youngster schreef:Vind het ergens wel makkelijk praten om niet in de stress te schieten.
Zolang het jouw paard niet is dan is het altijd makkelijker.
Maar zo'n ruim 15 jaar geleden heeft een grote manege hier vlakbij ook te maken gehad met rhino, de verlammingsvariant. En ik zie nog de foto's in de krant met paarden in een hangmat.
Jaren later heb ik daar stagegelopen en er waren van al die paarden 2 die het hadden overleefd. Maar ook deze liepen niet meer zoals daarvoor.
Dat is mij wel bijgebleven, en zal ik er persoonlijk alles aan proberen te doen iedereen zo goed mogelijk op de hoogte te stellen van de risico's. En ik maak daardoor mensen denk ik liever iets te bang dan te noncelant te zijn. Je kan beter te voorzichtig zijn...
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook vreselijk. Zeker die neurologische vorm.
(En we hebben momenteel ook 2 merries drachtig en ik wil er niet aan denken dat ze hun veulens zouden kunnen verliezen door zoiets.)
En ik vind het ook een goede beslissing dat besmette stallen de deuren even sluiten.
Maar ik vind de media-heisa eromheen zwaar overroepen.
Ik ben misschien wel Belg maar zo immens ver van de Nederlandse grens woon ik ook niet hoor. Als er hier rhino uitbreekt, hebben jullie evenveel kans op besmetting dan bijvoorbeeld mensen uit Zeeland die nu reageren op de besmettingen in Gelderland.
En cru gezegd, maar als hier rhino uitbreekt gaan jullie er echt niets over horen hoor. Melden is niet verplicht en de praktijk wijst hier ook uit dat dit ook niet gebeurt.
Het zijn de staleigenaren en DA's zelf die maatregelen nemen.
Dus als ik jullie was, medeleven is inderdaad op z'n plek tov de besmette stallen.
Maar je hoeft er s'nachts niet van wakker te liggen want het gevaar is veel frequenter dan jullie denken en dan de media hier laat uitschijnen.