Lappie_lap; mijn pony heeft ook nog vrij weinig klachten en is nooit bevangen geweest, maar mij is verteld dat JUIST paarden die nog zo goed zijn veel baat hebben bij pergolide.. ook ter voorkoming van complicaties. Zij heeft ook veel kreupelheidsproblemen gehad, die achteraf mogelijk door de cushing kwamen. Ik was al 3 jaar aan het tobben met haar, maar ondanks wat kleine afwijkingen op de foto's kon geen veearts de kreupelheid echt duidelijk verklaren. Sinds ze op de pergolide staat gaat het eigenlijk heel erg goed, ze is sindsdien (een half jaar) niet meer onregelmatig geweest. *klopt dat meteen weer af

Fargo; luzerne heb ik vorige winter gevoerd en daar kwam ze ook wel wat van aan, maar nog niet voldoende. Ik ben bang dat als ik daar veel meer van ga voeren, dat ze een scheve verhouding calcium/fosfor binnen gaat krijgen, aangezien ze nauwelijks granen krijgt (= zetmeel).. vandaar dat ik nu de subli ga proberen, daar zit overigens ook luzerne in

Mexxuna; vervelend dat Luna een terugval heeft.. Wat betreft de brokken; ik zou wel oppassen! Er zijn ook voedermiddelen die meer geschikt zijn voor paarden met chronische hoefbevangenheid/cushing, maar het is wel erg lastig iets te vinden omdat hoefbevangenheid over het algemeen niet samen gaat met paarden die vermageren. Het is belangrijk om te letten op de hoeveelheid suiker/zetmeel in het product. Liefst onder de 12%.
Marstall, st hippolyt en Dodson & Horrell hebben producten voor insulineresistente paarden, het nadeel is alleen dat ze daar ook nauwelijks van aankomen. Mij is geadviseerd om veel olie bij te voeren (vet is goed te verteren door paarden) en als je muesli geeft een muesli te kiezen met een zo hoog mogelijk percentage aan ontsloten granen. Geen melasse en ook zeker geen mais oid gaan geven, daar zit heel veel zetmeel in.
Subli Seniores Priores is ook een veilig voer (6% zetmeel, is erg weinig) en het is een dikmaker, dat ben ik nu dus aan het uitproberen bij Evita