[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 00:45

Ik denk dat je de cribbox met iets anders verward. cribbox is nog overal te koop. bij elke ruitersportzaak en hebben ze het. ook bij de paardendrogist.

ik kan op zich wel begrijpen wat je bedoelt. ik heb 5 jaar geleden ook op een stal gestaan waar ze fel tegen luchtzuigen waren. hij is daar begonnen met zuigen en moest ook verplicht een band om. het liefste hadden ze de stalwand tussen hem en het andere paard nog dichtgemaakt. ik had in die tijd geen internet en had nog nooit van luchtzuigen gehoord dus ging op de "ervaring" van de stalhouder af dat luchtzuigen slecht was en dit moest verbieden. maar het luchtzuigen was in die tijd een pijnstilling voor hem. hij heeft een hele tijd last gehad van een ontsteking bij zijn kies en daarna kreeg hij de maagzweren. dus in zo'n situatie had ik hem dat zuigen ook echt niet afgepakt. maar ik weet nu gewoon zeker dat hij het de laatste tijd uit verslaving deed en die situatie was gewoon niet gezond. het zuigen op zich kon mij geen ene kl*te schelen. ook bij ons op stal niet. maar ik zie nu gewoon dat hij er van opgeknapt is. en als hij toch nog ergens pijn had gehad dan was hij wel weer begonnen met zuigen. want als hij het zou willen dan kan dat nog gewoon. als ik hem in de longeerbak zet en geen aandacht geeft wanneer hij dat wil, dan wil hij nog wel eens de bakrand beetpakken en een teug nemen. dit doet hij dan puur voor aandacht.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:34

mijn paard zuigt ook lucht. Ze is nu 4 jaar en ze is begonnen met luchtzuigen toen er doppen op kiezen zaten (ik had haar net 3 weken). Daarna meteen de tandarts laten komen.

Dat was toen de oorzaak (was voor 95% zeker), maar ze doet het nu nog steeds?
Ik heb mij wijs laten maken dat ze door lucht zuigen ook maagzweren kunnen krijgen? DUs zou ze daarom nu nog steeds kunnen luchtzuigen omdat ze dan misschien een maagzweer of iets dergelijks heeft?

Ik heb zitten denken om maagcompositium te gaan voeren. Om zeker te zijn dat haar maag op orde komt? Helpt dit ook tegen maagzweren en verdwijnen die door maagcompositium? Zoja, kan je zeker zijn dat na 1 emmer voeren (dus ongeveer 2 maanden) dat alle maagproblemen over zijn?

Want ik wil haar echt graag van het zuigen af hebben, omdat ze echt ongezond mager is. Ik heb dan ook een vermoeden dat dat mede door het luchtzuigen komt. Wat ik ook doe, ik krijg haar niet dik(ker).

Dus even samengevat: Zorgt maagcompositium er voor dat eventuele maagzweren verdwijnen en andere maagproblemen? En weet je zeker dat de oorzaken van het luchtuigen dan weg zijn? En is het dan na 2 maanden maagcompositium voeren mogelijk om haar af te laten kicken? Door bijvoorbeeld de hele dag op de wei te gooien (daar zuigt ze niet)?

Ben benieuwd! Lachen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:54

Als ze ook mager is dan zou ik haar toch eens laten onderzoeken op maagzweren. Je hebt haar 3 weken. weet je zeker dat ze bijv. bij de vorige eigenaar geen luchtzoog???

van luchtzuigen krijgen ze geen maagzweren. juist andersom. van maagzweren gaan de meeste paarden luchtzuigen. door maagproblemen is de vertering ook verstoord waardoor het eten niet goed opgenomen kan worden. hierdoor worden ze dun.
je kan wel maagcompostium gaan voeren maar dan moet je er ook voor zorgen dat alles er om heen ook goed is. dus zoveel mogelijk, liefst onbeperkt hooi. geen kuil. geen tot zo min mogelijk krachtvoer. (biks maakt zuur en er is extra zuur voor nodig om het af te breken).
paard zou ik persoonlijk ook van het vlas afhalen. OF ervoor zorgen dat hij onbeperkt hooi heeft of genoeg stro heeft om op te knabbelen.
eerst hooi voeren en dan pas later de biks.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:40

Tieme schreef:
Als ze ook mager is dan zou ik haar toch eens laten onderzoeken op maagzweren. Je hebt haar 3 weken. weet je zeker dat ze bijv. bij de vorige eigenaar geen luchtzoog???

van luchtzuigen krijgen ze geen maagzweren. juist andersom. van maagzweren gaan de meeste paarden luchtzuigen. door maagproblemen is de vertering ook verstoord waardoor het eten niet goed opgenomen kan worden. hierdoor worden ze dun.
je kan wel maagcompostium gaan voeren maar dan moet je er ook voor zorgen dat alles er om heen ook goed is. dus zoveel mogelijk, liefst onbeperkt hooi. geen kuil. geen tot zo min mogelijk krachtvoer. (biks maakt zuur en er is extra zuur voor nodig om het af te breken).
paard zou ik persoonlijk ook van het vlas afhalen. OF ervoor zorgen dat hij onbeperkt hooi heeft of genoeg stro heeft om op te knabbelen.
eerst hooi voeren en dan pas later de biks.

Ik heb verle nu een jaar en ze was begonnen toen ik haar 3 weken had. De reden toen was ook de doppen op haar kiezen.

Ze staat vanaf vandaag op stro, krijgt goed hooi. Wat kan ik haar als krachtvoer dan voeren? Inplaats van brok. Ik geef haar ook regelmatig slobber bij en ze heeft nu onbeperkt wortels. Ze is inderdaad behoorlijk dun, maar of dit echt van alleen het zuigen komt? Weet ik dus niet, omdat ze eerder nog niet zo dun was.

Maar laat maagcompositum maagzweren verdwijnen? En maakt de maag sterker? Want wil het toch gaan proberen, kijken of het helpt, want baat het niet schaad het niet. (toch?)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:28

Quir schreef:
Ze staat vanaf vandaag op stro, krijgt goed hooi. Wat kan ik haar als krachtvoer dan voeren? Inplaats van brok. Ik geef haar ook regelmatig slobber bij en ze heeft nu onbeperkt wortels. Ze is inderdaad behoorlijk dun, maar of dit echt van alleen het zuigen komt? Weet ik dus niet, omdat ze eerder nog niet zo dun was.

Maar laat maagcompositum maagzweren verdwijnen? En maakt de maag sterker? Want wil het toch gaan proberen, kijken of het helpt, want baat het niet schaad het niet. (toch?)

bij mijn paard had ik ook moeite hem op gewicht te houden. geef hem nu sinds deze winter slobber met muesli en nu kan ik hem eindelijk op gewicht houden.
misschien ook iets voor jou om te proberen.

ik ben begonnen met opbouwen van 1 schep slobber en 1/2 muesli naar 2,5 slobber en 1,5 muesli.
toen hij goed op gewicht was weer afgebouwd naar 2 slobber en 1 muesli en daar doet hij het goed op Ja
daarnaast krijgt hij ook nog 2x een halve schep brok.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:39

hallo! ik krijg binenkort een verzorgshetje! => zie profiel deze week gaf ik hem wat brood, en op de plaats dat een stuk brood had gelegen stond ie heeeeeeel rare geluiden te maken Ach gut zo een jah zuigend blazend geluid, zou dat kunen dat dat luchtzuigen was of gewoon wilen blazen om het zand weg te krijgen van die kruimeltjes? Gestoord anders heb ik er nog niets van gemerkt! en de eigenaren hebben er ook niets van gezegd

kan iemand het me ms vertelen Pling

ps de eigenaren zouden dat eigeljk niet kunen weten want ze komen haast nooit in de wei en weeten eigelijk niets van paardjes of pony"s

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:43

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 29-02-24 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:06

kitty_gomez schreef:
Hooi.
Mijn pony zuigt ook lucht. is 4 word in mei 5) Hij doet het zodra het kan. Meestal heb ik zijn luchtzuigband om.
Dan doet hij het niet.
Van de winter had ik ook moeite hem op gewicht te houden.
Nu krijgt hij er 1 schep muesli erbij. Gaat wel beter.
en 2x 3/4 biks en onbeperkt kuil.

Al eens maagonderzoek laten doen??? luchtzuigband is echt dierenbeulerij en is ook geen oplossing. dat hij luchtzuigt en niet op gewicht blijft heeft een oorzaak. en die oorzaak moet je opsporen en oplossen. niet een band om gaan doen om zuigen te voorkomen want je maakt het voor je paard alleen maar zwaarder. het zuigen is op dat moment z'n enige uitlaatklep. 9 van de 10 luchtzuigers heeft maagprolemen. ze gaan dus zuigen omdat dat pijnstillend werkt. die maagproblemen zijn vaak de oorzaak van slechte opname van voeding. dus worden ze mager. extra biks en onbeperkt hooi geven werkt alleen maar averechts. het is het beste om luchtzuigers helemaal geen biks te geven omdat dit zuur maakt. in ieder geval zo min mogelijk. onbeperkt kuil is helemaal slecht. kuil is voor paarden en vooral voor luchtzuigers veel te zuur.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:50

Ben nu begonnen met mijn pony om zijn maagproblemen wat te verminderen..bedankt nog tieme voor je info.en geef dus geen kuilgras meer,alleen graszaad en weide hooi, geen biks meer maar muesli, en zemelen, lijnzaad en wat olie om zijn datmen een beetje "rust"te geven, heb ook maagcompostium besteld, ben erg benieuwd, maar heb na twee dagen dieeten al het idee dat hij wat minder gevoelig is op zijn buik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:26

Even aan alle bokkers die hier luchtzuigers hebben Lijst :

(Gisteren moest mijn paard naar de Vee-arts. Omdat ik zelf ook een paard heb dat af en toe luchtzuigt stelde ik hem wat vragen. Een aantal antwoorden van hem waren:
- Paarden nemen het absoluut NIET van elkaar over
- Er is geen verband tussen mager worden en luchtzuigen
)

Maar waarvan ik dus écht versteld stond was dit;
Hij wist een manier HOE je paard van het luchtzuigen kon afkomen, zonder allerlei rare middeltjes.
Hij kende namelijk iemand die ook een paard had wat heel erg lucht zuigde. Eigenaar vanalles geprobeerd maar niets hielp.
Totdat hij een hele grote spiegel kocht, en aan een kant van de box hing. (Een spiegel was volgens de Vee-arts niet aan te raden, maar wel een groot stuk glad ijzer/metaal zodat het paard zichzelf er in kon zien.)
Paard wat toen zo erg luchtzoog, heeft nooit meer gezogen. Omdat hij constant met die spiegel bezig was en er iets 'vaags' in leek te zien.

Of dit werkt durf ik absoluut niet te geranderen, maar mijn Vee-arts vertelde me dit verhaal waar ook hij van te kijken stond.

Xx,

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:53

een ijzeren plaat in mijn stal hangen lijkt me niet veilig

Nu gaat mijn Draak weer naar buiten gister ong 4 uurtjes hij is zo moe van weidegang dat ie het bijna niet meer doet.
Maar helaas kan de mijne niet van kuilgras af dat wil de boer niet.

Binnenkort ga ik naar de kliniek en dan ga ik vragen of het zoveel verschil is tussen kuil en gewoon gras

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:06

Ik denk dat als je het op een veiligere manier zou plaatsen, dat het misschien zou kunnen helpen. Ieder paard reageert er denk ik ook nog eens anders op Lachen
Xx

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:09

Draak zou zijn stal niet meer indurven heb ik zo het gevoel en dan krijg je hem er echt niet meer in hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:13

Leuke tip van die Veearts maar denk niet dat het helpt wanneer een paard zuigt uit pijn/ongenoegen door maagzuur/zweer want die haal je nl niet weg met zo'n spiegel/aluminiumplaat. Een paard wat uitverveling is gaan luchtzuigen zal ongetwijfeld door zo'n speleding minder gaan zuigen omdat de verveling weg dan weg is.

Mijn dametje staat met andere pony's/paarden in de wei wanneer ze toch op stal staat is dit een buitenbox met zicht op de anderen en tralies ertussen zodat ze haar grote kleine vriend kan zien, ruiken en voelen en toch zuigt ze tegen de klippen op. Binnen én buiten. Pronutin en maagcompositum waren beide geen succes denk dat voor haar het enigste is dat werkt een afkickkliniek is maar helaas bestaan die nog niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:22

Je schijnt een paard wel te kunnen laten afkicken maar het is niet zo vriendelijk volgens mijn raakt zo'n beest alleen maar meer gestresst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:44

Ze hoeft van mij ook niet af te kicken hoor, ik voor haar gekozen met al haar hebbelijk- en ónhebbelijkheden. En als het aan mij ligt gaat ze ook nooit meer weg Lovers

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:15

tita schreef:
Maar helaas kan de mijne niet van kuilgras af dat wil de boer niet.

Volgens mij maak je dat wel even zelf uit Verward

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:52

Mijn paard had 3 jaar geleden in zijn stal een luchtzuigband om.
Ik vond dit natuurlijk altijd al zielig maar dacht dat dit het beste was tot ik op Bokt kwam.
Hier las ik dat vele van jullie geen luchtzuigband gebruiken en dat dit goed gaat.
Luchtzuigen zou komen door maagproblemen of verveling.
Dus, luchtzuigband af.
Ik ben oa bij de paardendrogist informatie gaan ophalen en heb ook verschillende middeltjes, poedertjes, speeltjes en methodes geprobeerd.
Niets hielp.
Mijn paard staat de hele dag buiten met andere paarden, heeft genoeg te eten in stal en komt aan aandacht niets te kort lijkt me.
Het heeft me een hoop geld en tijd gekost (want de meeste middeltjes moet je, als je het goed wilt doen, 3 x dgs geven).
Het werd alleen maar erger leek wel.
D.a. erbij...geen maagzweer maar verslaving.
(Eerste 3 maanden van de landperiode staat hij nooit te zuigen, daarna steeds iets meer)

Goed, ik heb het even aan gekeken en hoorde het lucht er altijd weer uitkomen dus dacht dat het niet zo heel veel kwaad kon.
Tot meneer op een dag op 3 benen zijn stal uit kwam.
Ik dacht dat hij alleen maar kreupel was dus wilde hem afspuiten en op rust zetten.
Maar toen ik hem terug zette in zijn stal ging hij meteen rollen.
Gaskoliek.
Gelukkig ging het na de injectie al snel weer beter met hem.
De d.a. zei dat het door het luchtzuigen kwam maar ik gaf mijn paard het voordeel van de twijfel.
Een week later werd ik op mijn werk gebeld of ik direct naar stal kon komen.
Weer had hij gaskoliek (wat gelukkig weer met 1 injectie te verhelpen was).
2x gaskoliek in 10 dagen tijd werd me een beetje TE dus ben ik opzoek gegaan naar een luchtzuigband.

Een paar dagen na zijn laatste koliek weer de d.a. laten komen omdat hij nog niet helemaal lekker liep (na aanleiding van zijn eerste koliek) en er een bult op zijn pees zat Boos!.
Ernstige peesblessure is de diagnose.

Helemaal zeker weten doe ik het natuurlijk nooit maar ik zette mijn paard met koude dunne benen op stal en een uur later stond hij op 3 benen dus ik denk dat hij zich zelf heeft aangetikt tijdens het rollen door de koliek.

En ook denk ik nu zeker te weten dat paarden wel degelijk koliek kunnen krijgen van luchtzuigen.

Dus...geef jij je paard het voordeel van de twijfel??

Ik denk dat het belangrijk is dat mensen goed de voor en nadelen op een rijtje zetten voor ze een beslissing nemen en zich niet laten beinvloeden door mensen die overkomen alsof ze het goed weten.
Want zo zie je maar weer...het ene luchtzuigende paard is het andere niet.
Bij de 1 helpt het bij de ander niet.

Bij mij op stal staat een paard al jaren zonder zuigband en die heeft nog nooit iets gehad maar toch wou ik mijn verhaal hier neer zetten voor iedereen die de beslissing nog moet maken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:08

odje schreef:
En ook denk ik nu zeker te weten dat paarden wel degelijk koliek kunnen krijgen van luchtzuigen.

Het is wetenschappelijk bewezen dat paarden geen koliek krijgen van het luchtzuigen. de oorzaak van de koliek moet je zoeken in maag/darmproblemen. de meeste luchtzuigers zijn gaan zuigen omdat ze last hebben van hun maag. en dat hoeven dus niet altijd maagzweren te zijn maar kan ook een andere oorzaak in de maag hebben. bijv. teveel aan maagzuur. gevolg is dat voedsel niet goed verteerd wordt en gaat rotten in de darmen. hierbij komen gassen vrij en DAT zorgt voor gaskoliek.
heeft de dierenarts een scopie van de maag gemaakt??

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:36

Moderatoropmerking:
Post verwijderd, houd het aub netjes hier.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 09-04-07 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Post verwijderd.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:44

Oke, jullie komen allebei niet heel vriendelijk over zo. Knipoog
Maar het is inderdaad bewezen dat een paard van luchtzuigen géén (gas)koliek kan krijgen, maar inderdaad zoals Tieme zegt, wordt het voedsel niet goed afgebroken en gaat rotten en dát zorgt voor de lucht/het gas in de darmen, dus niet de lucht wat ze binnen zuigen. Lachen

Maar het is net hoe je het bekijkt, dóór het luchtzuigen wordt het voedsel niet goed afgebroken en daardoor gaat het rotten en krijgt het paard gas in zijn darmen.
Dus het lucht in de darmen wordt niet naar binnen gezogen, maar doordat het paard luchtzuigt krijgt het wel gas in de darmen door het rotten van voedsel.

Enne, ook als een paard niet luchtzuigt maar wel maagproblemen heeft, wordt het voedsel nog wel afgebokren. Het ga in de darmen heeft dus wel degelijk met luchtzuigen te maken. Maar wel indirect! Knipoog

Snap je wat ik bedoel, eigenlijk?
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 09-04-07 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:34

Van luchtzuigen krijgen ze zeker geen gaskoliek. Gaskoliek komt vaak door de vertering van voedsel. Bepaald voedsel dan vaak, waardoor gasvorming in de maag en darmen kan ontstaan.
Mijn paard is 7 jaar geleden in Utrecht geopereerd en toen vertelde een professor/Arts dit aan mij.
Ik geloof dat dan ook. Mijn paard zuigt nu alleen nog maar als hij zijn bix krijgt. Eventjes en als hij klaar is met eten stopt hij ook. Op stal zijn er een hoop die er heilig van overtuigt zijn dat hun paard het kan krijgen als hij dus naast hun paard staat Bloos
Omdat er dus 1 paard geweest is die dus dat zuig gedrag leek te kopieren. Hij staat nu in een andere stal en dat paard wat dus kop[ieerde doet het dus niet meer. Tja ik kan l*llen als brugman op stal maar iedereeen weet het zogenaamd beter. Boos! Ik wordt er alleen maar moe van! Mensen zoeken nooit iets op.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 07:54

Jup, ik snap wat jullie bedoelen.

Stelling:
-Van luchtzuigen krijgt een paard geen (gas)koliek.
-Door luchtzuigen verteerd het voedsel in de maag niet goed waar door er gassen ontstaan die (gas)koliek veroorzaken.

Welke is juist.
JUIST, dat is nu net wat ik bedoel.

Het gevaarlijke aan de Johova houding van sommige mensen hier is dat zij door de dominante uitspraken heen zich zelf steeds tegen spreken. (en ik was er ooit ook van overtuigd)
Zij verliezen het overzicht van de hele kwaal doordat zij blind vertrouwen op hun (magere) ervaring waarin zij zich gesteund voelen door alle nieuwkomers die al gauw meegaan in de groep (wat is de mens toch weer een kudde dier he).
Zo ontstaat er een eigen gevormde mening waarin zij diep geloven.
Nogmaals...mijn paard heeft 3 jaar zonder zuigband gestaan en dit ging goed voor een tijd.

De d.a. zei tegen mij:
Het kan komen dat er teveel gassen in de darmen zaten die een kramp veroorzaken waardoor die gassen er niet meer uit kunnen MAAR, het kan ook zijn dat er eerst een kramp was die de ophoping van gassen veroorzaakten.
Hoe dan ook, het was niet gunstig dat mijn paard daar ook nog eens bij luchtzoog.
Het hoeft dus idd niet direct door het luchtzuigen te komen.

Een feit wat ik gemerkt heb aan mijn paard is dat hij veel winden liet toen hij nog geen luchtzuigband om had en nu met band veel en veel minder.

Ik probeer niemand te overtuigen.
Het enige wat ik wil bereiken is dat de taboe van de luchtzuigband verdwijnt.
Voor mijn paard is het (sowieso op dit moment) het beste voor hem.
Maar wat mij zo verbaasd is dat zelfs in deze gevallen men de zuigband niet accepteerd.

Ik vraag me serieus af ... wat hadden jullie dan gedaan als je paard 2 x in 10 dagen gaskoliek kreeg en daardoor nu met een ernstige pees blessure op stal staat (volledige boxrust tot de stamcellen binnen zijn).
Ik wil alleen de gedachtegang weten....mooi discussievoer dit.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:45

odje schreef:
Ik denk dat jij beter iets kunt indimmen

Pardon??? Het is een doodnormale uitleg wat ik geef en er zit niets kwaads achter. Denk dat jij eens even moet indimmen. echt triest hoe je reageerd.
odje schreef:
Het gevaarlijke aan de Johova houding van sommige mensen hier is dat zij door de dominante uitspraken heen zich zelf steeds tegen spreken. (en ik was er ooit ook van overtuigd)
Zij verliezen het overzicht van de hele kwaal doordat zij blind vertrouwen op hun (magere) ervaring waarin zij zich gesteund voelen door alle nieuwkomers die al gauw meegaan in de groep (wat is de mens toch weer een kudde dier he).

Ik probeer m'n mening helemaal niet door te drukken. heel jammer dat je dit zo ziet maar dat zegt blijkbaar meer van je zelf dan over mij Rolleyes Je doet er maar mee wat je wilt. jij kent je paard het beste.
Ik deel mijn ervaringen alleen maar. En ja, mijn paard heeft ook een tijd met een luchtzuigband om gestaan en ik geloofde dat hij er ook koliek van kon krijgen. door veel over luchtzuigen te lezen en dierenartsen hierover te spreken leer je de andere kant. De wetenschappelijk bewezen kant dus. en ik zie dat het bij mijn paard en meerdere andere gewoon geholpen heeft.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:54

odje schreef:
-Door luchtzuigen verteerd het voedsel in de maag niet goed waar door er gassen ontstaan die (gas)koliek veroorzaken.

Deze heb ik nog niet eerder gehoord. Volgens mij kan een slechte vertering van het voedsel een oorzaak zijn voor luchtzuigen en niet andersom.

Dan ligt het probleem dus bij het voer c.q de vertering ervan en niet bij het luchtzuigen.