luve_rozes schreef:Ik lees hier mee, had tot vorig jaar een schurende Fries. Heb haar nu 2 jaar, en het eerste jaar in mijn bezit, op 2 jarige leeftijd, begon ze, wat later in het seizoen te schuren. Ze stond toen niet op het land. Ik heb haar toen onder begeleiding van een homeopaat, inwendig gereinigd, en het voer omlaag gedraaid, ze kreeg daarna 1 pavokoek per dag. Het jaar daarop ging ze op het land, dat was pachtland, wat niet netjes bemest werd, dus de voedingswaarde lag daar scheef, en het gras verkeerde waarschijnlijk best in 'stress', tenminste daar mag je vanuit gaan. Gereinigd heb haar heel eenvoudig met appelazijn, na de homeophatische kuur, verspreid over het seizoen.
Van een ander stuk pachtland win ik mijn eigen hooi, en door een HB paard hier, laat ik dat, na 1 maal organisch bemesten, net in bloei komen. Dat hooi is dus niet te rijk, en is gehooid op een punt dat de fructaan index laag was. Dat heeft ze hier dus altijd te eten gehad. De zomer van 2010 op het land heeft ze wel weer geschuurd, ondanks exzeemdek. Niet heel veel, maar toch.
Door de verhalen over de pavokoeken en jeuk, ben ik daar afgelopen januari mee gestopt. Ook heb ik besloten, haar niet meer te weiden, als test, en omdat het weidebeleid me niet aanstaat, van het pachtland waar ze op liep. Als KV krijgt ze sinds januari Marstall Ekzem. Ze heeft redelijk wat fijne schilfertjes in haar hele vacht en manenkam, dat spray ik in met tea tree olie, 30 druppels op een kleine liter water met een scheut melk, een week wel, een week niet, 1 maal per dag.
Ze gaat na 10u naar buiten, en voor 16u naar binnen, en krijgt dus hooi, zonder kunstmest, maar organisch bemest, en wat tegen de bloei gehooid is. En af en toe een weekje appelazijn. Geen exzeemdek meer op, dit jaar.Stal heb ik behoorlijk donker, met opzet, om het niet aanlokkelijk te maken voor alles wat vliegt.
Tot nu toe, schuurt ze niet. Het lijkt erop, ik zeg lijkt, dat ik met het voeren op laag suikergehalte, ook in hooi, en het regelmatig reinigen, met haar een goede stap heb gezet. Ik smeer dus ook niet, was haar ook niet, gebruik alleen de spray met tea tree, omdat ik geen 'ruis' op de lijn wil hebben, en niet het risico wil lopen, dat bepaalde ingredienten toch weer een neveneffect hebben.Ik denk wel, dat het 2 jaar geduurd heeft, om tot dit te komen. En, het seizoen is nog niet voorbij. Toch ziet het er positief uit.
Moet wel zeggen, dit paard was niet een extreme schuurder, die tot bloedens toe schuurde.
Ze is en blijft wel degene, die het meest gestoken wordt, door alles wat vliegt.
Thanks! Ik geloof ook dat voeding veel doet. Mijn 'ook niet zo erge excemer' doet het ook erg goed op aangepast voer, aangepast weidebeleid, drainage en derfen (ipv spray met tea tree). Gras is bij hem zeker een trigger! Ik heb een HB-er lopen en als ik hem 1 x per 2 dgn in het 'strafkamp' met de hb-er zet (dwz 3 sprieten en schraal hooi) gaat het redelijk goed, ivm vorig jaar 24/7 gras!