[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:44

Hij doet dat neus schudden in zijn stal, onder het zadel en in de trailer. Als ie eenmaal begint dan doet ie het overal, niet specifiek op de poetsplaats of met vaststaan dus.
dat gapen doet ie er normaal gelukkig niet bij, daar zou ik me anders idd zorgen om maken.

Voorjaarsgras heeft ie geen last van, hij gaat alleen in de zomer met vakantie de wei op.

Ik kan proberen een nieuw filmpje te maken tijdens rijden. Dit is al een oud filmpje wat ik had geplaatst omdat het nu dus weer begon.

hartstikke bedankt voor het meedenken, fijn!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:53

ja is zo moeilijk om van 1 filmpje dan wat te zeggen he, maar dat neusgefriemel herken ik niet echt bij headshakers.
hij knikte wel een keer zag ik,dat is dan meer typisch.. :j

ze zouden hem kunnen laten nakijken op neuspoliepen of andere zaken die niet kloppen in zijn neus?
schud hij in de wei dus ook zo?

ramasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:25

Bestel Zodiac, die van mij heeft in januari 2 weken op Utrecht gestaan. Vanwege headshaken. Hij vertoond net als die van jou rare fratsen met zijn neus. Dit is ook een symptoom van het headshake syndroom.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:41

Ellepel, hij gaat de wei op als ik met vakantie ben dus zou je niets kunnen vertellen over zijn gedrag op de wei...

jeetje ramasso, twee weken Utrecht voor head shaking. Wat lang! Was dat enkel voor onderzoek of ging het zo slecht met je paard?
Wat is er uit de onderzoeken gekomen en hoe gaat het nu met je paard?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:45

Ik herken het gewriemel met zijn neus ook niet als headsheaking.

ramasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:46

Hoi Zodiac, ja het was niet zn beste periode. Ike schud nu zo'n 2 jaar. Hij is in Bodegraven geweest en daar hebben ze door middel van verschillende onderzoeken idiopatisch headshaking geconstateerd. Na een periode van uittestten van verschillende medicijnen, craniosacraal therapie, manueel therapie, homeopathie etc. was Ike in december zo slecht dat ik hem zo niet langer wilde laten staan. (Inmiddels vertoonde hij ook het neusgefriemel, vreemde lipbewegingen en had hij "hangoren"). In Utrecht is hij opnieuw volledig onderzocht en zijn er verschillende testen (waaronder neurologische) gedaan. Zijn hoofdzenuwen waren zo geirriteerd, dat Ike hierdoor onwillekeurige bewegingen met zijn hele gezicht en oren maakte. In Utrecht is het gelukt om door middel van speciaal voer (nutri plus van Cavalor), gestoomd hooi en medicatie de prikkels te verminderen waardoor de zenuwen weer wat tot rust zijn gekomen. Weg is het niet, maar wel weer draagbaar voor Ike.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 01:16

Janouk friemelt ook met haar neus voor het shacken begint, net een konijntje.
Janouk doet het niet op stal en niet voor de koets. Wel als ze vrij buiten loopt en niet graast en tijdens het rijden onder de man.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:37

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:46

Hoi allemaal, ik kom even binnenvallen in dit topic. Ik had een filmpje van Appie van ellepel gezien dat aan het 'shaken' was en schrok toch wel, mijn paard doet dat ook maar vele malen erger :(

Is er iemand bekend met het samen gaan van COPD en headshaking? Tis voor mij een compleet nieuw onderwerp... De situatie: paard op pensioen, ong 22-23 jaar oud, COPD. Ik heb hem nu 2,5 jaar, daarvoor altijd op stal in de manege gestaan. Ik dacht altijd dat hij gewoon overgevoelig was aan vliegjes en daarom bij het minste vliegje zo loopt te schudden. Hij schudt zowel bij een stapritje onder het zadel als bij een wandeling aan de hand.

Ik kan eventueel wel een filmpje maken? Hoe zien jullie het verschil tussen headshaken en overgevoeligheid aan stof, vliegjes,... of is er geen verschil?

Ga ondertussen het topic even teruglezen :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:47

ik meld me ook weer ff :D

Gringo begon ong 2 weken geleden weer flink te briessen onderweg
maar de natuur loopt ook voor dit jaar en er zijn al pollen -O-

uit bloed onderzoek kwam dat hij op alles positief testte
bomen, grassen,insecten .....

hij heeft het vorig jaar super gedaan op injecties Voreen
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -suspensie

heb de DA gister gebeld en aankomende week komt hij weer een spuit zetten.
hij krijgt deze na 6 a 7 weken weer tot het seizoen over is
vorig jaar heeft hij dacht ik 3x een spuit gehad

gelukkig werkt dit bij hem, het was of pretnisolon capsules of deze spuit
op pretnisolon reageert hij niet goed,maar gelukkig hierop wel.

ik hoop zo weer een jaar verder te komen zonder Gringo erge jeuk klachten krijgt.

misschien is dit ook DE oplossing voor sommige hier in het topic :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:54

Solleke_Noah schreef:
Hoi allemaal, ik kom even binnenvallen in dit topic. Ik had een filmpje van Appie van ellepel gezien dat aan het 'shaken' was en schrok toch wel, mijn paard doet dat ook maar vele malen erger :(

Is er iemand bekend met het samen gaan van COPD en headshaking? Tis voor mij een compleet nieuw onderwerp... De situatie: paard op pensioen, ong 22-23 jaar oud, COPD. Ik heb hem nu 2,5 jaar, daarvoor altijd op stal in de manege gestaan. Ik dacht altijd dat hij gewoon overgevoelig was aan vliegjes en daarom bij het minste vliegje zo loopt te schudden. Hij schudt zowel bij een stapritje onder het zadel als bij een wandeling aan de hand.

Ik kan eventueel wel een filmpje maken? Hoe zien jullie het verschil tussen headshaken en overgevoeligheid aan stof, vliegjes,... of is er geen verschil?

Ga ondertussen het topic even teruglezen :)

Wat teruggelezen, mijn paard stopt met schudden als hij in de donkere schuilstal in een hoekje gaat staan. Zo ver mogelijk weg van de vliegjes dus. Dat lijkt dan toch eerder overgevoeligheid op vliegjes.. Nog maar even doorlezen :) In de winter schudt hij trouwens niet, enkel voorjaar en zomer en begin van de herfst.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:56

mirgino: lees in je link ook tegen COPD. Wat doet deze spuit juist, allergische reacties onderdrukken? Klinkt wel interessant..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:09

ik moet alleen oppassen voor HB
hij moet daarom s`nachts op stal met stro en klein beetje hooi
de weides zijn met te vet gras wat niet goed is voor paarden en al helemaal niet als ze met dit middel gespoten worden
heb gister nogmaals uitleg gehad omdat ik Gringo graag 24/7 op de wei wil in de zomer, maar dat zit er niet in.
hij mag niet te dik worden ik moet daar goed op letten
nu rij ik toch overdag en is daardoor al minstens 3 uur van de wei af
hij gaat om 8.00u de wei op tot 19.00u na gewenning

aankomende week mogen ze de wei op maar er staat echt hoog gras, we beginnen met 2 uurtjes [ ik laat hem nu al grazen aan de hand om te wennen ] en bouwen dat zo op
maar dat is het enige wat ik spannend vind aan dit medicijn

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:58

mirgino schreef:
ik meld me ook weer ff :D

Gringo begon ong 2 weken geleden weer flink te briessen onderweg
maar de natuur loopt ook voor dit jaar en er zijn al pollen -O-

uit bloed onderzoek kwam dat hij op alles positief testte
bomen, grassen,insecten .....

hij heeft het vorig jaar super gedaan op injecties Voreen
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -suspensie

heb de DA gister gebeld en aankomende week komt hij weer een spuit zetten.
hij krijgt deze na 6 a 7 weken weer tot het seizoen over is
vorig jaar heeft hij dacht ik 3x een spuit gehad

gelukkig werkt dit bij hem, het was of pretnisolon capsules of deze spuit
op pretnisolon reageert hij niet goed,maar gelukkig hierop wel.

ik hoop zo weer een jaar verder te komen zonder Gringo erge jeuk klachten krijgt.

misschien is dit ook DE oplossing voor sommige hier in het topic :j

Wat ontzettend jammer dat hij nu weer schudt! Waarom heb je besloten niet weer alternatief te behandelen maar juist regulier?

Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat de oorzaak van toen ook de weer de oorzaak is van nu.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:03

Solleke_Noah schreef:
Wat teruggelezen, mijn paard stopt met schudden als hij in de donkere schuilstal in een hoekje gaat staan. Zo ver mogelijk weg van de vliegjes dus. Dat lijkt dan toch eerder overgevoeligheid op vliegjes.. Nog maar even doorlezen :) In de winter schudt hij trouwens niet, enkel voorjaar en zomer en begin van de herfst.

Dat deed die van mij ook het liefst toen hij nog schudde! Heel herkenbaar.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:35

Hallo allemaal, ik heb een kennis met een ernstige head-shaker. Zij kwam na een lang traject met vee-artsen, lich onderzoeken, medicatie, neus netjes etc hier uit. Ik wilde hier deze link met jullie delen, intressant verhaal.
http://www.stalmireille.nl/blog

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:27

Ik heb mijn paard dmv rechtrichten idd ook helemaal shake-vrij gekregen.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:45

FCSA schreef:
Ik heb mijn paard dmv rechtrichten idd ook helemaal shake-vrij gekregen.

:j +:)+

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 17:18

singasong

het is geen schudden maar briesen
de pollen komen los in de buurt
vorig jaar heeft hij ook Voreen gehad en is super gegaan
daarom kies ik ook nu hier weer voor, is een stuk makkelijker dan dan paar keer per dag pilletjes geven

maar mocht hij ooit weer zo gaan schudden als als ruim 2 jr geleden dan ga ik wel weer terug daarnaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:39

Interessant stukje :j Heb zelf ook zeker het idee dat het hier met lichamelijke (en daardoor ev. geestelijke) ongemakken te maken heeft .. Ben wel benieuwd of we nog (veel) verbetering kunnen brengen. Hij zit in ieder geval wel een stuk vrolijker & beter in zijn vel de laatste tijd, dus we zullen het zien.

Vandaag wel weer gekke ervaring .. had de deken af gedaan toen ik aan kwam (hij heeft nog 300g op .. waar hij het overigens niet warm onder heeft, gek genoeg) en hij ging meteen lekker het zonnetje in en ondanks de beestjes vond hij het heerlijk. Geen briesen, geen gek gedoe, geen schudden ... Na een tijdje heb ik hem een andere deken op gelegd die naar mijn idee net wat krapper is (past wel, maar ben er nog niet 100% uit of het een goede deken is voor hem, is ook een ander merk enzo) en toen ging hij schudden? Niet fel, maar het viel toch ineens op .. Dus dan denk ik, misschien door druk op de schoft? Of op een andere plek? Beetje vergelijkbaar met paarden die onder het rijden schudden enzo ... Vandaar ook weer dat ik het idee heb dat het vooral vanuit die rug komt bij die van mij .. of ik het echt weg ga krijgen weet ik niet, zal de tijd uitwijzen ..

Morgen gaan we in ieder geval met de koets het bos in, het wordt 20°C en er zullen beestjes genoeg zijn .. Kan ik mooi zien wat hij doet qua schudden, zowel voor de koets als in het begin en na eventjes aan het werk te zijn ... Ben benieuwd :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:22

singasong schreef:
Solleke_Noah schreef:

Dat deed die van mij ook het liefst toen hij nog schudde! Heel herkenbaar.

Oh, wel herkenbaar dus -O- Ga het vandaag proberen te filmen, misschien zien jullie of het een reactie op vliegjes is of toch iets anders..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:30

mirgino schreef:
singasong

het is geen schudden maar briesen
de pollen komen los in de buurt
vorig jaar heeft hij ook Voreen gehad en is super gegaan
daarom kies ik ook nu hier weer voor, is een stuk makkelijker dan dan paar keer per dag pilletjes geven

maar mocht hij ooit weer zo gaan schudden als als ruim 2 jr geleden dan ga ik wel weer terug daarnaar

Ik heb de bijsluiter gelezen. Wat een rotzooi zeg!

Wat nu als het weer 'schimmels' zijn die het veroorzaken? In de bijsluiter staat dat je het dan niet moet gebruiken.

En er staat als bijwerking o.a. Cushing!!!

Wanneer een paard oud is kan ik me voorstellen dat je hem nog wilt oppeppen met hormonen maar zo'n jong paard als jij nog hebt..... zou je daar niet nog eens over nadenken?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:30

Solleke_Noah schreef:
Oh, wel herkenbaar dus -O- Ga het vandaag proberen te filmen, misschien zien jullie of het een reactie op vliegjes is of toch iets anders..

Bij jouw paard kan het heel goed zijn dat de vliegjes de trigger zijn. Maar dat is dan niet de oorzaak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:50

Hoe zit dat eigenlijk als vliegjes bv. de trigger zijn, maar niet de oorzaak .. Want ik denk dat dat hier het geval is (dat het dus vanuit de rug/zijn lichaam komt), aangezien hij het enkel gaat doen als er vanalles rondvliegt, heeft nu maanden niet geschud en nu sinds een weekje ofzo is hij weer bezig (zij het nog niet zo erg als zou kunnen) .. Hoe komt dit dan? Want de oorzaak is dan altijd wel aanwezig, waarom zijn dan die vliegjes de druppel? Wat heeft dat daarmee te maken zeg maar?

(geen idee of je daar iets over kan zeggen hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig ;) ).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:35

Sabine, je kunt het zien als dat de vliegjes, stof, regen, zonlicht of pollen de druppel zijn aan belasting die de aangezichtszenuw extra gevoelig maken. Maar er zijn nog veel meer triggers en ook oorzaken zoals een bacterie, virus of schimmels.
Waarom denk je dat de oorzaak in zijn rug zit?