Isapaardje schreef:Ik had daarom eigenlijk aangenomen dat jullie wel ergens de onderzoeksresultaten hadden liggen omdat je toch al in zee bent met de wetenschappers die alle ins en outs weten van de plant.
Kijk, Ingrid, ik zie en snap heel goed dat de JKK-problematiek je aan het hart gaat. Dat vind ik heel goed. Mij gaat het ook aan het hart want wij hebben Capita eraan verloren; een schat van een andalusische merrie. Dus betrokken ben ik wel degelijk. Ik heb zelf aardig wat antwoorden op mijn vragen omdat ik werkelijk ben gaan zoeken.
Nu wordt jou e.e.a. aangedragen; onderzoeksresultaten e.d. Da's mooi. Nu ben je niet sterk in engels en dat is inderdaad onhandig. Misschien kan iemand je helpen? Bijna alle onderzoeken worden gerapporteerd in het engels en het is ondoenlijk om álle lijvige onderzoeksresultaten te vertalen.
Nu kún je zelfs direct aan deskundigen vragen stellen. Ze komen dus speciaal naar het web voor al die verontruste paardeneigenaren en zorgen dat ze toegankelijk zijn voor vragen. Dat is heel wat. Maar je zult ze ietsje tegemoet moeten komen. Ik neem aan dat de JKK problematiek je daarvoor voldoende ter harte gaat om dat kloofje te overbruggen. Anders.... waar zijn we in gódsnaam mee bezig. Wil je het nu wérkelijk weten of wil je gewoon alleen je eigen ding weten?
Citaat:
Maar nog even over die bodemverstoring en de invloed hiervan op JKK. Hieronder een foto hoe de natuurorganisatie met "ons" natuurgebied bezig is = ook natuurbeleid dit

Het gebied staat al redelijk vol met JKK. Er lopen grote grazers in (koeien en paarden), maar de "experts" vonden ook nog eens dat er te veel bomen in het natuurgebied stonden. Het wachten op een fikse storm duurde te lang, dus was er iemand op het briljante idee gekomen de natuur dan maar een handje te helpen met wat buldozers. Die reden af en aan door het gebied om "prachtige" en vooral ook "natuurlijk ogende" open plekken in het bos te creeeren ...
Ik noem dit verwoesting van een prachtig gebied, om over bodemverstoring nog maar te zwijgen

... maar ja is mijn persoonlijke mening.
Ben echter wel bang dat deze geweldig open plekken over een tijd mooi geel gaan kleuren van het kruiskruid.
Ik ken de exacte reden niet van deze beheerders maar ik kan me jouw verontrusting heel erg goed voorstellen.
Weet je, als je nou zorgt dat je veel feiten kent en hun wetenschappelijke onderbouwing voorhanden hebt (ik weet zéker dat Esther je daarbij wilt helpen) en je stapt met die feiten én wetenschappelijke onderbouwing naar die beheerders, hun organisatie dan kún je zeer kritische vragen stellen. Als ik daar woonde had ik het gedaan want het ziet er inderdáád verontrustend uit.
Maja... misschien hadden ze een reden.... en daar kom je zó niet achter....
De foto's laat ik hieronder staan ter illustratie van iets wat mij ook zéér verontrust

Citaat:
Het beleid hier is waarschijnlijk dan al wel duidelijk.
Wat hád ik graag gezien dat je erachteraan ging om het woordje 'waarschijnlijk' weg te werken.
Citaat:
Helaas vergeten ze gemakshalve maar even dat er wandelaars/fietsers, honden en bramenplukkers door het JKK struinen als dit in zaadvorming staat, en ook dat er klein wild makkelijk in en uit het gebied kan en de zaden in de vacht eenvoudig over honderden meters afstand kan verplaatsen.
Je draagt heel goede argumenten aan... helaas niet op de juiste plaats. Stap naar die beheerders en stel ze onderbouwd (vraag hulp erbij bij die degelijke onderbouwing) jouw vragen. Je bent er wakker, kreatief en doorzetterig genoeg voor....
Ellen