[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ragala

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:15

mijn paard kostte 100 euro

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:50

Ik heb mijn pony laten castreren in de kliniek toen hij 2 jaar oud was.
Volgens mij was het iets in de 200 euro toen, hij bleef dan wel 5 dagen in de kliniek
Vond het allemaal erg meevallen, en er werd prima voor hem gezorgd Haha!

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 00:38

Ik heb bijna 3 maanden terug een jaarling gekocht (hij is nu 1 1/2 jaar). Er staat in zijn paspoort dat hij ruin is.
Ik heb alleen het vermoeden dat hij nog hengst is. Wat hoor je bij een jaarlinghengst te zien, normaal gesproken? Zijn ze dan al ingedaald op die leeftijd?
Als ik namelijk voel aan de betreffende plek, lijkt't alsof er binnenin in elk geval 1 testikel zit (+ een kleintje daarboven???) Je ziet er aan de buitenkant niks van, er hangt zeg maar alleen een klein plooitje tussen zijn achterbenen. Hij reageert er ook niet op als ik daar voel.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:55

Het kan zijn dat het al eerder vermeld is, mijn excuses daarvoor.. maar wat is een normale/ideale leeftijd om een hengstje te laten castreren?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:44

2 / 2,5 jaar ongeveer denk ik...

Die van mij word dalijk op 15 maanden gedaan, kan ook prima, zolang beide balletjes maar zijn ingedaald.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:16

Thnx!

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:33

Ik had een nieuw topic gestart bij paardenpraat maar misschien past mijn vraag of eigenlijk jullie mening wel beter hier. Dus:

Ik ben op zoek naar een en heb een erg leuke 2,5 jarige gezien die mij op veel manieren aansprak.
Er is alleen één maar... dat is dat hij in mei is gecastreerd. Waarna hij het land op is gegaan. Deze castratie is gaan ontsteken en daar is hij flink ziek van geweest. Zo gauw de ontsteking werd opgemerkt is de boel weer open gesneden zodat de troep eruit kon. Nadat de wond weer open was gemaakt is hij weer het land op gegaan en leek het beter te gaan. Hij was erg mager geworden maar kwam steeds meer aan.
Nu staat hij sinds een paar dagen voordat ik ben wezen kijken (nu dus ong. 1 1/2 week geleden) op stal en toen bleek dat er toch nog een ontsteking zat want op zijn benen en onder de leeggehaalde balzak hingen pus druppels. Gelijk na het weekend dat ik ben wezen kijken is de vee arts gebeld en is er met een antibiotica kuur begonnen. Hij zit nu op de zevende dag van de kuur en die kuur duurt 10 dagen. Nadat de veearst erbij is geweest was zijn mening wel probeer eerst de antibiotica en mocht dit niet werken dan moet hij waarschijnlijk geopereerd worden om de bron van de ontsteking weg te halen.

Zover ik weet was het geen klophengst en is hij gewoon staand gecastreerd. Hij staat namelijk op een handels stal waar ze 2 jarige op kopen en dan worden er vaak een stuk of 20 tegelijk gecastreerd waarna ze nog enige tijd het land op gaan voordat ze verkoop klaar worden gemaakt.

Voor de rest zit hij goed in zijn vacht, kijkt hij helder uit zijn ogen, glimt hij mooi en alhoewel hij wat jong en wat wantrouwig nog was, was hij wel nieuwsgierig en kwam hij wel naar me toe.

Maar al met al duurt dit gedoe van de castratie wel al ong. 4 maanden.

Ik weet niet zo goed wat ik daar van moet denken. Ik ga proberen morgen contact op te nemen met de veearts om ook zelf zijn mening te horen maar ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan denken.

De eigenaren doen in ieder geval nu hun best om het paard weer helemaal gezond te krijgen ook als dat een operatie betekent.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:09

Mijn nieuw aan te kopen paard is ook net gecastreerd (13 dagen geleden) Bij de klinische keuring scheen hij bij zijn lendenen (rug) erge pijn te hebben..
Hebben jullie dit ook bij jullie paard gezien na de castratie?

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:36

Tobila schreef:
Ik heb bijna 3 maanden terug een jaarling gekocht (hij is nu 1 1/2 jaar). Er staat in zijn paspoort dat hij ruin is.
Ik heb alleen het vermoeden dat hij nog hengst is. Wat hoor je bij een jaarlinghengst te zien, normaal gesproken? Zijn ze dan al ingedaald op die leeftijd?
Als ik namelijk voel aan de betreffende plek, lijkt't alsof er binnenin in elk geval 1 testikel zit (+ een kleintje daarboven???) Je ziet er aan de buitenkant niks van, er hangt zeg maar alleen een klein plooitje tussen zijn achterbenen. Hij reageert er ook niet op als ik daar voel.

Weet iemand hier misschien een antwoord op Bloos Haha! ?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:53

Klein plooitje? Als die ballen er zijn uitgehaald blijft natuurlijk vel over dat zou een plooitje kunnen zijn, dan zie je dus geen ballen, maar gewoon overtollig vel... Heb je misschien een foto?
Denk dat dat t gewoon is, maar hoe oud zou hij dan gecastreerd zijn? Anderhalf kan wel ken ook een ruin die op zn anderhald was gecastreerd maar dat vond ik altijd al jong, Hangt er gewoon van af of die balletjes al ingedaald waren...

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:23

Het plooitje ziet er eigenlijk hetzelfde uit als bij de twee oudere ruinen, die bij hem in de wei staan. Ik weet niet hoe oud hij was toen hij gecastreerd zou zijn. Hij is "gered" van de slager samen met nog een aantal hengsten/ruinen. Hij is geboren op een grote paardenmelkerij. Ik weet dus niet hoe oud hij exact is (in elk geval 2007), maar ik denk wel ruim 1,5 als ik zo naar zijn bouw kijk.... Dit is hem:
Afbeelding

In zijn paspoort staat dat hij geruind is, maar als ik op de plek van het plooitje voel, dan lijkt't alsof ik aan de binnenkant een grote en een kleine testikel voel (zijn niet zichtbaar aan de buitenkant, enkel het plooitje). Als hij toch nog hengst zou zijn, zouden zijn testikels toch inmiddels ingedaald moeten zijn, of toch niet?

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:49

Het lijkt me slim dan de DA te laten kijken/voelen, die kan je een beter antwoord geven dan wij Ja

XxDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:17

ik had een andalusier hengt.. het is nu een ruintje.. Hij is eigenlijk nog steeds heel druk en doet nog alsof het een hengst is. Hij staat ook op stal met 3 merries, trekt dat weg of zal dat zo blijven?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:51

hoelang is hij al ruin? en hoe oud was hij toen hij geruind werd?
Als hij allang ruin is, kan het zijn dat het een klophengst is.
Maar het kan ook zijn opvoeding zijn of het is zijn 'karakter' om stoer te doen tegenover de dames, omdat hij lang hengst is geweest...

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:19

Kan prima hoor in de herfst, lekker buiten houden, en twee keer per dag afspuiten met koud water om de zwelling te verminderen en de boel schoon te houden.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:04

Ziggy word morgen gecastreerd Lachen
Staand en gaat daarna het land weer op.
Is het handig om hem dan in zijn vast groepje hengsten te zetten, of even apart?
(als hij apart staat word hij wat nerveus, in zijn vaste groep speelt hij vaak, en dat gaat vaak wat ruig)
Wat is het beste?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:03

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:11

Vraagje:

Ik wil graag mijn 3 draverhengsten laten castreren. Ze zijn allemaal zo rond 1,5 jaar. Is het uberhaupt goed om ze op deze leeftijd te castreren. Heb ergens ook gelezen dat leeftijd niks uitmaakt. Maartoch even de vraag. Ohja,, mogen ze daarna gelijk weer het land op? of moeten ze een paar dagen op stal staan? ivm infecties enzo.

Ik laat ze trouwens castreren omdat ik bang ben dat ze straks onhandelbaar worden. 1 draver is al een 'echt' hengst. Hij begint al helemaal te mekkeren als hij een merrie ziet. De andere 2 zijn iets jonger, 1 a 2 maanden. Zij zijn nog geen echte hengsten. Maar omdat ze samen staan doe ik ze liever allemaal te gelijk.

Hebben jullie nog verdere tips als het gaat om castratie? Of hoef ik me nergens zorgen over te maken?

groetjes.

(ps. ik heb niet het hele topic doorgelezen).

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:41

daantje99 schreef:
Vraagje:

Ik wil graag mijn 3 draverhengsten laten castreren. Ze zijn allemaal zo rond 1,5 jaar. Is het uberhaupt goed om ze op deze leeftijd te castreren. Heb ergens ook gelezen dat leeftijd niks uitmaakt. Maartoch even de vraag. Ohja,, mogen ze daarna gelijk weer het land op? of moeten ze een paar dagen op stal staan? ivm infecties enzo.

Ik laat ze trouwens castreren omdat ik bang ben dat ze straks onhandelbaar worden. 1 draver is al een 'echt' hengst. Hij begint al helemaal te mekkeren als hij een merrie ziet. De andere 2 zijn iets jonger, 1 a 2 maanden. Zij zijn nog geen echte hengsten. Maar omdat ze samen staan doe ik ze liever allemaal te gelijk.

Hebben jullie nog verdere tips als het gaat om castratie? Of hoef ik me nergens zorgen over te maken?

groetjes.

Ziggy is vandaag gecastreerd en hij is nu 16 maand, dus net zo oud als die van jou.
Het belangrijkste is dat de twee balletjes helemaal zijn ingedaald. Als dat zo is, kunnen ze er zo af.
Het land op is schoner dan op stal blijven staan, dus ik zou ze buiten zetten.
Die van mij is ook gewoon weer in de groep gegaan, en dat ging hardstikke goed.

Als ik het nog een keer zou moeten doen, zou ik het precies zo doen! Ik was me ook zorgen aan het maken, maar dat was nergens voor nodig Knipoog
Succes ermee!

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:31

Ik heb nog een paar vraagjes Tong uitsteken

Hoeveel kost een castratie eigenlijk?
Waar wordt het meestal gedaan?
Kunnen ze daarna wel gelijk weer goed lopen? (honden slepen namelijk hun achterbenen nog een dag mee).

Mooi dat het bij Ziggy goed is gegaan. Ook goed om te horen dat het in de groep gelijk goed ging. Lachen

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:42

het kostte mij 60 euro, omdat de veearts de vader van de stalhouder is. Hoe de prijzen noraal zijn ligt eraan hoe het gebeurd. Zelfde geld voor 'waar'.
Ziggy is gewoon staand gedaan op stal.(dus eerst een prikje om suf te worden in de hals, daarna een verdoving bij de ballen, en na afloop nog eentje met antibiotica).
Waren binnen een kwartiertje klaar.
Daarna was hij nog wat suf en wankelig, maar dat was na 15 minuten ook wel weer over.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:59

Oh okee ik snap het.

Een narcose is natuurlijk duurder. Ik denk dat ik ze ook netzoals jou in de stal laat castreren. En als ze alle 3 suf zijn dat kan de een de ander ook niet pesten. Dus dat is ook wel handig.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:10

@ tobila; bij die van mij komen nu de ballen tevoorschijn, het is nog heel weinig, maar ik denk dat ze er over een paar maanden wel zitten.

Daarnaast zag je bij mijn shetten pas échte ballen hangen toen ze ruim 2,5 waren..het kan dus zomaar nog een jaar duren.

Ik wil die van mij graag van het voorjaar laten casteren, zodat ie straks gewoon bij mijn merrie's op het land kan...

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:13

Ik heb vanmiddag iemand gesproken, diegene laat zijn paarden altijd door een dierenarts castreren die er altijd na die tijd een knoopje in legt. De gewoonlijke methode is toch gewoon dichtnaaien? Of zie ik dat verkeerd. Die dierenarts deed dat trouwens omdat je dan kunt voorkomen dat de hechtingen scheuren.

Hoe denken jullie over deze methode?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:39

bij die van mij is de wond gewoon open gelaten, zodat, mocht het ontsteken, alle viezigheid eruit kan lopen..