[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:49

ohjajoh6 schreef:
Zijn inderdaad geen grappen meer zeg , superroos. het enige dat ik je kan meegeven, is dat ik mijn paasei eigenlijk na een uur al waus zag worden bij de 1e x 1/4 tablet, ik geef het op advies van DA om de dag, omdat ik liever zo laag mogelijk begin, maar de 3 en 4e x werd dit al minder eigenlijk, ik geef ze idd rond het middaguur, zodat ik er bij ben en kan blijven...
Toch nog even een vraagje over het geven van monnikspeper? Daar ben ik nu eigenlijk mee gestopt, ik had wel eens gelezen, dacht ik, dat het geven van allebei, contraindicaties kon geven, of heb ik het nu helemaal mis en is het juist een aanvulling op elkaar?

Om de dag geven zou ik echt niet doen. Dan moet hij om de dag op nieuw wennen en dan weer een dag zonder steun en dan weer een dag met, dus elke keer moet zijn lichaam wennen en ontwennen. Het is belangrijk dat hij kan wennen aan de dosis per dag, dat lukt zo niet...

Zo heeft mijn man ons paard een tijdje de ene dag 1,5 en de andere dag 1 mg gegeven, hij was er super van slag van elke dag weer. Tot ik er achter kwam. Ik wist namelijk niet dat hij dit deed. Zo kan het paard niet stabiliseren en acclimatiseren en zijn lichaam niet wennen aan een dosis. In ons geval moesten we of naar bijvoorbeeld 1,25 of hoger of lager maar niet elke keer wat anders. Je bent dan continu aan het op én afbouwen, dat is spelen met de hormoonhuishouding van je paard helaas..

SuperRoos

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:50

Bedankt voor deze info. ik heb gister een dag niks gegeven omdat ik er niet bij kon zijn.
Logischerwijs zou ik dus vanavond weer een extreme reactie kunnen verwachten van hem

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:59

SuperRoos schreef:
Bedankt voor deze info. ik heb gister een dag niks gegeven omdat ik er niet bij kon zijn.
Logischerwijs zou ik dus vanavond weer een extreme reactie kunnen verwachten van hem

De zweetreactie kan los staan van het geven van het medicijn... de hormoonhuishouding is gewoon over de zeik - dat hoort bij cushing.

Ik hoop dat het vandaag mee zal vallen! Sterkte in ieder geval, dit zijn geen fijne dagen om mee te moeten maken. Hopelijk wordt het snel beter. Het zweten ging bij willy binnen 3 weken over zo'n beetje toen hij eenmaal aan de medicijnen was.. :(:) :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:45

fargo schreef:
Essie73 schreef:
Ben mezelf nog maar net aan het verdiepen in PPID/Cushing, dus nog niet zo een kenner als vele van dit topic. Zweten zonder oorzaak blijkt wel een symptoom te zijn. (lees ik op meerdere sites) Het kan dus ook goed alleen met zijn cushing te maken hebben. Maar evengoed toch heel erg naar.
Heb je geen elektrisch kacheltje wat je morgen nacht bij je kan zetten? Denk dat het zelfs in een skipak en slaapzak nog niet uit te houden is. Anders misschien wachten tot je een paar aan 1 gesloten vrije dagen hebt, dan kun je de pil vroeg in de ochtend geven en ben je de hele dag bij hem. Ik snap dat je er zo snel mogelijk mee wilt beginnen om Fiek zijn klachten te onderdrukken, maar deze angst is ook geen pretje.

Erg Zweten (en het stiekem soms toch koud) hebben, is echt iets van (onbehandelde nog niet onder controle) cushing. Soms hebben ze dan - tegenstrijdig genoeg juist een extra dekentje nodig, soms is een zweetdeken fijner dan een dichte deken. Goed kijken naar je paard, wat je ziet, de eigenaar kent hem het beste. Onze willy heeft ook regelmatig verschrikkelijk staan zweten waardoor we of juist een deken af moesten gooien of juist een erbij omdat hij het stiekem heel koud had. De thermostaat van een (onbehandeld) cushing paard is zo van slag dat dit soort zaken optreden.

Daar heb je gelijk in...dat was ik vergeten op te schrijven...dat ze ondanks het zweten het toch koud hebben!
Ik vergelijk dat met mijzelf.Als ik een opvlieger heb zweet ik en heb het daarna erg koud.Dauwpunt.

Ik heb pablo altijd onder een deken,ook als hij zweet.Weliswaar een dun dekentje wat vocht ademt maar hij staat nooit met de kou op zijn natte lijf.
Bij Pablo is het alleen de onderkant die wat vochtig is.Ik moet zeggen dat het minder word sinds ik met een kwartje verhoogd ben.Hij is ook wakkerder!

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:20

Ik heb zojuist contact gehad met de dierenarts.
Amadeus heeft 16.21 pmol/l

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:50

Bij mensen is het geven van medicatie ook absoluut niet aan te raden om de dag..
Je moet bedenken dat dit middel nog geen 24 uur werkt, je krijgt dus een zaagtand-effect in het bloed (geen spiegel zoals ik teerder zei) en fargo nu ook..
Het lijkt mij voor paarden dus eigenlijk ook niet goed, begrijp ook niet helemaal dat een DA dat adviseert, zeker met een middel als dit dat werkt als dopamine..

Voor mensen bestaat idd 0,05.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:12

IMJ schreef:
Bij mensen is het geven van medicatie ook absoluut niet aan te raden om de dag..
Je moet bedenken dat dit middel nog geen 24 uur werkt, je krijgt dus een zaagtand-effect in het bloed (geen spiegel zoals ik teerder zei) en fargo nu ook..
Het lijkt mij voor paarden dus eigenlijk ook niet goed, begrijp ook niet helemaal dat een DA dat adviseert, zeker met een middel als dit dat werkt als dopamine..

Voor mensen bestaat idd 0,05.

DA zal gewoon niet genoeg afweten van de inwerking van het middel.. en van de op en afbouw verschijnselen die je zo introduceert. Veel mensen weten ook niet dat het af te raden is überhaupt om het middel een of meerdere dagen over te slaan. Net als zomaar stoppen, dat moet ook weer geleidelijk net als het opbouwen. Zo is het paard van een amerikaanse vriendin van mij ooit bevangen geraakt, ze was op vakantie, pil is paar dagen vergeten door verzorgers. Paard werd onherstelbaar bevangen en is uiteindelijk ingeslapen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:13

Dat is wel heel sneu...

Fiek heeft de pil tegen half 1 gehad.. Ik kom er net vandaan, niks te zien, rustig paard.. Nu houdt de boer hem even in de gaten, vanavond ga ik er weer heen. En als alles rustig is ga ik ook gewoon naar huis maar dat wachten we eerst even af... Had het net van 30 minuten in de stal al ijskoud hihi dus dat wordt wat anders..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:58

SuperRoos schreef:
Dat is wel heel sneu...

Fiek heeft de pil tegen half 1 gehad.. Ik kom er net vandaan, niks te zien, rustig paard.. Nu houdt de boer hem even in de gaten, vanavond ga ik er weer heen. En als alles rustig is ga ik ook gewoon naar huis maar dat wachten we eerst even af... Had het net van 30 minuten in de stal al ijskoud hihi dus dat wordt wat anders..

gelukkig maar!Ga daar maar niet slapen hoor...dat kan gewoon niet!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:37

Nammie schreef:
Misschien een hele rare gedachte van mij , maar ik schrijf het puur om mee te denken!

Paarden met Cushing zijn vaak schrikachtig , angst en paniek aanvallen komen best vaak voor.
Zou een paard daardoor niet opeens claustrofobisch kunnen zijn?
Ik bedoel , normaal gesproken heeft een paard er totaal geen problemen mee om op stal te staan , maar tijdens zoon paniek aanval wel... Zou dat kunnen?

Geen rare gedachten hoor. Paarden zijn vluchtdieren... Paniek-> vluchten. Tja dan is het lastig als je in een box staat!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:41

Linnietje schreef:

Ah das jammer! Had de hoop voor je dat het andersom zou zijn.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:46

Maxx wordt morgen opnieuw geprikt, hij zat begin November op een waarde van 49. Gezien het toen net de overgang was en omdat het bloed te laat op het lab was, was de uitslag niet helemaal duidelijk en betrouwbaar. Duimen jullie mee dat hij geen cushing heeft? (wat dan wel is van latere zorg ;) )
Toch zal het me echt verbazen als hij geen cushing heeft, hij krijgt steeds meer symptomen helaas

(aanhoudende diarree, veranderde vachtstructuur en kleur, schrikachtig, veel plassen, vetophopingen bij staartaanzet en op schouders, verharde manenkam, bespiering neemt af, doffe vacht, depressieve indruk)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:58

Ik hoop het echt voor je essie, maar aan de symptomen te zien...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:03

Essie, ik duim voor je..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:18

ohjajoh6 schreef:
vind ik een hele goeie, nammie!
Maar weet toevallig iemand hoe het ook al weer zit met monnikspeper en prascend geven? tegelijkertijd of juist niet?

Dat kan gewoon samen, monnikspeper een lage dosis ondersteunt en versterkt de prascend. Wij hebben willy 5,5 jaar op beide gehad.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:27

Nou, net weer geweest.. Staat drijfnat in de stal.. Heb er nu maar even een zweetdekentje overheen gedaan.. Die haal ik er straks wel weer af.. Het is idd te koud in de stallen eigenlijk.. Dus nu ook even gauw naar huis om een beetje op te warmen weer..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:41

Heeft ie dat nog gehad voor je met die pillen begon, Superroos?
Kan zijn dat ik er overheen gelezen heb hoor... :o

@Essie ik duim mee :j Suikerziekte geeft ook zo ongeveer die symptomen die je beschrijft..., maar is omkeerbaar..so hope for the best !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:43

SuperRoos schreef:
Nou, net weer geweest.. Staat drijfnat in de stal.. Heb er nu maar even een zweetdekentje overheen gedaan.. Die haal ik er straks wel weer af.. Het is idd te koud in de stallen eigenlijk.. Dus nu ook even gauw naar huis om een beetje op te warmen weer..

was hij verder wel in goede doen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:56

Hij is sinds zaterdag (eerste 1/4 pil smiddags) zo extreem blijven zweten. Daarvoor wel op zijn borst en longen maar nu echt door en door nat..

In goede doen vond ik hem niet.. In mijn ogen voerde hij een show op (hij gaat door op karakter, laat aan mij nooit wat zien en loopt bij de verzorger vervolgens op 3 benen zeg maar..)

Hij was hyper vond ik, en dan weer wat apatisch.. Probeert te bijten (wat hij ook deed toen hij doodziek van de IR was..)

Ogen staan anders en zo kan ik nog wel even doorgaan.. Voelt gewoon absoluut niet goed..
Als mijn vriend zo terug is met de auto ga ik er ook gauw weer heen..

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:36

@ SuperRoos: Wat ontzettend sneu voor je paard! Kon hij maar zeggen wat er door hem heen ging..

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:40

Essie73 schreef:
Linnietje schreef:

Ah das jammer! Had de hoop voor je dat het andersom zou zijn.

Wat zouden eventueel dingen zijn die ik 'kan' verwachten?
Op dit moment is hij zo zo fit als een hoentje, oogt ook nog erg vrolijk..
Hij heeft wel wat vetjes op de schouder een een hardere manenkam, maar hij is Welsh dus is van zichzelf al wat steviger..

Als ik de verhalen van SuperRoos lees, wordt ik al een beetje zenuwachtig...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:46

Die van mij heeft meer gekke aandoeningen hoor dus maak jezelf alstjeblieft niet ongerust door het met hem te vergelijken.. Fijn dat je paardje nu nog fit is!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:48

Die verhalen van SuperRoos zijn extremen hoor.
Mijn paard heb ik opgebouwd met 1/4 per 2 weken, naar 1 mg. Hij heeft helemaal geen last van bijwerkingen gehad.
En ik blijf erbij volgensmij zijn er meer bijwerkingen met Prascend dan met de humane Pergolide! Misschien iets om te bespreken met de veeartsen?

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:50

Zal ik zeker niet doen ;)
Het is voor mij ook nog een groot deel van onbekendheid met de ziekte.
Ik vind het erg lastig om duidelijke informatie te vinden.. Al heb ik vandaag van de DA gehoord dat ik op PPID moet zoeken.
Nu heb ik al meer kunnen vinden als in het afgelopen half jaar.. :o

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:38

Hij stond er rustig bij voor zijn doen. Nog wel nat, ook verder naar achteren nu, de flanken, binnenkant benen etc..
Was enorm happerig en stelde het niet op prijs dat ik aan zijn lijf zat..
De boer kijkt straks weer bij hem. Wordt gebeld als het mis is..