Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:39

M_D_H schreef:
my_precious schreef:

ik denk dat het toch te maken heb met mensen of paarden die op andere stallen of op wedstrijden e.d. zijn geweest en zo het virus te pakken hebben gekregen.
ik heb begrepen dat de incubatie tijd een aantal dagen heeft, maar mijn dierenarts zegt weer dat als een paard rhino heeft het binnen 2 dagen er uit komt.
dus ik weet het ook niet precies.

2 weken incubatie tijd voor deze vorm van rhino (de nerologische vorm dus) het duurt dus een tijdje voor het echt duidelijk wordt...

oke daar zit dus ook een verschil in blijkbaar, dankje dat wist ik nog niet..

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:39

Ik las net in de hoefslag dat er vorige week al in zeeland ( provincie) een rhinoverdenking was. Was dit nou zo of gelukkig niet..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:42

Gek, dat jullie allemaal zo panikeren. :?
9 van de 10 keer worden rhino uitbraken niet eens gemeld.
2 jaar geleden had een grote fokkerij hier in het dorp met de abortusvorm te maken en zijn ze een 10-tal paarden verloren.
De fokkerij wat verderop waar ze nauw mee samenwerken was 2/3 van z'n veulens kwijt.
Dat was gewoon algemeen bekend in de omgeving en geen haan die er naar kraaide.
Het bedrijf nam zelf maatregelen door de verdachte merries af te zonderen en besmette materialen (dode veulen oa.) zo goed mogelijk te verwijderen. Maar de plaatselijke ruiterclub bleef er bijvoorbeeld wel gewoon trainen en vergaderen etc...
Ik heb er toen nog specifiek bij mijn DA naar gevraagd omdat we een merrie drachtig hadden diezelfde periode en mijn DA bevestigde dat ze inderdaad reeds verschillende gevallen had gehad die maand en dat het virus rond ging in de omgeving. (ook abortusvorm) en ze vertelde ook welke maatregelen genomen werden door de eigenaren zelf. Maar er was alleszins geen sprake van een groot alarm ofzo en in de media was het al helemaal niet.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:42

Amaryllis

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:44

Tijd dat de modjes hier weer even met de bezem doorheen gaan, sommige mensen hebben echt oog en oorkleppen op en vliegen echt compleet uit bocht!!! :n

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:46

doel je nou op mij???? Ik had voor dit topic niets gehoord over eventuele uitbraken. Of mag je tegenwoordig niks meer vragen... als het niet voor mij bedoeld was. heb ik niks gezegd..

lori1kenobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:46

M_D_H schreef:
MiniLoe schreef:
concoursen? wellicht oorzaak van verspreiding?

ligt er aan wat die mensen op concoursen doen...
mijn paard mag van mij niet in contact komen met vreemde paarden en ik wil ook niet dat hij een mest snuffelt oid...
denk dat dan de kans erg klein is om het via concoursen te verspreiden...

Op zich heerst er te veel paniek nu om dit virus maar het mag niet onderschat worden. Heb je er wel eens aan gedacht dat een besmet paard bv. wel aan jouw trailer mocht ruiken en hiermee wat snot achter laat op jouw trailer. Als jouw paard daar dan wel aan snuffeld kan het gebeurt zijn. Je kan zelf nog zo voorzichtig zijn, je kan niet voorkomen dat ee n paard niets aanraakt wat besmet kan zijn.

Zelf sta ik met mijn paardje op een besmette stal, maar gelukkig heeft die van mij alleen weidegang en de weide is zo'n 400 meter van stal verwijderd. Hierdoor is er geen contact met de paarden die binnen in de stal in quarantaine gehouden worden. Als er strikte maatregelen genomen worden is de kans op besmetting buiten een stal waar het heerst niet groot.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:47

Luckystory schreef:
Gek, dat jullie allemaal zo panikeren. :?
9 van de 10 keer worden rhino uitbraken niet eens gemeld.
2 jaar geleden had een grote fokkerij hier in het dorp met de abortusvorm te maken en zijn ze een 10-tal paarden verloren.
De fokkerij wat verderop waar ze nauw mee samenwerken was 2/3 van z'n veulens kwijt.
Dat was gewoon algemeen bekend in de omgeving en geen haan die er naar kraaide.
Het bedrijf nam zelf maatregelen door de verdachte merries af te zonderen en besmette materialen (dode veulen oa.) zo goed mogelijk te verwijderen. Maar de plaatselijke ruiterclub bleef er bijvoorbeeld wel gewoon trainen en vergaderen etc...
Ik heb er toen nog specifiek bij mijn DA naar gevraagd omdat we een merrie drachtig hadden diezelfde periode en mijn DA bevestigde dat ze inderdaad reeds verschillende gevallen had gehad die maand en dat het virus rond ging in de omgeving. (ook abortusvorm) en ze vertelde ook welke maatregelen genomen werden door de eigenaren zelf. Maar er was alleszins geen sprake van een groot alarm ofzo en in de media was het al helemaal niet.

Tja, en dan toch blijven trainen daar... noem ik geen adequate maatregelen. Misschien heeft Nederland een ander protocol dan Belgie? Ik vind dat je in deze gevallen zo voorzichtig mogelijk moet zijn. Met groot alarm voorkom je zoveel mogelijk besmetting lijkt mij. Ik woon in Gelderland maar niet in de buurt van de besmettingen, toch ben ik wat voorzichtiger met starten zeker in zuidelijke richting...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:50

Ik doel op niemand, puur in de algemeenheid van de laatste 5 pagina's van het topic.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:54

Wat ik vooral wil zeggen met mijn post is, dat iedereen nu wel opeens kan beginnen panikeren.
Maar voor deze ene uitbraak die nu in de media is, zijn er waarschijnlijk al 10 andere geweest waar niemand iets van geweten heeft en waar de eigenaren in samenspraak met de DA zelf maatregelen hebben genomen.

Het was trouwens niet de eerst uitbraak op die stal waar ik over spreek. Zo'n 10 jaar geleden zijn ze ook eens wat veulens eraan verloren. Op een stal van die grote en met zoveel 'doorgaand verkeer' werd dat bijna als onvermijdelijk bestempeld.

Mijn DA deed er ook vrij nuchter over trouwens. En vond het niet uitzonderlijk.
Ze vond het toen ook niet noodzakelijk om extra maatregelen te nemen ivm onze drachtige merrie. (Terwijl er dus in hetzelfde dorp een bevestigde uitbraak was en ik net enkele maanden tevoren een paard vanaf die stal erbij had gekregen.) DA zei alleen dat we best daar zelf niet op bezoek gingen en dat we even wat moesten oppassen ivm vreemde paarden bij onze merrie.
Meer niet.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:54

Ik lees altijd de hoefslag op de computer, daar las ik dat ineens. Ik had er verder helemaal niks over gehoord.
Dat verbaasde me eigenlijk.. Dus ik dacht misschien hebben jullie het wel gehoord. Ik hoop gewoon dat het loosalarm was.... Wij zitten in gelderland en een eind uit de buurt. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet mee leef met diegene die het virus op stal hebben

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:58

owens-mama schreef:
Ik lees altijd de hoefslag op de computer, daar las ik dat ineens. Ik had er verder helemaal niks over gehoord.
Dat verbaasde me eigenlijk.. Dus ik dacht misschien hebben jullie het wel gehoord. Ik hoop gewoon dat het loosalarm was.... Wij zitten in gelderland en een eind uit de buurt. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet mee leef met diegene die het virus op stal hebben

ik weet wat jij bedoelt met zeeland, ik las het ook maar zag dat de datum op 2010 stond dus dat is oud.
wel woont mijn schoonmoeder in zeeland en heb ik haar gisteren verteld dat ze maatregelen moest nemen ivm de paarden daar op stal.
het verspreidt zo snel dat het me niks verbaasd als het straks in zeeland ook zit.
ik neem aan dat je deze link bedoelt van uitbraak in zeeland
http://www.dehoefslag.nl/2010/02/mogeli ... n-zeeland/

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:01

Vind het ergens wel makkelijk praten om niet in de stress te schieten.
Zolang het jouw paard niet is dan is het altijd makkelijker.
Maar zo'n ruim 15 jaar geleden heeft een grote manege hier vlakbij ook te maken gehad met rhino, de verlammingsvariant. En ik zie nog de foto's in de krant met paarden in een hangmat.
Jaren later heb ik daar stagegelopen en er waren van al die paarden 2 die het hadden overleefd. Maar ook deze liepen niet meer zoals daarvoor.
Dat is mij wel bijgebleven, en zal ik er persoonlijk alles aan proberen te doen iedereen zo goed mogelijk op de hoogte te stellen van de risico's. En ik maak daardoor mensen denk ik liever iets te bang dan te noncelant te zijn. Je kan beter te voorzichtig zijn...

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:01

Ja inderdaad. Hoe blond kan men zijn. Gelukkig is het daar nog rustig.... Dank je wel voor je antwoord...
Net wat je zegt, je kan beter te voorzichtig zijn als te laat.....

Ik zal hard duimen dat het hier bij blijft....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:02

ShauniBef schreef:
Voor de laatste keer.. In Westervoort is GEEN Rhino..

Zijn alle paarden in heel wvoort getest dan? :P

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:03

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:04

Chaos schreef:
ShauniBef schreef:
Voor de laatste keer.. In Westervoort is GEEN Rhino..

Zijn alle paarden in heel wvoort getest dan? :P

Volgens de DA wel :') ..

Ik weet het ook niet meer.. Krijg van iedereen op mijn flikker omdat ik mijn paardjes wil enten.. Blabla.. Ik weet niet eens meer wat ik moet zeggen :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:06

Maar Nas komt toch lang niet overal haha.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:08

Chaos schreef:

Ik lees en hoor alleen maar Nas.. Helaas.. Heb eerlijk gezegd niet zo veel met hem..
Maandag komt mijn eigen DA terug, en dan mag hij het even haarfijn uitleggen.. :P

Hoe is het eigenlijk in Loo :) ?!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:12

youngster schreef:
Vind het ergens wel makkelijk praten om niet in de stress te schieten.
Zolang het jouw paard niet is dan is het altijd makkelijker.
Maar zo'n ruim 15 jaar geleden heeft een grote manege hier vlakbij ook te maken gehad met rhino, de verlammingsvariant. En ik zie nog de foto's in de krant met paarden in een hangmat.
Jaren later heb ik daar stagegelopen en er waren van al die paarden 2 die het hadden overleefd. Maar ook deze liepen niet meer zoals daarvoor.
Dat is mij wel bijgebleven, en zal ik er persoonlijk alles aan proberen te doen iedereen zo goed mogelijk op de hoogte te stellen van de risico's. En ik maak daardoor mensen denk ik liever iets te bang dan te noncelant te zijn. Je kan beter te voorzichtig zijn...

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook vreselijk. Zeker die neurologische vorm.
(En we hebben momenteel ook 2 merries drachtig en ik wil er niet aan denken dat ze hun veulens zouden kunnen verliezen door zoiets.)
En ik vind het ook een goede beslissing dat besmette stallen de deuren even sluiten.
Maar ik vind de media-heisa eromheen zwaar overroepen.
Ik ben misschien wel Belg maar zo immens ver van de Nederlandse grens woon ik ook niet hoor. Als er hier rhino uitbreekt, hebben jullie evenveel kans op besmetting dan bijvoorbeeld mensen uit Zeeland die nu reageren op de besmettingen in Gelderland.
En cru gezegd, maar als hier rhino uitbreekt gaan jullie er echt niets over horen hoor. Melden is niet verplicht en de praktijk wijst hier ook uit dat dit ook niet gebeurt.
Het zijn de staleigenaren en DA's zelf die maatregelen nemen.

Dus als ik jullie was, medeleven is inderdaad op z'n plek tov de besmette stallen.
Maar je hoeft er s'nachts niet van wakker te liggen want het gevaar is veel frequenter dan jullie denken en dan de media hier laat uitschijnen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:12

Rustig we zijn gister op slot gegaan en vandaag de rest in Loo ook. :)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:15

ShauniBef schreef:
Chaos schreef:

Ik lees en hoor alleen maar Nas.. Helaas.. Heb eerlijk gezegd niet zo veel met hem..
Maandag komt mijn eigen DA terug, en dan mag hij het even haarfijn uitleggen.. :P

Hoe is het eigenlijk in Loo :) ?!

idd rustig, ik sta met mijn ponys op zes minuten lopen afstand van de stal van chaos, ook onze stal is per vanmorgen op slot uit voorzorg

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:18

Tjjeee het is allemaal wel heel heavy!!
Ben wel erg benieuwd naar de uitkomst van het paard dat is overleden op presikaaf,dit is bij ons wel heeeeeel dicht bij!
Weet iemand wanneer hier de uitslagen van binnen komen ?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:20

Luckystory schreef:
Wat ik vooral wil zeggen met mijn post is, dat iedereen nu wel opeens kan beginnen panikeren.
Maar voor deze ene uitbraak die nu in de media is, zijn er waarschijnlijk al 10 andere geweest waar niemand iets van geweten heeft en waar de eigenaren in samenspraak met de DA zelf maatregelen hebben genomen.

Het was trouwens niet de eerst uitbraak op die stal waar ik over spreek. Zo'n 10 jaar geleden zijn ze ook eens wat veulens eraan verloren. Op een stal van die grote en met zoveel 'doorgaand verkeer' werd dat bijna als onvermijdelijk bestempeld.

Mijn DA deed er ook vrij nuchter over trouwens. En vond het niet uitzonderlijk.
Ze vond het toen ook niet noodzakelijk om extra maatregelen te nemen ivm onze drachtige merrie. (Terwijl er dus in hetzelfde dorp een bevestigde uitbraak was en ik net enkele maanden tevoren een paard vanaf die stal erbij had gekregen.) DA zei alleen dat we best daar zelf niet op bezoek gingen en dat we even wat moesten oppassen ivm vreemde paarden bij onze merrie.
Meer niet.

Misschien omdat er nu ook een neurologische variant mee speelt waar niet tegen te enten valt?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:21

Chaos schreef:
Rustig we zijn gister op slot gegaan en vandaag de rest in Loo ook. :)

Mogen de pensionklanten nog wel komen?! En moeten de paarden binnen blijven of...?!

Voordat er weer wilde verhalen rond gaan, kan het allemaal maar beter even duidelijk gemaakt worden :P