[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:44

Nou Meert dat weet ik natuurlijk ook niet, maar ik zie het maar als wederom een bewijs dat het dus een progressieve ziekte is, waarvan de acth dus nooit zal dalen, maar het viel mij echt even rauw op mijn dak hoor, ik had die ook niet voorzien.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:22

Hoe was het klinische beeld zonder de Prascend? Vond je haar beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:40

Nou er zit weer leven in dat is zeker, maar ik ben niet zonder reden na 1,5 maand zonder pergolide al gaan testen: ze werd binnen die 2 maanden (incl afbouwen) gelijk al weer mega dik, zoop en plaste als een ketter en voelde pulsaties in achterbenen

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:15

Ok. Dan is het ook niet verstandig om geen Prascend te geven.
Die van mij werd juist wel levendiger door de pergolide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 06:59

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met de echte jonkies met cushing eigenlijk, dus het zijn meer vermoedens, maar ik vermoed dat het door de leeftijd komt, dat er zon verschil in reactie op pergolide zit. Ik weet nog wel van toen ze 7 was en voor de pillen, ze heel boos en bijna een soort paranoïde was. Ik kan mij dat nog wel herinneren van 1 ander jonkie ook van een bokker, maar ik weet niet wie dat is, dus ik kan ook niet vragen om info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:52

Die van mij wordt in augustus 14, ook niet heel oud dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:53

Hoe reageert jouw pony dan op de pergolide shanna? Meer of minder energie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:26

In het begin, maar dan echt het hele eerste jaar, een heel stuk minder. Zat echt geen leven in leek overal last van te hebben hij was echt een depressieve pony. Nu echter, hij sjeest de wei rond (en hij was altijd liever lui dan moe) is weer brutaal (brutaler dan voor de PPID diagnose) en zit zichtbaar goed in zn vel ondanks dat hij nog wat kreupel is van voor. Hij is ook nog nooit zo goed in model geweest, ondanks dat hij al bijna 2 jaar stil staat vanwege kreupelheden. Voorheen was het echt een wandelende vetkwab waar ik niks aan kon doen (altijd op dieet, als het kon in het werk, gelukkig nog nooit hoefbevangen geweest) nu ziet hij er gewoon netjes uit.

Maar ik moet wel zeggen dat hij in het begin enkel pergolide kreeg, en nu ook magnesium en vitamine E + selenium erbij, waarvan ik zelf vermoed dat de vitamine E + selenium voor het grootste verschil heeft gezorgt.

Op zich best logisch, want een pony die op zeer streng dieet staat gedurende langere periode kan natuurlijk makkelijk tekorten oplopen..

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:17

Shanna schreef:
In het begin, maar dan echt het hele eerste jaar, een heel stuk minder. Zat echt geen leven in leek overal last van te hebben hij was echt een depressieve pony. Nu echter, hij sjeest de wei rond (en hij was altijd liever lui dan moe) is weer brutaal (brutaler dan voor de PPID diagnose) en zit zichtbaar goed in zn vel ondanks dat hij nog wat kreupel is van voor. Hij is ook nog nooit zo goed in model geweest, ondanks dat hij al bijna 2 jaar stil staat vanwege kreupelheden. Voorheen was het echt een wandelende vetkwab waar ik niks aan kon doen (altijd op dieet, als het kon in het werk, gelukkig nog nooit hoefbevangen geweest) nu ziet hij er gewoon netjes uit.

Maar ik moet wel zeggen dat hij in het begin enkel pergolide kreeg, en nu ook magnesium en vitamine E + selenium erbij, waarvan ik zelf vermoed dat de vitamine E + selenium voor het grootste verschil heeft gezorgt.

Op zich best logisch, want een pony die op zeer streng dieet staat gedurende langere periode kan natuurlijk makkelijk tekorten oplopen..

Ik moet zeggen dat de selenium en,vitamine E hier ook goed zijn werk doet. Had dit niet verwacht. Had een,beetje schrik voor de selenium.

Wij zijn ook met de medicatie terug gezakt. Mijn merrie stond op 3/4 pil. In december terug laten testen en uit de uitslag kwam dat de waardes nog te hoog lagen. Dus verhoogd naar een pil. Maar na enkele weken zagen we onze merrie vermageren en veranderen in futloos en depressief paard. Toen zelf besloten om te verlagen. En hebben zelfs afgebouwd naar een halve pil. Merrie fleurde terug op , stond terug hengstig, werd veel actiever en komt langzaam terug bij. Misschien dat we tijdens de sr terug verhogen naar 3/4 pil

Voor de verhoging
[/[img]
Afbeelding

Na de verhogin
[/[img]
Afbeelding

Nu na de verlaging van de medicatie
[/[img]
Afbeelding

Ik heb heel veel,steun en goede raad gehad van enkele Bokkers hier die ik nog steeds dankbaar ben. Top wijfjes zijn het +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:21

Wauw dat is wel echt een wereld van verschil!

Ik moet zeggen dat Sedje met eten wel een stuk lastiger is als de medicatie omhoog gaat. Hij is nooit een rond-vreet pony geweest, maar op 1/2e pil liet hij zn brokken meer staan dan nu. Misschien ook omdat ik er nu een beetje appelmoes met kaneel doorheen doe, ruikt elke keer weer als appeltaart :D
Met alleen appelmoes laat hij het ook meer staan haha :')

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:28

Shanna schreef:
Wauw dat is wel echt een wereld van verschil!

Ik moet zeggen dat Sedje met eten wel een stuk lastiger is als de medicatie omhoog gaat. Hij is nooit een rond-vreet pony geweest, maar op 1/2e pil liet hij zn brokken meer staan dan nu. Misschien ook omdat ik er nu een beetje appelmoes met kaneel doorheen doe, ruikt elke keer weer als appeltaart :D
Met alleen appelmoes laat hij het ook meer staan haha :')

Nu moet ik wel,zeggen mijn merrie bleef ondanks de verhoging wél goed eten. Wel trager dan anders maar ze bleef eten. Nu krijgt ze ook nog soja schroot bij en zijn we langzaam aan het overschakelen naar gemakkelijker verteerbaar eten. Dit omdat er in haar mest nog onverteerde deeltjes zaten. En deze voeding zou veel gemakkelijker te verteren zijn en,op te nemen. Appelmoes en kaneel krijg ik er bij haar niet in. Maar ik ben daar wel gek op. Heerlijk die geur van kaneel. Had echt niet verwacht dat verlaging van de medicatie zoveel,effect ging geven op haar gedrag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:36

Dank dames!! Ik weet dat ik weer terug op de pergolide moet hoor, dat is voor mij ook het discussiepunt niet, maar ik ga toch wel proberen om de dosis zo laag mogelijk te houden.
Dus er gaat vanavond 1/8e in, ga het in het vervolg ook in de avond geven, kan ze lekker suffen als ze toch op stal staat en dan hoop ik dat er overdag toch wat meer leven in blijft. En ik ga dit voorlopig maar even volhouden, dan zie ik wel of dat ik ga verhogen naar 1/4e of dat ze het hier ook goed op blijft doen.
Vermoed toch ook dat die halve pil gewoon te veel was voor haar.
Magnesium krijgt ze al jaren bij idd. en sinds de winter ook de balancer van je paard gezond en fit. Waar toch ook vit. E en selenium inzit.

En zo zie je maar: het is toch niet dat ik er niets van af weet onderhand, maar nou geld het mijn eigen pony weer en ik weet weer even niet waar ik het zoeken moet. Ik blijf ook een beetje hangen op het feit van 7 jaar en dan al zo ziek zijn toch en het vind ik toch wel flinke stijging binnen 3 jaar, dus ik vrees ervoor, hoelang ik zon jonkie nog "goed" ga kunnen houden... |(
En ik ben ook echt heel blij met bepaalde bokkers, waar ik ten alle tijde mijn ei bij kwijt kan! Dus ook van deze kant veel dank daarvoor. <3

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:45

Idee van mij, weet niet of het werkt of kan hoor. Maar als je nou de dosis prascend heel laag houd, dus die 1/8 en verder monnikspeper bij voert? Dat heeft toch ook een beetje de werking van pergolide toch? Mss reageert ze daar beter op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:50

Ik heb monnikspeper geprobeerd. Dus voordat ik aan de prascend begon. En ik vind het een wondermiddel bij te hevige hengstigheid, maar voor MiniMe deed het helemaal niets. En ik heb altijd begrepen, dat het niet verstandig is om en prascend en monnikspeper tegelijk te gebruiken, omdat het een soort wisselwerking met elkaar kan hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:53

Zou niet heel raar zin als het verloop bij jongere dieren met PPID progessiever is dan bij de oudere dieren. Dat is met wel meer aandoeningen zo.

Mijne staat sinds het najaar op 1 pil. Nog geen controletest laten uitvoeren sindsdien met 3/4 pil was de waarde gedaald van 249 in augustus naar 87 eind oktober. Getwijfeld om naar 1 pil te gaan maar omdat ik het eten inclusief pil 's avonds klaar zet voor de volgende ochtend en dat de werking misschien wel wat beinvloed (verminderd) gekozen voor een hele pil per dag.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:59

ohjajoh6 schreef:
Dank dames!! Ik weet dat ik weer terug op de pergolide moet hoor, dat is voor mij ook het discussiepunt niet, maar ik ga toch wel proberen om de dosis zo laag mogelijk te houden.
Dus er gaat vanavond 1/8e in, ga het in het vervolg ook in de avond geven, kan ze lekker suffen als ze toch op stal staat en dan hoop ik dat er overdag toch wat meer leven in blijft. En ik ga dit voorlopig maar even volhouden, dan zie ik wel of dat ik ga verhogen naar 1/4e of dat ze het hier ook goed op blijft doen.
Vermoed toch ook dat die halve pil gewoon te veel was voor haar.
Magnesium krijgt ze al jaren bij idd. en sinds de winter ook de balancer van je paard gezond en fit. Waar toch ook vit. E en selenium inzit.

En zo zie je maar: het is toch niet dat ik er niets van af weet onderhand, maar nou geld het mijn eigen pony weer en ik weet weer even niet waar ik het zoeken moet. Ik blijf ook een beetje hangen op het feit van 7 jaar en dan al zo ziek zijn toch en het vind ik toch wel flinke stijging binnen 3 jaar, dus ik vrees ervoor, hoelang ik zon jonkie nog "goed" ga kunnen houden... |(
En ik ben ook echt heel blij met bepaalde bokkers, waar ik ten alle tijde mijn ei bij kwijt kan! Dus ook van deze kant veel dank daarvoor. <3

Ik zou ze ook een tijdje op een lage dosis zetten . En na een tijdje kijken hoe ze het doet. Ik denk persoonlijk ook dat een halve pil veel is voor Mien. Als ik zie wat effect een pil op mijn merrie had. Ik heb ook de zwaarte van de pil onderschat. Kijk het een tijdje aan op 1/8 pil en eventueel kan,je tijdens de sr naar 1/4 gaan als je ziet dat ze wat verandert tijdens de sr. Mien is niet zo groot E. Succes e

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:40

Ik lees even mee , ik vermoed dat mijn pony ook cushing heeft. ze is 21 jaar

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:49

Kabayo schreef:
Ik lees even mee , ik vermoed dat mijn pony ook cushing heeft. ze is 21 jaar

Welkom,in het cushing topic. Hoewel het natuurlijk niet zo leuk is dat je paardje cushing heeft. Ga je ze laten testen,op cushing?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:52

Ja dat wou ik doen. Vraag me alleen af hoeveel dat kost?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:57

Kabayo schreef:

Woon,je in België of Nederland? Hier in België kost mij alleen de cushing test bij het labo juist geen dertig euro en dan nog veertig euro voor de da. Dus twintig euro vervoerskosten en twintig euro voor het bloed trekken.
En in Nederland is de test gratis tijdens de maanden juli tot oktober denk ik. Don't shoot Me als ik verkeerd ben.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:59

llora schreef:
Kabayo schreef:

Woon,je in België of Nederland? Hier in België kost mij alleen de cushing test bij het labo juist geen dertig euro en dan nog veertig euro voor de da. Dus twintig euro vervoerskosten en twintig euro voor het bloed trekken.
En in Nederland is de test gratis tijdens de maanden juli tot oktober denk ik. Don't shoot Me als ik verkeerd ben.

Ohh okee , ik woon in nederland , friesland.

Valt nog mee qua prijs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:03

ik ben in NL ruim het dubbele kwijt voor een acth test. En de gratis testen zijn heel slim eigenlijk altijd tijdens de Season Rise, dus van augustus-oktober...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:03

Moet je alleen is horen hoeveel,het in Nederland kost. Heb al gehoord dat het in Nederland iets duurder is. En,het hangt af hoeveel je da vraagt voor voorrijkosten en bloed te prikken. Maar in principe kan,je da dat perfect zeggen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:12

Zouden jullie met een ATCH waarde van 15,5 in juli het paard gaan terugzetten qua medicatie?

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:20

Bjorn wordt in juli 20 jaar. Hij is dus niet jong, maar had erg last van de prascend.

Hij ziet er wel goed uit nog en gedraagd zich jong, heel actief, spelen etc en heel sociaal naar mens en paard. Maar na 6mnd 1/2 prascend was daar niets van over meer. Hij was sloom en suf en ongeinteresseerd. Verder zag hij dingen die er niet zijn. Dus niet de normale bakkabouters etc, maar echt afwijkend.

Ik ben toen in 2 weken naar 1/3 en vervolgens naar 1/4 gegaan. Toen werd het beter, maar met nog wel de voordelen van weinig zweten, drinken plassen. Ik moet zeggen dat dit ook zijn enige klachten waren en dat zijn acth nooit hoger dan 99,9 is geweest en dat in de se, eind september.

Hij krijgt nu onbeperkt hooi, 200 gr metazoa gemengd met 150 gr care 4 life.
Verder maak ik een slobbertje van 75 gr gemalen lijnzaad, 2 eetlepels ongezoete appelmoes van Cereal en een handje natures best. Hier gaat 5 gr monnikspeper in, magnesium, groene os glucosamine extra. Zijn prascend snij ik met een pillensnijder en krijgt hij in een stukje krentenbol.

Het gaat super nu en ik hoop dat ik het lang zo kan blijven doen. Ik laat hem eind september weer testen.