[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emma_evg

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:04

Ik ga waarschijnlijk mijn profielwerkstuk over zomereczeem doen *\o/*
Ben alleen nog een beetje aan het dubben over mijn onderzoeksvraag, had eerst 'Hoe kun je de jeuk ten gevolge van zomereczeem bij paarden het beste onder controle houden?' maar dat is wel heeul erg breed. Dan moet ik omgeving, voeding, conditie, beweging, weidegang etc en alle smeersels/shampoos/supplementen/behandelingen enzo allemaal behandelen. Word heel veel. Maar aan de andere kant wil ik de onderzoeksvraag ook niet specifieker maken, ik bedoel, als ik dan toch bezig ben met dit onderwerp, dan wil ik het wel goed en compleet doen.
Word vervolgd iig.

Pony staat er hier rustig bij, af en toe een plekje en wel erger dan begin van vorig seizoen maar het valt mee. Nu nog zo houden <<)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:24

Ja. Ik heb getest. Middels artuvetrin. Alleen huidtesten gezien mijn monster geen bloed wou geven. Uitslag staat denk wel ergens in dit topic onder mijn berichten en anders wil ik wel eens zoeken.

Aan de hand daarvan gaan prikken met flesje voor haar gemaakt spul.

Ik hen niet de indruk gehad dat het iets deed. Maarrrr.. dat was ook deels de verwachting gezien ik en te laat begonnen ben toen. Eigenlijk moet je hiermee in de winter starten idealiter.
En ik had geen bloed uitslag erbij dus kans op meer allergieën dan ik injecteerde..

Bij honden is het uitvoerig getest. Werkt het ook echt goed (werk in gezelschapsdierenpraktijk)
Ze mogen het nog niet op de markt brengen voor paard omdat de testen gewoon nog niet uitvoerig gedaan zijn. Zullen ze ook niet gaan doen. Kost ze teveel geld. Maar ze hebben wel degelijk goede resultaten gezien.

Ik ben in de tussentijd van stal veranderd en hoop dat dit afdoende gaat werken icm met rsih ipv pyjama deken.

Daarom ben ik gestopt met prikken. Ook omdat ze me bijna de stal uitmepte als het weer tijd was voor onderhuidse injectie. Moest met praam. Was mevrouw het niet mee eens want het prikte die naald.

Terwijl ze normaal super braaf is.

Al met al.. het kan dus zeker. Liefst bloed testen icm huid testen. Huidtesten heb ik nog staan in de koelkast en zijn zo over te nemen. Heb je namelijk bijna niets van nodig en wij gebruiken ze in de praktijk niet verder.

Er zijn dus da die het niet doen. Maar als je zelf aangeeft dat je het wilt via artuvetrin en je da het gewoon moet insturen en jij het risico zelf loopt dat je geld stopt in iets wat misschien ( misschien ) niet afdoende werkt is dat je eigen risico neem ik aan.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:03

Hé,
Ik kom even met de deur in huis vallen als dat mag want ik weet het niet goed meer.
Vrijdag was ik voor het laatst op stal en nadat er toen een paard op mijn voet was gaan staan ben ik er 4 dagen dus niet geweest. Toen ik vanmorgen aankwam en bij mijn jaarling ging kijken schrok ik me rot!
Zijn benen zijn ongeveer kaal aan de voorkant, overal witte velletjes en roofjes, grote wonden en een heel vettig gevoel. Hier was vrijdag nog geen een schrammetje te zien! Toen ik er naar vroeg had iemand het blijkbaar maandag al gezien maar vergeten me het te zeggen...

Ik heb zijn benen gewassen met betadine zeep maar weet niet goed wat nu. Wassen met sebacil tegen mijten of wassen met imaverol tegen schimmel? Of beter niet wassen aangezien het open wonden zijn? De rest van de jaarlingen waar hij bij staat heeft niks en hij bijt er zelf in want ik zag bloed op z'n snuit..

Hij is een Clydesdale en is bijna 11 maanden oud
Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:15

Wassen met betadine kan natuurlijk niet snel kwaad.
Maar al die andere middelen zou ik nu zonder dierenarts overleg toch niet durven te gebruiken.
Ik zou ook zeker een schraapsel laten nemen, dan weet je tenminste waar je tegen gaat behandelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:36

Bijt hij er in? Dan jeukt het wel en komt toch vaak wel door mijt of luis.. stampt hij ook?
Nu weet ik dat sokkenpaarden gauw jeuk hebben .
heb zelf een tinker staan die een vrij staand paaltje gevonden heeft met gevolg dat die ook wat plekken op de achterbenen heeft...
Maar ze bijt niet, stampt niet dus gok ik dat het van verharen komt en omdat tinkers in mijn ogen toch wel lomp zijn schuren ze gewoon de boel meteen kapot :+

Maar of je behandeld tegen mijt of luis, schimmel op die plek komt niet vaak voor.
Of het komt van verharen, in elk geval goed dat je al even met betadine gewassen hebt.

Sebacil op open plekken mag geloof ik niet, desnoods kijk je het even een dag aan of de betadine wat gedaan heeft, eventueel wat vette uiercreme op de plekken en er omheen kun je wel met sebacil behandelen?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:44

Uiercreme heb ik! Dan doe ik dat alvast en kijk ik morgen even hoe hij er op reageert.

Ik heb hem niet zien stampen/bijten of jeuken maar dacht bloed te zien aan zijn neus

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:11

Bijten hoeft natuurlijk niet,paarden verzorgen hun wonden ook ,dus misschien heeft hij het zelf schoon willen likken.
Uierzalf is wat vettig, helpt vaak wel om dan zo een plek mooi te laten genezen.
Maar bij twijfel van mijt ofzo beter wel even de veeart vragen of je er iets voor krijgen kunt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:31

hallo ik kom ook weer binnen vallen.
Ben gelukkig jaren niet hier geweest.
Maar ik heb een nieuw paardje en ik denk niet dat ze zomer exzeem heeft maar wat jeukerig is ze wel.
Als ik ga poep scheppen gaat ze gelijk haar kin schuren tegen de handvaten van de kruiwagen bijv.
Maar ze heeft van de week ook de staart geschuurd tot hij eruit zag als een wc borstel.
Dit heeft ze vorig jaar of het jaar er voor ook eens gedaan bij de vorige baas.
Dat is dus nog goed te zien aan de staart.
Nu dacht ik eraan om derfen te bestellen. maar welke.
Mijn haflinger kon er jaren terug niet tegen, maar toen had je keus uit een derfen.
Welke kan ik het beste bestellen

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:00

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:08

Ik ben momenteel aan het zoeken naar een dierenarts of praktijk die allergietesten doen op paarden.
Van mijn dierenarts heb ik het advies gekregen om geen allergietest te laten doen omdat deze niet betrouwbaar zijn, maar omdat ik er maar niet achter kom of mijn paard zomereczeem heeft of grasallergie wil ik het toch graag laten testen om te kijken wat er uit komt.

Dus als iemand een tip heeft waar je een allergie test kan laten doen dan hoor ik het heeel graag!!
(Heb artuvetrin gekeken, maar die is voor mij wel heel erg ver weg. Liefst Zuid-Nederland!)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:16

Hoe doen jullie het met de exzeem dekens en het verharen? Die van mijn krijg er juist meer jeuk door,

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:25

JudithO: Nee, dat is geen eczeemdeken.

Mijn dierenarts heeft ook een allergie test gedaan bij mijn paard, d.m.v. bloed. Kwam o.a. ook zomereczeem uit, maar dat was niet de reden van het laten testen :) Daar doe ik nu ook geen behandeling voor, het gaat namelijk gewoon goed onder een eczeemdeken en de kans dat hij met behandeling zónder deken zou kunnen was nagenoeg 0% zei mijn dierenarts, dus dat gelaten voor wat het is. Voor de andere 3 allergieën (2 soorten voermijt/voorraadmijt en 1 soort huisstofmijt) wordt mijn paard nu sinds eind december behandeld met een desensibilisatiekuur. Via een vast schema krijgt hij om de x-tijd een serum ingespoten waardoor hij resistentie op zou moeten gaan bouwen. In juli hebben we het evaluatie gesprek of we er mee doorgaan en of het nut heeft (gehad). Moet zeggen dat het een hele periode echt super goed gegaan is maar dat hij recent toch weer een behoorlijk terugval heeft met dus ook terugkeer/verergering van de klachten (onuitstaanbare jeuk over zijn hele lijf.)
Dit alles is bij mij (via mijn dierenarts) via het EVL gegaan. Die stuurt het gewoon op daarheen en onderhoudt ook het contact met hun.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:54

Dat onderhuids jeuken had mijn merrie ook
Imuun systeem lag compleet op zijn gat door Lyme

Kwamen we achter na vele onderzoeken waaronder allergie test

Las hier van een nieuw paard met plee borstel staart
Aarsmaden al gecheckt ?
Daarvan gaan ze staart schuren nl

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:27

No_No schreef:
Jotoma schreef:
Lastig, zou t daarvoor toch moeten voelen. Lijkt ietsje op daas, maar ik heb ze nog niet zien vliegen. Lijkt ook op de sarcoid die mn paard had en begon als bult en toen een wrat werd, maar die waren niet gevoelig. Die waren ook wat harder.
Geen idee..

Ik denk dat je op mij regeert?
Sacroid is het niet gelukkig. Hij had het vorig jaar ook, ze trekken wel weg en in de winter geen last gehad.
Gisteren was ik aan het wandelen en volgens mij zat er in eens een daas op mijn arm :oo althans.. Dat denk ik want ik ben panisch voor grote insecten die in eens op mij zitten :o . Was vast een verdwaalde.

Op stal zijn alleen knutjes. Ik vermoed dus dat die echt de veroorzaker zijn.
Voor zijn koker zijn de bulten nog groter, duim breed.
In de zomer heeft hij ook een soort zomermok van waarschijnlijk de knutjes aan zijn benen dus daar ga ik flyboots voor aanschaffen en hopen dat het werkt.

Wat kan ik aan de koker doen? Lastige plek om een deken langs te doen >;)
In de zomer is het een dazenmagneet dus een deken moet hij wel op.

Er zijn dekens met een string voor de koker, ik dacht RSH (eczeempaarden.nl) en Snuggyhoods misschien ook wel. (Atorka)

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:37

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:33

Oke, dan waag ik me er niet aan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:52

Ayla schreef:
Ik kom even binnen vallen.. pony is vorig jaar begonnen met het schuren van zijn staart, daar is hij in de winter mee opgehouden en nu sinds een tijdje weer mee begonnen.. zijn staart ziet er nu zo uit en het word steeds erger:
[ [url=m/of5DCG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/N6S7uh.jpg]Afbeelding[/url] ]

In het midden van de staart wordt de staartwortel weer steeds kaler.. hij schuurt op stal, in de trailer heeft hij een staartbeschermer om aangezien hij zijwaarts vervoerd word. Grote kans dat het door gevoeligheid voor eiwitten komt, maar op dit moment staat hij maar 4 uur per dag op het gras en krijgt hij onbeperkt hooi op stal, daarnaast krijgt hij zo'n 250 gram Pavo Topsport (125 s'ochtends + s'avonds) per dag en vrijwel geen snoepjes/wortels/appels of ander spul. Ik wil hem liever niet van het gras af halen en op dit voer loopt hij erg goed, daar haal ik hem dus ook liever niet van af. Ik was zijn staart regelmatig met betadine shampoo en voorheen ook wel eens met tea tree shampoo, maar helaas werkt dat niet. Wellicht heeft iemand hier dé tip, zonder dat ik hem van het gras af hoef te halen of hoef te switchen van voer..?

Pavo....het grootste vergif dat er is, vooral voor excemers....

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:23

Even een opmerking in het algemeen.

Ik lees hier regelmatig dat paarden van de wei gehaald worden om jeuk te verminderen.

Die ergere jeuk op de wei hoeft echter niets met de consumptie van gras te maken te hebben.

Boven een vochtige lange wei is de concentratie knutjes aantoonbaar veel hoger dan boven een korte droge wei.

In dit geval hoeft je paard dus niet op een paddock te staan, maar voldoet een geschikte wei ook prima...het proberen dus zeker waard...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:36

papagroom schreef:
Even een opmerking in het algemeen.

Ik lees hier regelmatig dat paarden van de wei gehaald worden om jeuk te verminderen.

Die ergere jeuk op de wei hoeft echter niets met de consumptie van gras te maken te hebben.

Boven een vochtige lange wei is de concentratie knutjes aantoonbaar veel hoger dan boven een korte droge wei.

In dit geval hoeft je paard dus niet op een paddock te staan, maar voldoet een geschikte wei ook prima...het proberen dus zeker waard...

Kan ik me ergens voorstellen maar op onze weide van arme grond worden de paarden ook opgegeten door steekbeestjes (knutten?)
Ze zijn ook niet allergisch maar van zowel de rijke graswei als kuil als gewone brok gaan ze als idioten schuren dus ik zal toch het gras moeten beperken.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:23

emma_evg schreef:
Ik ga waarschijnlijk mijn profielwerkstuk over zomereczeem doen *\o/*
Ben alleen nog een beetje aan het dubben over mijn onderzoeksvraag, had eerst 'Hoe kun je de jeuk ten gevolge van zomereczeem bij paarden het beste onder controle houden?' maar dat is wel heeul erg breed. Dan moet ik omgeving, voeding, conditie, beweging, weidegang etc en alle smeersels/shampoos/supplementen/behandelingen enzo allemaal behandelen. Word heel veel. Maar aan de andere kant wil ik de onderzoeksvraag ook niet specifieker maken, ik bedoel, als ik dan toch bezig ben met dit onderwerp, dan wil ik het wel goed en compleet doen.
Word vervolgd iig.

Pony staat er hier rustig bij, af en toe een plekje en wel erger dan begin van vorig seizoen maar het valt mee. Nu nog zo houden <<)

En iets als 'hoe kan voer een bijdrage leveren aan zomereczeem bij paarden '

* wat is zomereczeem
* wat is ruwvoer
* wat is krachtvoer
* wat is de relatie tussen zomereczeem en voer (gebruik hiervoor bestaande onderzoeken ik heb nog een heel onderzoek van iemand die het over ZE Deed bij diergeneeskunde )
* wat heeft een paard met zomereczeem nodig als het gaat om voer

Dan kUn je zelfs nog een praktijk onderzoekje doen door een enquête in te laten vullen door eigenaren van paarden met ZE om te kijken wat ze voeren en of het werkt voor de ZE

Dit zou vast en zeker nog niet aan alle eisen voldoen maar inderdaad wat je had was erg breed en je moet het jezelf niet te moeilijk maken en denk ik bijna iedereen het er hier wel mee eens is dat voer een hoop doet met een paard met eczeem is het misschien wel interessant om je daarop te richten...

Als je het nog kleiner wil maken dan kun je een bepaald voer kiezen om het daar over te doen 'hoe draagt metazoa voer bij aan paarden met zomereczeem? '

Wat is zomereczeem
Wat is metazoa
Welke voedingsstoffen zitten in metazoa
Welke stoffen hebben wel/ geen positieve werking op ZE
Werkt metazoa voor paarden met eczeem (enquête in laten vullen en dan '..zoveel van de zoveel ingevulde enquêtes geeft aan dat metazoa een bijdrage levert aan ZE ..'
En je zou contact op kunnen nemen met de maker van metazoa om hem te vragen wat volgens hem de reden is dat het wel/ niet werkt

Hoe kleiner en specifieker je het onderwerp maakt hoe overzichtelijker en makkelijker je het voor jezelf maakt!

Succes! :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:29

Cambiar schreef:
Ayla schreef:
Ik kom even binnen vallen.. pony is vorig jaar begonnen met het schuren van zijn staart, daar is hij in de winter mee opgehouden en nu sinds een tijdje weer mee begonnen.. zijn staart ziet er nu zo uit en het word steeds erger:
[ [url=m/of5DCG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/N6S7uh.jpg]Afbeelding[/url] ]

In het midden van de staart wordt de staartwortel weer steeds kaler.. hij schuurt op stal, in de trailer heeft hij een staartbeschermer om aangezien hij zijwaarts vervoerd word. Grote kans dat het door gevoeligheid voor eiwitten komt, maar op dit moment staat hij maar 4 uur per dag op het gras en krijgt hij onbeperkt hooi op stal, daarnaast krijgt hij zo'n 250 gram Pavo Topsport (125 s'ochtends + s'avonds) per dag en vrijwel geen snoepjes/wortels/appels of ander spul. Ik wil hem liever niet van het gras af halen en op dit voer loopt hij erg goed, daar haal ik hem dus ook liever niet van af. Ik was zijn staart regelmatig met betadine shampoo en voorheen ook wel eens met tea tree shampoo, maar helaas werkt dat niet. Wellicht heeft iemand hier dé tip, zonder dat ik hem van het gras af hoef te halen of hoef te switchen van voer..?

Pavo....het grootste vergif dat er is, vooral voor excemers....

En waarom dan?

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 23:14

Is er hier iemand die Fibra anti itch heeft gevoerd of nogsteeds voert? Ben benieuwd naar eventuele ervaringen!!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 23:40

Kayleigh327 schreef:
Ik ben momenteel aan het zoeken naar een dierenarts of praktijk die allergietesten doen op paarden.
Van mijn dierenarts heb ik het advies gekregen om geen allergietest te laten doen omdat deze niet betrouwbaar zijn, maar omdat ik er maar niet achter kom of mijn paard zomereczeem heeft of grasallergie wil ik het toch graag laten testen om te kijken wat er uit komt.

Dus als iemand een tip heeft waar je een allergie test kan laten doen dan hoor ik het heeel graag!!
(Heb artuvetrin gekeken, maar die is voor mij wel heel erg ver weg. Liefst Zuid-Nederland!)

Hoi, ik heb mijn paard ook laten testen een aantal jaar terug en gewoon via de dierenarts in Bodegraven en die stuurde het dan op naar een laboratorium in Duitsland. Heeft een andere dierenarts bij je in de buurt ook die mogelijkheid misschien?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:28

kverhage schreef:
Is er hier iemand die Fibra anti itch heeft gevoerd of nogsteeds voert? Ben benieuwd naar eventuele ervaringen!!
ik voer het al jaren nu 6 jaar .Ik ben er zelf tevreden over ,mede door het fijne contact ook .Mocht je meer willen weten kan je me ook evt priveberichtje sturen hoor

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:28

kverhage schreef:

Voer het momenteel aan 2 paarden die overdag op paddock staan in combi met gras voor paar uurtjes. Op dit moment ben ik er nog niet zo lyrisch over, ik voer het nu 2 weken, maar maak de zak nog op en ga dan wel over op ander voer.