Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Little_Gift schreef:Ik denk dat fysio en dierenarts nog altijd meer bekwaam zijn dan enkele bokkers
Little_Gift schreef:Het gaat hier ook niet om jouw fysio en dierenarts, die kennen dit paard niet.
De fysio en dierenartsen die dit paard wel onder behandeling hebben, geven wel groen licht.
Kimmie25501 schreef:Dit is het plan dat ik nav jullie tips en het schema van de dierenarts heb opgesteld:
4 dagen 10 minuten stappen
5 dagen 15 minuten stappen
5 dagen 20 minuten stappen
5 dagen 25 minuten stappen
5 dagen 30 minuten stappen, buiten, niet op het erf
Pees + bil la laten scannen
5 dagen oefeningen Kelly de geus voor houding, coördinatie en proprioceptie
5 dagen in vrijheid 10 min stap - 10 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen in vrijheid 10 min stap - 15 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen in vrijheid 10 min stap - 20 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen in vrijheid galop opbouwen tot 5 rondjes per kant
Een week vrij met vrijheidsdressuur en wandelen voor houding, coördinatie, proprioceptie en blijheid
5 dagen enkele/dubbele longe 10 min stap - 10 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen enkele/dubbele longe 10 min stap - 15 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen enkele/dubbele longe 10 min stap - 20 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen enkele/dubbele longe galop opbouwen tot 5 rondjes per kant
Vanaf januari 2026: rustig starten met rijden
Ik denk als je het zo ziet dat het rustiger is dan het eerder misschien leek. En natuurlijk zal ik haar ook dagen rust geven, maar die plan ik wel als het zover is.
Goede tip Sabri, ik heb meteen mn vaste fysio voor Ivy een appje gestuurd!
Kimmie25501 schreef:De fysio raadt aan om vanaf nu het draven aan de hand op te pakken. Daarna 1 minuut draven aan de longe en dat opbouwen per kant en daarna ook het draven aan de longe met zadel opbouwen, zodat haar rugspieren opgebouwd worden en ze ook weer kan wennen aan het gewicht. Ze denkt dat ik vanaf half december er weer op kan gaan zitten. Overigens denkt dat ze dat ik ook wel sneller op kan bouwen dan dit, maar liever safe dan sorry.
DuoPenotti schreef:Kimmie25501 schreef:Dit is het plan dat ik nav jullie tips en het schema van de dierenarts heb opgesteld:
4 dagen 10 minuten stappen
5 dagen 15 minuten stappen
5 dagen 20 minuten stappen
5 dagen 25 minuten stappen
5 dagen 30 minuten stappen, buiten, niet op het erf
Pees + bil la laten scannen
5 dagen oefeningen Kelly de geus voor houding, coördinatie en proprioceptie
5 dagen in vrijheid 10 min stap - 10 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen in vrijheid 10 min stap - 15 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen in vrijheid 10 min stap - 20 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen in vrijheid galop opbouwen tot 5 rondjes per kant
Een week vrij met vrijheidsdressuur en wandelen voor houding, coördinatie, proprioceptie en blijheid
5 dagen enkele/dubbele longe 10 min stap - 10 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen enkele/dubbele longe 10 min stap - 15 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen enkele/dubbele longe 10 min stap - 20 min stap/draf - 10 min stap
5 dagen enkele/dubbele longe galop opbouwen tot 5 rondjes per kant
Vanaf januari 2026: rustig starten met rijden
Ik denk als je het zo ziet dat het rustiger is dan het eerder misschien leek. En natuurlijk zal ik haar ook dagen rust geven, maar die plan ik wel als het zover is.
Goede tip Sabri, ik heb meteen mn vaste fysio voor Ivy een appje gestuurd!Kimmie25501 schreef:De fysio raadt aan om vanaf nu het draven aan de hand op te pakken. Daarna 1 minuut draven aan de longe en dat opbouwen per kant en daarna ook het draven aan de longe met zadel opbouwen, zodat haar rugspieren opgebouwd worden en ze ook weer kan wennen aan het gewicht. Ze denkt dat ik vanaf half december er weer op kan gaan zitten. Overigens denkt dat ze dat ik ook wel sneller op kan bouwen dan dit, maar liever safe dan sorry.
Maar hoe lees ik hier dat in de merriegroep zetten nu al een goed idee dan is?
Kimmie25501 schreef:Het gaat niet om de grote kudde hè? Dit gaat om de merriekudde van vijf. Daar heeft de dierenarts expliciet toestemming voor gegeven, dat mocht al eerder, maar hadden we voor de zekerheid nog niet gedaan.
Kimmie25501 schreef:Wel stond ze weer iets ongemakkelijker op haar been. Als de stalhouder het goed vindt gaan we op advies van de fysio haar komend weekend weer proberen om gecontroleerd bij de kudde te zetten.
Kimmie25501 schreef:Dankjewel! Been werd idd zelfs tijdens de fysiobehandeling al dunner. Ik ben benieuwd hoe het morgen is. Die raadde trouwens ook nog lymfedrainage aan bedenk ik me nu. Als ze mij een verslag stuurt, vraag ik even wie zij mij daarvoor aanraadt.