Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:00

Bries schreef:

Goh, ik dacht dat paardenhouders heel goed eigenstandig nadenken en dat zij met 'schijnveiligheid' of de 'botte bijlstrategie' zich niet zomaar laten aanpraten.

Ellen

Goh, ik kan me niet herinneren ergens benoemd te hebben over de 'botte bijlstrategie'
Dat zijn jouw woorden Ellen.
En ja .... de meeste paardenhouders kunnen nmm. ook heel eigenstandig nadenken maarrrr..... menigeen wordt JKK moe omdat zij de verantwoordelijke zijn om die rotzooi uit hun weides te houden terwijl Rijkswaterstaat en Natuurorganisaties hun plantje vrolijk laten groeien en bloeien.
De verantwoording is daardoor verschoven naar de veehouders, hooileveranciers en paardenliefhebbers omdat de 'hoofdschuldigen' hun portie verantwoording niet willen nemen.

Is dat nog eerlijk? Naar mijn mening niet.

En voor de duidelijkheid: in koeienweides, paardenweides en hooiland hoort het niet en moet je het weghalen. Máár, juist daarom heb je dan óók de grootste moeite het weg te hóuden. En dat heeft allemaal met de heel specifieke eigenschappen van de plant te maken.
Ellen
[/quote]

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:10

Isapaardje schreef:
Bries schreef:
En voor de duidelijkheid: in koeienweides, paardenweides en hooiland hoort het niet en moet je het weghalen. Máár, juist daarom heb je dan óók de grootste moeite het weg te hóuden. En dat heeft allemaal met de heel specifieke eigenschappen van de plant te maken.
Ellen

Twee dingen Ellen.
(

Ik begrijp je bezorgdheid Ingrid, en die deel ik.
We zijn het alleen niet eens over de oplossing. Voor een aardig deel wel maar ik pleit voor genuanceerde strategieën omdat het JKK-probleem dit ook van ons vraagt. Voor elk van bovenstaand voorbeeld kun je verschillende strategieen bedenken op grond van kennis over de plaatselijke situatie en de kruiskruiden.
Belangrijk is om goede gedetailleerde wetenschappelijke literatuurstudie te doen e.d. en vragen stellen aan wetenschappers. Zij kennen het gedrag van de plant. Nogmaals: de 'botte bijlmethode' werkt het groeien en bloeien van jakobskruiskruid in de hand. En dat wil niemand, toch????
Ellen

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:14

henny_w schreef:
Bries schreef:

Goh, ik dacht dat paardenhouders heel goed eigenstandig nadenken en dat zij met 'schijnveiligheid' of de 'botte bijlstrategie' zich niet zomaar laten aanpraten.

Ellen

Goh, ik kan me niet herinneren ergens benoemd te hebben over de 'botte bijlstrategie'
Dat zijn jouw woorden Ellen.

Het is een korte samenvatting van de strategieën die jij voorstaat en die je plaatst tegenover 'schijnveiligheid' . Het eerste betuttelt niet; het tweede al aanmerkelijk meer. Ik wil niemand betuttelen maar wil graag zelf aktief meedenken en nodig mensen van harte uit daartoe.
Zie verder mijn reactie aan Ingrid.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:21

Bries schreef:

Het is een korte samenvatting van de strategieën die jij voorstaat en die je plaatst tegenover 'schijnveiligheid' . Het eerste betuttelt niet; het tweede al aanmerkelijk meer. Ik wil niemand betuttelen maar wil graag zelf aktief meedenken en nodig mensen van harte uit daartoe.
Zie verder mijn reactie aan Ingrid.

Ellen jij interpreteert dingen fout en schuift ze vervolgens op mijn konto. Leg mij geen woorden in de mond die ik NIET geuit heb.
Ik heb nergens benoemd over welke strategieen eruit gevoerd moeten worden.
Ik heb alleen de instanties benoemd die zich niet aan hun verantwoording moeten onttrekken om JKK terug te dringen.
Hoe ze het doen laat ik aan hen zelf over. Dat het drastisch moet gebeuren ben ik wel van mening. Daar bedoel ik mee niet hier en daar een strookje van 100 m. JKK maar een grondige aanpak verspreid over het hele land.

Natuurorganisaties en Rijkswaterstaat steken hun kop nog teveel in het zand.
Begrijpelijk want dat gaat ze giga geld kosten.
Waarom krijg ik toch het idee dat jij hen de handen alsmaar boven het hoofd wil houden ?

De overheid heeft het altijd over "de vervuiler betaalt."
Vreemd genoeg laat diezelfde overheid tot op heden flink verstek gaan en betalen de gedupeerden voorlopig de rekening.
Hoe lang dat gaat duren hangt af van wetenschappelijke onderzoeken ???
Wel eens gelezen over hoe de wetenschap werkt. Zomaar even een artikel van de universiteit Leiden.
http://athena.leidenuniv.nl/letteren/op ... 55&session

Als het van de wetenschap moet afhangen of JKK aangepakt gaat worden door de verantwoordelijke instanties, dan zullen er vrees ik nog eerst vele doden vallen.
De praktijk is inenen niet belangrijk. Neejjjj..... de wetenschappers daar moet je het van hebben.
Ik kan me herinneren dat er onlangs door enkele personen op Bokt nog zo'n aversie was tegen een bep. wetenschapper en zijn zomereczeemverhaal.
En nu is inenen de wetenschap zaligmakend ???

Helaas is het beleid in Nederland nog te vaak:
De put pas dempen als het kalf verdronken is Boos!

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:34

henny_w schreef:

Hoe ze het doen laat ik aan hen zelf over. Dat het drastisch moet gebeuren ben ik wel van mening.

Dat is dus een tegenspraak. Contradictie in terminis. Of je laat het aan hun deskundigheid over of niet. Maar het wordt jou en mij niet gevraagd dusss.
Wel een vraag aan jou Henny: Wat is 'drastisch' in dit geval? Wat bedoel je daar nu precies mee?

henny_w schreef:
Begrijpelijk want dat gaat ze giga geld kosten.

Precies. En daarom zullen beleidsmakers helemaal niets doen zonder degelijk wetenschappelijk onderzoek. Daarvoor hebben we ze ook ingehuurd. Namelijk om hun werk goed te doen. Het zou natuurlijk een enorm schandaal worden als ze er een zooitje van maakten en maar wat deden met die botte bijl. Een voorbeeldje hieronder van het effect van maaien.

Afbeelding
Je snapt wel dat maaien de zaailingen niet tot op de grond afmaaien en je snapt óók dat je die zaailingen weer in het zonnetje zet zodat ze weer beter groeien. Daarom roepen mensen met verstand ervan dat je het terugdringen met heel veel beleid moet doen en per gebied kijken wat wijsheid is.

henny_w schreef:
Waarom krijg ik toch het idee dat jij hen de handen alsmaar boven het hoofd wil houden ?

Nee hoor. Ik wens ze alle wijsheid toe bij dit lastige probleem.

henny_w schreef:
Ik kan me herinneren dat er onlangs door enkele personen op Bokt nog zo'n aversie was tegen een bep. wetenschapper en zijn zomereczeemverhaal.
En nu is inenen de wetenschap zaligmakend ???

Dat was juist geen wetenschapper en deskundige op het vakgebied waarop hij zich begaf.
.......
Jij houdt niet van wetenschappers dus dit is het laatste wat ik over hen zeg; ze hoeven niet verdedigd te worden want ze hebben zich veelal allang bewezen zónder dat zij de goedkeuring van jou en mij nodig hebben.

Ellen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 13:40

Maaien is zaaien
Steken is kweken

Dat is een eeuwenoud spreekwoord, bekend bij alle boeren.

Je moet dus noch gaan maaien, noch gaan steken in feite bij kruiskruid (zo ook bij andere hardnekkige onkruiden).

Maar het spul laten staan zodat het vanzelf wel een keertje uitsterft kost jaren en ondertussen zaait het plantje wel zichzelf uit.
Want het spreekwoord:
wie zijn onkruid een jaar laat staan, kan zeven jaar uit wieden gaan, is vast ook van toepassing op JKK

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 13:46

henny_w schreef:
Natuurorganisaties en Rijkswaterstaat steken hun kop nog teveel in het zand.

Ze lopen gewoon weg voor het probleem ipv hun verantwoordelijkheden te nemen.
Want dat de plant in natuurgebieden vanzelf uitsterft als je de bodem maar niet verstoort is werkelijk om te gillen.
Ooit goed rondgekeken in een natuurgebied van staatsbosbeheer?
Is het je ooit opgevallen hoeveel ze daar snoeien, zagen en kappen?
En waarmee ze dat doen en vooral hoe ze al dat hout ophalen?
Nou dat noem ik geen onverstoorde grond Haha!

Ik vraag me sowieso af waar je zulke gronden in Nederland nog vindt. In ieder geval niet in natuurgebieden waar ook mensen mogen komen. Want tja, recreerend Nederland vind het nou eenmaal leuk om de spelende kinderen, de rennende honden, de mountainbike of wat al niet meer het "bos" mee in te nemen, om nog maar te zwijgen over ruiters en menners door die gebieden.

Dus onverstoorde bodem ??? nuh, niet hier in Nederland, of wel heeeeeelllll kleinschalig ergens in het hoge noorden Clown

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 13:52

Bries schreef:
Belangrijk is om goede gedetailleerde wetenschappelijke literatuurstudie te doen e.d. en vragen stellen aan wetenschappers. Zij kennen het gedrag van de plant

Ik vraag het me af of ze het gedrag van de plant AL KENNEN of dat ze nog aan het ONDERZOEKEN zijn Haha! Ik vermoed helaas toch echt dat laatste.

Want op heel veel vragen die ik onlangs nog heb gesteld zo links en rechts heb ik nog altijd geen bevredigend antwoord gehad of gevonden op internet. Dus zo goed kent de wetenschap de plant nog niet (maar ja wat niet is kan nog komen en tot die tijd moeten we met zijn allen proberen het uitzaaien van de plant binnen de perken te houden). Desnoods via continu maaien ... want dan kan de plant zichzelf nl. niet uitzaaien.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:02

Probeer Poole en Cairns, of Harper en Wood, of Bezemer et al eens zo zijn er legio wetenschappelijke onderzoeken , de senecio species zijn een van de meest onderzochte planten, ook is er goed onderzocht hoe de verspreidingstaktiek gaat.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 17:45

En hoe kom ik aan die onderzoeksresultaten?

Het zou een hele hoop duidelijk geven in wat wij, de paardenbezitters met weiland waar we het JKK graag uit willen houden, zouden moeten doen, of misschien juist wel niet moeten doen als ik het goed begrijp.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:18

Moet je eens zien wat een verschil Lachen!
eerst
Afbeelding
Nu
Afbeelding

Zoals je ziet is de wei nu nogal vers enzo,
Heeft iemand enig idee hoe ik dit verstandig op kan bouwen dat Nero niet ziek oid wordt?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:45

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 18:54

Nerootjeh schreef:

Wauw wat een verschil. Houden zo !!
Langzaam opbouwen met het gras. Bijvoorbeeld even aan de hand laten grazen en iedere dag een beetje langer.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:33

Nerootjeh schreef:
eerst

Goed gedaan!!!!!! En dat in een jaar tijd! Super Nerootjeh.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:35

Haha in 2 maanden tijd Falka Knipoog

Nero heeft 2 jaar in zo'n wei gestaan!
Dood eng vond ik het, 2 jaar lag ik te drammen tegen ons pap over dat de wei kapot moest..

En hij is eindelijk overstag gegaan!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:43

In twee maanden!!!!!!!!!! Helemaal hardstikke super. Goed werk van jullie Knipoog

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:54

Echt heel Goed Vond je het niet eng dat ze er tussen stond?

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:56

Nerootjeh schreef:

Ik zie het!!! Sigaar Goed gedaan hoor!!!
Ellen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 19:58

Maar de vraag is of je nu ook van het JKK af bent. Want volgens een bericht een pagina terug, zou je de bodem nu dermate verstoord hebben, dat het JKK juist veel sneller terug kan komen.

Maar jullie hadden ook gif gespoten toch? Ik duim voor je dat het in ieder geval weg blijft.

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:04

henny_w schreef:
Het zou mooi zijn als natuurinstanties het voortouw zouden nemen TEGEN JKK.

Welk beleid voeren natuurinstanties uberhaupt ten aanzien van JKK?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:10

Bel ze zou ik zeggen Lachen Ook natuurinstanties denken er hard over na hoor en hebben een beleid. Ze wijzen wel degelijk op de risico s en hooi met JKK wordt niet verkocht, ze wijzen ook op de risico s van natuurhooi, mochten mensen het perse willen hebben. Bij begrazing worden mensen ook op de eventuele risico's gewezen. De verantwoording ligt dan bij de mensen zelf. Dus ze kunnen ZELF een bewuste keuze maken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 20:32

Falka schreef:

En zoals zo vaak ... die zijn op zijn engels en dat is niet mijn beste taal (zeg maar helemaal niet Clown). Via Google is het misschien wel ergens in het Nederlands te vinden, maar ik heb geen tijd te over. Ik had daarom eigenlijk aangenomen dat jullie wel ergens de onderzoeksresultaten hadden liggen omdat je toch al in zee bent met de wetenschappers die alle ins en outs weten van de plant. Haha!

Maar nog even over die bodemverstoring en de invloed hiervan op JKK. Hieronder een foto hoe de natuurorganisatie met "ons" natuurgebied bezig is = ook natuurbeleid dit Verward
Het gebied staat al redelijk vol met JKK. Er lopen grote grazers in (koeien en paarden), maar de "experts" vonden ook nog eens dat er te veel bomen in het natuurgebied stonden. Het wachten op een fikse storm duurde te lang, dus was er iemand op het briljante idee gekomen de natuur dan maar een handje te helpen met wat buldozers. Die reden af en aan door het gebied om "prachtige" en vooral ook "natuurlijk ogende" open plekken in het bos te creeeren ...
Ik noem dit verwoesting van een prachtig gebied, om over bodemverstoring nog maar te zwijgen Boos! Boos! ... maar ja is mijn persoonlijke mening.

Ben echter wel bang dat deze geweldig open plekken over een tijd mooi geel gaan kleuren van het kruiskruid.

Dat hier onder is dus een stukje Hollands natuurbeheer .... bedacht door mensen die ervoor gestudeerd hebben ...

Afbeelding
Afbeelding

@Schaopli,
Het beleid hier is waarschijnlijk dan al wel duidelijk.
Ze vinden ook dat JKK geen gevaar vormt in dit gebied. De grazers blijven er van af en de kans op verspreiding is nihil omdat het stuk waar veel JKK staat een paar km van de hooivelden ligt en JKK kan niet zo ver "wegwaaien". ...
Helaas vergeten ze gemakshalve maar even dat er wandelaars/fietsers, honden en bramenplukkers door het JKK struinen als dit in zaadvorming staat, en ook dat er klein wild makkelijk in en uit het gebied kan en de zaden in de vacht eenvoudig over honderden meters afstand kan verplaatsen. Boos! Verward

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:56

Falka schreef:
Bel ze zou ik zeggen Lachen

Zou ik kunnen doen, maar daar ben ik eigenlijk niet zo'n type voor. Clown
Ik had gehoopt dat een van jullie hier aanwezig het zou weten.
Mede ook omdat er zo'n interessante discussie gaande was over oa natuurorganisaties en JKK.
Ik kon daar echter niet goed uithalen wat nu het werkelijke beleid van deze organisaties is; weghalen of juist laten staan.

Maar als jullie dat ook niet weten, wil ik best gaan bellen hoor (maar liever dus niet) Knipoog

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:59

Ze hebben een beleid schreef ik al in mijn bericht, dus je hoeft niet te bellen hoor Lachen

Nog een keertje dan

Ook natuurinstanties denken er hard over na hoor en hebben een beleid. Ze wijzen wel degelijk op de risico s en hooi met JKK wordt niet verkocht, ze wijzen ook op de risico s van natuurhooi, mochten mensen het perse willen hebben. Bij begrazing worden mensen ook op de eventuele risico's gewezen. De verantwoording ligt dan bij de mensen zelf. Dus ze kunnen ZELF een bewuste keuze maken.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:29

Isapaardje schreef:
Ik had daarom eigenlijk aangenomen dat jullie wel ergens de onderzoeksresultaten hadden liggen omdat je toch al in zee bent met de wetenschappers die alle ins en outs weten van de plant.

Kijk, Ingrid, ik zie en snap heel goed dat de JKK-problematiek je aan het hart gaat. Dat vind ik heel goed. Mij gaat het ook aan het hart want wij hebben Capita eraan verloren; een schat van een andalusische merrie. Dus betrokken ben ik wel degelijk. Ik heb zelf aardig wat antwoorden op mijn vragen omdat ik werkelijk ben gaan zoeken.
Nu wordt jou e.e.a. aangedragen; onderzoeksresultaten e.d. Da's mooi. Nu ben je niet sterk in engels en dat is inderdaad onhandig. Misschien kan iemand je helpen? Bijna alle onderzoeken worden gerapporteerd in het engels en het is ondoenlijk om álle lijvige onderzoeksresultaten te vertalen.

Nu kún je zelfs direct aan deskundigen vragen stellen. Ze komen dus speciaal naar het web voor al die verontruste paardeneigenaren en zorgen dat ze toegankelijk zijn voor vragen. Dat is heel wat. Maar je zult ze ietsje tegemoet moeten komen. Ik neem aan dat de JKK problematiek je daarvoor voldoende ter harte gaat om dat kloofje te overbruggen. Anders.... waar zijn we in gódsnaam mee bezig. Wil je het nu wérkelijk weten of wil je gewoon alleen je eigen ding weten?

Citaat:
Maar nog even over die bodemverstoring en de invloed hiervan op JKK. Hieronder een foto hoe de natuurorganisatie met "ons" natuurgebied bezig is = ook natuurbeleid dit Verward
Het gebied staat al redelijk vol met JKK. Er lopen grote grazers in (koeien en paarden), maar de "experts" vonden ook nog eens dat er te veel bomen in het natuurgebied stonden. Het wachten op een fikse storm duurde te lang, dus was er iemand op het briljante idee gekomen de natuur dan maar een handje te helpen met wat buldozers. Die reden af en aan door het gebied om "prachtige" en vooral ook "natuurlijk ogende" open plekken in het bos te creeeren ...
Ik noem dit verwoesting van een prachtig gebied, om over bodemverstoring nog maar te zwijgen Boos! Boos! ... maar ja is mijn persoonlijke mening.
Ben echter wel bang dat deze geweldig open plekken over een tijd mooi geel gaan kleuren van het kruiskruid.

Ik ken de exacte reden niet van deze beheerders maar ik kan me jouw verontrusting heel erg goed voorstellen.
Weet je, als je nou zorgt dat je veel feiten kent en hun wetenschappelijke onderbouwing voorhanden hebt (ik weet zéker dat Esther je daarbij wilt helpen) en je stapt met die feiten én wetenschappelijke onderbouwing naar die beheerders, hun organisatie dan kún je zeer kritische vragen stellen. Als ik daar woonde had ik het gedaan want het ziet er inderdáád verontrustend uit.
Maja... misschien hadden ze een reden.... en daar kom je zó niet achter....
De foto's laat ik hieronder staan ter illustratie van iets wat mij ook zéér verontrust

Afbeelding
Afbeelding

Citaat:
Het beleid hier is waarschijnlijk dan al wel duidelijk.

Wat hád ik graag gezien dat je erachteraan ging om het woordje 'waarschijnlijk' weg te werken.

Citaat:
Helaas vergeten ze gemakshalve maar even dat er wandelaars/fietsers, honden en bramenplukkers door het JKK struinen als dit in zaadvorming staat, en ook dat er klein wild makkelijk in en uit het gebied kan en de zaden in de vacht eenvoudig over honderden meters afstand kan verplaatsen.

Je draagt heel goede argumenten aan... helaas niet op de juiste plaats. Stap naar die beheerders en stel ze onderbouwd (vraag hulp erbij bij die degelijke onderbouwing) jouw vragen. Je bent er wakker, kreatief en doorzetterig genoeg voor....
Ellen