[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angelax

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:20

secondelijm aan de pony zijn oor vast plakken Tong uitsteken

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:41

Nou, vandaag dierenarts langsgeweest en helaas, hij bevestigde inderdaad dat het eczeem is. Hij adviseerde me met een jeukwerend middel en anti daasspul aan de gang te gaan of een eczeemdeken. Bloedonderzoek en iets met voedingsmiddelen doen heeft nog niet bewezen de oplossing te zijn. Een prik heeft ook weer nadelen.
Dus ik ga toch maar voor een deken. Lijkt me wel onhandig om die elke dag aan en uit te doen, maar als het helpt dan moet het maar. Als mijn paardje maar geen jeuk meer heeft.
Ik twijfel nog tussen een Boett (verschillende goede verhalen en zeker ook van Sonja_Vr, dank!) en een Ivanhoe (kwam mijn DA mee).
Heeft er iemand ervaring met een Ivanhoe? Graag je reactie. Dank je wel!

maramee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:46

Ik heb een Ivanhoe, en ben daar heel blij mee. Zit als gegoten.

Kost wel een paar centen, maar daar heb je ook iets voor, vind ik tenminste. Mooi materiaal.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:54

ik heb rambo sweet ich hoody. vindt echt geweldige deken ik zet zo even foto erop

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:06

DAK schreef:
Nou, vandaag dierenarts langsgeweest en helaas, hij bevestigde inderdaad dat het eczeem is. Hij adviseerde me met een jeukwerend middel en anti daasspul aan de gang te gaan of een eczeemdeken. Bloedonderzoek en iets met voedingsmiddelen doen heeft nog niet bewezen de oplossing te zijn. Een prik heeft ook weer nadelen.
Dus ik ga toch maar voor een deken. Lijkt me wel onhandig om die elke dag aan en uit te doen, maar als het helpt dan moet het maar. Als mijn paardje maar geen jeuk meer heeft.
Ik twijfel nog tussen een Boett (verschillende goede verhalen en zeker ook van Sonja_Vr, dank!) en een Ivanhoe (kwam mijn DA mee).

dat ziet ie snel? heeft ie bloed geprikt? om te testen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:13

zet vanmiddag ap even op stal,en haal zijn deken er af.
loop ik weg om die deken even uit te kloppen....

kom ik terug ,staart helemaal in de frummels!!

Boos! Boos!

grrrrr..hij heeft wel jeuk dus..maar hij schuurde niet aan zijn manenkam gelukkig.
hij staat net sinds 3 dagen volledig in het gras,dat gras is al afgegraasd door de andere paarden ,maar misschien toch wat invloed?

verder kan ik geen plekjes vinden, wel is zijn koker nog dik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:15

DAK schreef:

wazig antwoord?
mijn veearts zei zelf ook dat een bloedonderzoek heel nuttig kan zijn als er organen niet goed functioneren namelijk.
ap had ook nog es een kleine strongyliden infectie en schijnt dat die ook nogal es voor flinke jeuk kan zorgen.

in de mest hoef je die niet perse aan te tonen,niet elke mestbal kan eitjes of wormpjes bevatten namelijk,dan zou je meerdere keren moeten laten checken...

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:16

Afbeelding

zo loopt mijn pony er nu bij !

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:21

is ie niet veel te groot?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:24

Nee hoor, niet te groot. Zo zit hij ook bij onze pony.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:25

nek zit gekreukt, hij kangt laag, en bij de kont steekt ie een stuk uit. je kan mij niet zeggen dat maatje kleiner niet ook past...

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:42

ikenindi schreef:
DAK schreef:

dat ziet ie snel? heeft ie bloed geprikt? om te testen?

Nee, hij heeft geen bloed geprikt. Hij herkende het meteen. Hij ziet geen toegevoegde waarde in bloedonderzoek. Oh, wat ingewikkeld. Hij is de dokter en zal het wel weten denk ik dan. Heb een paar keer aan hem gevraagd of het echt geen zin had en hij hield vol zucht...

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:46

ellepel schreef:
DAK schreef:

wazig antwoord?
mijn veearts zei zelf ook dat een bloedonderzoek heel nuttig kan zijn als er organen niet goed functioneren namelijk.
ap had ook nog es een kleine strongyliden infectie en schijnt dat die ook nogal es voor flinke jeuk kan zorgen.

in de mest hoef je die niet perse aan te tonen,niet elke mestbal kan eitjes of wormpjes bevatten namelijk,dan zou je meerdere keren moeten laten checken...

Hij gaf idd aan dat een bloedonderzoek nuttig zou zijn als er klachten zouden zijn die te maken zouden kunnen hebben met organen. Maar die klachten zijn er niet... Hij heeft een uitgebreid verhaal verteld dat eczeem het gevolg is van een niet goed werkend afweermeganisme en voeding zou daar niets in kunnen betekenen. Zijn verhaal klonk heel logisch. Begin nav de reacties weer te twijfelen Bloos . Maar goed, ik ga eerst de eczeemdeken maar eens proberen. Daar heb ik goede hoop op.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:47

nou, maar er wordt vaak gezegd dat iets ze is, maar wat meer een allergie is achteraf...

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:49

maramee schreef:

Kost wel een paar centen, maar daar heb je ook iets voor, vind ik tenminste. Mooi materiaal.

Ik lees over de Boett nog wel eens dat ie zonder hoofdkap naar beneden de hals afglijdt. Weet je of dit bij de Ivanhoe ook gebeurt?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:58

Mijn exceemdeken heb ik niet eens zo strak bij de hals, gewoon losjes en die zakt niet af!
Weet alleen niet welk merk het is.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:26

Nou ik heb voor die van mij ook maar de hoofdkap besteld, kwam van de week op stal en toen had ze dr hoofdje open geschuurd....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:32

DAK schreef:
maramee schreef:

Ik lees over de Boett nog wel eens dat ie zonder hoofdkap naar beneden de hals afglijdt. Weet je of dit bij de Ivanhoe ook gebeurt?

als je de deken in de juiste maat hebt en hem goed vastmaakt blijft hij perfect zitten (zoal ng het halsdeel dus lang genoeg is )

van ivanhoe heb ik er nog maar twee gezien , maar ik vond hem bij de boeg wat strak zitten ...

hoofdkap voor de boett heb ik wel liggen, die gaat op als ze aan haar hoofd begint

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:23

DAK schreef:
Hij gaf idd aan dat een bloedonderzoek nuttig zou zijn als er klachten zouden zijn die te maken zouden kunnen hebben met organen. Maar die klachten zijn er niet... Hij heeft een uitgebreid verhaal verteld dat eczeem het gevolg is van een niet goed werkend afweermeganisme en voeding zou daar niets in kunnen betekenen. Zijn verhaal klonk heel logisch. Begin nav de reacties weer te twijfelen Bloos . Maar goed, ik ga eerst de eczeemdeken maar eens proberen. Daar heb ik goede hoop op.

dat verhaal van het afweermechanisme klopt wel hoor,maar welke klachten bedoelde hij dan die te maken zouden hebben met organen die niet goed werken?
ach weet je, ik wilde gewoon een stukje zekerheid voor mezelf hebben dat ap verder echt niks mankeerde dus heb ik toen voor bloedonderzoek gekozen.
ik was wel heel verbaasd dat ondanks een goed ontwormschema hij dus toch bloedworm bleek te hebben.
dat schijnt er toch wel een te zijn die veel bij paarden voorkomt.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:46

Daarom laat ik Amiro morgen nakijken en wil ik gewoon een bloedonderzoek. Vanmiddag ga ik langs de paardendrogist om te kijken voor iets tegen de jeuk voor hem. Daarnaast behandelen we hem met een insectenwerend middel. Pfff ik hoop zo dat het helpt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:06

morelia schreef:
Ja, mijn zeer ernstig eczeem paard heeft nog niet geschuurd! Ik weet niet wat me overkomt. Ze heeft haar eczeem deken nog niet aangehad. Ik voer wel een speciaal dieet ( bietenpulp, zemelen, biergist, witte thee, olie. En daarnaast appelazijn door het drinkwater ) Daarnaast was ik de manen en staart 1 keer in de week met teershampoo en smeer ik de manen en staart elke dag in met een zelf gemaakt mengsel van olijfolie met wat druppels eterische olie van knoflook, lavendel, patchouli, teatree en lemongrass. Toch heb ik het idee dat niet alleen dat smeersel werkt want ze had het ook altijd vreselijk op haar hoofd en buiknaad. Ik denk dat het dieet de grote succesfactor is.

Het feit dat je niet teveel koolhydraten en suikers voert al enorm.
Bovendien is jouw mengsel van olien ook niet verkeerd.
Ik denk de combinatie van beide maakt dat je eczemer nog niet schuurt.
Super Haha!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:13

ellepel schreef:
zet vanmiddag ap even op stal,en haal zijn deken er af.
loop ik weg om die deken even uit te kloppen....

kom ik terug ,staart helemaal in de frummels!!

Boos! Boos!

grrrrr..hij heeft wel jeuk dus..maar hij schuurde niet aan zijn manenkam gelukkig.
hij staat net sinds 3 dagen volledig in het gras,dat gras is al afgegraasd door de andere paarden ,maar misschien toch wat invloed?

verder kan ik geen plekjes vinden, wel is zijn koker nog dik.

Vlak de voedingswaarde van het gras niet uit Knipoog Zelfs als het heel kort is.
Het groeit momenteel mega hard.
Het is heel lang veel te koud geweest dit voorjaar en daarna inenen die hitte.
Het gras brult in korte tijd abnormaal hard de grond uit.
Vorig jaar konden onze meiden rond deze tijd best een uur in het gras maar nu mogen ze maar een half uur per dag. Het is hier momenteel veel te weelderig voor ze.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:17

Ja, mijn zeer ernstig eczeem paard heeft nog niet geschuurd! Ik weet niet wat me overkomt. Ze heeft haar eczeem deken nog niet aangehad. Ik voer wel een speciaal dieet ( bietenpulp, zemelen, biergist, witte thee, olie. En daarnaast appelazijn door het drinkwater ) Daarnaast was ik de manen en staart 1 keer in de week met teershampoo en smeer ik de manen en staart elke dag in met een zelf gemaakt mengsel van olijfolie met wat druppels eterische olie van knoflook, lavendel, patchouli, teatree en lemongrass. Toch heb ik het idee dat niet alleen dat smeersel werkt want ze had het ook altijd vreselijk op haar hoofd en buiknaad. Ik denk dat het dieet de grote succesfactor is.[/quote]

dit heeft de mijn dus ook ieder jaar hoofd en onder de buik die lijn zeg maar en staart en manen exceem en begon bij vorige eigenaar iederjaar rond maart en hij heeft nog geen verschijnselen.
ik heb een eigen huismiddeltje dat ik ooit op een shetje heb gebruikt en een jaar later was shetje er van af en heb dit vorig jaar ook op me haflinger gespoten en gesmeert heb hem alleen nog maar met teer en trea thea shampoo gewassen. zolang die deken niet nodig is gaat ie ook nog niet om bij mij....hoop dat ie zijn lichaam in waarde laat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:56

henny dat vermoeden had ik ook al hoor dat het misschien toch het gras kon zijn.
de temperatuur is gelukkig wat lager hier,dus meneer mag zich opmaken voor een stevige buitenrit...kan hij al dat lekkers weer verbranden Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:33

ellepel schreef:
henny dat vermoeden had ik ook al hoor dat het misschien toch het gras kon zijn.
de temperatuur is gelukkig wat lager hier,dus meneer mag zich opmaken voor een stevige buitenrit...kan hij al dat lekkers weer verbranden Knipoog

Inderdaad dat is DE methode om de afvalstoffen er weer uit te krijgen.
Rij ze Lachen