https://www.centerforanimalgenetics.com ... p-1-pssm1/
BrittS: leuk je zo in het wild tegen te zijn gekomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mac schreef:belle_boef: CAG in Duitsland biedt ook de PSSM1 test aan (naast de PSSM2 panel test); misschien is dat makkelijker? Dan heb je de resultaten ongeveer net zo snel.
https://www.centerforanimalgenetics.com ... p-1-pssm1/
BrittS: leuk je zo in het wild tegen te zijn gekomen. Ontzettend toffe paarden hebben jullie! En leuk dat er nog een paar westernruiters bij zijn gekomen in het dorp
mellamoshan schreef:Eiwitten krijgt hij al in stuk hogere dosering dan mijn andere paard.
Ik heb alleen nog niets gevonden wat hierin echt helpt.
Luzerne, bietenpulp, sojaschroot, merrie brok, sportbrok, senior priores, subli atleet, pavo topsport. Niets van dit alles helpt.
Enige waar ik heel voorzichtig over twijfelde over positief effect is whey poeder. Dit vond hij alleen echt heel vies.
Mizora schreef:Juist het spierbiopt is een momentopname. Er kan wel met zekerheid gezegd worden dat ze het wel heeft, maar niet dat ze het niet heeft. Ook kan er schade ontstaan door het nemen van het biopt.
Pssm2 door middel van dna- onderzoek is ook nog niet volledig betrouwbaar in de zin van sluit uit, maar niet-invasief (enkel staartharen met wortel nodig) en wel consequent.
Pssm2 is een verzameling van spierziekte die vergelijkbare klachten geven. Echter zijn nog niet alle dna-varianten van de ziekten die deze klachten geven bekend. Hierdoor kan je paard toch pssm2 hebben zonder dat deze nu uit de test komt (ze hebben nu 5 varianten die nog gevalideerd moeten worden en 2 varianten die ze in een gevorderde fase aan het testen zijn, zover ik weet).
De meest gebruikelijke varianten zijn echter dus wel bekend, al moeten ze nog wel gevalideerd worden zover ik weet (gebruik de zoekfunctie in dit topic voor meer informatie hierover), maar in de praktijk blijken degene die er lijder zijn volgens de test ook eigenlijk altijd positief te reageren op de voeding en het laat dan een heleboel puzzelstukjes op zijn plaats vallen. De praktijk geeft dus aan dat deze testen zeer betrouwbaar zijn.
Wat sowieso nuttig zal zijn is flink eiwitten bijvoeren. Dat zou ik sowieso met het huidige dieet adviseren, maar met een pssm2- verdacht dier al helemaal. Ik gebruik er zelf het liefst pavo topfit of subli atleet voor, sojaschroot kan ook heel goed.