[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

menollyke

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:42

Dan vraag ik me dus echt af of het een allergie is of zelfs maar kan zijn. Het is meerdere keren genoemd, maar het kan geen kwaad om te kijken op de site van Antoinne de Bodt, http://www.hoefkatrol.com Het is mogelijk dat het komt van de scheefheid van je paard. Ik zou gewoon zeggen, probeer het uit. Mocht dat niet werken dan kan je altijd nog je paard helemaal laten doorzoeken.

Weet je trouwens zeker dat je zadel past? Dat je hoofdstel past? En meer van dat soort dingen, probeer die in eerste instantie uit te sluiten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:53

Dookie:

zorg dat je iemand krijgt met een camera...maak een filmpje en zet hem online.

ik ben heel benieuwd welke bewegingen je dier maakt

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:54

Ik heb juist een nieuw zadel omdat het vorige te klein is geworden. Ik zou graag een endoscopie doen (met een camera in de neus kijken) en zijn tanden laten nakijken.. Hij is niet scheef, we werken goed aan een los paard en nu is hij een klein jaar superlos in zijn hals waar er anders een blokkade zat. Mn lesgever heeft hem nog eens losgemaakt door te laten doorbuigen in de nek maar hij is heel los

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:55

Vandaag was het altijd ja-knikken. Soms ook kleine schokjes met zijn hoofd en dan trapt hij meestal met zijn been.

Dus hij houdt zijn hoofd helemaal hoog en knikt dan de hele tijd.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:02

Dookie schreef:
Vandaag was het altijd ja-knikken. Soms ook kleine schokjes met zijn hoofd en dan trapt hij meestal met zijn been.

Dus hij houdt zijn hoofd helemaal hoog en knikt dan de hele tijd.

Toen je hem gister van de wei haalde regende het toen nog of was het inmiddels droog geworden???

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:15

het regende nog een beetje..
Ik zal proberen vandaag te gaan rijden en iemand mijn camera in hun handen te duwen

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:38

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:43

nou..ik kon t wel zien hoor!

ik vond hem behoorlijk beweeglijk in die hals...
maar toch even vraagje he?

wat voor eten krijgt hij, en dan bedoel ik krachtvoer,brok,muesli enzo..
en hoe lang heb jij hem en op wat voor niveau rijd je nu ongeveer?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:52

Het eten, hooi, (beetje, een halve schep hoogstens) biks, wortels en gras op de weide, maispulp.. Daar is echt niets in veranderd

Ik heb hem 2 jaar en we rijden gewoon thuis een beetje dresuur, springen, wandelen dus geen wedstrijden.
Jammer dat het filmpje niet volledig wil uploaden, dan zie je ook galop enzo

Hier een foto
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:54

moet je even zoeken naar putfile.com geloof ik, daar kun je gratis aanmelden en vrij grote filmpjes uploaden.

andere sites pakken de mijne vaak niet omdat ze te groot zijn, en daar lukte t wel.

enne vanaf wanneer kreeg hij die klachten?

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:55

Vorige week woensdag was het begonnen maar waren het korte schokjes. Dit hevige geknik is pas sinds gisteren zo erg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:56

en datgene wat je met hem met rijden doet he?
wissel je veel af?

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:59

Nu juist meer nu het weer beter is, vorige week woensdag zelfs nog gaan wandelen maar hij let dus totaal niet meer op voor auto's dus het werd wel een beetje gevaarlijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:03

nou weet je?
wat ik zag op t filmpje kwam op mij over als een intiligent dier met veel capaciteiten
dat dier heeft geen uitdagingen meer, dus word dat lui....... en verzint allerlei ondeugden om toch maar weer die kick te krijgen....

zo zag ik deze hoofd zwaai beweging ook..
als puur ongeduld, ik heb het idee dat als je hem een nivo hoger gaat trainen dat ie meer te doen heeft en niet uit verveling gaat schudden..

kweetnie, maar denk dat t best te proberen valt....

en let maar es op: hooikoortspaarden zijn over het algemeen net wat slimmer dan de meeste soortgenoten

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:08

We zijn juist de afgelopen maanden weer stappen vooruit gegaan in het werk en moeilijkere oefeningen gaan vragen Bevoorbeeld van B proefjes naar L, M proefjes..
Ik vraag zelfs vliegende galopwissels en nog steeds doet hij het..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:12

hmmm..dan zat ik er dus naast, maar ja t filmpje was ook erg kort he?
t ging mij om die beweging die hij maakte, die was lang en scheef.

dat betekent, met de neus helemaal links naar beneden richting je partner en dan helemaal weer opzij naar boven toe, vaak gaat dat heel snel?

nou die beweging is juist heel erg typerend voor ongeduld...
ongeduld omdat de stallen niet snel genoeg open zijn?
ongeduld over het komende voer wat er waarschijnlijk wel in de voerbak ligt...
daar leek het mij op, ongeduld onder het rijden omdat t te makkelijk vind

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:14

Ja ik ben aan het proberen uploaden op putfile. Hij houd zijn hoofd niet scheef volgens mij?
Ze zeiden vandaag nog tegen mij dat het raar is dat juist hij het doet omdat hij juist één van de paarden is die het meeste beweging heeft en het meeste gereden wordt..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:18

ik kan het natuurlijk ook net verkeerd om hebben gezien he?

dat hij het dus te moeilijk vind en zich door t hoofdschudden af te kunnen schermen voor dat waar ie mee bezig is??
dan zou je juist vakere pauzes in moeten lassen en dat ie wat meer ontspannen kan..

is je dier wat snel op de teentjes getrapt?
en dat ie beledigd is als je zegt dat er een witte haar ergens zit?

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:24

Nee, het is juist een heel gezellig paard dat graag met je meewerkt. Ik doe nu amper iets tijdens het rijden, gewoon hoefslag en een paar voltes dus niets waardoor hij zich nu kan om druk maken. We hebben gisteren hem voorwaarts neerwaarts gereden, geen effect, eens even heel streng geweest in contact, geen effect, ...

Tijdens trainingen stappen we regelmatig lekker aan de lange teugel, even verstand op nul en dan terug verder werken.. Ik ben misschien juist iets te voorzichtig met hem omdat hij pas 6 jaar, ik let goed op zijn tempo maar hij zou zelf graag teveel doen en moet hem een beetje afremmen

Ik snap dat je het probeert te zoeken in het werk, ik heb het zelf ook gedaan maar ik besef dat het daaraan niet kan liggen. Hij had drie dagen niets hoeven doen, gewoon lekker op de wei lopen en dan als ik terug wou rijden was het geschud nog erger..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:28

Citaat:
ik let goed op zijn tempo maar hij zou zelf graag teveel doen en moet hem een beetje afremmen

en toch heb ik het idee dat t hierin toch wel kon liggen, misschien klets ik mezelf nu de ruimte in,dat weet ik niet,maar kreeg echt zo'n gevoel erbij dat ie het te makkelijk vond allemaal, dat ie geen uitdagingen meer had ofzo.....

en dat ie zich ging uitsloven voor jou om indruk te maken van "kijk,baas dit kan ik al!"

zoiets in elk geval.....

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:31

Ja, dat snap ik. Een paar weken geleden heeft mijn lesgever nog gezegd en vanaf nu gaan we weer een stapje hoger want de basis is goed. Ook moeilijkere oefeningen en als hij laat blijken dat hij het nog wat moeilijker vind (bv travers) dan blijven we het ook niet de hele tijd doen en doen iets anders. Ik wou dat het probleem zo gemakkelijk was.. Een uur lang non-stop schudden lijkt me niet fijn voor hem

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:31

Heel interessant filmpje Dookie. EN ook de uitleg van Ellepel daarbij vind ik interessant.
Waarom?
Omdat onze pony naast het hoofdschudden met de korte knikjes, ook deze grote bewegingen maakt.
De korte knikjes zijn voor mijn gevoel het echte headshaking. Daar krijgt hij nu de homeopatische druppels voor.
Die grote hoofdbewegingen beschouw ik eigenlijk altijd als "geklier" van de pony. Om onder het werk uit te komen of misschien wel omdat hij het te simpel vind.

In ieder geval vind ik het wel herkenbaar. Met rijden probeert mijn zoon zowel het schudden als het "klieren" zoveel mogelijk te negeren.

Wat betreft de druppels krijg ik wel het gevoel dat het helpt. ALhoewel de weersomstandigheden voor headshakers op het moment natuurlijk goed zijn. Geen zon en geen stof ed.
Dus ik durf nog niet te zeggen dat de verbetering alleen aan de druppels ligt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:56

ik merk aan ap als ik geen druppels meer geef dat ie dan echt benauwd word, en met druppels heeft ie veel meer lucht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:14

ik denk ook een idee om zo goed mogelijk naar je dier te luisteren en te kijken

ik weet bij ap gewoon 100% zeker dat t niet rijtechnisch ofzo is, want hij doet het alleen nu, met een week of twee is t bij hem weer over...
en de bewegingen die hij maakt echt tegen de hooikoorts zijn echt wel heel anders,(kun je wel in mijn filmpjes zien hier op het forum)

die lange bewegingen vind ik echt passen bij ongeduld voor voer krijgen of iets anders... alleen nog even uitvinden wat het is....

word hij altijd gevoerd nadat je gereden hebt?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:51

Helaas, de filmpjes krijg ik niet te zien.
maar uit de discussie merk ik op dat het uit 2 soorten bestaat, de korte heftige knikjes en grotere maaibewegingen.
Nou dit is wel herkenbaar. De korte knikjes van Aileen zie ik ook als het "echte" werk, voor de rest is ze weleens wat klierderig met haar hoofd maar dat zie ik echt als klieren. Ze doet het vooral als ik haar opgezadeld heb en naast haar naar de manege loop. Met losrijden is het al wat minder.

Mijn plannen voor de volgende tijd:
- ik ga met mijn zadel naar van Triest om te laten kijken of die wel goed ligt
- ik ga naar een heel ander iemand om het rijtechnisch eens te bekijken, een kruising tussen NH en akademische rijkunst. Het is een leerlinge van Bent Branderup, dus rechtrichten/zitten zal zeker aan de orde komen. Wie weet in hoeverre ik het er zelf ingereden heb?
- mogelijk afhankelijk van bovenstaande acties ga ik nog naar een osteopaat. er schijnt in Beilen een hele goeie te zitten, weet iemand hoe die heet?

- ik blijf nog een poosje mijn shakedagboek bijhouden
-en voor de rest negeer ik het, het is best hanteerbaar op het moment. Als ze nageeflijk is, schudt ze nagenoeg niet meer.