Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shanna schreef:In het begin, maar dan echt het hele eerste jaar, een heel stuk minder. Zat echt geen leven in leek overal last van te hebben hij was echt een depressieve pony. Nu echter, hij sjeest de wei rond (en hij was altijd liever lui dan moe) is weer brutaal (brutaler dan voor de PPID diagnose) en zit zichtbaar goed in zn vel ondanks dat hij nog wat kreupel is van voor. Hij is ook nog nooit zo goed in model geweest, ondanks dat hij al bijna 2 jaar stil staat vanwege kreupelheden. Voorheen was het echt een wandelende vetkwab waar ik niks aan kon doen (altijd op dieet, als het kon in het werk, gelukkig nog nooit hoefbevangen geweest) nu ziet hij er gewoon netjes uit.
Maar ik moet wel zeggen dat hij in het begin enkel pergolide kreeg, en nu ook magnesium en vitamine E + selenium erbij, waarvan ik zelf vermoed dat de vitamine E + selenium voor het grootste verschil heeft gezorgt.
Op zich best logisch, want een pony die op zeer streng dieet staat gedurende langere periode kan natuurlijk makkelijk tekorten oplopen..
Shanna schreef:Wauw dat is wel echt een wereld van verschil!
Ik moet zeggen dat Sedje met eten wel een stuk lastiger is als de medicatie omhoog gaat. Hij is nooit een rond-vreet pony geweest, maar op 1/2e pil liet hij zn brokken meer staan dan nu. Misschien ook omdat ik er nu een beetje appelmoes met kaneel doorheen doe, ruikt elke keer weer als appeltaart
Met alleen appelmoes laat hij het ook meer staan haha
ohjajoh6 schreef:Dank dames!! Ik weet dat ik weer terug op de pergolide moet hoor, dat is voor mij ook het discussiepunt niet, maar ik ga toch wel proberen om de dosis zo laag mogelijk te houden.
Dus er gaat vanavond 1/8e in, ga het in het vervolg ook in de avond geven, kan ze lekker suffen als ze toch op stal staat en dan hoop ik dat er overdag toch wat meer leven in blijft. En ik ga dit voorlopig maar even volhouden, dan zie ik wel of dat ik ga verhogen naar 1/4e of dat ze het hier ook goed op blijft doen.
Vermoed toch ook dat die halve pil gewoon te veel was voor haar.
Magnesium krijgt ze al jaren bij idd. en sinds de winter ook de balancer van je paard gezond en fit. Waar toch ook vit. E en selenium inzit.
En zo zie je maar: het is toch niet dat ik er niets van af weet onderhand, maar nou geld het mijn eigen pony weer en ik weet weer even niet waar ik het zoeken moet. Ik blijf ook een beetje hangen op het feit van 7 jaar en dan al zo ziek zijn toch en het vind ik toch wel flinke stijging binnen 3 jaar, dus ik vrees ervoor, hoelang ik zon jonkie nog "goed" ga kunnen houden...![]()
En ik ben ook echt heel blij met bepaalde bokkers, waar ik ten alle tijde mijn ei bij kwijt kan! Dus ook van deze kant veel dank daarvoor.
Kabayo schreef:Ja dat wou ik doen. Vraag me alleen af hoeveel dat kost?
llora schreef:Kabayo schreef:Ja dat wou ik doen. Vraag me alleen af hoeveel dat kost?
Woon,je in België of Nederland? Hier in België kost mij alleen de cushing test bij het labo juist geen dertig euro en dan nog veertig euro voor de da. Dus twintig euro vervoerskosten en twintig euro voor het bloed trekken.
En in Nederland is de test gratis tijdens de maanden juli tot oktober denk ik. Don't shoot Me als ik verkeerd ben.