Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:43

danoesje schreef:
Suzanne, koek en ei zal het niet zijn hoor. na die paar maanden kan ik pas weer beginnen met wat opbouwen dus voor hij uberhaupt weer een beetje onder het zadel is ben je echt een heel eind verder en de vraag is voor hoe lang, daar ben ik me echt wel van bewust helaas..Is niet negatief, is realistisch :)

Lieverd, doe dat dier toch weg. :)
Zet hem bij een handelsstal neer, laat hem even doorrijden en verkoop hem. Dit gaat je handen vol met geld kosten en ik heb zelf weinig vertrouwen in een goede afloop. Neem je verlies nu en begin overnieuw met een rustig betrouwbaar dier. :)

danoesje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:48

Suzanne, dat is precies het probleem. Als ik wist dat ik een goed adres voor m had, mogen ze m morgen nog op komen halen. Maar het risico dat ze m stuk maken of dat er ongelukken gaan gebeuren, is me te groot. Als ik m niet goed krijg, gaat er nog eerder een spuit in dan dat ie mogelijk van handelsstal naar handelsstal gaat...Daar ben ik dan wel weer hard in:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:50

danoesje schreef:
Suzanne, dat is precies het probleem. Als ik wist dat ik een goed adres voor m had, mogen ze m morgen nog op komen halen. Maar het risico dat ze m stuk maken of dat er ongelukken gaan gebeuren, is me te groot. Als ik m niet goed krijg, gaat er nog eerder een spuit in dan dat ie mogelijk van handelsstal naar handelsstal gaat...Daar ben ik dan wel weer hard in:)

Misschien krijgen anderen hem wel goed Danoesje?? :)
Het zou kunnen dat Eagle bij iemand moet staan die rijtechnisch zeer ervaren is en die hem aankan. :)
Mensen denken vaak dat het paard bij hun het beste af is maar dat hoeft niet zo te zijn he?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:19

Suzanne, zoals ik zei, als ik er een geschikt persoon voor zou vinden, mag hij van mij verhuizen. Maar aan een handelsstal ga ik hem niet geven, wel aan een persoon die ik bijvoorbeeld via via ken. Bovendien kan die met frisse moed aan de slag, waar ik echt wel op mijn tandvlees loop.

Ik zeg ook niet dat ie bij mij het beste af is, zeker rijtechnisch gezien niet want ik heb natuurlijk niet bewust naar een braaf paard gezocht, om met een KS-paard thuis te komen. Maar ik weet wel dat ie bij mij niet wordt overvraagd, dat ie zoveel mogelijk buiten komt etc. en dat ik bereid ben om de randvoorwaarden zo goed mogelijk voor elkaar te hebben. Als ik m nu weg doe zou ik niet de eerste zijn die van de koude kermis thuiskomt omdat paardlief ineens toch bij de verkeerde terecht blijkt te zijn gekomen. Want het is een plaatje, hij kan goed lopen, maar mankeert wel vanalles wat je in eerste instantie waarschijnlijk niet zo goed aan hem ziet. Daar ben ik bang voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:27

En daarbij vraag ik me af, wie wil zo'n paard hebben? ;)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:32

Joolien, dat bedoel ik. Het is een enorm gaaf en knap paard, maar met een verleden inmiddels waar je u tegen zegt. Daarom wil ik dus niet dat ie bij een handelsstal terecht komt, dat gaat nooit goed komen. Ik zou al net iemand tegen moeten komen die hem gewoon heel leuk vindt, rijtechnisch goed onderlegd is maar vooral de tijd ervoor wil nemen. En, ook gekeken naar mezelf, de meeste mensen hebben of nemen die tijd niet. Had ik er nu nog 1 of 2 naast gehad, prima, maar als enige paard is het gewoon ronduit ruk dat het zoveel tijd kost en dat je ook geen garantie hebt dat ie goed komt, daarnaast een afwijking die relatief vaag is, want hij is niet kreupel, extreem stijf oid. Dat maakt het zo moeilijk om de knoop door te hakken: hij is te goed en te leuk om de stekker eruit te trekken vind ik zelf, te slecht om te verkopen/weg te geven. Dus tja...
Even voor de duidelijkheid, ik snap heel goed dat jullie me allemaal voor gek verklaren. Beter gezegd, dat doe ik zelf ook :P

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:30

Ik zou mijn paard ook nog eerder een spuit geven dan een paard met lichamelijke problemen naar een handelsstal doen waar de pijn vaak word aangezien als gekloot en er zo maar op los gereden word.. Het dier moet toch verkocht worden.. Nee, ik snap danoesje in die mate nog wel hoor!! Zou voor mij ook ondenkbaar zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:22

danoesje schreef:
Hwn, wat onwijs balen, vooral nadat het twee jaar zo lekker is gegaan! Wat nu verder?

Ik probeer eventjes zelf via sportmassage (heb ik opleiding van gevolgd, maar ben verre van een prof), werk aan de hand en aan de longe, mobilisatie en stretching, en momenteel krijgt ze enkele dagen pijnstillers zodat ik haar er (voorzichtig natuurlijk) doorheen kan proberen te werken.

Zie ik geen verbetering, dan wordt het röntgen om te zien of het KS is of spierprobleem (of zadelprobleem, ik had met een zadel gereden van een breder paard, was wel ok volgens de zadelpasser, maar mss is het toch gezakt tijdens het rijden, er hingen veel haren op het zadeldoek ter hoogte van de ruggegraat na mijn laatste rit, dus in dat geval is het hopelijk niet chronisch).

Zijn er trouwens mensen met KS-paarden die hun paard beter vinden lopen met een wolletje onder het zadel?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:33

HWN, ik heb geen ervaring omdat ik al heel lang niet meer kan rijden, maar lees en hoor goede verhalen over de Kingsley pad. Stalgenootje van me heeft ook een paard met KS en rijdt sinds een tijdje met deze pad, die zorgt voor minder schokken en betere drukverdeling. Misschien is dat wat voor je? Er is ook een forum aan gewijd...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:44

Danoesje, ben je bij Den Hoek geweest?

Bij een maagzweer helpt een kuur pronutrin heel goed. Daar zie je ze ook van hetzelfde voer snel van aankomen na de kuur.

Verder moet ik zeggen dat ik Suzanne wel een beetje gelijk geef. Je stort je ziel en zaligheid erin. Je stopt al je centen erin.
Maar eigenlijk komt er weinig van terug. Dat is misschien hard, maar het is wel je hobby he!

Stel je voor dat je al dat geld had over gehad voor een gezond en simpel te rijden paard?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:46

femo schreef:
Ik zou mijn paard ook nog eerder een spuit geven dan een paard met lichamelijke problemen naar een handelsstal doen waar de pijn vaak word aangezien als gekloot en er zo maar op los gereden word.. Het dier moet toch verkocht worden.. Nee, ik snap danoesje in die mate nog wel hoor!! Zou voor mij ook ondenkbaar zijn.

Een kwalitatief goede handelstal heeft meer verstand van met beleid dit soort paarden weer goed in hun lijf krijgen dan de meesten hier op bokt. Dus zo vreemde redenering vind ik dat niet.

Een scala aan mensen te noemen die wel met dit soort paarden kunnen rijden en ze goed in hun lijf te krijgen. Dat is helemaal geen schande voor de ruiter die dat niet lukt. Soms heb je net wat meer ervaring nodig om op het juiste moment door te rijden of juist te stoppen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:56

nee niet bij Den Hoek geweest, Eva keeman was bij mij. Zij heeft 10 jaar bij Den Hoek gewerkt en werkt nu voor zichzelf.
Ze adviseerde gastricomp voor zijn maag en een of ander spulletje om op zijn rug te smeren, multimilk.

Ik begrijp echt heel goed waarom mensen vinden dat ik moet stoppen, en heel vaak heb ik zelf dat gevoel ook, als ik weer eens 7 dagen in de week op stal ben en alleen maar wat kan grondwerken. Als ik halverwege de maand ben en mijn geld is op etc. En het spookt vaak door mijn hoofd hoe fijn het zou zijn gewoon te kunnen gaan rijden zonder alle do's and don't die ongetwijfeld nog in het verschiet liggen bij dit paard.ALS ik ooit al een nieuw paard aandurf... Maar dan kom ik op stal, is ie weer een stuk vrolijker dan de week ervoor, begint hij goed bij te komen...

Het probleem op dit moment is dat het niet zo zeer het rijtechnische stuk is dat ik niet kan handlen, want van rijden is weinig tot geen sprake geweest. Best kans dus dat dat het volgende probleem zal worden, maar dat zien we dan wel weer. Daar ben ik helaas voorlopig nog niet. Als ik het niet vertrouw, stap ik er niet op.

Feit is dat hij heel lang pijn heeft gehad en daardoor een angst heeft ontwikkeld. Icm gebrek aan balans, hypermobiel zijn, een pittig karakter, jong zijn en inmiddels weinig vertrouwen in mensen etc. denk ik dat het beter is hem even de tijd te geven voorlopig.
Er is zeker een aantal mensen te noemen die dit soort paarden vast goed gaat krijgen, maar zie er maar een te vinden die hem over wil nemen. Ik ben geen topruiter en al helemaal geen professional en ik denk inderdaad dat hij een goede, snelle, handige ruiter nodig heeft die enorm goed rodeo uitzit, want op dit moment gooit ie gewoon iedereen eraf (of doet een flinke poging) die maar aandraaft, handig of niet. Daar is ie dus duidelijk nog niet aan toe.
Ik besef heus wel dat ik rijtechnisch niet kan tippen hieraan. Desondanks is het een paard met een pittig karakter waarvan ik gewoon bang ben dat hij wordt 'gebroken' als hij bij de verkeerde terecht komt. Hij is bij mij niet 'heel', maar wordt in ieder geval niet verder kapot gemaakt, wel sterker. Hij krijgt nu in ieder geval rustig de kans om weer helemaal op gewicht te komen en even paard te zijn, als hij bijgekomen is gaan we weer verder aan de slag. Dikke kans dat ik straks op een dood punt kom omdat ik het rijtechnisch niet aan kan of doordat mijn angst me parten speelt, maar in dat geval is hij er in ieder geval lichamelijk klaar voor om weer onder het zadel te functioneren en heb ik er alweer minder moeite mee om te kijken naar een ander adres. Zo lang ik er niet van overtuigd ben dat ie sterk genoeg is (ookal heb ik door mijn ongeduld ook naar andere opties gekeken, want ik wilde m gewoon onder het zadel hebben, zelfs ten nadele van hem) om goed te functioneren onder het zadel, blijft hij lekker waar hij is. Hij heeft nu al zoveel geld gekost dat die paar maanden ook niet meer uit maken dus die ruimte wil ik hem geven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:58

Ik val even binnen, hoop dat jullie dat niet erg vinden. Ik spreek Danoesje nl via de pb en heb ook haar da gesproken.
Ik vind het super van je dat je doorzet, Danoesje! Je da heeft er vertrouwen in en ik denk er net zo over.
Ook ik heb een paard waar al mijn geld aan op gaat, ik ken de frustratie. Ik verklaar je dus niet voor gek!
Heel fijn dat je dit paard nog een kans geeft! Als je eenmaal weer aan rijden toe bent wil ik je een fijne professionele instructrice aanraden. Ik heb les van haar en je kunt altijd een keer komen kijken om te zien of ze je aanspreekt.
Sterkte! En houd moed xxx

Alle anderen ook sterkte en veel wijsheid met jullie paarden!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:19

Ik denk, hoe hard ook klinkt, dat er voor Danoesje alleen de keuze is: zelf verder gaan of er definitief een eind aan maken...

Het gaat met Calypso nu wel harder als ik dacht. Ik had gehoopt dat ik in week 20 een doordeweekse dag vrij zou zijn en dan met de DA een afspraak kon gaan plannen, dat is dus niet het geval. Wacht nu week 21 nog even af en anders ga ik een dag vrij vragen. Nu is het nog niet ernstig genoeg om er echt een dag voor vrij te willen vragen(en afwachten tot ik een doordeweekse dag vrij ben, gewoon nog mogelijk is). Ik werk dan wel hoofdzakelijk gebroken diensten, maar even in die vrije uurtjes paard in laten slapen en dan 's avonds vrolijk weer gaan werken, gaat 'm niet worden ben ik bang..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:11

Nikass, lief van je! Ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat je gelijk hebt en hoop uiteraard hetzelfde voor jou en iedereen met liefde voor zijn dieren. Aan de inzet zal het in ieder geval niet liggen:)

Ijssnuiver, echt zo erg van Calypso :S kan me helemaal voorstellen dat je er een dag (of misschien wel 2!) voor nodig hebt, al je frustraties komen er waarschijnlijk uit dus dat wordt huilen geblazen. geeft niks, maar is niet fijn als je dan nog moet werken. Het is nogal wat!

Daar komt het inderdaad wel zo ongeveer op neer, dat er voor mij alleen de keuze is om zelf verder te gaan of een einde. Dat is niet omdat ik denk dat ik de enige ben die met m kan werken. Beter gezegd, ik twijfel daar heel vaak aan en mijn onzekerheid heeft in een aantal gevallen gezorgd voor slechte keuzes.
Ik probeer het nu op en met gevoel te doen en hij gaat aardig vooruit. Er zijn zeker mensen die hem zeker weten goed zouden kunnen krijgen, maar die zijn niet voor het oprapen, ALS ze al op een paard als hij zitten te wachten. En weggeven als bijvoorbeeld weidemaatje: Lees een beetje rond op bokt en er zijn mensen genoeg waarbij hun paard heel anders is ingezet dan de bedoeling was, maar dan is het weg=weg. Dat risico durf ik niet te nemen, daar is hij mij te dierbaar voor. Straks mikken ze er alsnog een zadel op en vallen er gewonden.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:44

R12312 schreef:
femo schreef:

Een kwalitatief goede handelstal heeft meer verstand van met beleid dit soort paarden weer goed in hun lijf krijgen dan de meesten hier op bokt. Dus zo vreemde redenering vind ik dat niet.

Een scala aan mensen te noemen die wel met dit soort paarden kunnen rijden en ze goed in hun lijf te krijgen. Dat is helemaal geen schande voor de ruiter die dat niet lukt. Soms heb je net wat meer ervaring nodig om op het juiste moment door te rijden of juist te stoppen.

er zijn helaas maar heel weinig echt goede stallen. meestal is het tijdsgebonden. zie eigelijk zelden een paard van een handelsstal afkomen die lekker soepel door zn lijf loopt.
meestal omdat het gewoon snel moet.
of je hebt het over de topstallen die een jaar tot 5 jaar voor een paard uittrekken. maar dan gaat het over grooooot geld.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:56

Femo, mijn paard kost inmiddels ook grooooooot geld hoor, en die heeft geeneens 5 jaar bij een dure stal gestaan :D :D :D
Hehe

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:04

danoesje schreef:
Femo, mijn paard kost inmiddels ook grooooooot geld hoor, en die heeft geeneens 5 jaar bij een dure stal gestaan :D :D :D
Hehe

He! zo een heb ik er ook staan! *\o/*

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:07

Misschien opzetten en lekker naar kijken? :P

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:10

danoesje schreef:
Misschien opzetten en lekker naar kijken? :P

Jaaaa! lekker goedkoop! kunnen we er misschien ook nog een keertje opzitten!
en dat in de huiskamer!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:28

femo schreef:
er zijn helaas maar heel weinig echt goede stallen. meestal is het tijdsgebonden. zie eigelijk zelden een paard van een handelsstal afkomen die lekker soepel door zn lijf loopt.
of je hebt het over de topstallen die een jaar tot 5 jaar voor een paard uittrekken. maar dan gaat het over grooooot geld.

Ik praat niet over JvdH nivo nee. Maar ook in het wat normalere gebeuren zijn stallen die niet zoveel tijd nodig hebben om zo´n dier weer fijn in het lijf te krijgen. Dat het ons amateurs veel tijd kost, betekent niet dat het een ander ook veel tijd kost.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:43

R12312 schreef:
femo schreef:

Ik praat niet over JvdH nivo nee. Maar ook in het wat normalere gebeuren zijn stallen die niet zoveel tijd nodig hebben om zo´n dier weer fijn in het lijf te krijgen. Dat het ons amateurs veel tijd kost, betekent niet dat het een ander ook veel tijd kost.

als jij een paar namen hebt voor me! :o

en 'het tijd kosten' is nodig om een paard lekker te trainen. dat kan nu eenmaal niet snel, dus dat lukt proffs ook niet :)

Heb altijd een beetje moeite met: die heeft een stal dus is prof.. nee, helaas. ken genoeg mongols in het vak met eigen stal. :')

nogmaals: er zullen goede tussen zitten, maar die zijn vrij zeldzaam.

en ik denk als het met tijd en liefde en verstand niet lukt, dat het met het rijtechnische verhaal alleen al helemaal niet lukt. de kans is zo groot dat dit paard gebroken word, omdat hij er toch ff doorheen moet. zo werkt het gewoon niet. het lijkt dan wel leuk of t paard het allemaal doet, maar dan issie met een jaar of 3 echt op.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:50

3 x per week 15 minuten goed trainen bereik je als goede ruiter meer mee dan als amateur 5 dagen per week een uur.

Daar zit het verschil al in. Ik heb zat namen, maar gezien jouw negatieve ipv nieuwsgierige manier van posten ga ik je die niet geven. Een beetje...........wat een boer niet kent, dat eet ie niet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:03

@Danoesje, de mijne verkoop ik ook voor geen goud, niet alleen om haar te beschermen (want mss zou ze zelfs beter af zijn met een betere ruiter dan ik) maar ook omdat we door de omstandigheden zo'n sterke band opgebouwd hebben.

De situatie was bij mij wel iets anders: ze was al "verknoeid" en agressief toen ik haar kocht, dus het kon alleen maar beter gaan, en dat doet het ook, vooral mentaal dan. En fysiek? Als ze in de wei of zo loopt, ziet ze er niet uit alsof ze pijn heeft (in tegenstelling tot vroeger, toen ze constant met de oren plat stond), dus ze heeft nog een waardig leven.

Een handelsstal zal je paard mss met harde hand en/of scherpe bitten braaf krijgen, en die dan verder verkopen aan een goedbedoelende amateur-ruiter, die samen met het paard in dezelfde lijdensweg belandt die jij nu meemaakt.

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar voor karakterproblemen kan NH en "lol met je knol" wonderen doen. Zo heb ik de mijne leren "voetballen", vindt ze super (vooral omdat ze er snoepjes mee kan verdienen)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:07

hwn schreef:
Een handelsstal zal je paard mss met harde hand en/of scherpe bitten braaf krijgen, en die dan verder verkopen aan een goedbedoelende amateur-ruiter, die samen met het paard in dezelfde lijdensweg belandt die jij nu meemaakt.

Jij hebt echt een totaal verkeerd beeld van een goede handelstal.