22

van de schlecker ook.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:07

Hoe heet die donkerblauwe fles dan en is het een lotion of shampoo?

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:11

Deaglán schreef:
Hoe heet die donkerblauwe fles dan en is het een lotion of shampoo?

ben ik ook benieuwd naar
wat is dat dan van de aldi

Ik heb appelazijn gekocht,

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:24

Die van de Aldi, de Aldi uit Duitsland, weet niet of die ook in de Ned. Aldi te verkrijgen is, heet Eldena, donkerblauwe fles (!) en het is een bodymilk. Het is met die bodymilk echt heel raar, maar verleden jaar zijn er veel door de positieve geluiden mee begonnen, en meer dan 90% zag verbetering qua schuren. Het is in Duitsland zelfs een tijd uit verkocht geweest.

Waarom het helpt, is ook volledig onduidelijk. Voorop staat, dat er amandel olie en vitamine E in zit, achterop is opvallend in de kleine lettertjes;soja olie, magnesium sulfaat, citric acid, citronella, geraniumolie, limonene, linaolie,prunus olie en de normale toevoegingen zoals water en glycerine,sodium etc.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:09

Hier nog steeds geen jeuk, en een bloot paard!!

Ze heeft alleen wel heeeeel erg veel last van het reinigen deze keer, want de hele week al niet fijn in haar jurk... Erm ding. Wel eten, mesten ed maar vandaag ook wat dunnere mest. Ga tot ze weer haar happy dress aan heeft gewoon lekker stappen met haar, en houd het even in de gaten.

Voor degenen die hier ook vaker kleine kuurtjes reiniging geven, als je merkt dat er veel gerommel is (net zoals nu met Bregh, heeft wat zeeeer lichte koliekverschijnselen) stop je dan na twee weken of maak je de drie weken 2*20 druppels per dag toch af?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:21

@Breghje, ik heb Zam ook een paar x die kuur gegeven en de laatste keer reageerde hij ook zo heftig. Ben toen meteen gestopt. Nu hoeft het niet meer ivm het anders voeren wat ik nu doe.. Zam loopt nog steeds alle dagen zonder pyama aan. Heb alleen bij erg veel knutjes 's avonds wel de vliegendeken er een paar keer opgedaan, maar tot nu toe geen heftige reacties meer bij hem...Heb de proefflesjes derfen klaar liggen voor weer een echte aanval. Kijk ik of hij dan ook zonder pyama kan blijven lopen..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:37

Zammie schreef:
@Breghje, ik heb Zam ook een paar x die kuur gegeven en de laatste keer reageerde hij ook zo heftig. Ben toen meteen gestopt. Nu hoeft het niet meer ivm het anders voeren wat ik nu doe.. Zam loopt nog steeds alle dagen zonder pyama aan. Heb alleen bij erg veel knutjes 's avonds wel de vliegendeken er een paar keer opgedaan, maar tot nu toe geen heftige reacties meer bij hem...Heb de proefflesjes derfen klaar liggen voor weer een echte aanval. Kijk ik of hij dan ook zonder pyama kan blijven lopen..

Thanks, ik vind dat dus moeilijk... Want wat er zit te rommelen kan er toch beter uitkomen lijkt me aan de ene kant, terwijl aan de andere kant wil je dat je paard lekker in zijn jurk hangt.

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:30

Mijn paardje schuurt dr mane nu ook ineens af maar kzie nergens iets anders. Is dit ook ZE?
Of kan dit komen omdat ik door een gebied ben gewandeld met haar waar veel prosessierupsen zitten?
Laatst bijgewerkt door Savannah_XxX op 03-07-11 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:44

Ik kom weer even langs ...
[***] staat helemaal vol bultjes en heeft ook veel open 'wondjes', veel meer dan ik me kan herinneren van de voorbije jaren ... Nu vraag ik me af: heeft dit iets met ZE te maken? Of is het een totaal ander probleem? Ik heb bv. het idee dat het van de processierups komt, zou dat kunnen?

Een dikke week terug heeft hij een (waarschijnlijk) allergische reactie gehad op de rups, schuimen van hier tot in tokio en een gezwollen mond/tong. Hij staat nu op een ander stukje weide en nu lijkt het voorbij ... Wel heeft hij deze week een enorme jeukaanval gehad. Hij heeft letterlijk zitten schuren en heeft een stuk van z'n bil gewoon opengeschuurd. Pensioneigenaresse heeft hem uit de weide gevist, deken eraf en afgespoeld, was blijkbaar nog een heel gedoe (ze heeft er een verstuikte vinger aan overgehouden := ) maar sindsdien is het weer rustig. Hij heeft nu wel een ander deken op omdat deken 1 gespoeld is ...

Maar mij vallen dus de laatste dagen die bultjes allemaal op, en hij lijkt ook meer irritatie (echt jeuk kan ik het niet noemen) te hebben dan ik mij kan herinneren ... Zou dit de rups zijn of heeft dit toch ook met ZE te maken?

Ik zit ook te dubben ivm voer & beloningen en dat soort dingen ... Als ik nu met hem werk krijgt hij op heel die tijd 1 volledige wortel en een snoepje of 2 .. Maar is een wortel wel goed? Ik heb ergens een topic gezien over gezonde snoepjes, zijn die beter? En waar moet ik op letten? Ik kijk altijd naar zo weinig mogelijk eiwit & suiker/melasse .. is dat goed?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:48

Sabine, heb je niet een foto van de bultjes? Ze zijn er in veel soorten en maten en ik kan me nu niet heel goed voorstellen hoe het er uit ziet. Qua beloning, ik heb het sowieso niet heel erg op voedselbeloning, maar dan zou ik inderdaad eens kijken naar iets wat eiwit -en suikerarm is.

Hier staat Heaven sinds enige weken weer met de Derfen, wat super goed gaat! Enige nadeel vind ik toch wel dat de manen zo enorm vet worden. Zal eerdaags wel een keertje wassen, maar dan zal het wel snel weer vet zijn.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:50

Wat is -volgens julllie- het beste (merk) tegen staart exeem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:53

Van vandaag:
Afbeelding

Vandaag vielen ze ook echt op, vandaar de vraag ..
Ze zitten vooral op de hals, heel erg veel op de hals ... En hier en daar ook wat op de rest van z'n lichaam.

Afbeelding

Hij heeft er trouwens niet specifiek jeuk aan, maar is wel erg geïrriteerd in het algemeen .. Heeft vandaag tijdens het werk bv. vrij veel staan krabben (bijten in z'n buik/rug, met z'n hoef achter z'n oren, dat soort dingen), heb echt het idee dat het meer is dan het ooit geweest is .. En die bulten kan ik me ook niet herinneren van andere jaren ...

Dus wortel is niet goed?
Deze worden bv. als gezonde snoepjes aangeraden: http://www.equihappy.nl/equiherbs.html
(ik moet ergens iets hebben, moet hem af en toe iets in z'n mond kunnen stoppen, anders blijft ie het niet doen :+ :)) ).

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:56

Dat lijkt in mijn ogen heel erg op de welbekende eiwitbultjes... Teveel eiwitten in het voer en dan krijgen ze snel deze bultjes. Heb je hem op een rijke weide staan? Hij lijkt wat aan de flinke kant, dus misschien is het goed hem op iets lichter voer te zetten. :)

Birtee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:59

[***] schreef:
Van vandaag:
Afbeelding

Vandaag vielen ze ook echt op, vandaar de vraag ..
Ze zitten vooral op de hals, heel erg veel op de hals ... En hier en daar ook wat op de rest van z'n lichaam.

Afbeelding

Hij heeft er trouwens niet specifiek jeuk aan, maar is wel erg geïrriteerd in het algemeen .. Heeft vandaag tijdens het werk bv. vrij veel staan krabben (bijten in z'n buik/rug, met z'n hoef achter z'n oren, dat soort dingen), heb echt het idee dat het meer is dan het ooit geweest is .. En die bulten kan ik me ook niet herinneren van andere jaren ...

Dus wortel is niet goed?
Deze worden bv. als gezonde snoepjes aangeraden: http://www.equihappy.nl/equiherbs.html
(ik moet ergens iets hebben, moet hem af en toe iets in z'n mond kunnen stoppen, anders blijft ie het niet doen :+ :)) ).

Mijn papa is dierenarts en heeft in de praktijk momenteel iemand van engeland die zijn paard heeft gebracht met zo'n bubbeltjes, Nu hij hier in belgië is zijn al zijn bubbeltjes weg, heel raar ! Het kan een alergische reactie zijn op kruit, vliegen... etc. het kunnen ook maagzweren zijn, daarvoor moet je dan gaan kijken in de maag, ofwel een huid-ion laten afnemen... We vinden de oorzaak van de bubbeltjes nog altijd niet, maar blijkbaar is het zeer moeilijk ze te vinden, het is dan meestal ook zo dat ze niet gevonden wordt... Maar staat je paard soms in het bos ofzo? Daar zijn er meer vliegen en dazen. Waarschijnlijk ligt het gwn aan de vliegen.
Nog 1 vraagje; had ze het deze winter ook al?
Succes !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:01

Hij staat niet op een andere weide dan andere jaren .. en ook gewoon met stripbegrazing (heel kleine stripjes :P), net zoals anders ... Hij is zeker flink :j maar daar werken we aan :Y) Hij heeft een dik jaar eigenlijk niks moeten doen, dus dat duurt even .. Maar we zijn er wel mee bezig ;)

Zou krachtvoer-verandering ook een oorzaak kunnen zijn? Ookal krijgt hij maar een handje-vol?
Maar de verandering is toch wel al een tijdje geleden gebeurd, en de bultjes zijn echt pas vandaag opgevallen...

Hier zijn trouwens heel veel bomen, en water en héél, héél veel steekbeesten (en vliegen enzo) :j
Zelfs processierupsen hebben we hier volop *\o/*

^)

Ik ben er zelf trouwens ook allergisch aan .. dus ik zit nu ook weer constant jeuk te hebben .. Ik doe gewoon gezellig mee met mijn pony :Y)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:03

De pony van mijn vriendin krijgt zulke bulten als ze geprikt wordt door dazen e.d. vliegend ongespuis. Alleen zij reageert er een stuk allergischer op en kan er ook van in shock raken, die krijgt dus uit voorzorg met warm dazenweer ook een vliegendeken op :(:)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:04

Wat krijgt hij aan krachtvoer? En staat hij dag en nacht buiten?

Over processierupsen is algemeen bekend dat het bij zowel mens als dier een allergische reactie teweeg brengt.
Citaat:
Elke rups heeft er honderdduizenden tot een miljoen van. Het zijn pijlvormige haren, die bij een bedreiging worden afgeschoten. De haren kunnen dan makkelijk de huid, de ogen en de luchtwegen binnendringen. De stoffen die van de haren afkomen veroorzaken een op allergie lijkende huiduitslag, zwellingen, rode ogen en jeuk. In de meeste gevallen verdwijnen de klachten vanzelf. Niet alle personen zijn even gevoelig voor de brandharen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:09

En ik kan je vertellen dat die rupsen JEUKEN! niet normaal gewoon! Kan me ook voorstellen dat een dier daar ook huiduitslag van krijgt.
Mij lijken die bulten geen eiwitbulten (die jeuken ook niet dacht ik) mij lijkt het inderdaad een allergische reactie. Als ik jou was zou ik nagaan wanneer het begonnen is en wat er veranderd is. Wat voor voer is er anders, wat heb je op hem gebruikt, wat voor wasmiddel voor je dekjes en halsters, wat voor parfum je zelf gebruikt, het stro, het hooi (wie weet net een nieuwe levering gehad met een kruid erin) de brokken nakijken (wellicht zit er schimmel in?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:11

@ Muzefee : Nu simpele gerstenmengeling, ben wel niet op de hoogte van de samenstelling, dat zou ik eens moeten bekijken als je dat zou willen weten. Hij staat dag & nacht buiten :j met schuilstal, en eczeemdeken...

Daarmee dat ik denk dat het van de rupsen zou zijn, omdat hij dit nog nooit eerder gehad heeft (en al heel z'n leven op die plaats staat met bijbehorende irritante beesten & eczeem) en omdat hij dus ook die allergische reactie op z'n mond zeg maar gehad heeft ... dus het zal dat dan wel zijn? Zou die jeukaanval daar ook wat mee te maken gehad hebben? Dat er teveel op 1 plek geconcentreerd zat ofzo? (ik roep maar wat :+ probeer een verklaring te vinden..)

@ Annetje : mij moet je dat niet vertellen hoor, ik weet er jammer genoeg alles van ;) (ik ben zelf allergisch aan alles wat steekt, en dus ook aan de rupsen .. ook teken bv. zorgen bij mij voor jeuk heb ik laatst ontdekt .. Dus ik zit momenteel constant met jeuk, het is het seizoen ;) ).
Dus de rupsen jeuken enorm, de bulten lijken geen eiwitbulten, maar er zou wel schimmel in het voer zitten? :+ Denk toch dat het aan de rupsen ligt, voer is verder in orde en er zijn geen grote veranderingen geweest (zelfde weide, zelfde hooi, wel ander krachtvoer maar daar krijgt hij echt maar een handje van en er zit geen schimmel in ;) ).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:18

Wisse heeft op het moment ook wat gekke bultjes in zn hals, allemaal hele kleine verdikkinkjes met een korstje, je kunt het plukje haar eraf krabben met een korstje eraan vast.
Denk dat het door de deken komt, dus heb de halsdeken er nu even afgelaten.
Die van jou staat gewoon bloot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:20

Neen, met een eczeemdeken (1 geheel). Nu wel een ander dan anders (ivm die jeukaanval) maar dit deken heeft hij vorig jaar het hele seizoen op gehad zonder problemen (naja, zonder die bulten, het deken zelf vind ik een ramp :+ ). Er zitten ook geen korstjes op, of toch niet zo dat ik het heb gemerkt en je ze er gewoon vanaf kan krabben ...