Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:38

@zinzi_jewel hier nog een geinteresseerde naar de belgische dierendoc die onderzoek naar cushing doet ! :D Heb hier ook 2 " case-study's " staan...
@focussed 30 a 40l drinken behoort toch nog wel tot de normale gang van zaken, toch? Of vergis ik mij hierin? Hier drinken ze ook alle 3 elk tussen de 20 en de 40l per etmaal, beetje afhankelijk van het weer enzo....

Heb gister toch niet aan de verleiding kunnen weerstaan en ik heb geschoren!!!! Nieuw gerief moest uitgetest worden :j
Was geen lachertje..die lange vacht, en dan niet gewassen...kun je je al wat inbeelden hé ! Ik heb alvast haar hals, borst en schouders gedaan om de aangekondigde warme dagen dit weekend toch een beetje frisser door te komen...en de dame in kwestie had ook nog nooit een scheermachien van dichtbij gezien, dus even oefenen en laten wennen. 1e paar messen al bot na deze werkzaamheden... :(
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 12-04-13 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:40

Heb zojuist contact gehad . Hij komt woensdag prikken en dan hoor ik meer .
Ben nu niet veel wijzer geworden alleen dat ze een onderzoek doen .

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:32

Imago heeft helaas weer een DOWN...hij heeft alweer 3 dagen het heenenweer en vandaag was dan weer het ergste tot nu toe. Ik werd vanavond gebeld dat ze hem op stal hadden met zweetdeken op. Het was niet zo erg als toen (maar toen heeft niemand hem gezien want was ik alleen op stal).
Ik ben zelf vanmiddag geweest en toen stond hij nog redelijk stil. Af en toe liep hij een rondje. Dus hij heeft het gedaan vanaf dat ik hem weer buiten heb gezet.

Ik moet zelf meer gaan loslaten want ga echt kapot aan het hele paardlief-gebeuren, alle kopzorgen, echt niet normaal meer. Dus ik ben thuis gebleven toen ik gebeld werd. Tsja, deken wisselen kunnen zij ook, hoef ik niet te doen. Zijn staldeken zal ook dan wel klam zijn geweest aan binnenkant. Nou ja, niets aan te doen hoor, weet het ook niet meer.

Ik heb zelfs al de maanstanden opgezocht. Of het daarmee te maken heeft :+ . Vorige keer was op 19 maart het heftigste en nu is het 12 april. Maar nee, geen zelfde maanstanden. Wellicht nog een gekke planeet die verkeerd staat ofzo. Weet ik veel. Geen idee waar ik het nog zoeken moet.

Beest kijkt hartstikke wakker uit zijn ogen, was vanmiddag nog super braaf in de omgang, precies goed eigenlijk. Krijgt magnesium, PB, zo min mogelijk suikers als dat mogelijk is en als dat hij eet en hij ziet er lichamelijk echt met de dag beter uit.

Nou, vertel het me maar, zeg mij maar wat ik nu nog kan doen want ik weet het écht niet meer. Hij is volgens mij echt schizofreen op dat soort dagen...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:36

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:46

mooi om te zien!Zo los als een balletje!
Ik zou willen dat mijn oude Pablo zo liep!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 23:57

Super imago hij zweeft letterlijk

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:14

The swinging golden oldie! *\o/*
Wat je stukje over zijn paddock gedrag betreft...je weet mijn antwoord waarschijnlijk wel, en misschien is het ook helemaal geen optie voor jou....maar wil het toch nog effe neerpennen...zet hem bij maatjes in een kudde :j
Veeeeeel beter voor jouw gezondheid en veel beter voor beessie zijn moraal...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:22

Ahww bedankt allemaal voor de lieve complimenten.

@ Pandora2: heb ik ook over zitten te denken maar dat is hier in mijn regio echt geen optie. Imago heeft nl. last van mok (heeft nog steeds lichte mokplekjes, dus ik moet al voorzichtig zijn). Waar ik woon, Noord-Holland, is pure kleigrond, dus wordt 1 grote blubbermassa in de winter op het land. Ik zou niet weten hoe ik dan zijn benen zou moeten verzorgen want die mok komt dan natuurlijk opzetten. En dan ook nog: dagelijks medicatie geven: zijn Prascend en diverse weerstandsproducten...Dus dan zou hij al naar een ander deel van Nl. moeten en dan moet ik er maar op vertrouwen dat iemand anders goed voor mijn paard zorgt...
En dan nog niet eens gerekend op het feit dat hij het nog leuk vindt om aan het werk te gaan. Dus moet je al een kudde treffen dat het niet erg is dat je je paard er tussenuit trekt om wat met hem te gaan werken, plús het feit dat paardlief zich hoogstwaarschijnlijk niet eens laat 'vangen' :+ . Ik heb in het verleden aardig wat keren zou weer kunnen omdraaien en naar huis omdat ik hem niet te pakken kreeg.... :D

Nonnie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:17

Ik heb ook even een vraagje!!

Ik ga er eigenlijk vanuit dat mijn paardje cushing heeft. Hij heeft namelijk een slag in zijn vacht/haren zitten. Het zijn niet echt krullen.
Nu zijn zomervacht er weer tussendoor komt, zie ik helemaal geen slag er meer in zitten, mooie rechte haren.
Is het dan wel cushing? Hebben jullie paardjes dat ook? of is het misschien toch iets anders.

Ik voer hem nu ook pavo condition, en op aanrader van de tandarts ook wat vitamines. Sinds ik dat aan hem geef, zie ik zijn vacht eigenlijk mooier worden.
Kan dat iets met elkaar te maken hebben????

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:19

Mijn fjord met cushing heeft ook geen krullen. Maar wel lang haar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:31

@imago ik zou zeggen..breng hem naar hier...als het 3 dagen niet regent, hebben we stof ! :D Errrruuuug droge grond dus. Helaas heb ik voor de jongen geen kudde om gezellie mee te scharrelen, gezien mijn 2 dames heel erg beperkt in het grazen zijn...
Is idd niet makkelijk daar waar jij woont dus...en als boy zich dan ook nog niet laat vangen ( maar geef hem eens ongelijk.. ;) ) Kunnen ze daar deze zomer wel weer het land op? Of blijft het paddock ?

@Nonnie Hoezo? je gaat ervan uit dat je paardje cushing heeft? Is dit door een bloedtest aangetoond ? Er zijn cushingers met een redelijk normale vacht en er zijn cushingers met heel erg lange haren...zoals de mijne...en als het regent, lijkt ze net een schaapje :(
Enkel een bloedtest geeft hier uitsluitsel...niet wat het oog aan de buitenkant kan zien...

@cynthiar hoe krijg je die lange haren deftig geschoren ?( heb even in je profiel gespiekt en zag dat hij geschoren was :) ) Ik deed hier de schouders, borst en hals en mijn eerste paar messen al bot... |o

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:48

@Pandorra: voordat je gaat scheren heeeeel goed poetsen of een dag van te voren wassen. Als er te veel vuil/zand in de vacht zit worden je messen inderdaad snel bot. Ik heb daar ook last van als hij toch niet schoon genoeg was.

Ik ga morgen weer een jachtpatroontje scheren nu het weer warm wordt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:55

Thanks Cynthiar! Ja, vreesde ik al dat wassen de beste optie was, maar heb alleen koud water in de stallen, dus dat wordt em niet. Het zal een superpoetsbeurt worden, nieuwe messen erop en dan ook zo'n beetje jachtpatroon scheren. Zal wel nog effe geduld moeten hebben ,want bij 20graden worden die haren een beetje klammig en kan ik natuurlijk ook niks beginnen met een scheermachine ... In elk geval toch al fijn dat haar hals,schouders en borst vrij zijn van wintervacht :j De buren kijken wel effe raar op als ze haar daar zo zien staan 8)7 , maar alles voor het welzijn van beessie, niwaar !

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:37

hallo mag ik me ook melden?
ik vermoed dat mijn Fjordenruin van 29 ook Cushing heeft ( wil maandag mijn dierenarts bellen voor bloedonderzoek)

- hij is brood mager maar krijgt minimaal 2x per dag Senior priores
is goed ontwormt , loopt nu overdag buiten op gras

hij heeft heel lang haar en verhaart gewoon totaal nog niks, is erg ingevallen over het hele lichaam terwijl er genoeg voer ingaat.. kan wel een foto via pb sturen

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:14

@pandora: als het warm weer is als je wilt scheren moet je het smorgen doen als de temperatuur nog niet zo hoog is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:16

@secretlin: ik heb je wel vaker gezegd dat ik vond dat hij Cushings lijkt te hebben ( niet aanvallend bedoelt hoor).
Ik zou zeker snel onderzoek laten doen zodat je snel met medicatie kan beginnen zodat erger voorkomen kan worden.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:04

ik weet het maar ben soms net zo eigenwijs als mijn fjordenmerrie ( pff draaaama momenteel) kan wel een foto sturen ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:08

@cynthiar is al te warm :( ... stond al klammig in stal vanmorgen.... dat is een vachtje waarmee je naar de noordpool kan vertrekken denk ik :j
Moet effe zien, een iets minder warme dag met voldoende wind, dan moet het 's avonds lukken ( ze is dan drooggeföhnt op de wei zeg maar :D )

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:56

Ok dan heeft de jouwe een hele dikke vacht. Bij de mijne valt het dit jaar mee, alleen die varkens haren, die zijn wel 10 cm lang.
Ik ga dalijk scheren.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:09

Wauw wat een verschillen in vacht dan zeg!
Imago zit al behoorlijk strak in zijn zomervacht. Verhaart wel nog steeds maar zat ervoor er ook dik in. Heb al 1,5 poetsblok aan hem opgepoetst :+

Hier is het nog niet zo warm dat paarden er klam bij zouden kunnen staan.
Ik ga 2e helft van de middag naar stal. Kijken wat hij doet in paddock. Loopt nu al 4 dagen te heenenweren.

Ben het allemaal spuugzat. Ik geef het op en ik ga paardlief waarschijnlijk naar een rusthuis brengen....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:51

Imago zit even in je profiel te neuzen . Maar wat een machtig mooi plaatje de laatste in je profiel ..
Sorry moest ik even melden

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:57

Imago01 schreef:
Ben het allemaal spuugzat. Ik geef het op en ik ga paardlief waarschijnlijk naar een rusthuis brengen....

Na alles wat je over hem en jezelf verteld heb klinkt dit als een hele goede, positieve stap. Bij een rusthuis kan hij samen met andere paarden in de kudde, terwijl hij nog wel de nodige verzorging krijgt qua mok en dagelijkse medicijnen. En kan jij ook tot rust komen van de enorme dagelijkse zorgen die jij om hem hebt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:06

Jee Imago, wat een goede filmpje zeg!! Wat loopt hij heerlijk!! Wel erg naar te horen dat hij weer zo aan de wandel is.... :( ! Ik denk dat een rusthuis ook als een goede oplossing klinkt, maar ik ken je paard natuurlijk alleen via de omschrijvingen in dit topic, dus lastig beoordelen.... Hoop dat je zelf iig wat meer rust vindt dan :(:)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:01

Waarom staat er eigenlijk niets op deze pagina over het welzijn van magnesium voor paarden met cushing. Het zou toch en interessante bijdrage zijn niet?

http://www.bokt.nl/wiki/Cushing

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:41

Ik kom (weer) even binnenvallen, ik had hier een tijdje terug wat gepost mbt cushing (over mijn vz pony) en had nog beloofd een update te plaatsen. Ze wordt niet getest, ik heb wat navraag gedaan, het is in het verleden al aan de orde gekomen en ook die krullende vacht heeft ze altijd al gehad. Ze is nu ook alweer bijna klaar met verharen, komt prima door d'r vacht heen en verder gaat het qua gezondheid momenteel goed (afkloppen!) weet niet hoe dat gaat worden met warmer weer en haar longen, maar we gaan het zien!