Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 09:34

Wat een heerlijk uitzicht zo uit je raam. <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 09:36

Die is idd wel heel ver weg in dromenland :D

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 09:41

Britta31 schreef:
[ Afbeelding ]
Tijd voor een dutje.

Ach, wat een tevreden oudje. <3

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:37

Wat een heerlijk uitzicht.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 11:17

Wat een heerlijk uitzicht zo Marleen_88! :)

@sachertorte, wat fijn dat jullie over 6 dagen weer licht mogen trainen/beweging geven en fijn dat hij het zo goed doet! Ik ben benieuwd of hij gebruik gaat maken van de borstel. ;)

@Celebi, mooie deken! En inderdaad fijn om te weten dat hij lekker ligt door het vlas wat hij op de deken achterlaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 16:48

Boon had net schone billen, dus hopelijk gaat een paar dagen 'alleen hooi' nu toch wat doen. Wat er lag zag er ook al beter uit. Dus ik ga dit nog een dagje zo doen en hopen dat het resultaat nog iets verbeterd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:59

Wat goud zo'n uitzicht op soezende paarden <3

Hopelijk zet dat door dubbelfun!

Celebi, ja zo fijn om die bevestiging te krijgen dat hij nog lekker ligt!

Wendy wat een leuke filmpjes <3

Na 3 dagen geen hooi proppen te hebben gevonden, vandaag toch weer een stuk of 5... grmbl.

Vandaag even alle hooi bakken geleegd (lag een hele berg onbeperkt los in) en m'n hooi gewogen. Kijken hoeveel ze nu precies eet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:08

Meten is weten :)

Bij een nieuwe partij weeg ik van meestal 1 a 2 baaltjes de plakken zodat ik idd weet hoeveel ik ong. moet geven op een dag.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:36

Ik geef onbeperkt, zoveel als mogelijk. Maar heb t idee dat ze niet genoeg eten dus even een paar dagen wegen en bijhouden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:45

Dat heb ik ook eens geprobeerd... na 3 dagen kon ik Boon rollen. Die bleef eten ;(

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 19:12

Ja werkt niet bij allen helaas. Paar stalgenootjes lopen daar ook tegenaan. Het is doe het zelf stal hier en de meeste voeren 1x per dag en dan voor 24 uur, ik ook. Maar we hebben er ook 1 staan die nooit stopt met eten, welk soort hooi ze ook geeft.... Mijn merrie wordt pislink als ze zonder staat en werd enorm onrustig van verbeurten. Dus die stal al ruim 10 jaar onbeperkt.

Ik hield ze aardig beperkt in omvang door onbeperkt graszaad hooi ipv weide hooi. Al hebben ze wel dikke jaren gehad :Y) Pony is vanaf de zomer naar onbeperkt weide over gegaan (ivm de koliek en iemand gaf als tip zachter hooi voeren) en de grote na de weidegang. Vorig jaar was zij teveel afgevallen in de winter, ondanks de combinatie graszaad en weide (wss mede door het gebit). Voor dit jaar heb ik nog wel wat graszaadhooi liggen voor t geval dat, maar ik vind dat ze te weinig eten dus dat voer ik momenteel niet.

Ben benieuwd hoeveel kilo ze beiden eten op het moment

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 19:22

Ik weeg dat nooit eigenlijk.
Kelly eet echt geen hooi,dus die doet het puur op de ruwvoervervangers.
Mijn ruin is wel een beetje te zwaar haha. :o
Maar die eet een deel hooi getest laag suiker en een deel voordroog wat hij niet erg lekker vind,dus eet hij dan automatisch wat minder van.
En ik voer vaak ook gewoon minder,laat hem maar de restjes op eten :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 09:52

Boon had vanochtend nog weer droge billen, dus nu moet ik weer voorzichtig beginnen met de SP (want daar moet ik sowieso de psyllium door gaan mengen) en dan wat krachtvoer erbij en de Hartog Grasmix, want het zou toch wel erg lastig zijn als die de triggers zijn.
Krachtvoer kan ik nog vervangen door een mineralen/vitaminekorrel, maar die zal toch ook ergens door moeten?? Of kun je die ook zo los voeren ??

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 10:00

De meeste vitaminebrokjes kun je gewoon los voeren. Heb nu de speciale senioren brokjes van Equi-Xcel en die zijn klein en dus makkelijk te kauwen en blijkbaar smakelijk want hij eet ze zo op. Maar je kan het inderdaad ook ergens doorheen doen en ze lossen enorm goed op in water. Gooi het de ene dag door de Fibrebeet en op dagen dat ik even niet kan weken krijgt hij het zo los in de bak met soms voor het idee een handje muesli omdat er ook een schepje duivelsklauw bij zit en die vindt hij vies. :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:43

Mineralen korrel of krachtvoer kan toch gewoon bij de sp in?
Even aanvullen, Kelly krijgt geen vitaminekorrel.
Zij krijgt ook een deel SP en dan de masters seniorenslobber brok, en daarmee kriigt ze voldoende binnen.
En dan nog de wiesencobs natuurlijk.zit ook nog wel e.e.a. aan vitamine in.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 30-11-25 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 12:45

Fijn Dubbelfun, schone billen. Hopelijk blijft het met opbouwen ook zo.

Afbeelding
Lekker gewandeld vanochtend, hele weg de oortjes erop. <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:58

ellepel schreef:
Mineralen korrel of krachtvoer kan toch gewoon bij de sp in?
Als ze op de SP geen dunne mest problemen gaat geven is dat natuurlijk het meest logische, maar dát moet ik dus eerst nog een paar dagen uit proberen.
De mest ziet er wel beter uit (er is weer drolvorm te bekennen), maar mag van mij nog wel iets meer 'vast' worden.

Ik dacht de regenjas uit te doen, maar gezien de donkere lucht en de wind die wat op komt zetten heb ik die maar aangelaten.

@marleen: leuke wandelfoto :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 13:01

Lastig is dat hè, hopelijk blijft het nu goed.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 13:09

Hier was/is het 5 graden, de warme jas blijft dus aan. Van de week 2 graden, toen zelfs met deken op gewandeld. :=

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 15:17

marleen_88 schreef:
Mocht je iets willen hebben waarvan ze aanzet Somebitch, ik heb goede ervaringen met Myo Proteïn flakes van Agrobs. Voor en na het trekken van Sakyr zijn tanden, heb ik hem daarmee aan laten komen. Hij krijgt nu nog steeds regelmatig een bak, hij vindt het lekker.

Ik heb hier een zak van gehaald. Want mijn oude dame mag wel wat kilo’s extra (niet gedacht dat ik dat ooit zou zeggen, want ze was altijd nogal Hollands welvaren). Maar ze is er niet heel enthousiast over. Ik heb het gister met koud water gegeven en vandaag met warm. Maar ze gooit de emmer om en loopt er wat doorheen en :/
Seniores is toch wel echt favoriet nog steeds. Ik dacht misschien een handje muesli er doorheen?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 15:34

Sanet schreef:
marleen_88 schreef:
Mocht je iets willen hebben waarvan ze aanzet Somebitch, ik heb goede ervaringen met Myo Proteïn flakes van Agrobs. Voor en na het trekken van Sakyr zijn tanden, heb ik hem daarmee aan laten komen. Hij krijgt nu nog steeds regelmatig een bak, hij vindt het lekker.

Ik heb hier een zak van gehaald. Want mijn oude dame mag wel wat kilo’s extra (niet gedacht dat ik dat ooit zou zeggen, want ze was altijd nogal Hollands welvaren). Maar ze is er niet heel enthousiast over. Ik heb het gister met koud water gegeven en vandaag met warm. Maar ze gooit de emmer om en loopt er wat doorheen en :/
Seniores is toch wel echt favoriet nog steeds. Ik dacht misschien een handje muesli er doorheen?

Oh wat balen dat ze ervoor wegloopt. Misschien is het even wennen en opbouwen nodig? Muesli erdoor kun je zeker proberen. Sakyr eet het met warm water liever dan met koud, maar laat het niet staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 15:42

@Sanet: misschien helpt het als je er een paar druppels vanille-essence of poeder door doet. De meeste paarden zijn gek op vanille-smaak :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 16:55

Bij Jippe is het paar dagen goed gegaan maar nu weer vele proppen en maakt zijn voordroog nat. Enige is wel dat er momenteel 2 soorten liggen die beide het ‘net niet’ zijn: arm voordroog (mbt suikers) wat nattig en zurig is en hij op zich wel eet maar ik vind t vies spul. En normaal (meer suiker ruikt ook zoeter) voordroog wat stugger is. Ik voer nu een mengsel van beide maar denk eigenlijk dat hij dat normale dus gewoon niet goed weg krijgt. Alleen t nattige voeren vind ik ook weer mwah. Maar als hij dat wel goed eet toch maar doen misschien. Al is het 1 dag als test. Zo lastig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 17:01

De laatste keer dat ik weer eens voordroog probeerde was het gewoon te lang; zowel Boon als Jasmijn vonden het heerlijk, maar Jasmijn kreeg de lange stengels niet weg. Die stond zich meteen al te verslikken en ik kon er een stuk voordroog van 30 cm zo uit trekken ;(

Overigens had Boon net wel weer iets natte billen, maar niet zo erg als het was.
Gezien de temperatuur vannacht heb ik Boon maar weer haar 200 grams aangedaan en Jasmijn een regendeken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 17:19

Sanet schreef:
marleen_88 schreef:

Deze ervaring heb ik er ook mee. Ik deed er idd een handje muesli of slobber doorheen. Ze vind de wiesen cobs ook niet denderend die ik de laatste tijd geef, daar moet ook d'r andere voer doorheen