Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tieme schreef:Als ze ook mager is dan zou ik haar toch eens laten onderzoeken op maagzweren. Je hebt haar 3 weken. weet je zeker dat ze bijv. bij de vorige eigenaar geen luchtzoog???
van luchtzuigen krijgen ze geen maagzweren. juist andersom. van maagzweren gaan de meeste paarden luchtzuigen. door maagproblemen is de vertering ook verstoord waardoor het eten niet goed opgenomen kan worden. hierdoor worden ze dun.
je kan wel maagcompostium gaan voeren maar dan moet je er ook voor zorgen dat alles er om heen ook goed is. dus zoveel mogelijk, liefst onbeperkt hooi. geen kuil. geen tot zo min mogelijk krachtvoer. (biks maakt zuur en er is extra zuur voor nodig om het af te breken).
paard zou ik persoonlijk ook van het vlas afhalen. OF ervoor zorgen dat hij onbeperkt hooi heeft of genoeg stro heeft om op te knabbelen.
eerst hooi voeren en dan pas later de biks.
Quir schreef:Ze staat vanaf vandaag op stro, krijgt goed hooi. Wat kan ik haar als krachtvoer dan voeren? Inplaats van brok. Ik geef haar ook regelmatig slobber bij en ze heeft nu onbeperkt wortels. Ze is inderdaad behoorlijk dun, maar of dit echt van alleen het zuigen komt? Weet ik dus niet, omdat ze eerder nog niet zo dun was.
Maar laat maagcompositum maagzweren verdwijnen? En maakt de maag sterker? Want wil het toch gaan proberen, kijken of het helpt, want baat het niet schaad het niet. (toch?)
kitty_gomez schreef:Hooi.
Mijn pony zuigt ook lucht. is 4 word in mei 5) Hij doet het zodra het kan. Meestal heb ik zijn luchtzuigband om.
Dan doet hij het niet.
Van de winter had ik ook moeite hem op gewicht te houden.
Nu krijgt hij er 1 schep muesli erbij. Gaat wel beter.
en 2x 3/4 biks en onbeperkt kuil.
tita schreef:Maar helaas kan de mijne niet van kuilgras af dat wil de boer niet.
odje schreef:En ook denk ik nu zeker te weten dat paarden wel degelijk koliek kunnen krijgen van luchtzuigen.
odje schreef:Ik denk dat jij beter iets kunt indimmen
odje schreef:Het gevaarlijke aan de Johova houding van sommige mensen hier is dat zij door de dominante uitspraken heen zich zelf steeds tegen spreken. (en ik was er ooit ook van overtuigd)
Zij verliezen het overzicht van de hele kwaal doordat zij blind vertrouwen op hun (magere) ervaring waarin zij zich gesteund voelen door alle nieuwkomers die al gauw meegaan in de groep (wat is de mens toch weer een kudde dier he).
odje schreef:-Door luchtzuigen verteerd het voedsel in de maag niet goed waar door er gassen ontstaan die (gas)koliek veroorzaken.