[VOLG] Hepsie versus de sarcoid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: [VOLG] Hepsie versus de sarcoid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 21:23

Nou ja, met het injecteren is de tumor nogal gemaltreteerd, aangzien er zo/n 20x ingeprikt is en 3 wkn ervoor was er al een biopt bovenaf gehaald leek mij ook iets platter en breder, maar kan ook komen omdat hij nu beter zichtbaar is en ik met die haren oor eerst binnenstebuiten moest duwen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:28

Ik heb van het voorjaar/begin zomer een haflinger 4x naar Utrecht gebracht voor behandeling van sarcoiden. Die heeft er de hele periode eigenlijk niet veel last van gehad, hij had een flinke grote plek ( twee rijksdaalders groot denk ik) een stukje onder zijn oog en een kleinere op de schacht van zijn penis. Na de eerste keer behandelen kwam de eigenaresse er achter dat er aan de binnenkant van de schacht nog eentje zat. Ze is eind juni voor het laatst geweest en volgens mij gaat het nu heel goed met hem. Zij moest iedere 4 weken. Na de eerste keer kwam het wel allemaal meer naar buiten zetten leek het wel, eerst was het vrijwel vlak, maar toen kwamen er kleine bultjes opzetten.
Ik hoop dat het bij Hepsie ook zo goed verloopt!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 21:30

Super te horen dat het bij de Haflinger die jij kent eigenlijk heel rustig is gegaan, hoop dat het bij Heps ook zo gaat, begin is in ieder geval goed.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:49

Ja, er werd toen wel voor gewaarschuwd, koorts was mogelijk, slechter eten, niet lekker in zijn vel zitten, maar dat was soms een dagje een beetje en verder was er niet echt iets aan hem te merken. Ze heeft niet gereden in die tijd i.v.m. de plaats van de plek, maar ze heeft hem wel los in de longeerbak laten lopen voor zover ik weet.

Averhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:33

Hallo ik ben de topic gaan volgen..
Allemaal heel heftig om te lezen . Ook wij hebben een paard 6 jaar met een sarcoide ze is nu pas 8 maanden bij ons . Ze had klein punt zo groot als een vingertop toen we haar kochten. dierenarts heeft bij de keuring gezegd.. daar kan ze wel 20 jaar mee worden.. echter de sarcoide is heel snel gaan groeien waardoor ons paard in oktober is geopereerd.. deze zat in haar rechter achterbeen tussen de tepel en lies.. na de operatie heeft ze chemo gekregen. Op 10 januari 2017 zijn we voor de 3 e keer op controle gegaan bij de kliniek.. En daar zagen ze dat de sarcoide terug kwam maar dan agressiever. Op 11 januari is ze voor de 2e keer geopereerd met een laser... ze hebben nu nog meer weggesneden als de 1e keer.. en ze heeft nu een heel,diep gat in haar been.. We mogen haar 2 weken niet rijden ze mag niet in de wei of paddock. Alleen maar stappen aan de hand.. En we moeten afwachten of hij nu wegblijft.. want die garantie hebben we nog niet.. het is Inderdaad heel zwaar.. ook voor mijn dochter van 15 jaar.. .. op 7 februari moeten we weer terug naar de kliniek.. ..
We blijven duimen . Kunnen jullie mij nog helpen met advies.. en zijn er ook mensen die hun paard met een sarcoide laten inslapen... Als de sarcoide terug komt wil ik haar een 3e operatie besparen... want in een korte tijd al 2x onder narcose te zijn geweest doet echt zeer.. ook als je ziet hoe je paard er dan bij ligt..
Gr astrid

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 21:20

@Averhage, dat is echt zuur, kopen met sarcoid en dan advies van DA dat ze daar wel 20 mee zou kunnen worden, heb je die nog een keer gebeld of gemaild met je bevindingen? Voor andere mensen die ooit daar paard laten keuren wel fijn als die DA andere kijk op sarcoiden gaat krijgen.

Jouw paard zijn sarcoid doet wel precies dat waar altijd voor gewaarschuwd wordt, agressiever terugkomen als een behandeling niet volledig gelukt is.

Kan je niet echt advies geven, weet ook niet of 3e x opereren zinvol zou zijn, je zal dan nog ruimer moeten gaan om alles weg te krijgen. BCG injecties overwogen? Zit best flink kostenplaatje aan en afh. van locatie en type sarcoid wel of niet kans op success.

Snap wel dat je overweegt om geen 3e x te laten opereren, vind het zelf bij die van mij ook al doodzielig dat ze na 2 behandelingen er 1 op d'r been pas kwijt was en tijden met een flinke wond heeft gelopen en haar neus ook behandeld is. Nu dan het oor, waarbij de behandeling tot nu toe (na 1 x injecties moet woensdag terug voor 2e x) goed meevalt, paard heeft er weinig last van, waarbij tig keer in tumor basis injecteren wel heel vervelend is, maar stuk minder vervelend dan de chemo zalf was.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:31

@Averhage: ik heb zelf gelukkig geen ervaring met sarcoiden bij mijn paard maar lees wel geïnteresseerd mee in diverse topics over sarcoiden. Zou het te overwegen zijn om de sarcoid bij jouw paard te lijf te gaan met Knottenbelt zalf? Is gemeen spul maar wel effectief om het kreng met wortel en tak uit te roeien.

Hepsie woensdag terug voor de 2e reeks injecties. Spannend. Ik blijf volgen en hoop dat ook dit kreng het pand in zijn geheel gaat verlaten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 18:18

Heps is vandaag weer voor injecties geweest, was wel grappig, had gisteren nog foto van haar tumor gemaakt en he!? bij aankomt in kliniek was er groot stuk afgevallen. (ik had er vanochtend nog niet in staan staren).

Dus foto van gisteren 24 januari 2017
Afbeelding

En foto van vandaag 25 januari 2017 net voor de injecties.
Afbeelding

Nu weer duimen dat ze er niet ziek van wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:26

*duimt*

Is spontaan afvallen een goed teken?
("Opgeruimd staat netjes".)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 18:28

Ja het is de bedoeling dat tumor doodgaat en dit was al heel erg hoornachtig, dus prima dat top eraf is gevallen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:38

Klinkt goed. Die tumor werkt zo te lezen lekker mee aan het pand verlaten. Nou maar hopen dat ie alle onderdelen meeneemt naar buiten en dat er geen familieleden voor terugkomen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:40

Ik duim ook!
Klinkt tot nu toe goed. Hopen dat het zo door zet.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:58

Duimen draaien hier ook! Klinkt goed, maar kan die tumor niet in haar oor gevallen zijn of is dat een domme vraag? := :')

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:07

Wat goed dat er zo al een stuk is afgegaan! Ik duim voor je hoor, dat ze er geen last van zal hebben, maar ergens denk ik dat dat best wel mee zal vallen hoor. Als het geen kieskauwer is ( end at verwacht ik van een Fjord van jou niet), zal ze wel blijven eten en dan voelt ze zich ook beter dan wanneer ze stoppen met eten...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 13:38

SayaJones schreef:
Duimen draaien hier ook! Klinkt goed, maar kan die tumor niet in haar oor gevallen zijn of is dat een domme vraag? := :')

Zal er vast wel in zijn gevallen, maar keer je hoofd omlaag en schudden en hij is er zo uit.

Jet schreef:
Wat goed dat er zo al een stuk is afgegaan! Ik duim voor je hoor, dat ze er geen last van zal hebben, maar ergens denk ik dat dat best wel mee zal vallen hoor. Als het geen kieskauwer is ( end at verwacht ik van een Fjord van jou niet), zal ze wel blijven eten en dan voelt ze zich ook beter dan wanneer ze stoppen met eten...

Als die van mij niet eet zou ze echt heel ziek zijn.

Vandaag niets te zien aan haar, heb niets met haar gedaan (in paddock gezet verder niet, alles bevroren), maar ze had nog steeds heldere brutale snuit en at gewoon. Niet getemperatuurd vind ik niet nodig als ze er nog prima bij staat en als ze al wat verhoging zou hebben kan ik er ook niets mee, behalve afwachten.

Maar ik denk dat we de 2e x ook met flying colours hebben doorstaan *\o/*

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:30

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Fijn!! Stoere Heps 8-)

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:31

Goed zo!! Ze is zo stoer :)

Averhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:04

Sjolvir schreef:
Heps is vandaag weer voor injecties geweest, was wel grappig, had gisteren nog foto van haar tumor gemaakt en he!? bij aankomt in kliniek was er groot stuk afgevallen. (ik had er vanochtend nog niet in staan staren).

Dus foto van gisteren 24 januari 2017
[ [url=m/0wxVNv.jpg]Afbeelding[/url] ]

En foto van vandaag 25 januari 2017 net voor de injecties.
[ [url=m/yIx0VH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu weer duimen dat ze er niet ziek van wordt.

Hoe gaat het met herbie.. het oor ziet er al goed uit.. hoeveel,keer moet je nog terug naar Utrecht.
ik,heb inmiddels contact gehad met dr knottenbelt.. en heb al meerdere keren foto's gestuurd van de wond..
Hij zegt dat we nog niet mogen opgeven...
Maar het blijft heftig...
heb ook al veel over de liverpoolcreme gelezen.. maar ook gehoord dat het erg agressief is..
Dinsdag 7 februari weer naar de kliniek...
we stappen nog steeds met onze tatjana... en ze mag nog niet naar buiten.. is echt heel zielig voor haar. Mijn dochter heeft echt heel veel verdriet van alles..
Sterkte en succes met herbie

Gr astrid

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 13:09

Hoi Astrid, de Knottenbelt crème is echt heel agressief alle foto's met grote gaten en wonden zijn van de zalf.

Moet nog 2 x terug naar Utrecht maar ben heel blij met het resultaat, Hepsie is weer niet ziek geweest en plek ziet er echt super uit, heel tevreden dus, achteraf beter geweest om met tumor 1 al naar Utrecht te gaan misschien, maar dat is een koe in zijn kont kijken.

Voor jullie extra zuur dat het zo rottig loopt, zeker als je ook nog een dochter hebt, het is echt niet leuk om je geliefde vriendinnetje zo te zien staan.

Is Utrecht en de bcg voor jullie geen optie?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:31

hoe is het met Hepsie?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 19:53

Gaat goed, volgende week woensdag moeten we weer, aan oor was dit keer niets te zien, aan haar ook niets te merken qua eten of gedrag.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:16

Wat super om te horen dat het nog steeds zo goed gaat! Doe je nog wat met haar of heeft ze nu vakantie?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 19:49

Ik rij haar 2 x per week en bijrijder ook, dagen nadat ze in Utrecht is geweest heeft ze niets gedaan, maar aangezien ze vrat als een dijkwerker en met blije pretsbek de wereld in keek en door de paddock stoof, denk ik dat ik haar ook gewoon had kunnen rijden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:14

Heel fijn om te horen! Zo houdt ze ook conditie/weerstand en dat is ook belangrijk met die BGC-injecties!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 18:23

Vandaag was het de derde x BCG spuiten.

Vanochtend eerst snel nog haar oortje uitgeschoren, leek me wel praktisch want er zal al weer heel oerwoud aan fjordenfluf in en ze stond toch te eten, dus die gaf geen krimp.
Afbeelding

Dus even later was het flufloos..
Afbeelding

Paard trailer op naar Utrecht, de aasgieren zaten al te wachten.
Afbeelding

Hepsie uitgelaten voor de fun even gewogen en even gewacht, waren zo aan de beurt.
Heps probeerde weer zakken te rollen en papier af te pakken en charmant eigenwijs en brutaal te zijn.
Maar met praampje erop was ze weer super braaf en liet zich weer in d'r oortje prikken, trailer weer op en weer naar huis.

Thuis nog even foto's gemaakt van het gewraakte oortje.
Afbeelding

Afbeelding

Nu duimen dat ze er net zoals de vorige 2 x niet ziek van wordt.