[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:35

Ik heb nog een keer alle foto's zeer kritisch bekeken, en ik kan alleen maar laatste uitkomst kan zeggen: dit is gewoon okee.
Ja, deze deken is qua pasvorm iets (een fractie) te groot, maar dat is nog altijd beter als TE KLEIN.
We stellen vast dat deze deken niet te klein is en dat TS deze met een gerust hart op haar Paardje mag laten liggen. Of zij de door mij eerder gegeven tips in acht wil nemen isaeen ander verhaal.
Wat ik verder aan TS wil meegeven: niet te moeilijk over doen, je hebt nu een hele goeie deken, die naar mijn inzicht ook ruimschoots past.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 06:18

bij ons zitten nu echt eel vleigjes zeg!
paarden waren allemaal kriegel er van.
appie nu dus echt onder de eczeemdeken, ben benieuwd hoe het dit jaar gaat :j

terpentijn,weet je wel dat er juist steeds maar paarden komen met tekorten omdat mensen denken dat ze het alleen van gras kunnen doen
weilanden worden verkeerdniet bemest waardoor je minerale disbalansen krijgt en paarden daar flink ziek van kunnen worden.
mensen moeten zich juist gaan verdiepen in wat een paard moet eten.
en zomereczeem komt vaker voor paarden die geen krachtvoer krijgen dan bij paarden die wel krachtvoer krijgen ;) :P

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:19

Paardlief wordt hier nu om de dag ingesmeerd met Derfen en dat lijkt goed te lukken aan de uier :j

Er komt zelfs al terug haar op :D

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:48

hier een berg vliegbeestjes al tijden. Na een belletje met de agradi (die niet leverde en na een beletje hij er binnen een dag was }>) is haar regen dekentje opgegaan en staat ze nu 24/7 met de exceemdeken op (naja nog even tot ze moet bevallen dan mag ze even zonder lopen) met schuren gaat het nu prima, wel af en toe een wondje in de manen, maar dat is meestal van een teek waar ze extreem op reageert.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:16

Ja. Agradi heeft niet zo handig opgelost dat de site vernieuwd werd. Bestellingen verdwenen of te laat.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:41

Helaas is hier de jeuk weer begonnen, Colonel heeft gisteren aan hoofd en hals geschuurd. Vanmorgen meteen de eczeemdeken opgedaan. Het wemelt ineens ook van de insecten, gisteren was de eerste dag dat er veel instecten in de waterbak lagen.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:06

terpentijn schreef:
Ik heb nog een keer alle foto's zeer kritisch bekeken, en ik kan alleen maar laatste uitkomst kan zeggen: dit is gewoon okee.
Ja, deze deken is qua pasvorm iets (een fractie) te groot, maar dat is nog altijd beter als TE KLEIN.
We stellen vast dat deze deken niet te klein is en dat TS deze met een gerust hart op haar Paardje mag laten liggen. Of zij de door mij eerder gegeven tips in acht wil nemen isaeen ander verhaal.
Wat ik verder aan TS wil meegeven: niet te moeilijk over doen, je hebt nu een hele goeie deken, die naar mijn inzicht ook ruimschoots past.

Bedankt :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:39

Terpetijn: Ik vind je reacties nogal onvriendelijk overkomen als ik dat mag zeggen.

Een deken wat te lang is belemmerd zeker de staartwortel, daar hoeft een dier echt niet atactisch voor te zijn.
Verder is bij het merendeel van alle ZE paarden niet de bekende mug de oorzaak,maar een veel verder achterliggend iets de oorzaak, alleen die steek doet net de emmer overlopen.
Paarden komen vandaag de dag zoveel tekort of mankeren wat aan de organen, zonder dat de eigenaren het weten.
Tja, en als dat een paar jaar zo gaat, dan ineens kan het mis gaan.

Daarnaast kun je niet alle dieren over 1 kam scheren, het 1 is het ander niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:12

Beetje rebelse manier van schrijven :P

Zeker paarden die een volle/brede staart hebben, hebben al gauw de neiging om er overheen te poepen.
Als je er dan ook nog een startflap oplegt (en nee die wegen inderdaad nauwelijks iets, maar toch) dan zie je dat ze er snel overheen gaan poepen. Bij mijn haflinger loste ik dat op door de staart in te vlechten. Niet helemaal, puur de zijkanten pakken en een plukje in het midden en dan een kort vlechtje. Als de staart minder breed is, poepen ze er minder snel overheen in mijn ervaring.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:18

Mijn paardje heeft ook ZE, niet heel extreem maar als ik niets onderneem schuurt ze toch haar staartwortel en deel van de manen altijd kapot.
Ik ben nu aan het wachten om op het juiste moment de eczeemdeken op te doen.
Gisteren twijfelde ik, het had de hele dag geregend en dan zijn er geen mugjes maar 's avonds begon de zon te schijnen en dan zijn er plots wel mugjes.
Als ik straks op stal kom en ze heeft geschuurd leg ik de deken uiteraard op, maar als ze straks nu nog niet heeft geschuurd ... zou ik de deken dan toch moeten opleggen?
Vanaf donderdag zou het hier tegen de 20° aan moeten zitten (als je het weerbericht mag geloven :o ) maar nog wel veel regen. (donderdagavond kan ik niet naar stal om te checken, daarom m'n twijfel)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:21

Ik zou niet wachten, gooi hem er gewoon op, voorkomt alleen maar narigheid.
Beter te vroeg dan te laat, beetje ellendig voor het paard anders.
En voor de regen zou je een regendeken erover kunnen doen, dan is ze toch nog beschermd.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:28

Dat regendeken kan ik niet doen, dat is net een beetje waardoor ik twijfel. Mijn paard heeft het zowiezo altijd al te warm, als de zon er dan doorkomt en ze heeft een regendeken op dan ontploft ze waarschijnlijk. Helaas is er ook geen mogelijkheid dat men de deken op en af gaat doen bij wel of geen regen.

Maar denk dat ik de deken vanavond inderdaad maar opleg, moet ze maar zo slim worden om bij regen in de inloopstallen te gaan staan :+ Beter dat dan jeuk!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:41

kwa staarten, de merrie met exceem heeft nu niet meer z'n grote staart door schuren vorig jaar en een fout van mij waardoor ze de helft van haar staart in een hek verloor.

Afbeelding
zo was hij en ze poepte of plaste er nooit in. nu met deken zit hij in de vlecht om makkelijke door het elastiek te komen.

Haar nu 3 jarige zusje heeft z'n zware grote staart dat hij altijd onder de poep zit als hij niet in de vlecht zit.
(was zoektocht naar een redelijk recente foto met staart los, is er 1 geworden van vorigjaar rond augustus dus 2 jaar oud)
Afbeelding

De haren die juist zo vuil worden zitten vaak aan de zijkant van de staartwortel en vallen gelijk recht naar beneden. Om te testen of je de staart echt te zwaar is kan je een pluk uit het midden van de staart knippen (dit is niet zichtbaar) of zelf een keer helpen met optillen en dan kijken of de wortel hoger komt en het dus door gewicht is of door te zwakke staart.

Hier is het bij de jongste echt gevalletje te zware staart en hou ik het schoon door vlechten.

Met de dekens merk ik geen verschil omdat het eigenlijk altijd al in een vlecht eronderhangt
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... G_3328.jpg
zo zit de deken hier (foto was al eens geplaats) en wordt niet vies van poep en plas aan de achterkant (behalve de kontriem)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:08

Habore schreef:
Ik heb gisteren voor de tweede keer de derfens opgedaan en ik merkte ervoor toch wel veel mugjes op.
Wonderwel na het insmeren met derfen geen mugje meer te bekennen in zijn buurt en hijzelf stond er ook rustig bij...

Zijn er hier bokkers die het alleen met de derfen onder controle kunnen houden en zonder deken...????

Ik ben nu nog bezig met de Puur Culico en tot nu toe geen geschuur....

Ik hoop het zo erg....

Wij smeren alleen derfen en staat bloot :D

Wat voor kwaaltjes hebben jullie paarden nog meer dan alleen ZE? Ik ben benieuwd of dat het met elkaar te maken kan hebben.

Mijn vz paard: tinker-mok- slechte hoeven- veel zweeten- verstopte talg kliertjes.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:17

Wisse heeft dit jaar voor het eerst mok. Nou moet ik zeggen dat het wel een hele natte herfst is geweest en hij dus niet droog stond met de voetjes (24/7 buiten). Ben benieuwd wat de Derfen doet met de mok, morgen als de hoefsmid is geweest ga ik weer even kijken.

melinda1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:43

exceem altijd lastig, bij de zee gaan wonen

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:59

Ja, bij de zee gaan wonen... :') Helpt ook niet altijd!

Hier waait het heel erg hard (twente) en ik zie vandaag geen beestjes vliegen.
Paard gaat nog steeds super op havens pony brok, 2x daags een halve schep, en op zijn magere graslandje waar hij 3x daags een dikke plak hooi bij gevoerd krijgt.

Hier ook mok, maar wel controleerbaar....

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:18

Hier verder (gelukkig) geen andere kwalen, of ze zijn bij mij nog onbekend :+
Wel slecht groeiende hoeven.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:03

Nou, ook mijn Fjord heeft zijn deken nu op. Volgens mij zit ie goed en niet te strak of te klein, maar ik heb weinig ervaring met eczeemdekens.
Wat vinden jullie?

Afbeelding

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:15

Die van mij zit ook ongeveer zo.
Fijne dekens vind ik dit, en ze zijn niet zo duur aangezien mijn paard deze dekens als onbijt eet.. :')

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:38

Heb speciaal voor barokke rassen, gezien hij best breed gebouwd is. gelukkig heeft ie nu genoeg ruimte bij zn hals :)

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:13

Hier nog steeds geen jeuk,maar ook erg veel wind de laatste dagen en dus niet veel beestjes gezien.
Ik heb ook zo'n deken Dott, vind hem tot nu toe erg fijn.
Is ook nog steeds heel ondanks hij in een kudde staat die aardig wat stoeien.

Hier van de winter ook lichte mok en ook hoeven die langzaam groeien.
Verder kan ik zo snel niet iets bedenken.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:17

Das gewoon de eczeemdeken van pagony toch?

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:24

Nee is van QHP, die hebben een speciaal model voor barokke paarden met meer ruimte in de hals en schouders :)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:06

Hmm das wel iets om overna te denken als mijn RSIH is overledem. Hoe sterk is de stof?