[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:16

vandaag was het weer menens, dikke korsten en aardig dik been, ben gewoon gaan rijden, dat ging goed, erna gewassen met betadine en de ergste korsten eraf gekrabd, droog gemaakt en sudocreme laag erover... doe ik nou wat verkeerd of niet? dat het eigelijk niet weg wil.. ze staat in de bak overdag dus ja het kan vies worden, maar wil haar niet op stal houden. dit is het eerste jaar dat ze het heeft, van de een op andere dag..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:16

Miirthe schreef:
Ik ben inmiddels druk aan de smeer geweest met Zink Zwavelpasta en Silkoot. De Zink Zwavelpasta heb ik gebruikt op de plekken bij der achterbenen waar ze zo'n jeuk had (had ze weer allemaal wondjes door), ze staat beduidend minder te stampen en de plekken genezen goed! Voor der kootholtes masseer ik Silkoot in, ben ook erg tevreden met het gebruik. Gezien het een olie is is het ook goed te doen met der sokken/flinke vetlokken.
Ik had een pot Mud Guard besteld maar dit krijg ik er werkelijk onder geen enkele mogelijkheid in, je moet namelijk een behoorlijke hoeveelheid erin doen en of ik nou kruiden erbij doe of slobber, het wil niet lukken. Dromen
Volgende keer een kuur proberen op basis van kruiden.. Als ik daar nou eerder aan had gedacht Rolleyes

welk middel via voer helpt nou echt goed? anders wil ik zo iets proberen..

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:38

Niek123,ik zou als ik jou was hier echt even de dierenarts bij halen.Het is niet zeker dat dat vochtophoping is.Mijn paard heeft ook een keer een dik been gehad van de mok/rasp,maar dat was wel het begin van bloedvergiftiging!!Ik heb meteen de da erbij gehaald,en hij ging gelijk op de antibiotica.Dus met een dik geworden been,exta oplettend zijn hoor.Sterkte!! Ach gut

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:15

ik voer mijn pony als extra knoflook en zeewier, omdat dat bloedzuiverend en afweer opbouwd....en ook nog omega-olie...voor me gevoel moet ik dat nog blijven geven en nu lijkt ze al wat beter te worden, gezien ze 2 verhuizingen achter de rug had enzov. toen was de mok heel erg..nu is er weer rust en dan wat extra vitamines enzov. en dat lijkt nu op haar mok ook goed te werken....
heb ook mok-cure van vsm gebruikt maar zag ik zelf weinig verschil bij...ook toen ik ermee stopte toen werd de mok niet erger...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:44

ik heb momenteel ook een paard staan met ernstige mok. Smeer nu met spul tegen oormijt bij honden (tja schijnt te werken) en levertraan-zinkzalf.

Hoop dat het snel beter wordt, want het been lijkt 's morgens wel 1 van een olifant.. Ach gut

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:57

ik smeer er altijd gewoon tandpasta op.
dat droogt de mok uit werkt echt super bij mijn beestjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:32

Bonny4life schreef:
Miirthe schreef:
Ik ben inmiddels druk aan de smeer geweest met Zink Zwavelpasta en Silkoot. De Zink Zwavelpasta heb ik gebruikt op de plekken bij der achterbenen waar ze zo'n jeuk had (had ze weer allemaal wondjes door), ze staat beduidend minder te stampen en de plekken genezen goed! Voor der kootholtes masseer ik Silkoot in, ben ook erg tevreden met het gebruik. Gezien het een olie is is het ook goed te doen met der sokken/flinke vetlokken.
Ik had een pot Mud Guard besteld maar dit krijg ik er werkelijk onder geen enkele mogelijkheid in, je moet namelijk een behoorlijke hoeveelheid erin doen en of ik nou kruiden erbij doe of slobber, het wil niet lukken. Dromen
Volgende keer een kuur proberen op basis van kruiden.. Als ik daar nou eerder aan had gedacht Rolleyes

welk middel via voer helpt nou echt goed? anders wil ik zo iets proberen..

Ja, dat is moeilijk te zeggen. Omdat je paard die mok ook om verschillende redenen kan hebben.
Je hebt iig (die ik heb) Mug Guard, das een supplement met zwavel, zink en anti-oxidanten voor de afvoer van afvalstoffen en een goed herstel van de huid. Je hebt inmiddels ook diverse kruidenmengels op de markt die ongeveer dezelfde 'functie' hebben. Een bekende is deze kuur; http://www.huppa.nl/producten%20hippocare.htm

Ook heb je Drainage Compositum, zijn druppels van de Groene Os. Die hebben ook een reinigende werking en zijn oa geschikt bij huidproblemen. Wat het beste helpt kan ik niet zeggen, dat verschilt per paard en is denk ik een kwestie van uitproberen!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:50

megaspan schreef:
ik smeer er altijd gewoon tandpasta op.
dat droogt de mok uit werkt echt super bij mijn beestjes

Ik snap eigenlijk niet dat mensen dit nog doen, het mag inmiddels toch wel bewezen zijn dat tandpasta gewoon niet geschikt is voor dit soort dingen? Het mag dan wel helpen, maar het bijt gewoon.

Mijn paard had aan 1 been hele erge mok, zijn hele koothole zat onder een dikke laag.
Mijn paard is er inmiddels helemaal vanaf, ik heb het been de eerste week elke dag goed gewassen met betadine scrub, goed inweken en de loszittende korstjes eraf wassen. Daarna een dikke laag mokcreme erop. Na een week niet meer gewassen en elke keer vóór en ná het rijden levertraanzalf erop gesmeerd (levertraanzalf is heel vettig, net zoiets als vaseline, maar er zit een helende werking in, ik smeer het ook altijd op wondjes, schaafplekjes, droge plekjes , eigenlijk overal op Haha! , het bevorderd o.a. ook de haargroei) Toen was het binnen een paar dagen helemaal weg. Inmiddels staat ie in een natte wei, maar zijn mok is weggebleven..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:12

ik vind het gewoon echt balen, maar goed hoe vaak mag je nou met betadine wassen? ze zeggen dat het slecht is als je het vaak doet, maar wat is vaak?

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:37

ik wil niet het hele topic lezen maar toch een tip geven voor de zoekende naar het beste middel onder jullie.

Ik heb MOK gehad bij mijn pony en bij mij hielp zwavel (bij natuurwinkel) aangelengd met zonnebloemolie (tot zalfje mengen) als een trein. Het blijft er ook opzitten dus je paard kan gewoon de modder weer in, mocht je geen andere oplossing hebben. JE maakt het heel goed schoon (desnoods scheren, maar niet de sokken, die drijven het vocht juist af naar beneden) dan droog je het en smeer je die pasta van zwavel/zonnebloemolie erop. ALs het erop zit even laten drogen en als je hem/haar volgende dag of uren later uit de modder haalt zit het er nog op en toch geneest het. Tenminste, dat was bij mijn pony wel zo en ik had al diverse middelen geprobeerd. Deze tip kreeg ik van de hoefsmid. Succes allemaal!

pimmetje2802

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:49

tegen mok meng ik zinkzalf met zwavelpoeder. Dat werk perfect.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:10

Citaat:
Efrata mokzalf
De Mokzalf is een zalf met een grote reinigende werking en uiterst geschikt voor de problematische aandoening, zoals de mok.
De basis is: modder en zouten van de Dode Zee met een hoge concentratie aan mineralen. De mineralen bestaan uit o.a. chloride, magnesium, natrium, kalium en daarnaast uit sporenelementen als broom, sulfer, betummen en goud. Broom bijv. heeft een ontspannende werking op het hoef-weefsel en het onderliggende zenuwstelsel, waardoor (in combinatie met Dode Zee zout) de poriën zich kunnen openen en magnesium door de huid in de bloedsomloop kan worden opgenomen. Het herstel van de Mok zal op natuurlijke en snelle wijze plaatsvinden.

ik gebruik Efrate mokzalf, werkt als een trein!! Was het eerst met betadine shampoo als de kootholtes erg vies zijn (bijvoorbeeld in de wei gestaan of door de bagger gereden) en dan die zelf er op. 1 maal per dag. werkt top!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:15

Grappig, ik hoorde daar juist weer iemand over die totaaaal ontevreden was over de Efrata. Zo zie je maar weer, kwestie van proberen!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:56

ik heb een paar dagen geleden de voeten van mijn paard in een emmer met warm water met soda gezet te weken. De laag met korsten was zo dik dat ik ze eraf geweekt heb..

Moet zeggen dat ik nu een dag of 3 later bijna van de mok af ben! Misschien ook een idee voor andere? Ik heb duidelijk een hoop ontsteking weg gehaald. Er zat pus onder de kosten en het been was erg opgezwollen. Sinds dit bad is het been mooi dun en blijven de kosten weg Haha!

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:52

Haal eens een tube Clindacutin bij de dierenarts......ik vind het wonderspul.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:57

ik heb nog een vraagje. Bij mijn verzorgpaard zijn de kortjes weg en op alle plekjes komt weer haar terug. Je ziet echter nog wel waar de plekjes zaten. Nu smeren we nogsteeds met mokzalf, moeten we dit blijven doen? hoelang duurt het nog voordat er niets van te zien is? moeten we er nu wat anders aan doen?

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:33

@horse_girl:
dat heb ik dus ook...korstjes weg en haar terug maar toch voel je nog wel iets zitten...soort verdikking onder de huid..en soms komen er dan weer wel korstjes op....ik blijf maar gewoon actief smeren maar denk dat ik binnekort ff bij da langs ga voor hydrocortiderm, hoor er goede berichten over en miss dat dat de ontsteking in de huid wel echt weghaald....

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:32

ja ik heb namelijk de indruk dat het nu verder moet helen, maar ik weet niet hoelang dat zou moeten duren en inderdaad af en toe zitten er nog wel stukjes korst op. We gaan dus nog ff door met smeren!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:47

Ik ben al 6 maanden bezig om de mok te bestrijden.
Mijn paard was er bijna vanaf maar het komt weer terug lijkt het.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:27

Mijn paard heeft een klein beetje mok maar een gigantisch dik been, vanaf de kroonrand t/m het spronggewricht. Komt dit vaker voor? Hij heeft ook wat kleine korstjes op z'n boven been (binnenkant, boven het spronggewricht) is dat normaal?

De korstjes zitten erg dicht op de huid je het valt haast niet op. Het is dat z'n been dik werd anders had ik het niet zo maar ontdekt.

Het vreemde is dat onze hele stal in eens plekjes heeft. Er is geen enkel paard dat geen korstje heeft. Is mok besmettelijk?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:35

zou mok ook niet met bepaalde bodem in de stal te maken kunnen hebben? zoals bepaald soort zaagsel of stro??

net als rukaro schrijft dat veel paarden op stal het hebbe, het is NIET besmettelijk dus... en mijn pony's mok word nu minder nu ik geen zaagsel (agristro is het merk) meer gebruik, ik weet niet zeker of het hierdoor komt dus ik durf het niet heel hard te zeggen maar het is een test van me, ze staat nu enkel op stro..

ik bedoel, het is nu heel nat buiten en het is minder, in de droge periode was het erger.. das toch raar?

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:04

Rukaro schreef:
Mijn paard heeft een klein beetje mok maar een gigantisch dik been, vanaf de kroonrand t/m het spronggewricht. Komt dit vaker voor? Hij heeft ook wat kleine korstjes op z'n boven been (binnenkant, boven het spronggewricht) is dat normaal?

De korstjes zitten erg dicht op de huid je het valt haast niet op. Het is dat z'n been dik werd anders had ik het niet zo maar ontdekt.

Het vreemde is dat onze hele stal in eens plekjes heeft. Er is geen enkel paard dat geen korstje heeft. Is mok besmettelijk?

Ja had ik ook bij mijn merrie een gigantisch dik been! De veearts heeft een antibiotica-kuur gegeven en werd het weer minder, trouwens oppassen dat het geen bloedvergiftiging is!

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:51

Hallo,
Ik ben dit allemaal zo aan het lezen en er zijn zoveel behandel methodes wat ik hier lees.
Ik heb niet echt ervaring met mok, maar eergisteren tijdens het borstelen voelde ik dus dat mijn paard allemaal schilvers en korstjes op de huid heeft op z'n onderbeen en boven de kootholte, iemand van stal zei dat het waarschijnlijk mok was wat ik wel al dacht (op beide achterbenen en niet echt een groot deel).
Nou had ik meteen betadine shampoo gehaald en de sokjes deels afknipt en goed gewassen en gedroogd.
Nou lees ik dus dat uierzalf mischien ook helpt dus dat ga ik vanavond ook ff smeren en we zien het wel.
Iemand verder nog tips voor me?
M'n paard is een schimmel en heeft verder eigenlijk geen last ervan, wassen gaat goed lopen ook en volgens mij heeft hij ook geen jeuk.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:10

Niek123 schreef:
Ja had ik ook bij mijn merrie een gigantisch dik been! De veearts heeft een antibiotica-kuur gegeven en werd het weer minder, trouwens oppassen dat het geen bloedvergiftiging is!

Ik hou z'n temperatuur goed in de gaten en die is normaal. Kan bloedvergiftiging ook optreden bij heel weinig korstjes? Of heeft dat niets te maken met de mate van uitbreiding?

Zijn hier meer mensen waarvan de paarden plekjes aan de binnenkant van het bovenbeen hebben? (Ik vind het namelijk erg raar!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:20

een paard kan al een bloedvergiftiging van een speldeprik krijgen.Er hoeft maar 1 foute bacterie binnen te geraken.

Mijn paard had eergisteren ook van de ene op de andere dag een dikke kogel.Ondanks dat ik iedere dag twee maal controleer had ze s'morgens een mokplek.Omdat de kogel niet warm was en ze geen koorts had heb ik de voet gewassen met betadinescrub en dan met zinkzalf.Mijn dierenarts schrijft altijd Dogexcema voor.Een hydrcortidermlotion voor honden met exceem.Maar helpt ook voor paarden met mok en doordat ze wat vloeibaar is smeert ze makkelijk uit tussen de haren.