Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:31

Sterkte met het verlies van je paard Garny.. ik deel jouw mening helemaal. Evita gaat ook gewoon het land op met andere paarden ondanks de risico's die het met zich mee brengt (bevangenheid en vooral het risico op een trap/botbreuk), ondanks dat ik het soms heel eng vind. Ik heb liever dat ze nog even gelukkig leeft dan nog 10 jaar "veilig" en apart in een stal/uitloopje.

Lappie_lap; mijn pony heeft ook nog vrij weinig klachten en is nooit bevangen geweest, maar mij is verteld dat JUIST paarden die nog zo goed zijn veel baat hebben bij pergolide.. ook ter voorkoming van complicaties. Zij heeft ook veel kreupelheidsproblemen gehad, die achteraf mogelijk door de cushing kwamen. Ik was al 3 jaar aan het tobben met haar, maar ondanks wat kleine afwijkingen op de foto's kon geen veearts de kreupelheid echt duidelijk verklaren. Sinds ze op de pergolide staat gaat het eigenlijk heel erg goed, ze is sindsdien (een half jaar) niet meer onregelmatig geweest. *klopt dat meteen weer af Knipoog * Ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat het daar door komt, maar het is wel erg toevallig..

Fargo; luzerne heb ik vorige winter gevoerd en daar kwam ze ook wel wat van aan, maar nog niet voldoende. Ik ben bang dat als ik daar veel meer van ga voeren, dat ze een scheve verhouding calcium/fosfor binnen gaat krijgen, aangezien ze nauwelijks granen krijgt (= zetmeel).. vandaar dat ik nu de subli ga proberen, daar zit overigens ook luzerne in Lachen

Mexxuna; vervelend dat Luna een terugval heeft.. Wat betreft de brokken; ik zou wel oppassen! Er zijn ook voedermiddelen die meer geschikt zijn voor paarden met chronische hoefbevangenheid/cushing, maar het is wel erg lastig iets te vinden omdat hoefbevangenheid over het algemeen niet samen gaat met paarden die vermageren. Het is belangrijk om te letten op de hoeveelheid suiker/zetmeel in het product. Liefst onder de 12%.
Marstall, st hippolyt en Dodson & Horrell hebben producten voor insulineresistente paarden, het nadeel is alleen dat ze daar ook nauwelijks van aankomen. Mij is geadviseerd om veel olie bij te voeren (vet is goed te verteren door paarden) en als je muesli geeft een muesli te kiezen met een zo hoog mogelijk percentage aan ontsloten granen. Geen melasse en ook zeker geen mais oid gaan geven, daar zit heel veel zetmeel in.
Subli Seniores Priores is ook een veilig voer (6% zetmeel, is erg weinig) en het is een dikmaker, dat ben ik nu dus aan het uitproberen bij Evita Lachen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:41

Lappie Lap: willy krijgt inderdaad ook magnesium (was ik vergeten te vermelden). Verder krijgt hij MSM met glucosamine erdoor en echinae druppels voor de weerstand.

Wij geven Willy Havens muesli, de groene en de blauwe variant; goed verteerbaar en niet te rijk.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:14

de groene en blauwe, welke zijn dat ook alweer?
Ik heb vroeger altijd havens gevoerd, maar ben daarmee gestopt toen Evita symtomen van insulineresistentie kreeg. Volgensmij was het de kruidenmuesli die wel 46% (!) suiker en zetmeel bevat terwijl die muesli voor sobere paarden werd aangeraden, dat vindt ik echt onnodig veel... Ik geloof dat ze toendertijd ook geen melasse-vrije muesli hadden, maar misschien is dat nu anders?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:08

http://www.paardenvoeders.nl/page11.html

Hier staan ze op een rij. Het eiwit gehalte en de verteerbaarheid van eiwitten is volgens mij met name ook heel belangrijk. Ik focus niet alleen op suikers, mijn vader had suikerziekte en ik probeer de ervaringen die ik daarvan onthouden heb te benutten. Bijv hij mocht best wel af en toe stukje ontbijtkoek hebben ondanks dat daar suiker in zat, etc.
Als een paard met cushing meer op orde is omdat hij medicijnen krijgt, wordt in veel gevallen de suikerhuishouding/insulineresistentie ook weer beter. Maar ben wel benieuwd of dat bij de paarden waar echt insuline-resisitentie is geconstateerd dat ook het geval is? Ervaringen bij jullie?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:34

Bij Evita is geen insulineresistentie vastgesteld dmv bloedonderzoek (schijnt erg moeilijk te testen te zijn), maar de uiterlijke symtomen zijn zo duidelijk dat je er niet omheen kunt eigenlijk.. De veearts had zo'n extreme manenkam nog niet vaak gezien.

Ik merk nu met de medicatie duidelijk verschil met andere zomers!! Ze heeft deze zomer voor een groot deel dag en nacht op het land gestaan en haar manenkam is wel dikker/harder geworden, maar nog niet de helft van wat het de jaren daarvoor was. Vroeger kreeg ze ook altijd een hele dikke buik en een harde bult boven haar staartwortel, die heeft ze dit jaar bijna niet gehad. Nou moet ik er wel bij zeggen dat Evita het voorjaar een graaskorf om heeft gehad en dat ze nu voor het eerst de hele zomer magnesium bij heeft gekregen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:41

Weten jullie trouwens of Parlodel onder de dopinglijst valt van knhs?
Ik heb hem bekeken, maar ik kan de werkzame stof niet vinden op de lijst.. hoop dat ik gewoon kan starten onder invloed van parlodel...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:56

Ik zou het niet weten of Parlodel verboden is. Gaat het weer wat beter met Luna inmiddels?

Ik neem hier nog even een linkje op naar scheerpatronen. Heb hier indertijd veel aan gehad toen we Willy wat verkoeling wilden geven. Inmiddels scheren we hem niet meer omdat hij gewoon dunner in zijn vacht zit en niet meer zo zweet en van slag is als zo'n kleine 2 jaar geleden.

http://www.cavaletti.nl/viewtopic.php?f=11&t=49928

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:10

Ja luna gaat al wat beter, ik denk dat alle kleine veranderderingen te maken hebben met haar verhuizing, we zijn nl verhuisd van stal.

Verder staat ze voor het eerst in 2 jaar om de dag op de wei, ongeveer 4 uur per dag.
Want als ze langer op de wei staat wordt ze een soort van "gefrustreerd" dan trekt ze het gras heel nijdig uit de grond, en wordt ze druk.. heel raar, als we haar dan op stal zetten wordt ze weer rustig..
het blijft een apart dier! Knipoog

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:59

Mexxuna schreef:
Ja luna gaat al wat beter, ik denk dat alle kleine veranderderingen te maken hebben met haar verhuizing, we zijn nl verhuisd van stal.

Verder staat ze voor het eerst in 2 jaar om de dag op de wei, ongeveer 4 uur per dag.
Want als ze langer op de wei staat wordt ze een soort van "gefrustreerd" dan trekt ze het gras heel nijdig uit de grond, en wordt ze druk.. heel raar, als we haar dan op stal zetten wordt ze weer rustig..
het blijft een apart dier! Knipoog

Verhuizingen en de gerelateerde stress die paarden dan altijd wel hebben zal inderdaad invloed hebben op haar stabiliteit en hoe ze zich voelt. Wat apart dat ze na meer dan 4 uur een beetje narrig wordt.. Daar weer eens even over nadenken wat dat dan kan zijn..

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:18

Fargo;
misschien omdat ze denkt dat ze naar binnenmoet na een paar uur.. ze gaat echt als een gek tekeer met 't gras... heel vreemd
Luna heeft áltijd met eten; het-moet-zo-snel-mogelijk-op-mentaliteit...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:30

Rava heeft echt een najaars dip ze wil niet meer mee wandelen of rijden, ja een klein stukje en dan vlug terug.
Ze kijkt ook een beetje sip behalve als ze het land op mag maar na dat uur moet ze eraf en dan is ze beetje pissig.
Baal er wel van maar er is ook een pluspunt, de vacht is nog niet superdik of lang dus daar ben ik blij mee.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:03

Nou het heeft even geduurd, maar ook wij zijn inmiddels paar stappen verder. Door alle gedoe even niet op het forum geweest (sorry), maar nu dan eindelijk een update.
We hebben besloten voor een compleet bloed en urineonderzoek om een goed totaalbeeld te hebben van haar gezondheid en aan de hand daarvan dus een goede beslissing te kunnen nemen.
Uit bloed en urineonderzoek zijn alleen zaken gekomen die te maken hebben met cushing, gelukkig niet ook nog andere ellende.
Dus ontstekingscellen (nutrofielen) te hoog, veel witte bloedcellen, leukocyten verhoogd , lymfocyten verhoogd (wat wel wer gunstig zou zijn omdat dit aangeeft dat lichaam wel aan het werk is tegen ontstekingen). Ook spierenzymen verhoogd (weet iemand wat dit betekent?). En natuurlijk verhoogd cortisol. Verhoogd glycose (dit komt door cortisol, dus is geen ' normale suikerziekte') en antistoffen zijn te hoog.
Dit alles duidt dus op cushing en doorlopend acute en chronische infecties.

Veearts besteld nu Pergolide en komt begin volgende week langs om nog wat zaken door te spreken. VA geeft wel aan dat het afwachten is in hoeverre Pergolide haar gaat helpen. Maar daar duimen we dan maar voor...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:19

Sylvia80: Hééé dat is goed nieuws (dat er pergolide besteld gaat worden). Is je DA toch omgegaan want hij wilde eerst lysodren oid bestellen? Je moet nog wel een beetje meer vertellen hoor als je tijd hebt! Knipoog Haha!

Er is dus Cushing geconstateerd, op zich niet leuk maar in principe weet je nu in ieder geval wat er aan de hand is. Fijn dat er verder niets raars mis is behalve de echte cushing dingen. Spierenzym weet ik zo niet; ik weet wel dat ze hun spieren verliezen als je niet uitkijkt en dat er grote spierspanning kan zijn door de cortisol (stress) dat ook op de spieren slaat. Magnesium helpt namelijk ook tegen die spierspanning die er bij de cortisol kwam en daarom ben ik in eerste instantie magnesium gaan geven (en voor het helpen bij de stofwisseling/suikerhuishouding en tegen evt hoefbevangenheid natuurlijk).

Pergolide helpt gelukkig bij heel veel paarden. Lees de bijsluiter goed. Jouw paard is nog relatief op orde dus er is geen haast om met een hoge dosis te beginnen. Je kunt dan rustig opbouwen verdeeld over bijv dag of 20 naar de dosis van 1 mg wat in de meeste gevallen een goede dosis is. Hoe zwaar is jouw paard? Als je paard er heel slecht aan toe is, geef je vaak direct de hogere dosis, maar dan heb je ook meer kans op de bijwerkingen (duizeligheid, misselijkheid en schrikachtigheid (dingen zien die er niet zijn). Als je het langzaam opbouwt en uiteindelijk verdeelt in 2 porties dan moet dat goed gaan. Een half uur na het geven worden paarden vaak misselijk in het begin. Dus geef de pergolide of vlak voor het eten of als hij al gegeten heeft zodat je de eetlust van je paard niet verpest.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:45

We proberen weer te starten met de Pergolide, inmiddels eet Björk weer van alles en is weer normaal te benaderen.
De eerste 14 dagen twee pilletjes per dag, oei oei, maar ze heeft die dosis eerst wel nodig. Daarna terug naar een pilletje per dag.
We hebben nu capsules van de apotheker waar de pilletjes in passen en die maskeerspray, in ieder geval kunnen we dan uit gaan sluiten of het de smaak of geur is. Als het de bijwerkingen zijn waardoor ze stopt met eten dan is er een serieus probleem en houdt het op met de medicatie. We hopen dus dat het de smaak en geur is. Dat valt te maskeren. Ze ziet er gelukkig momenteel wel goed uit, alleen weer veels te dik in korte tijd.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:17

EstherHegt hoop voor je dat het niet de bijwerkingen zijn.

Sylia80 heel goed dat je aan de Pergolide gaat, tenminste je paard Haha!
Hoop dat het een positief effect heeft.

Rava haar dosis Pergolide is voor de komende weken ook verhoogd, ik had een drol opgestuurd naar Laarakker en daar kwam uit dat haar Hypofyse duidelijk onrustig is en dat de bloedsuiker ook niet helemaal 100% is. Helaas de tijd van het jaar.
Voorlopig is de dosis verhoogd van een 1/2 pilletje per dag naar 11/2 pilletje, en ze krijgt ook sukerbalance? erbij.
Gelukkig had ik het dus goed gezien dat ze weer extra nodig heeft.
Volgens Charlotte(laarakker) zou ze zich snel beter moeten voelen, ik hoop het maar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:46

EstherHegt schreef:
We proberen weer te starten met de Pergolide, inmiddels eet Björk weer van alles en is weer normaal te benaderen.
De eerste 14 dagen twee pilletjes per dag, oei oei, maar ze heeft die dosis eerst wel nodig. Daarna terug naar een pilletje per dag.
We hebben nu capsules van de apotheker waar de pilletjes in passen en die maskeerspray, in ieder geval kunnen we dan uit gaan sluiten of het de smaak of geur is. Als het de bijwerkingen zijn waardoor ze stopt met eten dan is er een serieus probleem en houdt het op met de medicatie. We hopen dus dat het de smaak en geur is. Dat valt te maskeren. Ze ziet er gelukkig momenteel wel goed uit, alleen weer veels te dik in korte tijd.

Esther juist het plotseling naar zo'n hoge dosis gaan geeft misselijkheid, waanbeelden, schrikkerigheid. Dus daardoor (door de hoge dosis) loop je juist behoorlijk risico dat ze weer stopt met eten omdat ze misselijk wordt en duizelig. Ik zou het zelf denk ik niet aandurven om zo te starten. In ieder geval heel veel succes, misschien valt het mee. (Ik weet niet of je een bijsluiter in huis hebt?)

Rumay, vervelend dat het even slechter gaat, maar het is inderdaad ook wel de tijd van het jaar. Hopelijk heb je het door het tijdelijk verhogen van de dosis snel weer onder controle. Ook sterkte!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:16

fargo schreef:
Esther juist het plotseling naar zo'n hoge dosis gaan geeft misselijkheid, waanbeelden, schrikkerigheid. Dus daardoor (door de hoge dosis) loop je juist behoorlijk risico dat ze weer stopt met eten omdat ze misselijk wordt en duizelig. Ik zou het zelf denk ik niet aandurven om zo te starten. In ieder geval heel veel succes, misschien valt het mee. (Ik weet niet of je een bijsluiter in huis hebt?)

Ik denk dat dat heel erg meevalt, de vorige keer zijn we ook zo begonnen op advies van de internist, ze knapte toen ook snel op. Het gaf juist met het starten helemaal geen problemen. De problemen begonnen pas na een week of vijf en op een lagere dosis. De vorige keer heeft ze een week een hogere dosis gekregen en daarna naar 1 pilletje per dag.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:56

Hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen waar je goedkoop het medicijn voor de z.v. Cushing kunt kopen : Pergolide sandoz 1,0 / pergolidemesilaat 1,0 mg.

Ik heb een vriendin wiens paard aan de ziekte lijdt en de medicijnen die ze nu heeft zijn errug duur ! Het is al niet leuk voor het paard maar ook niet voor de portemonee !

Ieder advies is welkom, thanks !!

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:39

fargo schreef:
Sylvia80: Hééé dat is goed nieuws (dat er pergolide besteld gaat worden). Is je DA toch omgegaan want hij wilde eerst lysodren oid bestellen? Je moet nog wel een beetje meer vertellen hoor als je tijd hebt! Knipoog Haha!

....
Pergolide helpt gelukkig bij heel veel paarden. Lees de bijsluiter goed. Jouw paard is nog relatief op orde dus er is geen haast om met een hoge dosis te beginnen. Je kunt dan rustig opbouwen verdeeld over bijv dag of 20 naar de dosis van 1 mg wat in de meeste gevallen een goede dosis is. Hoe zwaar is jouw paard?

Ja, mijn Da had in eerste instantie aangegeven dat ze alleen in erge gevallen (dus met toevallen/hoefbevangenheid ed) lysodren geven, maar dat hij andere middelen eigenlijk nauwelijks voorschrijft omdat die maar op paar dingen werken of op symptomen werken waar paarden volgens hem weinig last van hebben of ook op andere manieren op te lossen zijn (veel haar -> scheren). Hij denkt wel dat ze in geheel wat beter kan worden van PErgolide, maar verwacht niet dat tandproblemen / diaree door pergolide beter zullen gaan. Maar dat is dus even afwachten denk ik.

Gewicht moet ik nog even uitrekenen, maar ik denk dat ze rond de 450 kg is (1.35m schofthoogte).

Begin volgende week komt DA pergolide brengen, dosis bepalen en nog eea uitleggen. Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor tips en medeleven. En iedereen natuurlijk sterkte met eigen paardjes, vooral in dze tijd van het jaar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:11

Lenie schreef:
Hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen waar je goedkoop het medicijn voor de z.v. Cushing kunt kopen : Pergolide sandoz 1,0 / pergolidemesilaat 1,0 mg.

Ik heb een vriendin wiens paard aan de ziekte lijdt en de medicijnen die ze nu heeft zijn errug duur ! Het is al niet leuk voor het paard maar ook niet voor de portemonee !

Ieder advies is welkom, thanks !!

In principe kan je het vrij goedkoop via de apotheek krijgen, zolang je maar een recept hebt van je DA. Het bestellen via de DA zelf is inderdaad vaak iets duurder en het duurt vaak langer voordat je het hebt. Ik geloof dat 3 doosjes van 30 stuks toen onder de 100 euro waren via de apotheek omdat er ook een eigen merk bestaat van pergolide. Heb even gezocht en 100 tabletten staan op een site als zijnde 102,42 dus dat klopt ongeveer.

Hier staat ook de bijsluiter en het advies over opbouwen en bijwerkingen!!
http://pharma.microsite.be/frameset_det ... dID=N03795

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:26

Mijn pony eet momenteel behoorlijk slecht of iig apart. Hij eet z'n bix en slobberpartij met medicijnen wel .. ook graast ie mooi de hele dag. Maar hij eet praktisch geen hooi of lucerne meer, kon nu ook z'n ribbetjes voelen ... dat is een hele prestatie voor m'n vetzakje. Ook is ie weer wat stijfer/gevoeliger in de benen geworden No Cheer

Ik dacht dat het juist een kenmerk van Cushing was dat de eetlust niet minder werd, behalve als ze diabetes hebben.
Ik kan alleen niet extreem veel plassen of bijbehorende geur opmerken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:16

Lappie: Paarden met cushing zijn vaak misselijk en evt duizelig omdat hun hormoonhuishouding helemaal in de war is. Vaak zijn hun spieren hierdoor ook gespannen; dit kan je evt met magnesium verminderen. Veel cushing paarden hebben als bijwerking ook last van hun tanden en bijv ontstekingen of zweertjes in de mond, daardoor kunnen ze ook slecht eten. Het is dus belangrijk om hun tanden en mond goed in de gaten te houden en de tandarts regelmatig (2 keer per jaar) te laten kijken. Echinae en MSM kunnen helpen om de weerstand te verbeteren zodat ze beter kunnen vechten tegen ontstekingen e.d. Willy heeft een hele tijd ook slecht gegeten maar eet nu al tijden weer heel goed gelukkig. Maar dat slechte eten en soms gewoon in bepaalde dingen geen trek hebben dat hoort er echt bij. Dan moet je soms een tijdje varieren en kijken wat er op het moment wel goed naar binnen gaat; bijv een echt lekker ruikende kruidenmuesli wilde willy dan wel verleiden ipv zijn standaard muesli.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:26

Maar ruwvoer is zo'n belangrijk onderdeel van een paardendieet No Cheer

Naja, DA is vandaag weer ff langs geweest om bloed te tappen ... oa om te vergelijken met vorige keer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:30

Luzerne met daarbij lekkere droge muesli was dan bij ons dus de oplossing. Je streeft natuurlijk ook wel om zoveel mogelijk ruwvoer binnen te krijgen, maar naar binnen proppen gaat niet. Dus zorgen dat de smaak er weer in komt en dat je trek oproept. Experimenteren met wat er wel smaakt en dan van lieverlee komt ook de trek in hooi/kuil en luzerne terug als ze zich weer wat lekkerder voelen. Staat die van jullie nu al op pergolide oid? En hoe is het met zijn mond en zijn tanden?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:19

Lucerne vreet ie dus ook niet meer (heeft ie nooit echt overdadig gegeten overigens), mss dat ie nog kuil wil. De rest krijgt wss vanaf volgende week ook kuil, vind ie vast lekkerder. Tis momenteel eigenlijk alleen biks, muslie, slobberprakje en gras.
Hij krijgt geen pergolide, staat op buut met magnesium en suplementen met kalium (omdat de DA vond dat daar een tekort zat). Tandvlees is de vorige keer wel bekeken, tanden niet.

Behalve dat ie wat vermagerd en dat ie dat stijfige loopje heeft, bij vooral de 1e paar stappen ... kijkt ie wel mooi helder en ziet er florisant uit. Wat wel opvalt is dat ie niet meer zweet.