[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:58

ik geef de subli dieetmix, prima geschikt en zit genoeg aan vitamines in :j
kun je dat in de buurt krijgen?

en als je hem alleen op die vita marstall zet dan? dat kan toch ook?

eestheer

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:32

ja daar heb ik over nagedacht, maar ik ben bang dat hij dan te weinig energie krijgt.. ik heb gewoon niet zoveel verstand van voer, en vraag me gewoon af wat het beste is :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:02

te weinig energie?
voor wat?
train je heel zwaar dan?
ik denk dat het wel mee valt, mijn pony is bijna 22 en heeft er superveel energie van terwijl die er maar heel weinig van krijgt.
en hij heeft het dagelijks heel druk in zijn weide want hij moet zijn harem beschermen tegen een jonge ruin haha. :P

energie kun je ook uit andere zaken halen zoals het ruwvoer of simpel een scheutje olie over het voer heen, bijvoorbeeld omega olie, dan ben je ook klaar.
maar kijk eens of je wat info van internet kunt halen over energiewaardes uit krachtvoer?

Carolina_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:19

Ik gebruik Moa, en mijn paard reageert er heel goed op.
Ben in augustus er mee begonnen en na 2 weken had ik de deken eraf.
Het is logisch dat een paard minder nodig heeft dan een mens.
Een paard snoept niet en krijgt geen troep binnen, alleen brokken, gras, hooi/kuil.
Ik ben er zo enthousiast over dat ik zelf vertegenwoordiger ben geworden.

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:30

Voor meer energie ben ik pulpbrokjes gaan voeren met scheutje olie (Omega olie vd paardendrogist). Werkt perfect, pony is topfit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 07:20

Carolina_k schreef:
Een paard snoept niet en krijgt geen troep binnen, alleen brokken, gras, hooi/kuil.

nou......in gras zit ook troep hoor!
zure regen,zware metalen uit de grond...rara toevoegingen in het krachtvoer....kan nog wel even doorgaan.
dus valt wel mee :j

maar wat is moa?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:04

Zijn er mensen die hun paard hun eczeemdeken al terug opgelegd hebben?
Gisteren was het hier 11°C en ik zag mijn paard al vlijtig stampen met de achterbenen en zwiepen met de staart, ook als ik voor haar uier eens goed roskam gaat ze alvast in 'puur-genot-positie' staan :\

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:21

Carolina_k schreef:

Wat is MOA? Heb het even gegoogled, maar het is mij onduidelijk wat erin zit.........

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:00

Ik heb gesproken met de mensen die Moa promootten tijdens Horse Event.

Het verhaal wat zij hadden was voor mij erg ongeloofwaardig, het wondermiddel zou voor ieder paard werken en geen paard zou meer last van ZE hoeven te hebben.
Als ik één ding weet is dat geen paard met ZE gelijk is en dat wat voor het ene paard super werkt voor het andere paard niks doet.

Als dan iemand hier binnen komt vallen met de mededeling dat zij Moa gebuikt en meteen dealer is geworden, voelt dat voor mij als verkapte reclame i.p.v. dat het echt iets toevoegt aan de tips en discussies in dit topic.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:28

bedankt voor de tips. Ik denk ik dat ik gewoon alleen vito ga voeren, en eventueel als het nodig is er een olie overheen doe.

Ik heb mijn exceem deken nog niet op, paardlief heeft nog nergens last van! :D

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:31

ellepel schreef:
te weinig energie?
voor wat?
train je heel zwaar dan?
ik denk dat het wel mee valt, mijn pony is bijna 22 en heeft er superveel energie van terwijl die er maar heel weinig van krijgt.
en hij heeft het dagelijks heel druk in zijn weide want hij moet zijn harem beschermen tegen een jonge ruin haha. :P

energie kun je ook uit andere zaken halen zoals het ruwvoer of simpel een scheutje olie over het voer heen, bijvoorbeeld omega olie, dan ben je ook klaar.
maar kijk eens of je wat info van internet kunt halen over energiewaardes uit krachtvoer?

Ik vind het gewoon heel lastig als ik het allemaal op internet bekeek. Ik heb een tijdje geprobeerd alleen Vito Marstall te voeren, maar hier werd hij loom van.. Ik wil gewoon dat mijn paard het beste krijgt.. En ik snap er zelf gewoon niet zoveel van...
Maar misschien een idee om deze olie eroverheen te doen dan!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:51

Zonnebloemolie zou ook goed zijn heb ik ergens vernomen. Is een stuk goedkoper ook.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:11

Wat voor vragen heb je dan mbt voer. Ik heb laatst voor mijn paard berekend wat ik moet voeren.het enige wat ik niet meenam was hooi kuil stro. Maar mij was het hierna duidelijk hoeverl de behoefte paard was en hoeveel hij mrijgt en ben iets onder de Behoefte gaan zitten ivm kuil hooi etc. Misschien kan ik je helpen

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:45

Ik voer nu sportbrok en muesli. Ik voer dit omdat de vorige eigenaar dit ook voerde.
Nu vraag ik me de laatste tijd af of dit uberhaupt wel goed is.. Hij is goed op gewicht en ziet er netjes uit maar wat heeft mijn paard nodig, krijgt hij zo genoeg energie en vitamines binnen? kan ik minder voeren of is dit genoeg..
Daarnaast moet ik nu 1 keer in de maand een half uur heen en een half uur terug, in de auto zitten om deze sportbrok te halen, is dus absoluut niet handig (heb ook geen eigen auto, dus deze moet ik iedere keer lenen).. En dus was ik me aan het af vragen of hij deze brok wel nodig heeft, of dat ik dit op een andere manier kan oplossen..

In ieder geval heel erg bedankt alvast dat je wilt helpen :)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:45

Hee meiden,

m'n pony staat nu bijna 2 weken op de subli dieetmix. Het gaat wel beter, maar nog niet helemaal over. Nu heeft t ook te maken met dat er nog haar groeit op de kale plekken. Die jeuken nu nog. Wat ik me af vraag. Ik wil toch eens kijken als ik ze op hooi zet of het dan beter gaat. Staat nu op voordroog/kuil. Verschilt heel erg. Maar zal ik wachten tot ik wat langer de subli voer, of zeggen jullie gelijk op hooi zetten?

Seliennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:50

Hooi allemaal,

Heeft iemand ervaring met Pavo Care4Life ??
Is dit ook geschikt voor eczeemers ??

:)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:57

Die van mij kreeg gelijk jeuk.. en liet het na een paar dagen staan.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:41

Die van mij doen het goed op de C4L maar of het specifiek goed tegen de eczeem werkt durf ik nu nog niet te zeggen, wel zitten ze beter in hun vel en de vacht/hoeven zien er ook beter uit.
Ik heb er 1 die verdacht wordt van IR en de ander geeft in de zomer alle tekenen van ZE maar blijft in de winter ook wat gevoeliger op de huid. De IR dame gaat als een trein (wordt ik helemaal blij van), hopelijk gaat de C4L ook zo goed werken voor ZE dame

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:49

Ik denk dat heel veel paarden zonder krachtvoer kunnen wat betreft energie die ze wel of niet nodig zouden kunnen hebben.

Die van mij, 2 NFponies van 20 en 6 en een kruising kwpn x fries van 6, krijgen al een aantal jaar geen krachtvoer meer. Het paard heeft ZE en de senior is 2x bevangen geweest en die wou ik daarom geen krachtvoer meer geven.

Ze zijn fitter dan ooit op alleen hooi en beperkt gras als het land het toe laat. Met het oudje rijd ik nu trec wedstrijden, dus een weekend vol aan de bak, 6 uur te paard en nog steeds superfit alsof ze 3 weken stilgestaan heeft. *\%/* ~~}>
Ze krijgen voor de nodige vitamines een poeder wat ik aanleng met water en in een spuit geef (vinden ze heerlijk, vreten de spuit haast op). En 1x in de zoveel tijd wat geel lijnzaad tegen evt zand.

Ik denk dat het vooral een kwestie van wennen is van ons eigenaren om ze niks te geven :) , moest ik zelf ook, steeds het idee dat je iets vergeet of dat het sieluugg is omdat ze 'niks' meer krijgen. :+
Merk wel dat ze nu 's ochtends rustiger zijn als je komt, voorheen was het meteen schrapen en onrustig, wachten op biks of wat dan ook, nu staan ze mooi kalm te wachten tot ik klaar ben met het hooi.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:43

Ga weer eens inlezen hier. Heb ook een.eczemer.
Afgelopen seizoen was drama voor haar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:24

No_No schreef:
Zonnebloemolie zou ook goed zijn heb ik ergens vernomen. Is een stuk goedkoper ook.

en te eenzijdig aan een bepaalde omega, en dat is weer niet zo goed.
kan er ook voor zorgen dat paarden selenium tekort krijgen..dus beter gewoon wel wat meer geld aan je dier uitgeven en goede olie halen :j

pony33.
ik ben geen voorstander van geen krachtvoer geven, je hebt toch wel snel kans op magnesiumtekort, of seleniumtekort hier in nederland.
maar ik ben ook geen voorstander van het geven van veel krachtvoer. :D
je moet wel genoeg geven.
zeker een dier met een ziekte (en dat is zomereczeem)heeft wel wat extra aan viatmines nodig...liksteen kan dan al helpen

jij geeft dus geen brokken,maar wel vitamines, en dat zijn ze wel nodig :j :j

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:27

Welke vitamines voer jij?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:47

Hier is alles rustig. Paard heeft half oktober toch nog een stuk manen weg geschuurd. Groeit nu weer mooi aan maar vond het wel erg zonde. Is weer een les voor de volgende keer. Hij is geschoren en staat nu onder een normale winterdeken zonder hals.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:31

No_No schreef:
Welke vitamines voer jij?

Hoe kom je er nu achter welke vitamines je moet voeren.....

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:39

Voor het uitgebreid testen van een revolutionair,biologisch middel ben ik op zoek naar een aantal ernstige eczemers.
Info per P B.
Deelnemers bij voorkeur uit het Noorden des lands.