Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:06

Precies...maar dat is dus maar 1 artikel. ;) Dat bedoel ik, er is een artikeltje gevonden in een blad, maar als dit daadwerkelijk de break-through zou zijn, was dat alleen in NL ook al véél meer naar buiten gebracht.
Het heeft MI weinig zin te speculeren over ziektebeelden en wat t allemaal voor effecten heeft op de dieren. IMO is dat onnodig bang maken. De berichtgeving over AM is erg eenduidig: paarden niet dag en nacht op de wei, goed bijvoeren, oppassen met bomen langs de wei, etc. Over hooi/kuil is verder niets gescheven als mogelijk ziektebron, het lijkt me dan ook niet nodig er vanuit te gaan dat dit het wel is. Als dat t was, zou dat bekend zijn.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:07

skippy1 schreef:
Heeft er eigenlijk al iemand gebeld met DA of Utrecht/Gent om te verifiëren hoe het zit?

Daar ben ik nou ook benieuwd naar. :j

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:11

ik houdt niet van bellen, dus als 1 van jullie dat wil doen?

ik zie het zo: de DA's en media geven adviesen aan de hand van wat ze zelf weten.
en ze weten nog niet alles!
stel dat bekend is welk ziektebeeld het geeft bij koeien, dan is dat toch alleen maar goed om te weten,
zodat je aan koeien kan herkennen dat het weiland misschien besmet is?
zodat daar niet volgende herst paarden op lopen die dan besmet raken en dood gaan?
we zijn hier met veel paardenmensen, als alle ervaringen etc hier gebundeld worden kan dat waardevol zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:16

Ik heb zojuist gebeld naar Utrecht...vandaag afwezig. Maandag probeer ik t weer. ;)

Hier een link naar een artikel over clostridial myonecrosis (spiercellen die afsterven agv clostridium infecties) http://www.larounds.ca/crus/117-076%20English.pdf

Hier wordt ook AM besproken, behandeling van Clostridium infecties is veel succesvoller, AM wordt verderop ook besproken, maar niet in combi met clostridium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:18

Zolang de media zich baseert op de wetenschap is er niets mis mee. ;) Ik neem zelf echter niet klakkeloos aan wat er geschreven wordt. Instellingen als Utrecht en Gent zitten met hun neus bovenop alle onderzoeken en horen ook direct wat er bekend wordt in het buitenland, zéker met iets als dit. Reken er maar op dat zij alle kennis die er momenteel is, ook in huis hebben. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:43

Tja, ik geloof dat we hier elkaar gek lopen te maken. Daar schieten we weinig mee op.
Dat onderzoek uit Zwitserland, tja, ik kan er weinig mee. De een roept dit, de ander dat, dat gevoel heb ik meer. En ook dat gepraat over bijvoeren, tja, er zijn toch echt ook paarden overleden aan AM die wel degelijk goed bijgevoerd werden. En als het per se in het gras zit, hoe kan het dan dat een naastliggend perceel nergens last van kan hebben. Net als dat niet de hele kudde ziek hoeft te worden. Ik vind dat toch gek, als je kijkt naar het grote geheel.

Helaas zijn er bij ons geen mogelijkheden om ze allemaal binnen te zetten of op het zand e.d., dus wij moeten roeien met de riemen die we hebben. We houden ze dus in de gaten, zorgen dat de weerstand optimaal is, voeren ruwvoer bij. Bomen/struiken, ja die staan er, vooral struiken, dus misschien scheelt dat (als we daar uberhaupt al de oorzaak in moeten zoeken).

En hoe zit het nou met de dode paarden in 2007 en 2008? In 2006 heb ik me vreselijke zorgen gemaakt, omdat Hollandsche Rading hier om de hoek is en mijn vriendin haar paard uit die kudde verloren heeft. En dan komt het heel dichtbij. Maar de jaren er na is er weinig van vernomen. Nu ineens weer een soort van 'uitbraak'. Tja, dan vraag ik me echt af of we niet in de verkeerde hoek aan het zoeken zijn......

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:59

het was er vorige jaren wel, maar de gegevens (van hier) zijn zoek omdat de enquete weg is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:06

Oh, maar ik geloof wel dat er doden zijn gevallen in de afgelopen twee jaar, hoor. Maar die uitbraak was niet zo heftig als in 2006 en nu, volgens mij. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.....
Maar aangezien ik er ook erg op let, omdat ik een 24/7 buitenpaard heb, staat mij vooral het jaar 2006 bij.

Vanmorgen stond onze kudde heerlijk te genieten buiten in het zonnetje. Mijn paard beweegt soepeler dan ooit, zijn urine is gewoon van kleur, niets aan de hand gelukkig. Hopelijk blijft het zo. Dit weekend geven we een printje met informatie over AM aan de stallingseigenaren en nog wat anderen bij ons. Zij zitten niet op bokt en kennen de ziekte niet. Het zegt ze niets, dus we moeten zelf even wat uitprinten om het ze te laten lezen.

Balen trouwens dat die gegevens weg zijn van 2007 en 2008. Laetitia, weet jij misschien nog of er veel gevallen waren de afgelopen jaren?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:28

klopt, in 2006 waren het er echt heel veel net zoals dit jaar.
etrussen waren er uiteraard ook gevallen maar lang zoveel niet als nu.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:33

Twiggy2008 schreef:
En als het per se in het gras zit, hoe kan het dan dat een naastliggend perceel nergens last van kan hebben. Net als dat niet de hele kudde ziek hoeft te worden. Ik vind dat toch gek, als je kijkt naar het grote geheel....
Ik niet. Als je ervan uitgaat dat een bacterie/schimmel zich verspreid als een wolk (het groeit als het ware) dan is het niet zo vreemd dat het ene stuk weiland besmet kan zijn en het andere stuk niet.
Verder heb je bij elke ziekte dat de ene wel vatbaar is en de ander niet, dus ook hier komt genoeg willekeur voor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:36

DubbelDun schreef:
Twiggy2008 schreef:
En als het per se in het gras zit, hoe kan het dan dat een naastliggend perceel nergens last van kan hebben. Net als dat niet de hele kudde ziek hoeft te worden. Ik vind dat toch gek, als je kijkt naar het grote geheel....
Ik niet. Als je ervan uitgaat dat een bacterie/schimmel zich verspreid als een wolk (het groeit als het ware) dan is het niet zo vreemd dat het ene stuk weiland besmet kan zijn en het andere stuk niet.
Verder heb je bij elke ziekte dat de ene wel vatbaar is en de ander niet, dus ook hier komt genoeg willekeur voor.

Ja maar, weten ze ZEKER dat het daaraan ligt? Volgens mij niet namelijk... Ik heb heel sterk het gevoel dat ze eigenlijk geen idee hebben waar het aan ligt en in de wanhoop het maar zoeken in schimmels e.d.
Maar zouden dan niet veel meer paarden ziek worden dan? Er staan er zo ontzettend veel buiten, dan zou je toch denken dat er veel meer slachtoffers zouden vallen? Ik vind het allemaal zo vaag..... Daarmee zeg ik niet dat ik het niet serieus neem, hoor, maar ik heb zo het gevoel dat ze in een verkeerde richting zoeken...... En dat vind ik pas echt eng.......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:11

@Twiggy2008 : uit het gegeven dat het vooral in het voor- en najaar gebeurt én meer paarden treft die (langduriger) op het gras staan als in stal gehouden worden vind ik aannemelijk genoeg om er vanuit te gaan om het in de 'gras'hoek te zoeken.
En juist omdat dit zo'n uitgebreid geheel is met heel veel organismen in kombinatie met klimatologische omstandigheden maakt het er niet simpeler op.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:20

Iedere grassoort, bodem, paard etc is anders. Ik denk dat dat ook wel even duurt voordat je dan de exacte oorzaak gevonden hebt. Ik ga dadelijk het betegelde stuk voor de stal maar afzetten, hoeven ze niet op stal, maar ze kunnen niet bij het gras. Dat moet dan voldoende zijn :)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:23

Als het in 2006 ook zo erg was... Het was afgelopen net zo'n soort zomer/najaar als in 2006. Warme zomer, later nog erg lang warm en niet heel nat.
In 2007 en 2008 was het najaar kouder en misschien ook wel natter.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 22:23

@ayo:

Dat idee heb ik ook een beetje. Ook te zien aan de vele paddestoelen in 2006 (viel mij toen echt op als ik in het bos reed) en dit jaar weer (valt mij nu wéér enorm op als ik in het bos rijd ;-)).

@twiggy: de gevallen in 2007 en 2008 die op Bokt zijn gemeld, moeten ergens in dit topic staan lijkt mij?
Volgens mij waren er sporadisch wel een aantal meldingen...

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:29

Nibbit schreef:
2006:
- 4 in Hollandsche Rading (Noord Holland)
- 7 in Delftzijl (Groningen) waarvan er 3 leven
- 2 in Egmond (Noord Holland) waarvan er 1 leeft
- 1 in Oploo (Brabant)
- 3 op Terschelling (Friesland) waarvan er 2 leven
- 1 in aarle rixtel (Brabant)
- 1 in Milsbeek (Brabant)
- 1 in Vogelezang (Noord Holland)

2007:
?

2008:
?

2009:
2 in Tiel (Gelderland)
2 in Kolham (Groningen)
1 in Eelde (Drenthe)Niet 100% zeker overleden aan AM
1 in Lippenhuizen(Friesland)
1 in Uithuizen (Groningen)
7 in gem. Gaasterland (Friesland)
3 in gem. Wieringermeer (Noord-Holland)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 23:28

Jeetje...lijst wordt wel heel snel heel lang...
7 in Gaasterland? Uit 1 kudde?
Wat erg...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:11

laetitia; wat ik weet van gaasterland zijn het 4 die bijelkaar stonden, en die anderen weet ik niet hoeveel per kudde, maar dus niet op 1 plek ;)
Maar wel allemaal met esdoorns in of langs de wei

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:23

Het valt mij op dat het veel in het noorden én in het zuiden is. Weinig is Midden-NL.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:27

DubbelDun schreef:
Het valt mij op dat het veel in het noorden én in het zuiden is. Weinig is Midden-NL.

Mij ook...misschien toch bepaalde boomsoorten die daar meer aanwezig zijn? Of toeval...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:33

In het midden staan - gezien de natuurgebieden- misschien iets meer naaldbomen (misschien ook inherend aan zandgrond), maar ook hier staan rond een wei toch veel loofbomen (berk, beuk, eik). En niet alleen het midden heeft zandgrond, drente en N-Brabant ook. Dus ook aan de grondsoort (klei) ligt het niet.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:45

Bepaalde delen van Friesland hebben ook zandgrond zoals bij ons op de rand van Drenthe. De gevallen van dit jaar hier in het Noorden zijn wel kleigrond voor zover ik dat zo in kan schatten, maar 2006 Terschelling brengt mij ook weer in verwarring...

Ik probeer ook alleen maar mee te denken hoor waar het in vredesnaam aan kan liggen zodat mensen hun maatregelen kunnen nemen..voorlopig lijkt er geen touw aan vast te knopen waar het vandaan komt :\

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:46

Idd, als je het lijstje afgaat zijn er verschillende bodemsoorten, maar er zijn ook bomen die het op diverse gronden goed doen.
De esdoorn geeft van die kleine vliegerzaden in de herfst die niet echt opvallen op de wei, misschien dat er toch een link zit in die richting.
Maar die bacterie (botulismevariant) is ook nog steeds optie.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:52

ik copieër deze post ook even naar het centrale topic,
waardevolle informatie:

tug schreef:
clostridium bacterieen zijn inderdaad gevoelig voor anti-biotica, maar de toxinen die ze produceren niet. in een lichaam kun je met AB de bacterieen uitschakelen en dan houdt de productie van toxinen op, in grond of water kan dat niet.

wat steeds wel als mogelijke oorzaak genoemd wordt zijn dus de toxinen en niet direct de bacterie zelf. er zijn vele soorten clostridium bacterieen, oa degene die tetanus veroorzaken en dat in het paard doen, een andere is botulisme en ook daar spelen vaak de toxinen buiten het paard een grotere rol.

eerdere onderzoeken op werkelijk van alles zijn terug te lezen op de volgende linken.

http://www.appalachianequine.com/AM.pdf (2004 votion et all) engels

http://www.facmv.ulg.ac.be/amv/articles ... 6_4_04.pdf (delguste et all) frans

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:21

*Jolanda* schreef:
Nibbit schreef:
2006:
- 4 in Hollandsche Rading (Noord Holland)
- 7 in Delftzijl (Groningen) waarvan er 3 leven
- 2 in Egmond (Noord Holland) waarvan er 1 leeft
- 1 in Oploo (Brabant)
- 3 op Terschelling (Friesland) waarvan er 2 leven
- 1 in aarle rixtel (Brabant)
- 1 in Milsbeek (Brabant)
- 1 in Vogelezang (Noord Holland)

2007:
?

2008:
?

2009:
2 in Tiel (Gelderland)
2 in Kolham (Groningen)
1 in Eelde (Drenthe)Niet 100% zeker overleden aan AM
1 in Lippenhuizen(Friesland)
1 in Uithuizen (Groningen)
7 in gem. Gaasterland (Friesland)
3 in gem. Wieringermeer (Noord-Holland)
1 in Noordwolde

ik las in het andere topic dat er 1 was getroffen in Noordwolde, dus even er bij gezet.