[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:23

Irmy schreef:
Deken heeft hij niet... De hooiruif weg halen gaat echt niet zomaar, het is een enorme hooiruif. Er staat ook een behoorlijk hekkenwerk bij zijn weiland, zijn er nog meer oplossingen?

Door een deken op te doen en in te smeren (met derfen)zorg je ervoor dat hij geen/weinig jeuk meer heeft en dus niet meer/ weinig gaat schuren.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:25

Irmy schreef:
Ik kom ook even iets vragen/vertellen, het blijkt namelijk dat mijn verzorgpony schuurt...
Hele plukken vallen uit zijn manen als je er zachtjes doorheen gaat. Hij had altijd dikke manen maar nu echt niet meer, alles valt eruit! Nu is het probleem dat je het weiland niet 'schuur-proof' kunt maken, hij schuurt ook aan de hooiruif. Zijn staart schuurt hij ook af en toe, maar daar vallen niet hele plukken uit.
Wat zijn jullie tips?

heeft hij altijd geschuurd?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:40

Breghje schreef:
MirandaFuego schreef:
Ooowh, ik ben wel een beetje teleurgesteld in onze poown.....hij pakte gister het flesje derfen toen ik Helly aan het insmeren was en heeft de helft eruit gegooid! :(

*Verbijt lach*

Volgens mij wil ie je iets vertellen meis.... _O-

Nou, ik heb hem wel wat 'verteld'.... :P
Hij is lichtelijk gestoord (lijkt op het vrouwtje O:) )en vind derfen lekker 8)7

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:42

Ik weet niet of hij altijd al heeft geschuurd, misschien helpen deze foto's? Foto 1 was 1 jaar geleden, net van de handelaar, de eigenaren weten niet veel van zijn verleden. Foto 2 is dit jaar, zijn manen en staart zijn wel gegroeid maar ik ben bang dat ze heel dun gaan worden. Zoals je ziet is het achterste deel van de manen altijd al kort geweest...
Een beetje de manen bijknippen helpt toch niks tegen het schuren?
AfbeeldingAfbeelding

MirandaMalik

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:48

De manen bijknippen helpt niet tegen jeuk.
Ik denk dat hij toen ook al schuurde, er zit toch wat los haar bovenop de manen en de staart is ook van boven geschuurd.
Je kunt proberen eerst met derfen te smeren maar waarschijnlijk is dit niet genoeg als hij al zo schuurt, dan zal je ook een deken op moeten doen, dan kunnen de mugjes niet meer steken.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:12

die van mij ben ik begonnen met derfen smeren,
eczema opgedaan, daarna gestopt met derfen ivm haaruitval, anti jeuk van efrata opgesmeerd, en andere vliegendeken opgedaan, toch af en toe blijven jeuken.

nu staat hij op een andere stal die meer lucht en zonder deken en druppel om de dag wat tea tree druppels van het kruidvat in zn manen en staart, dit gaan onwijs goed.

ik lees nu ook een 2e boek over zomereczeem waar het weer in word verteld hoe belangrijk goede voeding is, we stappen over op natuurlijk brok van hugho om te voorkomen dat hij nog last gaan hebben,

ik kan iedereen aanraden om het boek zomereczeem opgelost met voeding te lezen

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:01

Welk 2de boek is dat dan? Kan je de titel en schrijver effe geven? Dankuwel ;)

Ik heb er interesse voor, heb er al 1 gelezen van Nicolette Hebing. Het schuren is nog niet voorbij maar het is al wel heel wat minder. Ik ben er ook vast van overtuigd dat de oorsprong vanbinnen zit en het ligt aan al hetgene ze binnen krijgen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:26

Allergie heeft wel iets te maken met voeding, maar je kan er geen allergie mee oplossen, als het tenminste allergie is voor het speeksel van de culicoïdemug...
Ons paard heeft helemaal geen verandering ondergaan na verschillende voermethoden.
Zij staat altijd al buiten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:05

MirandaFuego schreef:
Breghje schreef:
*Verbijt lach*

Volgens mij wil ie je iets vertellen meis.... _O-

Nou, ik heb hem wel wat 'verteld'.... :P
Hij is lichtelijk gestoord (lijkt op het vrouwtje O:) )en vind derfen lekker 8)7

Wat jij hem vertelde kwam niet echt door de Bokt censuur zekers? O:)

Zo vrouwtje zo peerd idd, herken ook veel van Bregh in mezelf hihihihii!

Ze had een paar rechtopstaande haartjes bij haar schoft trouwens, maar niet gebroken, ze vond het niet heul errug lekker als ik er doorheen ging, dus heb de gok genomen. Ga morgen pas weer naar stal, en ze staat bloot...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:34

huid is rustiger geworden, en ze staat zelf ook rustiger in de wei.

domme doos, als ze zich nu al bij het begin had laten vangen en insmeren.
tis nu een schurftig schorriemorrie.

maar ze vind derfen ook fantastisch, misschien praatgroep opzetten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:41

je kunt manen sowieos niet bijknippen..afknippen kan wel maar er wat bij knippen?
:+ :P

irmy,kijk of de pony geen luis ofzo heeft,daar krijgen ze ook jeuk van

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:09

Ik lees hier mee, had tot vorig jaar een schurende Fries. Heb haar nu 2 jaar, en het eerste jaar in mijn bezit, op 2 jarige leeftijd, begon ze, wat later in het seizoen te schuren. Ze stond toen niet op het land. Ik heb haar toen onder begeleiding van een homeopaat, inwendig gereinigd, en het voer omlaag gedraaid, ze kreeg daarna 1 pavokoek per dag. Het jaar daarop ging ze op het land, dat was pachtland, wat niet netjes bemest werd, dus de voedingswaarde lag daar scheef, en het gras verkeerde waarschijnlijk best in 'stress', tenminste daar mag je vanuit gaan. Gereinigd heb haar heel eenvoudig met appelazijn, na de homeophatische kuur, verspreid over het seizoen.

Van een ander stuk pachtland win ik mijn eigen hooi, en door een HB paard hier, laat ik dat, na 1 maal organisch bemesten, net in bloei komen. Dat hooi is dus niet te rijk, en is gehooid op een punt dat de fructaan index laag was. Dat heeft ze hier dus altijd te eten gehad. De zomer van 2010 op het land heeft ze wel weer geschuurd, ondanks exzeemdek. Niet heel veel, maar toch.

Door de verhalen over de pavokoeken en jeuk, ben ik daar afgelopen januari mee gestopt. Ook heb ik besloten, haar niet meer te weiden, als test, en omdat het weidebeleid me niet aanstaat, van het pachtland waar ze op liep. Als KV krijgt ze sinds januari Marstall Ekzem. Ze heeft redelijk wat fijne schilfertjes in haar hele vacht en manenkam, dat spray ik in met tea tree olie, 30 druppels op een kleine liter water met een scheut melk, een week wel, een week niet, 1 maal per dag.
Ze gaat na 10u naar buiten, en voor 16u naar binnen, en krijgt dus hooi, zonder kunstmest, maar organisch bemest, en wat tegen de bloei gehooid is. En af en toe een weekje appelazijn. Geen exzeemdek meer op, dit jaar.Stal heb ik behoorlijk donker, met opzet, om het niet aanlokkelijk te maken voor alles wat vliegt.

Tot nu toe, schuurt ze niet. Het lijkt erop, ik zeg lijkt, dat ik met het voeren op laag suikergehalte, ook in hooi, en het regelmatig reinigen, met haar een goede stap heb gezet. Ik smeer dus ook niet, was haar ook niet, gebruik alleen de spray met tea tree, omdat ik geen 'ruis' op de lijn wil hebben, en niet het risico wil lopen, dat bepaalde ingredienten toch weer een neveneffect hebben.Ik denk wel, dat het 2 jaar geduurd heeft, om tot dit te komen. En, het seizoen is nog niet voorbij. Toch ziet het er positief uit.

Moet wel zeggen, dit paard was niet een extreme schuurder, die tot bloedens toe schuurde.
Ze is en blijft wel degene, die het meest gestoken wordt, door alles wat vliegt.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:06

zijn er al mensen die ervaring hebben met deze deken:
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id=10000028&itemno=3310015
zo ja is dit een goede deken.
wand heb nu een rambo, maar die is voor mijn merrie helemaal goed allen voor mijn fjord niet wand die groeit nog heel erg veel en dan vind ik het zonde zo veel geld uit te geven er voor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:01

gebruik de zoekfunctie even,ik heb de deken al voorbij zien komen in dit topic namelijk :j

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:44

Ik heb ook nog een vraagje :)

Bailey heefte echt behoorlijk eczeem en ondanks de deken toch soms wondjes op de singelplaats. Als het oppervlakkige dichte wondjes zijn ga ik gewoon rijden omdat ik anders de hele zomer niet zou kunnen rijden, maar het is natuurlijk niet zo fijn voor bailey.

Zijn er hier mensen die met bontonderleggers voor de singel rijden van Mattes? Positieve ervaringen? Hebben jullie het idee dat dit het ook echt aangenamer maakt voor het paard? Of schuurt het nu juist erger?

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:01

Tot gisteren heeft m'n haflinger zonder deken buiten gelopen, ze schuurde af en toe.
Nu staat ze sinds een week op een nieuw stuk gras en heeft ze meer jeuk, ik weet dat ze van veel/vers gras ook jeuk kunnen krijgen. Kan het dus zijn dat ze alleen last heeft van het nieuwe gras en niet zozeer van de mugjes? Heeft het dan zin om een deken op te doen als het alleen maar aan het gras ligt? En kan een paard ook alleen maar last hebben van gras, is dit dan wel zomereczeem of niet?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:02

@ Bailey: Wisse heeft dit ook elk jaar, twee soort van dazenbulten op de singelplek. Blijkbaar dus een gevoelige huid in de zomer, met wintervacht heeft hij er geen last van.
Ik heb deze onderlegger gekocht dit jaar;

Afbeelding

Afbeelding

E24,95 bij EJ, zijn van BR
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=1270005

De bulten zijn bijna weg, wel blijven ze nog heel lichtjes zitten, maar zijn nu niet meer kaal/open.
Misschien dat je met eentje met echt wol (dus Mattes inderdaad bijvoorbeeld) ze helemaal weg kunt houden.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:03

oke bedankt! Heb even gekeken en ze lijken me best fijn :j Moet dan wel de vzh variant hebben maar die hebben ze ook, dus geen probleem.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:15

hebben jullie ervaring met Equiderma wat door het voer gevoerd kan worden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:59

Anne77 schreef:
Tot gisteren heeft m'n haflinger zonder deken buiten gelopen, ze schuurde af en toe.
Nu staat ze sinds een week op een nieuw stuk gras en heeft ze meer jeuk, ik weet dat ze van veel/vers gras ook jeuk kunnen krijgen. Kan het dus zijn dat ze alleen last heeft van het nieuwe gras en niet zozeer van de mugjes? Heeft het dan zin om een deken op te doen als het alleen maar aan het gras ligt? En kan een paard ook alleen maar last hebben van gras, is dit dan wel zomereczeem of niet?

gras is vaak wel een oorzaak waardoor eczemers meer jeuk krijgen.
appie heeft gisteren per ongeluk te lang op een stuk lang gras gelopen en die verging vandaag van de jeuk.
ik moet er bij hem echt op letten dat hij zo weinig mogelijk binnen krijgt.
hij staat dus heel schraal en krijgt dagelijks wat hooi bij en vitamines..

en nog even demonstreren hoe paarden dan toch kriebelen als er niks om aan te schuren is:
Afbeelding

dan doen we dus gewoon zo! :D

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:00

joyce_eddy schreef:
hebben jullie ervaring met Equiderma wat door het voer gevoerd kan worden?

Ik geef dit nu zon 2 a 3 weken aan mijn pony.
Zou je eerlijk gezegd niet durven zeggen of het goed is of niet..
Volgens mij helpt het namelijk helemaal niet maar weet ook niet na een hoe lange tijd je verschil zou moeten zien...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:23

Anne77 schreef:

Bij mijn merrie maakt het iig niets uit, als ze geen gras krijgt heeft ze evenveel last.
Maar je ziet vaker dat als ze te rijk staan jeuk krijgen, maarja, dat is alleen maar een naam, jeuk is jeuk.
Het is meestal een combi van factoren.
Maar als je je paard op de paddock zet en ze heeft geen jeuk vind ik het geen zomereczeem.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:06

luve_rozes schreef:
Ik lees hier mee, had tot vorig jaar een schurende Fries. Heb haar nu 2 jaar, en het eerste jaar in mijn bezit, op 2 jarige leeftijd, begon ze, wat later in het seizoen te schuren. Ze stond toen niet op het land. Ik heb haar toen onder begeleiding van een homeopaat, inwendig gereinigd, en het voer omlaag gedraaid, ze kreeg daarna 1 pavokoek per dag. Het jaar daarop ging ze op het land, dat was pachtland, wat niet netjes bemest werd, dus de voedingswaarde lag daar scheef, en het gras verkeerde waarschijnlijk best in 'stress', tenminste daar mag je vanuit gaan. Gereinigd heb haar heel eenvoudig met appelazijn, na de homeophatische kuur, verspreid over het seizoen.

Van een ander stuk pachtland win ik mijn eigen hooi, en door een HB paard hier, laat ik dat, na 1 maal organisch bemesten, net in bloei komen. Dat hooi is dus niet te rijk, en is gehooid op een punt dat de fructaan index laag was. Dat heeft ze hier dus altijd te eten gehad. De zomer van 2010 op het land heeft ze wel weer geschuurd, ondanks exzeemdek. Niet heel veel, maar toch.

Door de verhalen over de pavokoeken en jeuk, ben ik daar afgelopen januari mee gestopt. Ook heb ik besloten, haar niet meer te weiden, als test, en omdat het weidebeleid me niet aanstaat, van het pachtland waar ze op liep. Als KV krijgt ze sinds januari Marstall Ekzem. Ze heeft redelijk wat fijne schilfertjes in haar hele vacht en manenkam, dat spray ik in met tea tree olie, 30 druppels op een kleine liter water met een scheut melk, een week wel, een week niet, 1 maal per dag.
Ze gaat na 10u naar buiten, en voor 16u naar binnen, en krijgt dus hooi, zonder kunstmest, maar organisch bemest, en wat tegen de bloei gehooid is. En af en toe een weekje appelazijn. Geen exzeemdek meer op, dit jaar.Stal heb ik behoorlijk donker, met opzet, om het niet aanlokkelijk te maken voor alles wat vliegt.

Tot nu toe, schuurt ze niet. Het lijkt erop, ik zeg lijkt, dat ik met het voeren op laag suikergehalte, ook in hooi, en het regelmatig reinigen, met haar een goede stap heb gezet. Ik smeer dus ook niet, was haar ook niet, gebruik alleen de spray met tea tree, omdat ik geen 'ruis' op de lijn wil hebben, en niet het risico wil lopen, dat bepaalde ingredienten toch weer een neveneffect hebben.Ik denk wel, dat het 2 jaar geduurd heeft, om tot dit te komen. En, het seizoen is nog niet voorbij. Toch ziet het er positief uit.

Moet wel zeggen, dit paard was niet een extreme schuurder, die tot bloedens toe schuurde.
Ze is en blijft wel degene, die het meest gestoken wordt, door alles wat vliegt.

Thanks! Ik geloof ook dat voeding veel doet. Mijn 'ook niet zo erge excemer' doet het ook erg goed op aangepast voer, aangepast weidebeleid, drainage en derfen (ipv spray met tea tree). Gras is bij hem zeker een trigger! Ik heb een HB-er lopen en als ik hem 1 x per 2 dgn in het 'strafkamp' met de hb-er zet (dwz 3 sprieten en schraal hooi) gaat het redelijk goed, ivm vorig jaar 24/7 gras!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 18:36

Het echte seizoen is natuurlijk ookwel begonnen en merk dat mijn IJslander begint te schuren. Lang niet zo erg als ik had verwacht, het is prima onder controle te houden. :) Ik gebruikte altijd Derfen als ik merkte dat ze begon met schuren. Maar vanmiddag ontdekte ik mooie vieze Derfen-bruine plekken op haar mooie witte stalwand. Dus ze schuurt ondanks de Derfen nogsteeds, of ze schuurt door de Derfen juist meer. Daar ben ik niet helemaal over uit.

Van een nieuwe stalgenoot, die ook een eczemer heeft, heb ik de tip gekregen pure teatreeolie te smerennop de plekken waar ze last had. Ze heeft het twee dagen geleden geprobeerd en ik heb niet meer gemerkt dat mijn IJslander schuurde (meestal zag je wat haartjes van de vacht in de staart hangen of op haar hooinet liggen).

Daarnaast heb ik haar volledig van de brok afgehaald. Ze kreeg voorheen een combi van Nature's Best en basisbrok. Nu krijgt ze alleen nog dr nature's best met een klein stukje pavokoek om het supplement voor haar luchtwegen in te doen :)
Hebben jullie ervaring met teatree olie?
Laatst bijgewerkt door Anne. op 02-07-11 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 18:39

Voer doet ook veel voor een ZE-er. Hoe meer afvalstoffen er in het lijf zitten, hoe aantrekkelijker voor de mugjes heb ik ooit eens gelezen.